Miten välttää "mammautuminen" raskauden jälkeen
Saan pian esikoiseni ja pelkään, että hiljalleen ulkoisesti mammaudun. Lihon, alan pukeutua kuin huvikumpulaiset enkä välitä puklusta paidalla (kotona tietysti ihan sama, mitä on päällä, mutta ihmisten ilmoilla...)
Antakaa vinkkejä siitä, miten pystyn säilyttämään äitinä itseni ja asiallisen pukeutumisen. Mistä vaatteita ja millaisia? Painoa ei ole kertynyt kohtuuttomasti ja toivon, ettei loppuraskauskaan kiloja tuo liikaa.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Pukeudut ja laittaudut kuten ennen raskautta. Kai sinulla vielä vanhoja vaatteita on?
On toki, mutta aika paljon minulla on sellaista vaatetta, josta aion syksyllä luopua (kuluneita rättejä). En halunnut keväällä hankkia uusia vaatteita, koska en tiedä, miten nopeasti mahdun takaisin vanhoihin vaatteisiin (olen normaalisti kokoa 34). Toinen "ongelma" on se, etten omista imettämiseen soveltuvia vaatteita.
Pukeudu ja laittaudu kuin ennen. Pidä kiinni niistä asioista, jotka olivat sinulle tärkeitä ennen lasta. Ei niille ole aikaa niin paljon kuin ennen, mutta ei niistä tarvitse luopua kokonaan.
Huvikumpulaiset:D No ainakin jatka pukeutumista ja laittautumista kuten ennenkin ja yritä säännöllisesti päästä viettämään aikaa ilman vauvaa ja muista että maailmassa on muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeudut ja laittaudut kuten ennen raskautta. Kai sinulla vielä vanhoja vaatteita on?
On toki, mutta aika paljon minulla on sellaista vaatetta, josta aion syksyllä luopua (kuluneita rättejä). En halunnut keväällä hankkia uusia vaatteita, koska en tiedä, miten nopeasti mahdun takaisin vanhoihin vaatteisiin (olen normaalisti kokoa 34). Toinen "ongelma" on se, etten omista imettämiseen soveltuvia vaatteita.
Eli haluat imettää, mutta et omistaa imetysvaatteita? Sitten pitää imettää tavallisissa vaatteissa. Pusero ylös tai kaulusta alas. Tai olla imettämättä.
Kaupasta saa sellaisia vaatteita kuin itse haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet pitänyt ennen raskautta kuluneita rättejä, niin mammautuminen ei ole sinun ongelma. Imettämiseen tarvitset imetysliivit, jos et jollain topilla pärjää, ja paidan, josta saat helman nostettua ylös.
Rehellisiä vinkkejä:
- älä liho
- älä leikkaa hiuksia lyhyiksi
- älä käytä tunikoita, leggareita jne
- käytä aikaa ulkonäköösi
Se on sitten eri juttu, että onko se oikeasti tärkeää, mutta jos se sinulle sitä on.
En ole vielä raskaana mutta olen jo ostanut pari raskaustoppia ja imetyspaidan, josta yläosaa saa ylös. Raskaustoppia ei huomaa sellaiseksi ja pidän sitä yöpaitana jo nyt.
Millaisia raskausvaatteesi ovat? Käytä niitä jonkun aikaa lapsi saatuasi. Sitten voit hankkia 36-koon paidan ja housut, ei iso asia.
En tiedä mitä tarkoittaa huvikumpulaiset mutta teet kuten minä, paljon ulkoilua, vaunulenkkejä, ja kantoliinassa kantamista jolloin on pakko pitää hyvä ryhti.
En tiedä yhtään hyvää syytä olla pukluisissa vaatteissa kotona yhden vauvan kanssa. Sellaista voi tapahtua jos rupeat vauvantekokoneeksi ja teet kolme vauvaa viidessä vuodessa. Mutta ei kai kukaan tällä vuosituhannella tee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet pitänyt ennen raskautta kuluneita rättejä, niin mammautuminen ei ole sinun ongelma. Imettämiseen tarvitset imetysliivit, jos et jollain topilla pärjää, ja paidan, josta saat helman nostettua ylös.
Omistan aika vähän vaatteita ja pyrin minimalismiin. Keväällä totesin, että esimerkiksi farkut alkavat tulla tiensä päähän, mutta en halunnut vielä ostaa uusia. Ajattelin, että vasta synnytyksen jälkeen, kun tiedän, miten suuresti kroppa muuttuu. Samoin muutama kauluspaita kaipaa päivitystä ja normaalitilanteessa olisin sen tehnyt jo keväällä. Nyt ajattelin odottaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Rehellisiä vinkkejä:
- älä liho
- käytä aikaa ulkonäköösiSe on sitten eri juttu, että onko se oikeasti tärkeää, mutta jos se sinulle sitä on.
