Miten te voitte antaa tukenne pettäjille?
Pidän itseäni aika korkean moraalin ihmisenä. Siihen kuuluu toisen ihmisen kunnioitus ja arvostus. Ja se auttamatta johtaa siihen, että en halua toimia tarkoituksenhakuisesti siten, että loukkaan toisia ihmisiä. Aviorikos on nyt ihan ensimmäinen sellainen asia, johon en koskaan sortuisi. Jos kumppanini tekisi aviorikoksen, menettäisin kunnioituksen häntä kohtaan enkä kykenisi enää luottamaa häneen. En yksinkertaisesti luota missään muussakaan asiassa ihmisiin jotka eivät kykene pitämään lupauksiaan.
Ihmisten moraalikäsitykset ovat kuitenkin venyviä, ja viime vuosina olen havainnut että pettämisestä aloitettu uusi suhde on täysin normaali asia. "Maailma muuttuu, älä stressaa"..? Siis koska tähän on tultu?
Facebookin myötä tämä pettämisilmiö on saanut entistä irvokkaammat mittasuhteet, kun "salarakkaat" voivat laitella salamyhkäisiä hotelliotoksia, ja elää salasuhdetta Facebookissa. Varattu poikaystävä vilahtaa kuvissa, mutta siten että häntä ei tunnista. Profiili pidetään julkisena, että periaatteessa vaimolla on mahdollisuus nähdä kuvat. Halu julkistaa suhde on kova, mutta sitä ei voida vielä tehdä.
On jännittävää kun ystävät tietävät asian ja antavat sille tukensa. Se on tietyllä tavalla kuvottavaa.. Minä en halua ystäviä, jotka eivät niin kutsutusti palauttaisi minua maan pinnalle jos haihattelisin muita miehiä kuin aviomieheni. En halua olla tekemisissä ihmisten kanssa jotka hyväksyvät pettämisen missään mielessä. Kuinka voitte pitää ystävänänne ihmistä joka on tietoisesti aloittanut suhteen avioliitossa olevan ihmisen kanssa? Minun hyvä ystäväni ei välittänyt harrastiko hän seksiä varattujen kanssa,vai olivatko miehet sinkkuja. Hän sanoi että häntä ei kiinnosta toisten parisuhteet. Ystäväni oli melko kyvytön ymmärtämään aiheuttamaansa tuskaa, eikä kokenut velvollisuudekseen välittääkään. Ystäväni käytös teki minut aina hyvin surulliseksi, ja mietinkin että kuinka voisin luottaa häneen kun hän on niin pohjattoman itsekäs? Millainen ihminen sanoo, että ei välitä toisesta ihmisestä koska ei tunne sitä? Olemmeko velvollisia välittämään toisista vain silloin kun tunnemme hänet? Eipä ihme, että maailmasta on tullut niin moraaliton ja paha. Emme ole enää ystäviä tuon ihmisen kanssa. Asiaan ei liity dramatiikkaa, mutta välimme viilenivät koska ystäväni koki sanomiseni tuomitsemisena. Tottakai tuomitsen pettämisen, aina, mutta yritin aina tehdä sen hyvällä. Yritin tehdä ystäväni kanssa asioita jotka kohottaisivat hänen itsetuntoaan, sillä se oli hänellä pohjalla. Tyydytystä hän sai seksistä, ihan sama kenen kanssa sitä harrasti. Oli kauheaa katsoa miten itseään vihaava ihminen tuhoaa myös toisia ihmisiä.
Yritin saada ystäväni näkemään, että hänkin on arvokkaampi, että pettämisen suhteen sai olla itsekäs siinä mielessä että ei mahdollistaisi omalta osaltaan pettämisiä. Jos ihminen on valmis irtosuhteisiin vaikka on parisuhteessa, ihminen ei silloin kunnioita toista ihmistä. Ei hän silloin kunnioita seksikumppaniakaan, eikä sellaisen ihmisen kanssa kannata olla tekemisissä. Vapaita ihmisiä on paljon, eronneita ja leskeksi jääneitä. Ei aina vaan käy niin, että rakastutaan, vaan pettämisestä aiheutuva jännitys mielletään rakkaudeksi. Sen vuoksi pettämisestä alkaneet suhteet eivät aina kestä, tai ainakaan eivät ole aitoja koska ne eivät perustu keskinäiseen luottamukseen ja kunnioitukseen. Aina on taustalla se tosiasia, että toinen suhteen osapuolista on pettäjä. Tätä asiaa ei saada pois, ja se kummittelee taustalla.
