Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaaniruoka ala-asteella?

Vierailija
22.07.2014 |

Hei! Meidän lapsi olisi aloittamassa ensimmäisen luokan syksyllä. Ollaan koko perhe vegaaneja, ja nyt mietityttää että onkohan koulussa mahdollista saada vegaaniruokaa? Molemmat lapsemme ovat olleet vegaanisella ruokavaliolla syntymästään asti.

Onko muilla kokemuksia aiheesta? Miten järjestän lapsen syömisen jos koulu ei tarjoa vegaaniruokaa?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin kasvissyöjäksi 9-vuotiaana, ja sain koulussa erikseen omat ruokani. Siihen aikaan meitä oli vain 2, yksi muslimityttö haki kanssani myös keittiöstä ruokansa. Käytin kuitenkin maitotuotteita eli ei keittolalta kai vaatinut paljoa, mutta voisin kuvitella että nykyään onnistuisi kouluilta tarjota vaativampikin ruokavalio. Voithan olla yhteydessä kouluun ja vaikka terveydenhoitajaan ja pyytää lupaa. Koulun alettuahan ilmeisesti täytetään ruokailua koskevat lomakkeetkin, joihin merkitset vain veganiuden.

Vierailija
42/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:05"]Kasvisruokavalion saa, kunhan sitoutuu siihen koko kouluajaksi. Mitään parin viikon kokeiluja ei voi koulussa tehdä. Sekään ei onnistu, että vaaditaan muuten kasvisruokaa, mutta uunimakkara- ja lihapullapäivänä syödään samaa kuin muut. Ja se kasvisruoka jää koskematta, eli teettää turhaa työtä.

Olen 900 oppilaan koulukeittiön emäntä ja dieettejä on yli 200. Siinä on ihan tarpeeksi muistamista ja vastuuta.

[/quote]

Niin kasvisruokaa, mutta onko se vegaanista?

[/quote]

Ei meillä, koska kukaan ei vielä koskaan ole tullut sellaista pyytämään. En osaa varmasti sanoa, miten esimiesporras tässä kaupungissa tuohon suhtautuisi. Ainakaan karppiruokavaliota ei hyväksytä kuin selkeästi terveydellisestä syystä. Meillä on oppilas, joka sairastaa epilepsiaa ja on sen vuoksi karppiruokavaliolla ja voi todella hyvin nykyisin.

[/quote]

Karppi- ja ketogeeninen dieetti ovat kaksi eri asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:20"]Meillä syödään kotona vegaaniruokaa, koulussa tarjotaan lakto-ovoa. Se käy meille ihan hyvin, vegaaniruoka on huomattavasti kalliimpaa ja ravinto-arvot tippuisivat. Joskus pitää pystyä tekemään kompromisseja.

[/quote]

Ei vegaaniruoasta ole pakko tehdä yhtään sen kalliimpaa, mulla ainakin menee ruokaan vähemmän rahaa kuin opiskelijakavereillani.

Vierailija
44/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:01"]

Mitä järkeä on syödä epäluonnollisesti ja vielä pakottaa lapset samaan?! Kannatan vegaaniutta heti, kun se on ihmiselle luonnollinen tapa syödä. Jos ruuan takia tarvitaan synteettisiä vitamiineja, ei siinä ole mitään järkeä.

[/quote]

Mitä järkeä on syödä epäluonnollisesti ja vielä pakottaa lapset samaan?! Kannatan tehotuotetun lihan syöntiä heti, kun se on ihmiselle luonnollinen tapa syödä. Jos ruuan takia tarvitaan synteettisiä vitamiineja, ei siinä ole mitään järkeä.

Vierailija
45/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:54"]

Hei! Meidän lapsi olisi aloittamassa ensimmäisen luokan syksyllä. Ollaan koko perhe vegaaneja, ja nyt mietityttää että onkohan koulussa mahdollista saada vegaaniruokaa? Molemmat lapsemme ovat olleet vegaanisella ruokavaliolla syntymästään asti.

Onko muilla kokemuksia aiheesta? Miten järjestän lapsen syömisen jos koulu ei tarjoa vegaaniruokaa?

