Ehdottakaa kaikenmaailman MÖNJIÄ voileipään :)
Voileipään voi laittaa voita, margariinia, juustoa, meetvurstia, salaattia, tomaattia,...
Mutta ne eivät nyt kelpaa. Minä tahdon tietää mönjiä joita voileipään voi laittaa. Mönjiä, mönjiä, mönjiä!
Tässä ainoat voileipään laitettavat mönjät jotka minä tiedän: majoneesi, mätitahna, pesto.
Varmasti te osaatte mainita lukemattomia muita mönjiä.
Kommentit (38)
Valmista munavoita on myös saatavilla:
Vautsi kuinka paljon hyviä ehdotuksia tänne on tullut. Voin tästedes syödä ihania voileipiä, kiitos teidän.
Tässä vielä pari voileipään kelpaavaa mönjää jotka entuudestaan tunnen, en ole varma onko niitä vielä ehdotettu: kurkkusalaatti, tomaattipyree.
Olen lähes ylpeä itsestäni kun osasin luoda tänne tälläisen aloituksen. Mielestäni juuri sellaisen pienen, sattumanvaraisen, harmittoman, iloisen, piristävän, käytännöllisen, arkielämää rikastuttavan hömppäaloituksen joita tällä palstalla pitäisi olla aina tosi paljon, mutta joita tällä palstalla on ihan liian vähän.
ap
Parasta on kaupan irtotiskin katkarapukimara tai vastaava jokirapumönjä 😋
Vierailija kirjoitti:
Vautsi kuinka paljon hyviä ehdotuksia tänne on tullut. Voin tästedes syödä ihania voileipiä, kiitos teidän.
Tässä vielä pari voileipään kelpaavaa mönjää jotka entuudestaan tunnen, en ole varma onko niitä vielä ehdotettu: kurkkusalaatti, tomaattipyree.
Olen lähes ylpeä itsestäni kun osasin luoda tänne tälläisen aloituksen. Mielestäni juuri sellaisen pienen, sattumanvaraisen, harmittoman, iloisen, piristävän, käytännöllisen, arkielämää rikastuttavan hömppäaloituksen joita tällä palstalla pitäisi olla aina tosi paljon, mutta joita tällä palstalla on ihan liian vähän.
ap
PS. Tämä aloitus jonka tänne tein. Harmiton kiva piristävä mönjäaloitus. Tämä on vähän kuin elokuva jota juuri nyt katselen, suosittelen kaikille: Melvin and Howard
https://en.wikipedia.org/wiki/Melvin_and_Howard
Se on vähän kuin leffojen "Kramer vs Kramer" JA "Harold and Maude" risteytys. Eli juuri sopiva pieni erikoisuus lauantai-iltaan.
ap
Nutella ranskanleivälle tai karjalan piirakalle.
Erilaiset majoneesipohjaiset salaatit
Sipulit, mustapippuri
Niiden vähemmän tavanomaisten lisäksi, kuten salaatinlehti, tomaatti, kurkku, kinkku, juustot jne
Vierailija kirjoitti:
Nutella ranskanleivälle tai karjalan piirakalle.
Nutella ja karjalanpiirakka kuulostaa tosi epäortodoksiselta. Tai aidosti fuusiokeittiöltä.
Ehdottiko jo joku hilloa? Jos kaipaa vähän makeaa, mutta kotona on vain leipää. Paahdettu leipää ja hillo päälle! Nam!!
Italiansalaatti, perunasalaatti ja punajuurisalaatti on hyviä mönjiä.
Maksamakkara plus runsaasti voita ja päälle vielä kermajuustoa. Ah, ihanaa!
Ehdottikin kukaan vielä tulisia kastikkeita, sriratcha-kastiketta? Ei tai sweet chili?
Rakastan lohiviettelystä. Citymarketissa on kalahyllyssä vastaavaa myös jokiravuista ja sillistä ja siinä sillijutussa oli jopa perunoita. Laitan näitä yleensä saaristolaisleivän päälle esim. jouluna tai muina juhlapyhinä.
Muita valmiita mönjiä ovat esim. paholaisenhillo, bonjour-tuorejuustot ja salsat. Ruisnappien kanssa ihan tosi hyviä.
Sienisalaattia käytän myös, metsäsienisalaatti on tosi hyvää leivän päällä.
Leivälle Philadelphia-tuorejuustoa reilusti, ruohosipulia, tomaattiviipaleita, ripaus suolaa. Ei tietysti varsinaista mömmöä.
Mulla ei ole juuri kokemusta valmismömmöistä kun sekoitan mieluummin itse. Pohjaksi tuorejuustoa tai majoneesia, sekaan mitä keksii, ei tarvita kauheasti aineksia. Tonnikalaa tai lohta tai vaikka etikkakurkkua, mielikuvitus on rajana.
Valkoiset pavut tomaattikastikkeessa paahtoleivälle. Brittiläinen kansallisruoka.
Onhan niitä esim. tomaattisose tuubissa. Helppo käyttää ja voi sekoittaa tilkkaan ruokaöljyä, lisäksi Herbamare-yrttisuolaa.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan lohiviettelystä. Citymarketissa on kalahyllyssä vastaavaa myös jokiravuista ja sillistä ja siinä sillijutussa oli jopa perunoita. Laitan näitä yleensä saaristolaisleivän päälle esim. jouluna tai muina juhlapyhinä.
Muita valmiita mönjiä ovat esim. paholaisenhillo, bonjour-tuorejuustot ja salsat. Ruisnappien kanssa ihan tosi hyviä.
Sienisalaattia käytän myös, metsäsienisalaatti on tosi hyvää leivän päällä.
Täältäkin ääni lohiviettelykselle ja jokirapukimaralle! Ja tuoretiskin savukalasalaatille! Ruisleivän päälle kun laittaa niin pieni pussillinen leipää saattaa hävitä kahteen pekkaan huomaamatta.
Tuoretiskistä siis löytyy ja lohimössöä on myös purkissa kalahyllyssä, Lidlissäkin muistaakseni jonkun toisen valmistajan versiota.
Ja nythän on tullut niitä valmiiksi sekoitettuja dippejä kauppoihin, löytyyköhän kermaviilien lähettyviltä. Mössöähän nekin.
Itse tykkään Jalostajan pasteijoista (mönjistä): niitä myydään tuubeissa, makuina ainakin tonnikala (ei sisällä mätiä), kinkku ja maksa. Eivät toki ole kovin riittoisia.
Monissa valmiissa kalapasteijoissa on mätiä ja se tekee niistä itselleni liian pistävän makuisia.