Syy ei ole se, että nuo ihmiset sattuivat rakastumaan. Jos syy olisi se, pariskunta ei tekisi mitään kolmatta osapuolta ( tässä tapauksessa aviomiestä/vaimoa) loukkaavaa ja he kunnioittaisivat tuota ihmistä aloittamalla suhteen vasta avioeron astuttua voimaan. Mutta ihmiset eivät toimi niin, vaan pohjattoman itsekkäästi ryntäävät suhteeseen vaikka avioeroa ei ole vielä edes laitettu vireille. Aivan hyvin voidaan ajatella asiaa niin, että hups aviossa oleva ihmine rakastuu toiseen. Siinä tapauksessa hän punnitsee vaihtoehtojaan, ja kertoo kumppanilleen että on rakastunut toiseen eikä halua jatkaa enää avioliittoa. Mistä tuota ihmistä silloin syytetään? Mielestäni rakkaudesta ei voi tuomita, mutta teoista voi. Jos aviopuoliso kokee että suhde olisi vielä pelastettavissa, hän voi ehdottaa parisuhdeterapiaa tai sitten sitä eroa, jos se on itselläkin käynyt mielessä. Mikä siinä on niin vaikeaa? Jos todella rakastuu, ei halua loukata sen hetkistä kumppaniaan. Tottakai se satuttaa kun puoliso haluaa eron, mutta menettelemällä näin uusi rakkauden kohdekin voi säilyttää ihmisarvonsa. Jos aloittaa suhteen aviopuolison selän takana, on menetellyt itsekkäästi ja ei ole ansainnut toisten hyväksyntää.
Olen nähnyt sivusta miten raastavaa voi olla, kun pettämisestä alkanut salasuhde johtaa avioeroon, ja kuinka halvalla entistä puolisoa laitetaan. Useimmiten juurikin vaimo on se, joka saa törkeää kohtelua tullessaan petetyksi. Syyksi inholle uudelle kumppanille riittää se, että vaimo on KUULEMA ollut aivan kauhea miesparkaa kohtaan. Uuden rakkaan ystävätkin ovat kuulleet vaimosta ties mitä, ja pahat kellot kalkattavat joka suuntaan. Mitä enemmän pariskunta on nk. piireissä, sitä varmemmin heidän ympärilleen ilmaantuu joukko ihmisiä jotka kannustavat heitä suhteeseen. Syntyy uusia kuvioita.
Miten ihmiset oikeuttavat tuollaisen kohtelun? Miten naiset hyväksyvät puolisokseen miehen, joka on tietoisesti pettämässä vaimoaan? Mikään selitys maailmassa ei ole riittävä. Rakkaus ja rakastuminen eivät ole riittäviä syitä. Onhan mies rakastanut vaimoaankin, rakastaa kenties yhä? Salasuhteesta saatava hurmio ja adrenaliini (jälkimmäinen kiinnijäämisen pelon vuoksi) ruokkii ihmisiä, ja tekee heistä itsekkäitä. On vain minun tunteeni, minun haluni, eikä siinä ole aikaa ajatella satuttaako joku itsensä. Osittain se entisen kumppanin haukkuminen myös toimii lohdutuksena sille pelolle, että on loukannut toista ihmistä. On helpompaa inhota kuin tuntea sympatiaa. Ja aitoa sympatiaa ei voi tuntea, jos on samaan aikaan suhteessa tuon sympatian kohteen puolison kanssa.
Älkää hyväksykö pettämistä, missään mielessä. Te voitte valita ystäväpiirinne ja päättää kenelle annatte tukenne. Minä annan sen aina petetyille ja jätetyille, en koskaan ihmisille jotka tietoisesti satuttavat toisia ihmisiä. Kerronpa vielä yhden esimerkin:
Haastattelen työhaastattelussa kolmea ehdokasta. Kaikilla tarvittava pätevyys, kaikki samaa sukupuolta. Henkilökemiat ratkaisevat. Tiedän varmuudella että yksi heistä pettää kumppaniaan. Jos hän on valmis pettämään kumppaniaan, hän voi pettää myös minut.
