Vegaaniruoka ala-asteella?
Hei! Meidän lapsi olisi aloittamassa ensimmäisen luokan syksyllä. Ollaan koko perhe vegaaneja, ja nyt mietityttää että onkohan koulussa mahdollista saada vegaaniruokaa? Molemmat lapsemme ovat olleet vegaanisella ruokavaliolla syntymästään asti.
Onko muilla kokemuksia aiheesta? Miten järjestän lapsen syömisen jos koulu ei tarjoa vegaaniruokaa?
Kommentit (57)
Mitä ihmettä :o miten terkkari voi tollasesta päättää, terveellisempäähän olisi saada kasvisruokaa kuin syödä noin
Niinpä. Mutta tästä on tosiaan jo 12 vuotta aikaa, tuolloin kasvissyönti tai muutkaan erikoisruokavaliot eivät olleet yhtä tavallisia kuin nykyään.
Mitä terveellistä on kasvissyönnillä sekaravintoa käyttävällä lajilla!!
Omista kouluvuosista on vasta hetki aikaa, mutta ainakaan meidän koulussa vegaaniruokaa ei ollut tarjolla edes pyynnöstä. Uskonnollisista syistä sen olisi kuulemma saanut, mutta kun ketään vegaaniruokavaliota "oikeista syistä" noudattavaa ei koulussa ollut, ei sitä muutkaan saaneet. Käsitin tämän siis niin, että jos vegaaniruokaa olisi jonkun takia tehty, sitä olisi samalla tehty minullekin.
"Normi" kasvisruokaa sai omasta/vanhempien pyynnöstä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:32"]Koska on muotia syödä hankalasti
[/quote]
Koska meidän perhettä kiinnostaa ympäristö ja eläimet oman navan lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:26"]Miksi kasvissyöjille pitäisi olla erikseen ruoka?
[/quote]
Sitä minäkin aina mietin. Olisi keittiölle helpompaa, että kaikki söisivät sitä samaa, terveellistä ja ravitsevaa ruokaa, joka kelpaa lähes kaikille. Siis kasvisruokaa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:26"]Miksi kasvissyöjille pitäisi olla erikseen ruoka?
[/quote]
Sitä minäkin aina mietin. Olisi keittiölle helpompaa, että kaikki söisivät sitä samaa, terveellistä ja ravitsevaa ruokaa, joka kelpaa lähes kaikille. Siis kasvisruokaa.
[/quote]
Ennakkoluuloiset lihansyöjät alapeukuttaa. :D
Mitä järkeä on syödä epäluonnollisesti ja vielä pakottaa lapset samaan?! Kannatan vegaaniutta heti, kun se on ihmiselle luonnollinen tapa syödä. Jos ruuan takia tarvitaan synteettisiä vitamiineja, ei siinä ole mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:26"]Miksi kasvissyöjille pitäisi olla erikseen ruoka?
[/quote]
[/quote]
No kelpaahan se normiruokakin enemmistölle. Meidän koulusta saa lakto-ovo ruokaa ja se käy meille. Tosin meidän yläasteikäinen poika on koulussa alkanut maistella liharuokiakin, niillä kun pysyy nälkä paremmin poissa ja ovat pojan mielelestä pareman makuisia ja pitävät nälkääkin paremmin. Että nähtävästi tekin joudutte tinkimään vakaumuksestanne kun lapsille tulee ikää.
Kasvisruokavalion saa, kunhan sitoutuu siihen koko kouluajaksi. Mitään parin viikon kokeiluja ei voi koulussa tehdä. Sekään ei onnistu, että vaaditaan muuten kasvisruokaa, mutta uunimakkara- ja lihapullapäivänä syödään samaa kuin muut. Ja se kasvisruoka jää koskematta, eli teettää turhaa työtä.
Olen 900 oppilaan koulukeittiön emäntä ja dieettejä on yli 200. Siinä on ihan tarpeeksi muistamista ja vastuuta.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:05"]Kasvisruokavalion saa, kunhan sitoutuu siihen koko kouluajaksi. Mitään parin viikon kokeiluja ei voi koulussa tehdä. Sekään ei onnistu, että vaaditaan muuten kasvisruokaa, mutta uunimakkara- ja lihapullapäivänä syödään samaa kuin muut. Ja se kasvisruoka jää koskematta, eli teettää turhaa työtä.
Olen 900 oppilaan koulukeittiön emäntä ja dieettejä on yli 200. Siinä on ihan tarpeeksi muistamista ja vastuuta.
[/quote]
Niin kasvisruokaa, mutta onko se vegaanista?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:01"]Mitä järkeä on syödä epäluonnollisesti ja vielä pakottaa lapset samaan?! Kannatan vegaaniutta heti, kun se on ihmiselle luonnollinen tapa syödä. Jos ruuan takia tarvitaan synteettisiä vitamiineja, ei siinä ole mitään järkeä.
