Oletteko antaneet vauvoillenne tutin?
Miksi? Itse en ole kokenut tarvetta. Onko se jotenkin outoa jos vauva ei syö tuttia
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 07:33"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 07:26"]miksei tuttia sais käyttää?
[/quote]
Saa käyttää, jos on kova imutarve vauvalla. Ei kannata käyttää, jos ei ole. Lähinnähän ongelma on se, ettei lasta saada vieroitettua tutista ennen kuin aiheuttaa esimerkiksi vaurioita hampaiden kasvusuunnille.
Vastasyntyneellä imuote rinnasta ei vielä ole kehittynyt ja automatisoitunut, vaan opettelee oikeaa otetta vielä. Tutissa imuote on erilainen, joten häiritsee rinnan imuotteen omaksumista.
[/quote]Jaa millaisia vaurioita? Ihan loistavan suorat hammasrivit jokaisella lapsella vaikka tuttia käytetty. Toki se ei ole roikkunut suussa yötä päivää. Ja nuorinkin on jo 10 eli missä vaiheessa ne vauriot näkyvät?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 07:58"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 07:48"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 07:26"]
miksei tuttia sais käyttää?
[/quote]nimenomaan sitä pitäisi käyttää. Jenkkitutkimuksen mukaan tuttia käyttävien vauvojen riski kuolla kätkytkuolemalla on paljon pienempi kuin tutittomilla. Ikävä kyllä en löytänyt nyt sitä linkkiä.
Tutin imeminen vaikuttaa jotenkin hengitystekniikkaan.
[/quote]
Tutin imeminen aktivoi aivoja unessakin, ja ne eivät jotenkin pääse niin syvään uneen että elintoiminnot sammuisivat.
Tuttia kannattaa välttää imetyksen ensimmäisten viikkojen aikana ettei se häiritse oikean imuotteen löytymistä. Toki jos ei imetä, ei asialla ole merkitystä.
Itse ajattelin myös että tutista vierottaminen käy aikanaan varmaan helpommin kuin peukalon imemisestä.
-19
[/quote]
Ei kaikista tule peukalonimejiä. Minulla 5 lasta, joista kukaan ei ole syönyt tuttia ja kukaan ei ole imenyt peukaloaan.
Kai te tajuatte ettei noi tutkimustulokset ja niiden koko kirjo näyttäydy yhdessä perheessä? :D "milloin ne vauriot näkyvät" on ihan turhaa viisastelua, eihän niitä kaikille tule. Ite oon syönyt tuttia parivuotiaaksi tosi paljon, hampaat ovat tosi hyvät. Ei kaikki näy kaikilla. Voimia! :D
Ensimmäinen lapsemme, poika, sai tutin 2vko ikäisenä, oli kova imun tarve ja jatkuva hamuaminen loppui vasta tutin kanssa. Toinen lapsemme, tyttö, sai tutin 2kk ikäisenä. Ei tuttia sinänsä tarvinnut, eikä ensi alkuun sitä huolinutkaan, mutta lopulta opetin tutille, koska oli niin perustyytymätön vauva, joka huusi ja huusi ja lopulta rauhoittui, kun tutille oppi. Ei sitä sinänsä imeskellyt kovasti niin kuin esikoinen, mutta piti suussa kuitenkin ja pureskeli ikenillä. Molemmat opetin tutista pois alle 2v ikäisenä (tuolloin enää nukahtamistutti illalla). Tyttö on edelleen temperamenttinen, kuten vauvasta lähtien saattoi arvata.
Meillä antoi hoitaja tokana yönä, kun meno ei millään rauhoittunut. Kauheasti itkien asiaa, koin huonommuutta ja kaikki oli kriisissä. No. Siitä selvittiin, imetys onnistui, tuttia käytettiin eka puoli vuotta aikalailla tarpeen mukaan, sitten vain nukkumaan mennessä. Tutti jätettiin pois 1v9kk iässä ja kaksi viikkoa itkettiin iltaisin ja öisin. Se oli kamalaa, hammasta purren mietin, että "kyllä se ensi yönä helpottaa". Mutta nyt ollaan tutittomia! :)
Vaikka vieroitus oli hirveää, en vaihtaisi niitä vauva-ajan hyötyjä pois.
