Vuoden ihan helvetisti verta :0
Kuukautiset menossa, alkoivat 4pv etuajassa toissapäivänä ke ja nyt iltasuihkussa tunsin kuinka hulahti ja tamponin laiton jälkeen meni heti uusiksi ja ei kun pesulle kun hulahti ja vielä kolmannenkin kerran hulahti ja nyt tamponi nro4 menossa 20min sisällä ja tämäkin menee vaihtoon just kohta.
Mitä ihmettä tämä on, on ennenkin hulahdellut mutta ei tässä määrin, olen nyt kuin pistetty sika ☹️.
Keskenmeno ei voi olla kyseessä.
Kommentit (28)
Eiköhän kyse ole esivaihdevuosista. Pari samanlaista kiertoa on ollut (ikää 46). Muuten on ollut normaalit vuodot
Mikä on "hulahti"? Onko se huuhkaja tai visulahti?
Entäpä mikä on "nysvää" ja "nysvätessä"? Jokin syylä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä päivystykseen. Saat hoitoa Vuoto vaivaan.
Ei ainakaan kannata mennä HUS:n päivystykseen.
Minullakin on ollut aiemmin tuollaista. Mitään vaivaa eikä vikaa löytynyt, kävin ihan keskussairaalassa asti tutkimuksissa.
Mutta ferritiini (tämä muotisairaus), oli vain 35. Alhainen hb ainakin lisää verenvuotoa.
Mulla oli pari kertaa tuollaiset ihan jäätävät kammo-menkat. Lyhyempi kierto ja muutenkin runsaat menkat ennen kuin sitten loppuivat kokonaan. Vaihdevuodethan ne. Käy silti lekurissa jos ei asetu, mutta älä nyt tosiaan pahinta pelkää. Kaverillani oli sama myös, sillä tuli sairaalareissu.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00173
Päivystys ei muuten ole oikea paikka vaan tavallinen aika lääkärille. Päivystykset ruuhkautuvat juuri tällaisista ei-kiireellisistä tapauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodetko voi tehdä tätä?
Tai siis esivaihdevuodet? Olen 45v ja toistaiseksi ainakin kk tulleet ns normisti, hieman ehkä lyhyemmällä kierrolla tosin..
Ap
Ikätoveri täällä. Menkat muuttuivat noin vuosi sitten. Ovat jotakuinkin säännölliset, mutta vuoto on ekat päivät kuin tynnyristä kaataisi. Kesto on ehkä lyhyempi nykyisin. Vaihdevuosijuttuja kai.
Älä nyt ainakaan minnekkään lääkärin soita, nysvää mieluummin täällä ja vuoda sisäisesti verta nysvätessä.