Rehellistä ja totta. En ajattele, että ulkonäkö on kaikki kaikessa, mutta ihan Muumimammaksi en haluaisi muuttua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä tarkoittaa huvikumpulaiset mutta teet kuten minä, paljon ulkoilua, vaunulenkkejä, ja kantoliinassa kantamista jolloin on pakko pitää hyvä ryhti.
Tai sitten mies hoitaa vauvaa ja itse painelee juoksulenkille tai salille. Kantoliinailu se vasta askel mammautumiseen onkin.
Sinä tulet muuttumaan, ja elämäsi tulee muuttumaan, se nyt vain on fakta. Kaikki ei esim liho, mutta jos nyt kiloja tulisi, se ei ole maailmanloppu. Myös pari kokoa isompana voi pukeutua nätisti.
Jos olet nähnyt äitejä, jotka ei ole juurikaan huoliteltuja, he voivat olla hirveän väsyneitä ja univelassa, ja kyllä, se voi tapahtua myös sinulle. Mutta vauva-aika ei kestä ikuisesti, tulee vielä aika, jolloin saat taas jopa nukkua, ja voit taas katsoa peiliin ja alkaa palata harrastuksiin. Kaikkien vauvat ei valvota, ehkäpä sinä olet niitä onnekkaita.
Voi olla että sinullekin käy se, että elämän prioriteetit kääntyy akselinsa ympäri, ja asiat jotka ennen tuntui kauhean tärkeältä, ei ole sitä enää, ja esim lapsi onkin oman ulkonäön edellä. Ei sekään väärin ole. Me kaikki ollaan oman laisia äitejä. Se selviää vasta kun susta tulee äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan aika vähän vaatteita ja pyrin minimalismiin. Keväällä totesin, että esimerkiksi farkut alkavat tulla tiensä päähän, mutta en halunnut vielä ostaa uusia. Ajattelin, että vasta synnytyksen jälkeen, kun tiedän, miten suuresti kroppa muuttuu. Samoin muutama kauluspaita kaipaa päivitystä ja normaalitilanteessa olisin sen tehnyt jo keväällä. Nyt ajattelin odottaa.
Ap
Sinullahan on valmis suunnitelma pukeutumisen suhteen. Vauvasta ei koskaan tiedä, millainen hän on. Jos vauva on huonouninen eikä vaativa, niin miehen pitää hoitaa osansa, että pystyt käyttämään aikaa ulkonäköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisiä vinkkejä:
- älä liho
- käytä aikaa ulkonäköösiSe on sitten eri juttu, että onko se oikeasti tärkeää, mutta jos se sinulle sitä on.
Rehellistä ja totta. En ajattele, että ulkonäkö on kaikki kaikessa, mutta ihan Muumimammaksi en haluaisi muuttua.
Ap
No eihän se sitten tuon ihmeellisempää ole. Välttää vain mammakliseet.
Osta imetysliivejä parit, menevät myös normiliiveistä, ja sitten näihin vain rinnansuojia, jos imetät. Ovat mukavat, eikä tarvitse taittelemalla ja siirtelemällä pilata kunnon liivejä.
Bambuiset trikootopit menevät normiyläosasta, alusvaatteina ja saa imettäessä venytettyä sivuun. Eivät kuitenkaan mene pilalle. Mammamaisia kyllä voivat olla, mutta ei näitä ihmisten ilmoilla käytetäkään.
Kauluspaidoista saa napit auki, kietaisumallisia yläosia saa joustavina, joten niistä voi vain siirtää kaula-aukon rinnan alle niin pystyy tarvittaessa imettämään, tai sitten ajoittaa ulkoilunsa ihmisten ilmoilla vauvan ruoka-aikojen väliin eikä ole sen vauvan kanssa liikkeellä sen pidempää, tai missään missä ei voi riisua tarvittaessa koko yläosaa. Minulla on ihan imetyspaitojakin, mutta en koskaan käytä niitä :D Paitsi imetystoppia, koska sen kanssa ei tarvitse liivejä, mutta ei siinä kehtaa kyllä kotoa lähteä edes lenkille kun on niin selkeästi alusvaate. Noita kietaisumallisia yläosia, tai oikeammin mekkoja, minulla on useampia. Osan ostin raskausaikana, osa on ollut entuudestaan.
Valmiiksi ei kannata ostaa mitään, mikä ei jousta. Itse painan kohta 4kg vähemmän kuin ennen raskautta, mutta vyötärönympärys on edelleen 4cm isompi kuin ennen, ainakin pahimmillaan (olen useita senttejä syönnin jälkeen turpoavaa sorttia), että vaatekoko ei ole yhtään pienempi, jos vyötäröstä mitataan... Sanottakoon, että minulla on vähän erkaumaa enkä ole vaivautunut treenaamaan hirveästi vatsalihaksia, mutta jos/kun tuon erkauman saisi pois ja vatsalihakset takaisin (sikäli kun niitä koskaan on ollutkaan), niin varmaan palaisi vyötärökin normaaliksi tai ainakin entisiin mittoihin.