Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toisen provon innoittamana, sinulla on 50 euroa rahaa ja joudut tekemään juhlatarjoilut 30 hengelle, mitä tarjoat?

Vierailija
17.07.2021 |

Eli tuli mieleen. Itsellä siis ei ole tämä tilanne, tämä on ihan kuvitteellinen ja tuli mieleen, että ehkä joku saisi vinkkejä.

Itse saisin aika pitkälle perusleivonnaisia tekemällä itse, jauhot 2 kg pussin, sokerin 2 1 kg, munapaketin 10 kpl ja kermaa pari purkkia saa jo 10 eurolla. Näistä jo jotain saisi tehtyä tuolle porukalle.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laatikollinen viiniä 30 €

Perunalastuja ja suolapähkinöitä. Ehkä vaahtokarkkeja.

Ilmoittaisin, että teema on paluu opiskeluaikoihin. OPM.

Yksi laatikollinen viiniä ei riitä kaikille.

Vierailija
42/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväysvanhoja korppuja ja hanavettä.

Inspiraatio Roope Ankalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provoissa on aina se, että koskaan kotona ei ole mitään valmiina. Eikai oikeasti kenenkään talouden suunnittelu ole niin huonoa, ettei kaapeissa ole jauhoja, sokeria, kauraryynejä, makaroonia, munia, vessapaperia tms. Ainakin itse ostan näitä, ja paljon muutakin aina, kun edelliset ovat loppumaanpäin eli eivät koskaan ole täysin loppu. Juhlatkin tulevat täysin yllättäen, kuten myös joulun, juhannus jne joten sitä rahaa tarjottaviin ei ole voinut varata.

Minulla olisi siis kaapissa tarvikkeet kakkupohjaan ja vaikkapa kuivakakkuun (tosin tuolla henkilömäärälle tarvisi kaksi kumpaakin kakkua) . Lisäksi ostaisin kermaa, ja täytekakun väliin täytettä. Hillo/persikat/banaani tai kaivaisin palastimesta mansikoita kakkuun.

30 henkeä ei ole mikään valtava määrä, onneksi. Voisin tehdä uunipellillä esim. Suolaisen pannarin, johon voi laittaa vaikkapa paprikaa, tomaattia, kinkkua, hieman juustoa. Tai mistä nyt kukin tykkää.

Ne pakastekarjalanpiirakatkaan eivät kalliita ole, sellainen olisi munavoin kera myös hyvä suolainen tarjottava.

Asun yksin, itselläni ei todellakaan ole säilössä aina kananmunia ja vessapaperia 30 hengelle.

Vierailija
44/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mulla on hyvät varastot kuiva-ainekaapissa ja pakastimessa, tekisin pari erilaista pitsaa, jotka paloittelisin suupaloiksi. Siinä suolainen. Pari marjapiirakkaa, korvapuustit ja pari lajia pikkuleipiä sekä konvehteja.

Näihin mun pitäisi ostaa juustoraaste, kermaviilit, voi, maito, kananmunat, vadelmahillo (herrasväenleivät) ja se konvehtirasia. Lisäksi vieraille kahvia varten maitoa. Selviän hyvin 50 eurolla.

Kuvitteellinen tilanne, jossa mitään ei löydy valmiina kotoa on aika kaukaa haettu - eikö? Omaan tuttavapiiriini ei kuulu ketään sellaista henkilöä, ei edes nuorta joka on just muuttanut omaan kotiinsa.

Vierailija
45/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto, ruisleipää, juusto, pannari, kotikalja, mehu.

Vierailija
46/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuisin ostamaan kaiken. Tekisin monta kääretorttua, väliin ja päälle kermaa ja itse kerättyjä mustikoita ja osaan vadelmia. Lopulla rahaa riisipiirakoita ja voita eli piirakoiden kanssa munavoita. Ehkä saisi vielä kahvia ja kahvimaitoa/kermaa.

Vierailija
47/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla summalla saisi hyvin tehtyä 2 suolaista piirakkaa ( kinkku-sipuli ja jauheliha-paprika) sekä ison täytekakun. Kahvipaketti tarjouksesta mukaan ja lapsille mehutiivistettä.

Ei ongelmaa, tärkeintähän juhlissa on seura 😊

Vierailija
48/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääruuaksi tekisin gulassia. Meillä on jo omasta takaa perhettä ja ystäviä useinkin syömässä 20 henkeä joten helppo laskea:

Lihaksi käy tarjouspaisti, possu tai vaikka tuoremakkara. Sitä tarvitaan 2kg - 20€

Hapankaalia 3 prk - 6,75€

3 paprikaa - 3€

perunoita 2 kg - 2€

3 sipulia - 50 cnt

valkosipulia 4-5 kynttä - 1€

2 lihaliemikuutiota, musta-ja valkopippuria, paprikajauhetta, chiliä, tomaattipyrettä 2€

35€

Lisukkeeksi voisin leipoa vaikka pari pataleipää - hinta n euron kappale. 

Jälkkäriin jää vielä 13€, tekisin pari isoa marjapiirakkaa kun marjat saa metsästä nyt ilmaiseksi. Vaniljakastike tai jäätelö maksaisi eniten tuossa:)

Vierailija
49/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuolla summalla juhlia aikaan saa, se ei riitä edes juomiin.

Talkooruuat saa pöytään. Pari keittoa, toisessa (niukasti) lihaa/kalaa/kanaa, toinen kasvis. Leipää ja levitettä. Jälkkäriksi omenapiirakkaa. Riittäisiköhän edes näihin?

Vierailija
50/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohikeittoa ja ruisleipää, karjalanpiirakkaa ja munavoita ja lopuksi lettuja ja marjoja. Juomana vesi, kotikalja, sima, kahvi.

