Kuuluuko Keski-Suomi Hämeeseen vai Savoon?
Vanhoissa kartoissa alue on jostain syystä merkitty osaksi Hämeen lääniä, mutta kielellisesti siellä on aina puhutaan samaa suomen murretta kuin savossa. Joten kumpaan alueeseen Keski-Suomi tulisi oikeastaan laskea kuuluvaksi? Onko se enemmän hämäläinen vai enemmän savolainen vai onko vanhoissa kartoissa ollut virhe?
Kommentit (60)
Keski-Suomi on keskellä ja ei muistuta oikein mitään tai vähän kaikkea. Savon rajalla se muistuttaa Savoa ja puhutaan Savon murretta. Pohjanmaan rajalla se muistuttaa Pohjanmaata. Hämeen rajalla muistuttaa Hämettä.
Vierailija kirjoitti:
Oikein olet havainnut. Tavastlandiaa ennen kuin keksittiin Keski-Suomen lääni ja maakunta. Se kielellinen savoilaiskiila ulottuu ihan Ouluun asti.
Ja Etelä-Pohjanmaalle.
Keski-Suomessa puhutaan monia murteita ja ollaan puhumattakin.
Ja jos joku alkaa houria jyvääskyläätä, vedän turpaan.
Käyttääkö teidän kuukit kurahousuja?
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu kumpaakaan. Eikä Keski-Suomessa puhuta mitään murteita.
Näin mäki luulin, mutta mun uusi opiskelukaverini arvasi heti, että olen Jyväskylästä, koska "toi pitkä ää, niinku sää mää"... Että kyllä täällä kai sittenkin puhutaan jotain murretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Keski-Suomessa puhuta savoa. Pöljä
Katsoppa uudelleen tämä kartta:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Suomen_murteet.png
Tuolla kartan violetilla alueella puhutaan savon murretta.
Käytännössä ei. Keski-suomalaisen puhe on ymmärrettävää, mutta savon murteesta ei saa mitään selvää.
Savon murteesta kyllä saa, asiat ymmärrettäviä. Mutta Lapin murretta ei aina meinaa hokata. Esim. kysymys "Mist sie olet pois?"
"Asiat ymmärrettäviä" on juuri se pointti. Minä olen viettänyt tunnin puhelimessa, kun olin tilaamassa asiaa savolaiselta yritykseltä. Kun lopetin puhelun, havaitsin muistiinpanoistani, että en ole saanut yhtäkään suoraa vastausta lukuisiin kysymyksiini. Sähköpostilla asia sitten selvisi. Ei turhaan sanota, että savolaiset on suomen kieroin kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Keski-Suomessa puhuta savoa. Pöljä
Katsoppa uudelleen tämä kartta:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Suomen_murteet.png
Tuolla kartan violetilla alueella puhutaan savon murretta.
Olen asunut Kuopiossa ja Jyväskylässä ja voin täysin varmalla kokemustiedolla sanoa, että Jyväskylässä ei puhuta Savon murretta.
Perinteisen selityksen mukaan Keski-Suomi on puhuttu alunperin puhdasta savon murretta kun se on ollut savolaisten uudisraivaajien ja eränkävijoiden asuttama, mutta on sitten vasta hiljattain hämäläistynyt vähitellen ja se hämäläisyys on peittänyt alleen keskisuomalaisten savolaisen alkuperän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mäki luulin, mutta mun uusi opiskelukaverini arvasi heti, että olen Jyväskylästä, koska "toi pitkä ää, niinku sää mää"... Että kyllä täällä kai sittenkin puhutaan jotain murretta.
Nyt tajusin itsekin. Kyllä kai sitten.
Jyväskyläläiset ja muut keskisuomalaiset yleensä aina sanovat, etteivät puhu mitään murretta.
Ääntämyksestä ja intonaatiosta heidät kuitenkin tunnistaa heti keskisuomalaisiksi.
On ilmeisesti aika yleistä, ettei ihminen itse tunnista puhettaan murteelliseksi.
Itselleni sattui muinoin opiskeluaikoina kämppäkaveriksi turkulainen, joka oli aivan hämmästynyt, kun arvasin hänen kotipaikkansa ennen kuin hän ehti sitä kertoa. Hän intti kiven kovaan, ettei hänellä ole murretta.
Kuulun tietysti tähän samaan joukkoon itsekin. Luulen puhuvani yleiskieltä, mutta kyllä minut kuulemma heti tunnistaa helsinkiläiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskyläläiset on helppo tunnista siitä että he ajelevat "aatolla aaringossa uunarannelle sootelemaan" jolloin toinen sanoo toiselle "sootele sää, ni mää hoopaan". Näin opettaja kerran selitti meille.