Esikoiselle annettiin tutti 6 kk:n iässä, kun unet alkoivat keskeytyä. Äitini opetti vauvan tutille. Kuopukselle annettiin nyt kuukauden iässä, kun haluaa vain imeä koko ajan. Vatsa tulee kipeäksi, kun syö liikaa kerralla. Tämän vauvan syömisten kanssa on ollut paljon hankalampaa kuin esikoisen: esikoinen söi pitkää kerralla, mutta ongelmitta. Tätä vauvaa ei taas voi syöttää niin pitkään, vaikka periaatteessa haluaisi imeä. Esikoisellekin kokeiltiin joskus ihan pienenä tuttia, mutta hän ei osannut sitä syödä, joten näiden kahden vauvan imutarpeen välillä on kyllä valtava ero.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 07:54"]Meillä esikoinen ei imenyt vaikka monesti tarjosin, olisi helpottanut autossa ja muutenkin nukkui tissi suussa. Toinen joutui teholle ja siellä sai tutin ja tuttipulloa. Tutti lopetettiin jo vuodeosastola hoitajan neuvosta ja kotona tarjosin vasta 1kuukauden jälkeen, imi sitä vain nukkuessa ja itse jätti se, no yö unille ei kelvannut sitten kuin tissi.. eli meillä ei ongelmaa. Nii ja se pullokin jäi sinne sairaalaan.
[/quote]
Ei ollut ongelmaa? Jos vauva pitää tissiä tuttina yöt läpeensä, kokisin sen kyllä ongelmallisena.
Koitettiin tarjota, mutta eipä huolinut. Ei imenyt peukaloa tai muutakaan.
Vaurioita purentaan tulee jos tutti käytössä lähes kolmeen ikävuoteen. Eli etuhampaat ei mene yhteen. Hampaiden välissä tutin kokoinen kolo.
Vähäisellä tutin käytöllä ei tätä tapahdu. Eikä huolta jos tutin jättää pois viimeistään kahden vuoden iässä.
Kova imemisentarve oli myös mun vauvalla, mutta ei tuttia huolinut kun kuukaudeksi (1-2 kk iässä). Muuten kelpasi vain tissi, vaikka maitoa tuli vähän liiankin kanssa. Tuli sitten nopeasti kasvava ja iso jätkä. Peukkua ei imenyt koskaan. Puolen vuoden iässä oppi nukahtamaan ilman rintaa.
Olisi voinut olla helpompaa, jos se tutti olisi kelvannut, mutta eipä ainakaan tullut vieroitusongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:54"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 07:54"]Meillä esikoinen ei imenyt vaikka monesti tarjosin, olisi helpottanut autossa ja muutenkin nukkui tissi suussa. Toinen joutui teholle ja siellä sai tutin ja tuttipulloa. Tutti lopetettiin jo vuodeosastola hoitajan neuvosta ja kotona tarjosin vasta 1kuukauden jälkeen, imi sitä vain nukkuessa ja itse jätti se, no yö unille ei kelvannut sitten kuin tissi.. eli meillä ei ongelmaa. Nii ja se pullokin jäi sinne sairaalaan.
[/quote]
Ei ollut ongelmaa? Jos vauva pitää tissiä tuttina yöt läpeensä, kokisin sen kyllä ongelmallisena.
[/quote]siis ei ongelmaa tutista ennemmin hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:32"]Meillä antoi hoitaja tokana yönä, kun meno ei millään rauhoittunut. Kauheasti itkien asiaa, koin huonommuutta ja kaikki oli kriisissä. No. Siitä selvittiin, imetys onnistui, tuttia käytettiin eka puoli vuotta aikalailla tarpeen mukaan, sitten vain nukkumaan mennessä. Tutti jätettiin pois 1v9kk iässä ja kaksi viikkoa itkettiin iltaisin ja öisin. Se oli kamalaa, hammasta purren mietin, että "kyllä se ensi yönä helpottaa". Mutta nyt ollaan tutittomia! :)
Vaikka vieroitus oli hirveää, en vaihtaisi niitä vauva-ajan hyötyjä pois.