Paljonko lohta ajattelit laittaa liemeen???

Lohin maksaa n. kympin kilo, eli jos ostaisi vaikka kolme kiloa, niin varmasti riittäisi. Lopulla rahalla ostaisi leivät, perunat, karjalanpiirakat, munat, voin, maitoa, jauhoja ja marjat pakkasesta.

Vierailija
51/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 keksipakettia 3€ . Tiivistemehu appelsiini tai mehukattia päärynää.Jokaiselle kuppikahvi kapseli 2 pakettia 12€. Kermapurkki 3€. Valmis täytekakku 20€ ja perunalastuja lopulla rahaa. ( Jos leipoo itse tulee puolet halvemmaksi mutta näin on nopeampaa ).

Vierailija
52/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos keiton tekee 10 litraa niin ruskistettu jauheliha tai siskonmakkara ja perunapusseja sipuli porkkana.Tiivistemehu ja leipäviipaleet Oivariini paketti.Viipaloitua kurkkua.Sitten joko jäätelökakku kakku tai valmiskakku mutta itsetehty kuivakakku paras ehkä. Kääretorttu kahvit voi keittää. Pitää laskea että leipäpala jokaiselle viipale 30 kpl ja muutama ottaa vielä toisen. Ihan tosi halpaa jälkiruokaa saa säilyke hedelmät ja puoliksi rahkaa puoliksi kermavaahtoa sokeria vähän. ( Sellaiset keitot kuin pirkkanakeitto tomaattikeitto bataattikeitto käy myös ). Kerran oli paljon vieraita vähän rahaa niin uunipellille vaan kananrintaa pinoon ja pöytään laatikoita kuumana keitetyt perunat ja kotikaljaa.Maitoa hyvin meni . Itsetehty täytekakku uunipellille päälle mitä vaan keksii. Pari pakettia kahvia tarjouksesta .

Vierailija
53/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohta saa kyllä tarjouksesta 6€ ja 13€ . Tai onkimalla itse kuten siikaa kuhaa. Pakaste sei auttaa sekin keittona. Perunaa tilliä. Voita. Maitoa. Kahvit ja pullat. Valkoviini ei paljon maksa.

Vierailija
54/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassikko: makaronilaatikkoa. Jos kelpaa häihin ni kelpaa mihin tahansa.

Vierailija
55/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provoissa on aina se, että koskaan kotona ei ole mitään valmiina. Eikai oikeasti kenenkään talouden suunnittelu ole niin huonoa, ettei kaapeissa ole jauhoja, sokeria, kauraryynejä, makaroonia, munia, vessapaperia tms. Ainakin itse ostan näitä, ja paljon muutakin aina, kun edelliset ovat loppumaanpäin eli eivät koskaan ole täysin loppu. Juhlatkin tulevat täysin yllättäen, kuten myös joulun, juhannus jne joten sitä rahaa tarjottaviin ei ole voinut varata.

Minulla olisi siis kaapissa tarvikkeet kakkupohjaan ja vaikkapa kuivakakkuun (tosin tuolla henkilömäärälle tarvisi kaksi kumpaakin kakkua) . Lisäksi ostaisin kermaa, ja täytekakun väliin täytettä. Hillo/persikat/banaani tai kaivaisin palastimesta mansikoita kakkuun.

30 henkeä ei ole mikään valtava määrä, onneksi. Voisin tehdä uunipellillä esim. Suolaisen pannarin, johon voi laittaa vaikkapa paprikaa, tomaattia, kinkkua, hieman juustoa. Tai mistä nyt kukin tykkää.

Ne pakastekarjalanpiirakatkaan eivät kalliita ole, sellainen olisi munavoin kera myös hyvä suolainen tarjottava.

Asun yksin, itselläni ei todellakaan ole säilössä aina kananmunia ja vessapaperia 30 hengelle.

Mahtava menu: munia ja vessapaperia.

Vierailija
56/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranmakkaraa koirille

Vierailija
57/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella ei ole mitään käsitystä, paljonko 30 henkeä lappaa ruokaa kitusiin. Keiton tekemiseen tarvitaan parikin tooosi isoa kattilaa. Uunivuokien tarvii kans olla reiluja.

Mitäs jos sellaisia ei ole? Käyttekö ensin ostamassa ne?

Vierailija
58/63 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväysvanhoja korppuja ja hanavettä.

Inspiraatio Roope Ankalta.

Jostain ikivanhasta Aku Ankan taskukirjasta tms.

Roope oli ottanut reissuun evääksi säilykkeitä. Joku luki tölkistä ”parasta ennen 1957” (tms) ja totesi, että nämähän on vanhoja ja jatkoi ”Anteeksi, luin väärin. 1857!”

Siihen Roope: ”Säilykkeet on tehty säilymään,”

Vierailija
59/63 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mulla on hyvät varastot kuiva-ainekaapissa ja pakastimessa, tekisin pari erilaista pitsaa, jotka paloittelisin suupaloiksi. Siinä suolainen. Pari marjapiirakkaa, korvapuustit ja pari lajia pikkuleipiä sekä konvehteja.

Näihin mun pitäisi ostaa juustoraaste, kermaviilit, voi, maito, kananmunat, vadelmahillo (herrasväenleivät) ja se konvehtirasia. Lisäksi vieraille kahvia varten maitoa. Selviän hyvin 50 eurolla.

Kuvitteellinen tilanne, jossa mitään ei löydy valmiina kotoa on aika kaukaa haettu - eikö? Omaan tuttavapiiriini ei kuulu ketään sellaista henkilöä, ei edes nuorta joka on just muuttanut omaan kotiinsa.

Oletko saanut ne kuiva-ainevarastot ja pakasteet ilmaiseksi?

Vierailija
60/63 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

200g makaronilaatikkoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme