Punatukkainen vauva
Miten voi mahdollista että meidän vauvalla on punaiset hiukset?
Me vanhemmat ollaan molemmat tummatukkaisia. Vauvan iho tuntuu kuitenkin olevan melko tumma, niinkuin meillä suomalaisilla vanhemmillakin. Eikö punatukkaiset ole yleensä ihan vaalea ihoisia? :)
Kommentit (21)
Siskoni on punapää,vaikka vanhemmat ei ole. Mutta pappa on pisamainen porkkanapää,sieltä varmaan periytyy :)
Mun tyttö syntyi punapäänä, mutta kunhan hiukset kasvoivat niistä tuli ihan blondit..
Geenit on sasttuman kauppaa. Meillä yhdellä lapsella on ihan kiharat hiukset, kuin permanentti koko ajan. Lapsi nyt 10v eikä oikenemisen merkkejä näy, ovat tosi kauniit meidän suoratukkaisten keskellä. Kellään muulla koko suvussa ei moisia ole, eikä ainakaan isovanhemmilla. Periytyy siis jostain kauempaa.
Mun molemmat lapset ovat olleet punatukkaisia syntyessään. Isompi vaaleaihoinen ja about oranssitukkainen ja nuorempi tummaihoinen ja viininpunatukkainen. Vanhemmilla ei ole punaista tukkaa, mutta ehkä hiuksissa on kuitenkin lämmintä sävyä eli ei ihan maantien harmaat hiukset. Kummallakaan pojista ei ole punaisia hiuksia sitten vauvahiuksien, mutta epäilen, että tummien hiusten ohella heille voi tulla punertavat parrat, kuten ainakin meidän suvussa on ollut tapana.
Itse olen punapää, vaalea iho, pisamia. Äitini on blondi ja isä tummahiuksinen, joka ruskettuu todella helposti. Omat lapseni ovat blondi ja tummahiuksinen ☺ Raskausaikana välillä haaveilin saavani punahiuksisen lapsen :D
Minä olin pienenä punatukkainen ja iholta tumma, vanhemmat on tummia (isä myös iholtaan, äiti vain tukasta). Iän myötä tukka tummui niin, ettei punertavuus erotu kuin auringossa.
Minulla on punatukkainen vauva myös. Tosin hän on ihan vaalea iholtaan. Tyypillinen punapää siinä mielessä. Isänsä on ristiverinen, minä taas blondi pisamilla. En kuitenkaan niin valkoinen kuin vauva. Varaudu jatkuvaan ihasteluun. Täysin vierastin tyypit tulevat ihastelemaan kaupassa, kadulla... Ja onhan kyllä poikani ihan söpö. :)
Mulla on ollut punatukkainen vauva, joka tosin nyt on 14-vuotias vaaleatukkainen. Hiukan pisamia hänelläkin on, kuten myös itselläni. Eräällä ystävällä on poika, jolla on kirkuvanpunaiset hiukset, vaikka kummallakaan vanhemmalla ei ole. Jostain muutaman sukupolven yli on hypännyt tuo hiusten väri (jollain mummon enolla tms. oli samanvärinen tukka).
Juu sehän voi juontaa kauempaakin. :) Ihmetyttää tuo melko tumma iho. Aiemmin en ole tämmöiseen punapäähän törmännyt. :)
Punapikmentti tulee bruneteilta, eli en ihmettele
Punatukkaisille vanhemmille ei välttämättä synny lainkaan punahiuksisia lapsia. Usein hyppäävät ainakin yhden sukupolven yli, eli punatukkaisuutta löytyy sitten isovanhemmilta, eikä sieltäkään välttämättä kovin voimakkaana. Samoin olen huomannut ruskeasilmäisyydessä. Monilla tuntemillani pareilla, joista toinen on ruskeasilmäinen, onkin sinisilmäinen lapsi.
Tuskin punapääksi jää jos on iholtaan tummahko.
Miten ne sillätavoin voivat muuttua jos vauvana punapää? Lähteekö vauvatukka pois ja kasvaakin uusi tukka uudella värillä? :D vai alkaako punaisen sekaa kasvaa sitten joko puhdasta tummaa tai vaaleaa?
punatukkaisuus on resessiivinen geeni
Meidän tyttö on myös punatukkainen,vaalea ihoinen pisamanassu.miehen parta vähän punertaa,mut mä oon vaalea.
Tulee molemmin puolin isovanhempien isovanhemmilta:)
Sanotaan, että jos mies ajattelee jotain toista naista seksin aikana, niin lapsesta tulee punatukkainen :)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 22:15"]
Mutta "tummaihoinen" punapää?
[/quote]
?