Vierailija kirjoitti:
Perinteisen selityksen mukaan Keski-Suomi on puhuttu alunperin puhdasta savon murretta kun se on ollut savolaisten uudisraivaajien ja eränkävijoiden asuttama, mutta on sitten vasta hiljattain hämäläistynyt vähitellen ja se hämäläisyys on peittänyt alleen keskisuomalaisten savolaisen alkuperän.
Ensimmäiset asukkaat tulivat historiakirjojen tietojen mukaan Hämeestä ja vähän myöhemmin myös Savosta. Keski-Suomessa länsi ja itä ovat aina kohdanneet. Hankasalmi esimerkiksi on aika savolainen kunta, puheenparreltaankin. Jyväskylässä taas asuu ja liikkuu paljon muualta tulleita.
Vierailija kirjoitti:
Hah! Rautalampi, ikiainen emäpitäjä käsitti aikoinaan alueen joka rajautui Jyväskylään, Kuopioon, Keski-Pohjanmaahan ja pohjoisessa Kivijärveen.
Keski-Suomi on vanhaa savolaisaluetta ollut jo jo yli 500 vuotta sitten. Murteessa se mikä savoksi vääntyy i-kirjaimeksi, kääntyy keski-suomessa e-kirjaimeksi.Kyllä ainakin pohjoisessa Keski-suomessa tarkkakorvainen kuulee selvästi olevansa itämurteiden alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuis Jyväskyläl huastetaan savoa?
Ei täällä puhuta savoa tai mitään muutakaan murretta.
Kyllä siellä sen verran murretta on, että teidät havuiksi tunnistaa.
Ei murre mutta puheen rytmi ja intonaatiot. Puhun kirjakieltä mutta silti mut tunnistaa juväskylästä kotoisin olevaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah! Rautalampi, ikiainen emäpitäjä käsitti aikoinaan alueen joka rajautui Jyväskylään, Kuopioon, Keski-Pohjanmaahan ja pohjoisessa Kivijärveen.
Keski-Suomi on vanhaa savolaisaluetta ollut jo jo yli 500 vuotta sitten. Murteessa se mikä savoksi vääntyy i-kirjaimeksi, kääntyy keski-suomessa e-kirjaimeksi.Kyllä ainakin pohjoisessa Keski-suomessa tarkkakorvainen kuulee selvästi olevansa itämurteiden alueella.
"Nykyisen Rautalammin seudun on arveltu kuuluneen esihistoriallisena aikana hämäläisten reuna-alueisiin ja olleen erämaata, jonka pysyvä asutus oli vähäistä tai väliaikaista."
Vierailija kirjoitti:
Saatanan savolaeset!
Elä muata huasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-Suomi on vanhaa savolaisaluetta ollut jo jo yli 500 vuotta sitten. Murteessa se mikä savoksi vääntyy i-kirjaimeksi, kääntyy keski-suomessa e-kirjaimeksi.Kyllä ainakin pohjoisessa Keski-suomessa tarkkakorvainen kuulee selvästi olevansa itämurteiden alueella."Nykyisen Rautalammin seudun on arveltu kuuluneen esihistoriallisena aikana hämäläisten reuna-alueisiin ja olleen erämaata, jonka pysyvä asutus oli vähäistä tai väliaikaista."
Esihistoriallinen aika käsittää viime jääkauden jälkeisen ajan n. 1300 - luvulle asti, aika ennen kirjallisia lähteitä.
Emäpitäjä:" Kun Rautalampi vuonna 1561 perustettiin, se oli melkein samankokoinen kuin nykyinen Pohjois-Savon maakunta.
Pitäjään kuului parhaimmilllaan 28 sittemmin itsenäistynyttä kuntaa. Ensimmäisenä Rautalammista erkaantui Laukaa jo vuonna 1600. Viimeisimpänä irtaantui Konnevesi vuonna 1919."
https://yle.fi/uutiset/3-5695363
Hämeenlääniä se ei ainakaan, eikä Oulunkaan lääniä. Keski-Suomen pohjoisin kunta loppuu Oulunlääniin ja eteläisin alkaa Hämeenläänin pohjoisosasta. Entinen hallinto kaupnki oli Vaasa. Ottakeepa se Suomen karta ja tsiikatkaa siitää.
Se on se nuotti puheessa ja se on myös keski-suomalaisilla. Pieniä alueellisia ja tunnistettavia nuotteja on paljon, vaikka puhuttaisiin kirjakieltä. Pienet, tunnistettavat painotukset puheessa, kertovat puhujan alkuperästä.