Kommentit (71)
Ottamatta kantaa mihinkään muuhun: jos baarissa tapaa kivan miehen joka sanoo olevansa sinkku, millä ihmeellä tämän voi varmistaa? Toisia tämä kiinnostaa, toisia ei. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jokainen on vastuussa omasta parisuhteestaan - kun olen parisuhteessa olen vain yhden kanssa, mutta sinkkuna ei ole minun asiani olla muiden moraalinvartijana.
Olisitpa jättänyt 2/3 tekstistäsi pois niin olisin sen jaksanut lukea. Asiasi oli periaatteessa hyvä ja oikea, mutta koska tiedät ja tunnet vain itsesi ja oman parisuhteesi hyvin, et voi juuri muiden elämästä mitään sanoa. Keskity siis siihen omaan elämään ja sen kunnossa pitämiseen, se riittää.
Kuka oikeasti jaksaa samaa naamaa aina katsella? Taitaa ne ikionelliset ja aina uskolliset olla aika pieni vähemmistö ja poikkeus säännöstä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:12"]Blaa, Blaa, Blaa....
Never say never.
Minkä ikäinen olet? Kauanko olet ollut naimisissa? Monenko kanssa olet elämäsi aikana seurustellut?
Oletko ajatellut, että et koskaan voi täysin tietää, mitä toisten suhteissa ja suhteen sisällä todella tapahtuu. Pettämiseen tarvitaan aina kolme. On siis turha syyttää sitä "kolmatta osapuolta" tai mihen vaimoa tai vaimon miestä. Kaikissa näissä kolmessa on aina vikaa. Elämä on harmaan eri sävyjä.
[/quote]
Pettämiseen ei tarvita kuin yksi eli petturi, se kenen kanssa petetään ei kuulu asiaan ellei tämä tiedä pettämisestä jo etukäteen. Oli tilanne mikä hyvänsä, pettäminen ei ole koskaan oikeutettua. Jos lupaat jotain, pidä lupauksesi tai peru se suoraan päin kasvoja äläkä ala säätämään selän takana! Elämä ei ole mustavalkoista, mutta tämä asia on harvinaisen yksiselitteinen. Pettävän ihmisen voi odottaa pettävän muillakin elämän osa-alueilla - kuka haluaa olla tekemisissä sellaisen kanssa?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:12"]
Blaa, Blaa, Blaa....
Never say never.
Minkä ikäinen olet? Kauanko olet ollut naimisissa? Monenko kanssa olet elämäsi aikana seurustellut?
Oletko ajatellut, että et koskaan voi täysin tietää, mitä toisten suhteissa ja suhteen sisällä todella tapahtuu. Pettämiseen tarvitaan aina kolme. On siis turha syyttää sitä "kolmatta osapuolta" tai mihen vaimoa tai vaimon miestä. Kaikissa näissä kolmessa on aina vikaa. Elämä on harmaan eri sävyjä.
[/quote]Elämä on harmaan sävyjä, ja pettäjä on asiassa se osapuoli, joka ei tätä kestä, vaan hakee rakastumisen ensihuumaa.
Yrität ilmaista, että aloittaja olisi kokematon, jyrkästi ajatteleva ihminen, ja että elämänkokemus toisi mukanaan pettämisen hyväksymisen. Tämä on raukkamaista liibalaabaa, joka ei perustu mihinkään tosiasioihin, vaan epämääräisiin mielikuviin ja haluun puolustella omia rikoksia muita ihmisiä kohtaan.
Minä olen ap:n kanssa enimmistä pointeista samaa mieltä; olen keski-ikäinen, seurustellut monien kanssa ja ollut tähän mennessä viitisentoista vuotta onnellisessa avioliitossa. Ikinä ei ole käynyt mielessäkään pettää ketään - se ei yksinkertaisesti kuulu niihin asioihin, joita minä tekisin. Silloinhan minulla ei olisi itsekunnioitusta eikä selkärankaa. Tuntemistani ihmisistä pettäjäksi on ryhtynyt "sattumalta" juuri se, jolla muutenkin oli kaikessa toiminnassa nähtävissä raukkamaista pelkuruutta, itsekkyyttä, epärehellisyyttä, itsepetosta ja typeryyttä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:38"]
Never say never.
[/quote]
Pettämiseen ei tarvita kuin yksi eli petturi, se kenen kanssa petetään ei kuulu asiaan ellei tämä tiedä pettämisestä jo etukäteen. Oli tilanne mikä hyvänsä, pettäminen ei ole koskaan oikeutettua. Jos lupaat jotain, pidä lupauksesi tai peru se suoraan päin kasvoja äläkä ala säätämään selän takana! Elämä ei ole mustavalkoista, mutta tämä asia on harvinaisen yksiselitteinen. Pettävän ihmisen voi odottaa pettävän muillakin elämän osa-alueilla - kuka haluaa olla tekemisissä sellaisen kanssa?