[/quote]

Kyllä koulun täytyy se järjestää. Kyse on vakaumuksesta, ja aivan samoin kuin muutkin erikoisruokavaliot se tulee järjestää. 

t. vegaani ope

[/quote]

Turhaan alapeukutatte! Minä kun valvon luokkani syöntä, niin syön samalla vegaaniruokaa, joka minulle koulusta tarjotaan, ja josta maksan. Me kaikki maksamme veroissa kouluruoasta, myös vegaanit. Vegaaniruokaan on oltava oppilaalla oikeus, ihan yhtä lailla kuin uskonnollisista syistä erikoisruokavaliota noudattavilla. Meillä vegaaneilla kyseessä ovat EETTISET syyt. 

t. vegaani ope

Vierailija
46/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:19"]En ymmärrä, miksi lapsen täytyy noudattaa jotain tiukkaa ruokavaliota, jos siihen ei ole terveydellisiä syitä. Olin itse pitkään täysin lakto-ovo, mutta nykyään syön kalaa/kanaa ehkä noin kerran viikossa, koska mies haluaa, että meillä syödään sitä kerran viikossa. Kuitenkin, jos meillä olisi lapsia, antaisin heidän syödä koulussa sitä, mitä haluavat. Varmaan ilmoittaisin sekasyöjiksi, tai sitten saattaisin katsoa/kysyä jostain parin viikon esimerkkiruokalistat ja valita lapsille sen, josta arvioisin heidän todennäköisesti pitävän enemmän. Mun mielestä lapsen ei tarvitse miettiä ruuan ekologisuutta/eetisyyttä ainakaan ennen yläasteikää. Ja suurin osa aterioistahan kuitenkin syödään kotona.

[/quote]

Koulun epämääräisiä "liha"mössöjä eivät syö minunkaan muuten sekasyöjät lapset, onneksi koulussa saa kuka tahansa valita kasviruuan.

Vierailija
47/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:18"]

Ala-asteella, jossa itse olen ollut sekä oppilaana että opettajana, kasvisruokaa ei saa edes pyynnöstä. Pitää ottaa omat eväät mukaan, jos syödä haluaa. :/

[/quote]

No, sit otat omat eväät!

[/quote]

Näin teen, mutta kyllä se harmittaa, sillä siitä huolimatta joutuu päivittäin siitä kouluruoasta maksamaan, vaikka sitä ei itse syökään.

Vierailija
48/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:19"]

En ymmärrä, miksi lapsen täytyy noudattaa jotain tiukkaa ruokavaliota, jos siihen ei ole terveydellisiä syitä. Olin itse pitkään täysin lakto-ovo, mutta nykyään syön kalaa/kanaa ehkä noin kerran viikossa, koska mies haluaa, että meillä syödään sitä kerran viikossa. Kuitenkin, jos meillä olisi lapsia, antaisin heidän syödä koulussa sitä, mitä haluavat. Varmaan ilmoittaisin sekasyöjiksi, tai sitten saattaisin katsoa/kysyä jostain parin viikon esimerkkiruokalistat ja valita lapsille sen, josta arvioisin heidän todennäköisesti pitävän enemmän. Mun mielestä lapsen ei tarvitse miettiä ruuan ekologisuutta/eetisyyttä ainakaan ennen yläasteikää. Ja suurin osa aterioistahan kuitenkin syödään kotona.

[/quote]

*korjaus* siis olin lakto-ovo-vegetaristi

Vierailija
49/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:20"]Meillä syödään kotona vegaaniruokaa, koulussa tarjotaan lakto-ovoa. Se käy meille ihan hyvin, vegaaniruoka on huomattavasti kalliimpaa ja ravinto-arvot tippuisivat. Joskus pitää pystyä tekemään kompromisseja.

[/quote]

Ei vegaaniruoasta ole pakko tehdä yhtään sen kalliimpaa, mulla ainakin menee ruokaan vähemmän rahaa kuin opiskelijakavereillani.

[/quote]

Ei tarvitse ei, mutta se taas on ravintosisällöstä pois. Overall ruoka on erinomaista, joten miksi nillittää?

Vierailija
50/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:19"]Mun mielestä lapsen ei tarvitse miettiä ruuan ekologisuutta/eetisyyttä ainakaan ennen yläasteikää.