[/quote]
Minä taas laitoksella tokana yönä ajattelin, että seuraava yö on helpompi. Ja näinhän se oli, ilman tuttia. Tämä oli meille hyvä ratkaisu ja tyytyväinen olin, että tuon yhden yön annoin,vauvan vaan olla rinnalla.
ensimmäiseen kuukautee kannattakin antaa aina rintaa, takaa maidon tuotannon. varsinkin synnärillä se just nostaa maidon.
Ensimmäinen vauva ei tuttia edes huolinut, ja vihasi tuttipulloakin. Onneksi oma maito riitti niin kauan kuin oli tarvis. Kuopus oli tuttivauva, ja mielestäni tutti helpottaa tosi monessa asiassa. Esim kaupassa natina siirtyy helposti tutilla, sama juttu autossa, ja vaunuihin tms. päiväunille nukuttaminen on tutin kanssa paljon helpompaa kuin tutittoman vauvan.
Tutti ei vaikuttanut kuopuksen kohdalla imetykseen ainakaan, hän ei suostunut edes maistamaan soseita ennen 6 kk ikää. Tuttipullo ei ollu myöskään käytössä. Tutista luovuttiin n. 10 kk iässä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 06:42"]
Miksi? Itse en ole kokenut tarvetta. Onko se jotenkin outoa jos vauva ei syö tuttia
[/quote]
Olen, jokaiselle. On ihan verratonta, kun on apuväline, jolla saa huutavan vauvan huudon poikki, vaikkei äiti oliskaan paikalla.
Annoin kyllä. Olin nuori, juuri leskeksi jäänyt, ja koin, että jaksamiseni vuoksi on pakko nukkuakin välillä, eikä olla tissinä kaiken aikaa, sillä vauva piti minua tuttina.
Ensin ajattelin, ettei tuttia tarvita, etenkin kun muutaman kokeilun tehtyämme totesimme, ettei lapsi tuttia huoli. 4kk ikään meni hyvin näin, lapsi oli kyllä ahkeraan rinnalla. Sitten alkoi kova peukalon imeminen, joten väkisin opetettiin tutille (joka kerta tutti suuhun, kun peukaloa olisi imenyt, aluksi tutti tippui koko ajan, mutta noin viikon sinnikkään opettamisen jälkeen oppi). Aluksi tuttia käytettiin tosiaan vain kun peukkua olisi imenyt, nyt myöhemmin (vauva melkein 7kk) tutti toimii enää unituttina. Huvitutiksi siitä ei oikein koskaan ollutkaan.
Nyt koitetaan operella tutista pois kun ei enää peukaloa ole yrittänyt pariin kuukauteen eikä imemisen tarvettakaan juurikaan ole. Eli ei anneta tuttia automaattisesti unille, vain jos ei meinaa ilman rauhoittua. Onkin jonkin verran vähentynyt käyttö :)
Olen. Olen huomannut, että se rauhoittaa, lohduttaa ja auttaa nukahtamaan. Yksi lapsi viidestä ei sitä oikeastaan kauheasti huolinut, yksi imeskeli vain silloin tällöin. Kaksi on ollut suurkäyttäjiä ja tutista on ihan pitänyt vieroittaa. Yksi jätti sen omia aikojaan ihan kivuttomasti.
Vauva vietti elämänsä ensimmäiset päivät lastenosastolla, jossa oppi tuntia imemään. Nyt täyttää vuoden ja ajateltiin kokeilla kohta vieroitusta.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 07:48"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 07:26"]
miksei tuttia sais käyttää?
[/quote]nimenomaan sitä pitäisi käyttää. Jenkkitutkimuksen mukaan tuttia käyttävien vauvojen riski kuolla kätkytkuolemalla on paljon pienempi kuin tutittomilla. Ikävä kyllä en löytänyt nyt sitä linkkiä.
Tutin imeminen vaikuttaa jotenkin hengitystekniikkaan.
[/quote]
Ero tutillisilla ja tutittomilla on aika pieni kätkytkuolemien määrässä. Myös tutillisia lapsia menehtyy kätkytkuolemiin.
Myös esimerkiksi perhepeti estää kätkytkuolemia, mutta kyllä perhepeteihinkin on kätkytkuoltu.