[/quote]
Mikäli suhteessa kaikki on kunnossa, ei ole syytä katsella ulkopuolisia sillä silmällä. Suhteen kuntoon vaikuttaa aina ne kaksi ihmistä, kenellä on suhde toisiinsa. Tässä tapauksessa vaikka se vaimo ja mies. Onnellista suhdetta ei voi kolmas osapuoli "rikkoa". Kuinka vaikea tämä on mammojen ymmärtää?
Never say never.
[/quote]
[/quote]Okei ap, pidä tuo asenteesi, mutta varo toitottamasta sitä liikaa ympärillesi. Et ole asenteesi kanssa muita parempi, päinvastoin hysteerisyytesi asiasta tekee sinusta vainoharhaisen.
Blaa, Blaa, Blaa....
Never say never.
[/quote]
Pettämiseen ei koskaan ole syyllinen se, joka ei tiedä. Eihän valehteluunkaan osallistu ne, jotka eivät valehtele eivätkä edes tiedä siitä valehtelusta. Pettäminen on valinta, jonka pettäjä tekee. Pettäjän kanssa suhteeseen alkava tekee tietoisen valinnan osallistua pettämiseen.
Harmaista väreistä puhuvat ne, jotka pettävät tai osallistuvat pettämiseen. Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että jokaisen pettämistarinan olisi voinut hoitaa toisin, petettyjä kunnioittaen. Itsekkäät ihmiset eivät vain kykene tällaista tajuamaan, kun aina on ne omat tarpeet niiin tärkeitä, ettei muita kyetä ajattelemaan lainkaan. Säälittävin puolustus ikinä on se, että pettäjä saa pettää, kun ei ole onnellinen. Vähän niin kuin sanottaisiin, että kun ahdistaa, niin saa lyödä tai kun masentaa, niin voi haukkua keitä vaan.
Pettäjä on kiusaaja. Hän tuhoaa teollaan toisen luottamuksen ja itsetunnon. Pettäjän kumppani on kiusaajan groupie. Ilman häntä kiusaaminen ei olisi välttämättä edes mahdollista ja missään nimessä ei ainakaan niin tuhoisaa. Kiusaajatkin vähättelevät tekoaan. Se on vaan niin oudon näköinen. Se puhuu pimeitä. Se ihan kerjää sitä. Myös kiusaajat puhuvat harmaista sävyistä ja syyllistävät uhria. Kiusaajan hännystelijät vetoavat siihen, etteivät itse tee tekoa, kunhan vaan vieressä yllyttävät ja nauravat, mustamaalaavat kavereilleen ja pilkkaavat.
Maailma on täynnä pahoja ihmisiä, jotka puolustelevat tekoaan. Harva haluaa tunnustaa, että osallistuin kiusaamiseen ja tuhosin perheen, toisen naisen itsetunnon ja lasten kodin. Mieluummin korostetaan sen kiusatun outoa ulkonäköä tai luonnetta, aivan kuin olisi jotenkin oikein tehdä pahaa ihmisille, jotka ovat erilaisia kuin me.
Ap:n teksti on hyvä, mutta siitä puuttuu kokonaan lasten näkökulma. Pettäminen tuhoaa lasten luottamuksen perheeseen ja vanhempiin. Pettäjä on priorisoinut omat tarpeensa ennen lastensa tarpeita, kun pettämisellään haluaa tuhota jopa sen ainoan vanhemman, joka ilmeisesti lapsiaan ajattelee. Pettämisessä ei ole kyse rakkaudesta, koska sen varjolla ei yritetä satuttaa ja tuhota. Jos rakastaa, osaa varmasti kertoa tilanteesta puolisolle ennen kuin rupeaa pettämään. Pettäminen on siis valinta ja siihen osallistuminen on valinta. Kertoo paljon ihmisen luonteesta, jos pettäminen tuntuu hyvältä ja oikealta ratkaisulta. Minäkään en enää ole tekemisissä ystäväpiirini pettäjän kanssa. En ole dramaattisesti laittanut välejä poikki, mutta ihmisenä hän on iso pettymys enkä välitä olla tekemisissä tällaisen kanssa. En luota häneen, koska hän pystyi tekemään kamalan teon läheisilleen ihan vain omien itsekkäiden motiivien takia, järjesti läheistensä elämän uusiksi omien tarpeidensa pohjalta eikä näe mitään väärää siinä, että mullisti kaikkien muiden elämän ollakseen itse onnellisempi. Edelleen hän hokee mantraa, että kohta kaikki muutkin ovat onnellisia tajuamatta, että sen oman onnensakin voi järjestää fiksulla tavalla satuttamatta ja repimättä rikki niin monen muun elämää.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:40"]
Blaa, Blaa, Blaa....
Never say never.
[/quote]Elämä on harmaan sävyjä, ja pettäjä on asiassa se osapuoli, joka ei tätä kestä, vaan hakee rakastumisen ensihuumaa.
Yrität ilmaista, että aloittaja olisi kokematon, jyrkästi ajatteleva ihminen, ja että elämänkokemus toisi mukanaan pettämisen hyväksymisen. Tämä on raukkamaista liibalaabaa, joka ei perustu mihinkään tosiasioihin, vaan epämääräisiin mielikuviin ja haluun puolustella omia rikoksia muita ihmisiä kohtaan.
Minä olen ap:n kanssa enimmistä pointeista samaa mieltä; olen keski-ikäinen, seurustellut monien kanssa ja ollut tähän mennessä viitisentoista vuotta onnellisessa avioliitossa. Ikinä ei ole käynyt mielessäkään pettää ketään - se ei yksinkertaisesti kuulu niihin asioihin, joita minä tekisin. Silloinhan minulla ei olisi itsekunnioitusta eikä selkärankaa. Tuntemistani ihmisistä pettäjäksi on ryhtynyt "sattumalta" juuri se, jolla muutenkin oli kaikessa toiminnassa nähtävissä raukkamaista pelkuruutta, itsekkyyttä, epärehellisyyttä, itsepetosta ja typeryyttä.
[/quote]Ja ap vastailee täällä itselleen ja puolustelee "toisena henkilönä" kirjoituksiaan, kivaa. :-/
Anteeksianto on ap:lle varmaan vieras käsite.
Aargh, kirjoittakaa lyhyemmin! Ei kukaan jaksa lukea tuollaisia sivun pituisia tekstejä, joissa on asiaa vain viiden lauseen verran.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:48"]
Ap:n teksti on hyvä, mutta siitä puuttuu kokonaan lasten näkökulma. Pettäminen tuhoaa lasten luottamuksen perheeseen ja vanhempiin. Pettäjä on priorisoinut omat tarpeensa ennen lastensa tarpeita, kun pettämisellään haluaa tuhota jopa sen ainoan vanhemman, joka ilmeisesti lapsiaan ajattelee
[/quote]Tällaisiin aina vastataan suuna päänä, että eihän se pettäminen lapsia vahingoita jos heille ei siitä kerrota. Ja tämähän on itsepetosta. Kodin ilmapiiri muuttuu pettämisen myötä, petetty vanhempi on äärimmäisen vaikeassa tilanteessa - tämäkään ei tietenkään mitenkään näy lapsille? Minkä lisäksi se minun mielestäni olennaisin: pettäjävanhempi on sellainen ihminen, jonka "tietyt ominaisuudet" eivät ilmene pelkästään pettämisenä - eihän olisi mitenkään mahdollista, että koko persoonallisuus olisi sillä lailla eriytynyt, että pettämiseen liittyvät ominaisuudet (kuten itsekkyys, kypsymättömyys ja kyvyttömyys käsitellä sisäisiä kriisejään älykkäästi) näkyisivät ainoastaan tässä yhdessä asiassa. Lapsethan ovat kaikessa koko ajan alttiina tämän henkisesti vinoutuneen vanhemman esimerkille ja ajattelutavoille.
Nro 7
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:42"]
Never say never.
[/quote]
[/quote]
Mikäli suhteessa kaikki on kunnossa, ei ole syytä katsella ulkopuolisia sillä silmällä. Suhteen kuntoon vaikuttaa aina ne kaksi ihmistä, kenellä on suhde toisiinsa. Tässä tapauksessa vaikka se vaimo ja mies. Onnellista suhdetta ei voi kolmas osapuoli "rikkoa". Kuinka vaikea tämä on mammojen ymmärtää?
