Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matkustaminen ilman kumppania

Vierailija
18.07.2021 |

Edellinen matkustusavaus ei ollut minun tekemäni, mutta olisin siihen vastannut. Se kuitenkin jostain syystä poistettiin. Yritänpä siis uudella avauksella:

Olisiko teille, jotka ette itse juurikaan tykkää matkustella, kuitenkin ok, että elämänkumppaninne jatkaa matkustusharrastustaan? Missä kulkisi raja eli kuinka ison osan lomista tai vuodesta olisi ok olla yksin tai kavereiden kanssa reissussa?

Itselläni oli onnea löytää puoliso, joka on myös matkustamisen suhteen samanlainen kanssani eli tykkää matkustaa ja ennen koronaa tehtiin 4-6 ulkomaanmatkaa vuosittain, joista yksi pari viikkoa pitkä, muut pidennettyjä viikonloppuja tai vajaan viikon mittaisia. Mutta alusta saakka on ollut myös selvää, että molemmat matkustelevat yksinkin (tai kavereiden kanssa). Nyt en ole koronan takia ollut ilman puolisoani kuin yhdellä viikonloppu-kaupunkilomalla kotimaassa viime kesänä, ja saman varmaan toistan tänä kesänä. Hän puolestaan suunnittelee lähtevänsä moottoripyöräreissulle kotimaahan kunhan minun työni jatkuvat (ei halua käyttää siihen yhteistä loma-aikaa, kun voimme reissata yhdessä kotimaassa).

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat tässäkin suhteessa erilaisia, joillekin on ok, joillekin ei ole ok. Kumma juttu.

Jos matkustamiseen menevät rahat ovat pois perheen ruokavaroista tai uuteen mahdollisesti pian hankittavaan pesukoneeseen menevistä rahoista, niin niitä ei johonkin turistireissuun olisi hyvä laittaa. Jos taas toinen on kerännyt rahaa tai sitä on muutenkin, niin omaa rahaa voi käyttää ja mennä ilman mutinoita. Vakka kantensa valitsee kuitenkin ja sitä valintaa tehdessään tällaisetkin asiat on hyvä jutustella läpi.

Itse valitsin miehen, jolla on samanlaiset mielenkiinnon kohteet ja ajatukset.

Vierailija
2/10 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi ok. Olen matkustanut ilman miestäni, mies ei kylläkään ilman minua. Hänen sukunsa ja ystävänsä eivät ole matkustelevaista sorttia.

Toki varmaan jossain vaiheessa tulisi raja vastaan, jos esim. viikonloppureissuja olisi useampi vuodessa ja loma-ajat oltaisiin aina erillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama mihin omat rahansa käyttää (yhteisten asioiden jälkeen tietysti). En pidä matkustelusta, mutta ei haittaa jos toinen menee ympäri maailmaa. Introverttinä sellaiset pidemmät yksinolot olisivat luksusta.

Vierailija
4/10 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-luokan matka: Lähtee kavereiden kanssa.

B-luokan matka: Lähtee muijan kanssa

C-luokan matka: Lähtee oman muijan kanssa.

Vierailija
5/10 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A-luokan matka: Lähtee kavereiden kanssa.

B-luokan matka: Lähtee muijan kanssa

C-luokan matka: Lähtee oman muijan kanssa.

AA-luokan matka: Lähtee yksin ja tekee mitä haluaa

Vierailija
6/10 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainakaan taloudellisesti järkevää touhua, koska maailma on rakennettu kahdelle ihmiselle. yksin matkustaja maksaa ja ostaa aina kahden ihmisen edestä. Parhaiten tämä näkyy majoituksessa.

Vierailija
7/10 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ainakaan taloudellisesti järkevää touhua, koska maailma on rakennettu kahdelle ihmiselle. yksin matkustaja maksaa ja ostaa aina kahden ihmisen edestä. Parhaiten tämä näkyy majoituksessa.

Mutta kohtuutonta olisi myöskään odottaa toisen lähtevän mukaan ihan kaikkiin kohteisiin, joista itse on kiinnostunut. Ainakin meillä. Suurin osa matkoista on tehty yhdessä, mutta ei puolisoa kiinnosta ihan jokainen paikka, johon minä haluan, ja päinvastoin.

ap

Vierailija
8/10 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kaikkea ei voi mitata taloudellisesti. Joskus henkiset asiat ajaa edelle.

Vierailija
9/10 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa suurin haitta yksin reissaamisessa oli juurikin majoitukseen menevä ”tuplahinta”. Tosin AirBnB:llä pystyi paljon paremmin kikkailemaan laadulla, hotellihuoneesta piti aina tinkiä.

Muuten se on kyllä parasta, voi mennä ja tehdä ihan mitä ja miten lystää.

Toinen on iltasyömingit, ankeeta aina mennä ”table for one” -osastolla rafloihin, saaden jonkun pikkunurkan jonkun limailevan pariskunnan tai keittiön oven vierestä.

Vierailija
10/10 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On terapeuttista matkustaa yksin.

Silloin saa todellakin tehdä ja olla niinkuin itse haluaa, omalla painollaan, omalla ajallaan.

Sellaista ei pitäisi keneltäkään kieltää. Sellaista pitäisi jopa harrastaa enemmän. Opit itsestäsi ja kasvat eniten, kun pistät itsesi tilanteeseen jossa sinun täytyy tukeutua vain itseesi.

Parhaat matkat moni on tehnyt juuri yksin. Silloin mielikuvitus on vain rajana. Jonkun toisen kanssa matkustaessa toisen halut voi olla rajana.