[/quote]

Ei kai sen lapsen tarvi sitä erikseen miettiä, sen kun hakee ruokansa eri kohdasta kuin muut. Hämmentävämpäähän se olisi, jos koulussa olisi jotain ruokaa (vaikka juustoa), mitä kotona ei selvästi koskaan syödä.

Vierailija
51/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne teidän mussukat syö sitä mikä näyttää parhaalta.

T. Ope

Vierailija
52/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:19"]Mun mielestä lapsen ei tarvitse miettiä ruuan ekologisuutta/eetisyyttä ainakaan ennen yläasteikää.

[/quote]

Ei kai sen lapsen tarvi sitä erikseen miettiä, sen kun hakee ruokansa eri kohdasta kuin muut. Hämmentävämpäähän se olisi, jos koulussa olisi jotain ruokaa (vaikka juustoa), mitä kotona ei selvästi koskaan syödä.

[/quote]

Ei meillä ainakaan laiteta lapsia miettimään liikoja vaan kerrotaan lapsen kysyessä lapselle sopivalla tavalla. Tottakai ihmettelee kun kaverit syövät lihaa mutta me ei, samalla lailla selitän kun jos kysyy vaikka mistä lapset tulevat, eli miten asia on mutta lapselle sopivalla tavalla.

Vierailija
53/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:01"]

Mitä järkeä on syödä epäluonnollisesti ja vielä pakottaa lapset samaan?! Kannatan vegaaniutta heti, kun se on ihmiselle luonnollinen tapa syödä. Jos ruuan takia tarvitaan synteettisiä vitamiineja, ei siinä ole mitään järkeä.

[/quote]

Mitä järkeä on syödä epäluonnollisesti ja vielä pakottaa lapset samaan?! Kannatan tehotuotetun lihan syöntiä heti, kun se on ihmiselle luonnollinen tapa syödä. Jos ruuan takia tarvitaan synteettisiä vitamiineja, ei siinä ole mitään järkeä.

[/quote]

Idiootti ja vielä täysin uskosi pauloissa kykenemätön ajattelemaan itse. 200 vuotta sitten tuollainen ronkeli olisi kuollut nälkään ja puutostauteihin. Rokaleikit onnistuvat vain nykyaikaisen tieteen ansiosta. Olisi sinullekin parempi nääntyä nälkään niin arvostaisit meidän hienoa planeettaa enemmän.

Vegaani on apassien kieltä ja tarkoittaa PASKAA METSÄSTÄJÄÄ

Rauhaa ja rakkautta.

Vierailija
54/57 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:01"]

[/quote]

[/quote]

Idiootti ja vielä täysin uskosi pauloissa kykenemätön ajattelemaan itse. 200 vuotta sitten tuollainen ronkeli olisi kuollut nälkään ja puutostauteihin. Rokaleikit onnistuvat vain nykyaikaisen tieteen ansiosta. Olisi sinullekin parempi nääntyä nälkään niin arvostaisit meidän hienoa planeettaa enemmän.

Vegaani on apassien kieltä ja tarkoittaa PASKAA METSÄSTÄJÄÄ

Rauhaa ja rakkautta.

[/quote]

Vanha ja huono vitsi. Lisäksi 200 vuotta sitten liha oli harvojen herkkua. Vegaaneja oli silloin paljon enemmän kuin nyt. Koska kasvisruoka on halpaa ja terveellistä. Tämä vimma, että joka aterialla on oltava lihaa, on moderni ilmiö. 

Mitä jos ensi kerralla miettisit asioita, ennen kuin tulet avautumaan. :) 

Vierailija
55/57 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:54"]

Molemmat lapsemme ovat olleet vegaanisella ruokavaliolla syntymästään asti.

[/quote]

hei, tyhmä kysymys, mutta mitä ne sitten pikkuvauvana söi?

[/quote]

Imettäminen ei ollut mun juttu, joten soijakorvikkeella mentiin.

Vierailija
56/57 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:03"]Aina voi sanoa että uskonnollisista syistä, jos käy vaikeaksi :)[/quote]

Mutta eikö kyseessä olekin jonkin sortin uskonto?

Vierailija
57/57 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut jos kaikki söisi 2 tai 6 vuotta pelkkää lihaa nii ei olis enää eläimiä niin sit eläimet ei enää päästäis kasvihuone kaasujakaan  

eli lihansyönti on ekologista