[/quote]
Pettäminen ja rakastuminen ovat kaksi eri asiaa. Kuinka vaikeaa se on tajuta? Yksinkertaiset ihmiset yhditävät näm kaksi ja kuvittelevat, että jos rakastuu, on automaattiseesti myös petettävä.
Jokaisessa suhteessa on ne kohdat, jolloin joku mahtuu väliin. Ihisestä riippuu, päästääkö väliin vai ei, ja kyllä, tällöin suhde ei ole niin vahva tai ihmiset siinä eivät ole niin vahvoja, jos kolmas mahtuu väliin. Pettäminen ei kuitenkaan liity tähän mitenkään. Jos rakastuu, kertoo puolisolleen ja ryhtyy sitten rakentamaan uutta suhdetta. Ei se kivaa ole puolisolle mutta hän saa tiedon heti ja voi annetun tiedon pohjalta aloittaa oman elämänsä rakentamisen alusta reilusti ja tasapuolisesti.
Pettäjä ei halua tätä. Hän haluaa vain itselleen onnen ja varmistelee usein kuukausia ja jopa vuosia, että varmasti tietää, kannattaako suhteesta lähteä vai ei. Hän haluaa siis kaiken eikä luopua mistään ja lähteä vasta, kun itse on siihen valmis antamatta toiselle osapuolelle minkäänlaista varoitusta. Monet kun ovat suhteessa sillä mentaliteetilla, että vaikeistakin ajoista selvitään eivätkä itse heti ensimmäisen ongelman ilmaannuttua rupea järjestelemään salaa uutta elämää, ja näin ollen se tieto pettämisestä tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Tällaiset ihmiset ovat tietysti hyvin itsekkääitä mutta myös välinpitämättömiä, epäluotettavia, valehtelevia, oman navan tuijottelijoita, selkärangattomia ja kaikissa toimissaan myös nämä piirteet tulevat väkisin esiin. On totta, että pettäjät ovat heikkkoluonteisia. Heihin ei voi luottaa, koska he eivät seiso kenenkään tukena, ellei oma etu määrää niin.
Se kolmas osapuoli, joka siis pettäjän kanssa vehkeilee, ei tietenkään riko mitään itse. Hän on se sivusta seuraava ilkkuja, jota ilman pettäminen ei onnistuisi. Hänenkin täytyy olla vähän raukkamainen, koska kokee, että toisen toiminta on oikein ja normaalia. Samankaltaiset ihmiset tässä tilanteessa varmasti toisensa löytävätkin ja tukevat toistensa selkärangattomia ratkaisuja. Hän ei kuitenkaan ole se suurin syypää, osasyyllinen kyllä, kun kannustaa toista noin epärehelliseen toimintaan.
Pettämiseen ei se petetty ole mitenkään syypää. Hän ei ole toimintapaa valinnut eikä ole tietoinen toisen valinnoista. Hän itse on toiminut oikein ja saakin kuraa niskaan. Hän on siis pettämistarinoisa se uhri.
Jokainen rakastunut voi toimia niin, ettei toimillaan tahallaan ja tietoisesti satuta ketään toista eikä hyväksy muiden satuttamisia. Itsekkäät ihmiset eivät vain tätä pysty hyväksymään.
Blaa, Blaa, Blaa....
Never say never.
[/quote]
Vastaukset: 34v. 8v. Ja 7.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:25"]
Olisitpa jättänyt 2/3 tekstistäsi pois niin olisin sen jaksanut lukea. Asiasi oli periaatteessa hyvä ja oikea, mutta koska tiedät ja tunnet vain itsesi ja oman parisuhteesi hyvin, et voi juuri muiden elämästä mitään sanoa. Keskity siis siihen omaan elämään ja sen kunnossa pitämiseen, se riittää.
[/quote]
Juu pahoittelen, tekstiä olisi voinut karsia. Luotan kuitenkin siihen, että ne lukevat ketkä jaksavat ja ne ketkä eivät jaksa, eivät ole tarpeeksi kiinnostuneita.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:44"]
Never say never.
[/quote]
[/quote]Okei ap, pidä tuo asenteesi, mutta varo toitottamasta sitä liikaa ympärillesi. Et ole asenteesi kanssa muita parempi, päinvastoin hysteerisyytesi asiasta tekee sinusta vainoharhaisen.