[/quote]
Tiedätkö itse, mistä suomalaiset saavat seleeniä tai D-vitamiinia? Eivät ainakaan luonnollisesti. Massojen ei vaan tarvitse ottaa purkista, kun valtionkoneisto lisää vitamiinit valmiiksi ruokaan.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:05"]Kasvisruokavalion saa, kunhan sitoutuu siihen koko kouluajaksi. Mitään parin viikon kokeiluja ei voi koulussa tehdä. Sekään ei onnistu, että vaaditaan muuten kasvisruokaa, mutta uunimakkara- ja lihapullapäivänä syödään samaa kuin muut. Ja se kasvisruoka jää koskematta, eli teettää turhaa työtä.
[/quote]
Niin kasvisruokaa, mutta onko se vegaanista?
[/quote]
Ei meillä, koska kukaan ei vielä koskaan ole tullut sellaista pyytämään. En osaa varmasti sanoa, miten esimiesporras tässä kaupungissa tuohon suhtautuisi. Ainakaan karppiruokavaliota ei hyväksytä kuin selkeästi terveydellisestä syystä. Meillä on oppilas, joka sairastaa epilepsiaa ja on sen vuoksi karppiruokavaliolla ja voi todella hyvin nykyisin.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:01"]Mitä järkeä on syödä epäluonnollisesti ja vielä pakottaa lapset samaan?! Kannatan vegaaniutta heti, kun se on ihmiselle luonnollinen tapa syödä. Jos ruuan takia tarvitaan synteettisiä vitamiineja, ei siinä ole mitään järkeä.
[/quote]
Mitä järkeä uskoa yliluonnolliseen ja vielä pakottaa lapset samaan?!?! Vanhemmat tekevät valintoja lastensa puolesta. Meidän lapset saavat alkaa syömään lihaa koulussa vaikka heti ja kotona sitten kun osaavat sitä itse valmistaa, tosin ymmärtävät liharuuan epäeettisyyden joten tuskin sen perään haikailevat. Tsemppiä ap, olet tehnyt hienon valinnan. Älä välitä vastustajista, lapselle vaikka eväät kouluun jos vegaaniruokaa ei tarjota.
Ala-asteella, jossa itse olen ollut sekä oppilaana että opettajana, kasvisruokaa ei saa edes pyynnöstä. Pitää ottaa omat eväät mukaan, jos syödä haluaa. :/
En ymmärrä, miksi lapsen täytyy noudattaa jotain tiukkaa ruokavaliota, jos siihen ei ole terveydellisiä syitä. Olin itse pitkään täysin lakto-ovo, mutta nykyään syön kalaa/kanaa ehkä noin kerran viikossa, koska mies haluaa, että meillä syödään sitä kerran viikossa. Kuitenkin, jos meillä olisi lapsia, antaisin heidän syödä koulussa sitä, mitä haluavat. Varmaan ilmoittaisin sekasyöjiksi, tai sitten saattaisin katsoa/kysyä jostain parin viikon esimerkkiruokalistat ja valita lapsille sen, josta arvioisin heidän todennäköisesti pitävän enemmän. Mun mielestä lapsen ei tarvitse miettiä ruuan ekologisuutta/eetisyyttä ainakaan ennen yläasteikää. Ja suurin osa aterioistahan kuitenkin syödään kotona.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:54"]
Hei! Meidän lapsi olisi aloittamassa ensimmäisen luokan syksyllä. Ollaan koko perhe vegaaneja, ja nyt mietityttää että onkohan koulussa mahdollista saada vegaaniruokaa? Molemmat lapsemme ovat olleet vegaanisella ruokavaliolla syntymästään asti.
Onko muilla kokemuksia aiheesta? Miten järjestän lapsen syömisen jos koulu ei tarjoa vegaaniruokaa?
[/quote]
Kyllä koulun täytyy se järjestää. Kyse on vakaumuksesta, ja aivan samoin kuin muutkin erikoisruokavaliot se tulee järjestää.
t. vegaani ope
Meillä syödään kotona vegaaniruokaa, koulussa tarjotaan lakto-ovoa. Se käy meille ihan hyvin, vegaaniruoka on huomattavasti kalliimpaa ja ravinto-arvot tippuisivat. Joskus pitää pystyä tekemään kompromisseja.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:18"]
Ala-asteella, jossa itse olen ollut sekä oppilaana että opettajana, kasvisruokaa ei saa edes pyynnöstä. Pitää ottaa omat eväät mukaan, jos syödä haluaa. :/
[/quote]
No, sit otat omat eväät!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:26"]
Miksi kasvissyöjille pitäisi olla erikseen ruoka?
[/quote]
Mietipä sitä. Sinun äo:llasi et tosin koskaan tule keksimään (ilmiselvää) vastausta.