[/quote]
En ole vastannut tuohon, eihän tuossa edes lue että ap, niin miksi niin päättelet? Tämä on keskustelupalsta, täällä vastailee kuka miten sattuu ja mihin sattuu. Ja hyvä niin.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 09:45"]
Blaa, Blaa, Blaa....
Never say never.
[/quote]
Pettämiseen ei koskaan ole syyllinen se, joka ei tiedä. Eihän valehteluunkaan osallistu ne, jotka eivät valehtele eivätkä edes tiedä siitä valehtelusta. Pettäminen on valinta, jonka pettäjä tekee. Pettäjän kanssa suhteeseen alkava tekee tietoisen valinnan osallistua pettämiseen.
Harmaista väreistä puhuvat ne, jotka pettävät tai osallistuvat pettämiseen. Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että jokaisen pettämistarinan olisi voinut hoitaa toisin, petettyjä kunnioittaen. Itsekkäät ihmiset eivät vain kykene tällaista tajuamaan, kun aina on ne omat tarpeet niiin tärkeitä, ettei muita kyetä ajattelemaan lainkaan. Säälittävin puolustus ikinä on se, että pettäjä saa pettää, kun ei ole onnellinen. Vähän niin kuin sanottaisiin, että kun ahdistaa, niin saa lyödä tai kun masentaa, niin voi haukkua keitä vaan.
Pettäjä on kiusaaja. Hän tuhoaa teollaan toisen luottamuksen ja itsetunnon. Pettäjän kumppani on kiusaajan groupie. Ilman häntä kiusaaminen ei olisi välttämättä edes mahdollista ja missään nimessä ei ainakaan niin tuhoisaa. Kiusaajatkin vähättelevät tekoaan. Se on vaan niin oudon näköinen. Se puhuu pimeitä. Se ihan kerjää sitä. Myös kiusaajat puhuvat harmaista sävyistä ja syyllistävät uhria. Kiusaajan hännystelijät vetoavat siihen, etteivät itse tee tekoa, kunhan vaan vieressä yllyttävät ja nauravat, mustamaalaavat kavereilleen ja pilkkaavat.
Maailma on täynnä pahoja ihmisiä, jotka puolustelevat tekoaan. Harva haluaa tunnustaa, että osallistuin kiusaamiseen ja tuhosin perheen, toisen naisen itsetunnon ja lasten kodin. Mieluummin korostetaan sen kiusatun outoa ulkonäköä tai luonnetta, aivan kuin olisi jotenkin oikein tehdä pahaa ihmisille, jotka ovat erilaisia kuin me.
Ap:n teksti on hyvä, mutta siitä puuttuu kokonaan lasten näkökulma. Pettäminen tuhoaa lasten luottamuksen perheeseen ja vanhempiin. Pettäjä on priorisoinut omat tarpeensa ennen lastensa tarpeita, kun pettämisellään haluaa tuhota jopa sen ainoan vanhemman, joka ilmeisesti lapsiaan ajattelee. Pettämisessä ei ole kyse rakkaudesta, koska sen varjolla ei yritetä satuttaa ja tuhota. Jos rakastaa, osaa varmasti kertoa tilanteesta puolisolle ennen kuin rupeaa pettämään. Pettäminen on siis valinta ja siihen osallistuminen on valinta. Kertoo paljon ihmisen luonteesta, jos pettäminen tuntuu hyvältä ja oikealta ratkaisulta. Minäkään en enää ole tekemisissä ystäväpiirini pettäjän kanssa. En ole dramaattisesti laittanut välejä poikki, mutta ihmisenä hän on iso pettymys enkä välitä olla tekemisissä tällaisen kanssa. En luota häneen, koska hän pystyi tekemään kamalan teon läheisilleen ihan vain omien itsekkäiden motiivien takia, järjesti läheistensä elämän uusiksi omien tarpeidensa pohjalta eikä näe mitään väärää siinä, että mullisti kaikkien muiden elämän ollakseen itse onnellisempi. Edelleen hän hokee mantraa, että kohta kaikki muutkin ovat onnellisia tajuamatta, että sen oman onnensakin voi järjestää fiksulla tavalla satuttamatta ja repimättä rikki niin monen muun elämää.
[/quote]
Jos olisin kirjoittanut siihen vielä lasten näkökulman, olisi teksti jäänyt lukematta vielä useammalta. Kiitos lisäyksestä.
ap
Koska maailmassa on yli miljoona pahempaakin asiaa?
Blaa, Blaa, Blaa....
Never say never.