Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varmenteena lapsuuskodin maitotonkan numero! :)

Vierailija
21.07.2014 |

Voi, miten tuli hyvä ja nostalginen mieli! Varmennenumeronani on maitotonkan numero, joka meillä oli, kun olin lapsi! Se oli siis meijerissä meidän tilan tunniste. Joka talossa oli tietysti omansa, nelinumeroinen luku. En ole sitä aktiivisesti musitanut, mutta nyt kun kirjoitin numerosarjan tuohon, se tuli mieleen. :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin, että olen tällä palstalla ainoa, joka edes tietää maitotonkan numeroiden olemassaolon. Eikös voi- ja juustotilauslapuissa ollut painettuna sama numero? Ja olis punakuorinen pallojuusto silloin hyvää!

Itse asiassa numerot olivat mummolassa, jossa asuin lapsuutenin eikä ne painuneet niin mieleen, että muistaisin.

Vierailija
2/12 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki muistan vaikka oon 84 syntyny, mut mumman ja paapan kasvattama :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 19:50"]

Minä luulin, että olen tällä palstalla ainoa, joka edes tietää maitotonkan numeroiden olemassaolon. Eikös voi- ja juustotilauslapuissa ollut painettuna sama numero? Ja olis punakuorinen pallojuusto silloin hyvää!

Itse asiassa numerot olivat mummolassa, jossa asuin lapsuutenin eikä ne painuneet niin mieleen, että muistaisin.

[/quote]

Joo! Meijerissä oli maitotili. Maidosta siis maksettiin tuottajalle (rasvaprosentin mukaan!) kuukausittain. Sitten meijeriltä tilattiin tuotteita lapulla, joka laitettiin maitoauton mukaan. Ostosten hinta vähennettiin tuosta maitotilistä suoraan. Meille (oltiin vähävaraisia)  tilattiin lähinnä voita, piimää ja muutama viilipurkki, joista itse tehtiin lisää viiliä. Sitten, kun jugurtti tuli 70-luvulla, joskus juhlahetkiin tilattiin muutama, neliskulmainen purkki mansikkajugurttia. :)

ap

Vierailija
4/12 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin maitotonkka on sellainen metallinen iso astia jossa maitoa kuljetettiin ennenvanhaan, kun se piti maitokärryillä viedä tien varteen maitolaiturille. Numeroista en tiedä mitään, koska meillä ei mun aikana ole ollut lehmiä, sikoja vähän, jonkun aikaa, EU lopetti sen huvituksen.

Vierailija
5/12 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 19:55"]

Meilläpäin maitotonkka on sellainen metallinen iso astia jossa maitoa kuljetettiin ennenvanhaan, kun se piti maitokärryillä viedä tien varteen maitolaiturille. Numeroista en tiedä mitään, koska meillä ei mun aikana ole ollut lehmiä, sikoja vähän, jonkun aikaa, EU lopetti sen huvituksen.

[/quote]

Just siinä tonkan kyljessä oli maalattuna ne numerot. Että meijerissä tunnistettiin, kenen maaito on kyseessä.

Vierailija
6/12 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 19:54"]

[/quote] 

Joo! Meijerissä oli maitotili. Maidosta siis maksettiin tuottajalle (rasvaprosentin mukaan!) kuukausittain. Sitten meijeriltä tilattiin tuotteita lapulla, joka laitettiin maitoauton mukaan. Ostosten hinta vähennettiin tuosta maitotilistä suoraan. Meille (oltiin vähävaraisia)  tilattiin lähinnä voita, piimää ja muutama viilipurkki, joista itse tehtiin lisää viiliä. Sitten, kun jugurtti tuli 70-luvulla, joskus juhlahetkiin tilattiin muutama, neliskulmainen purkki mansikkajugurttia. :)

ap

[/quote]

Miten ne teiän rasvaprosentit mittas ennen laskutusta?

Vierailija
7/12 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin muistan, meidän numero oli 161 siitä on aikaa 40 vuotta. Tuo punakuorinen pallojuusto oli todellakin hyvää. 

Vierailija
8/12 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuota tonkka numeroa mahdollista selvittää jostain?

Vierailija
9/12 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piitzu kirjoitti:

Onkohan tuota tonkka numeroa mahdollista selvittää jostain?

Se lukee siinä tonkan kyljessä, kun menet kotitilallesi ja katselet, jos jossain navetalla tai ladossa näkyisi tonkkaa.

Vierailija
10/12 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 19:54"]

ap

Miten ne teiän rasvaprosentit mittas ennen laskutusta?

Pistokokein. Eli kyllä ne mitattiin.

Vierailija
11/12 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitojen laatua seurattiin pistokokeilla, bakteerinen maitoerä hylättiin tai tietty raja ei saanut ylittyä, olikohan 3 plussaa hylkäysraja ja vasta kun arvo parani, sai ko. navetta lähettää seuraavan kerran maitoa meijeriin.

Äitini muisteli, miten Valio oli kutsunut alueen emännät valistustilaisuuteen, jossa neuvottiin emäntiä esim.  vaihtelemaan navetan maitoastioitten pesuainetta, jotteivät bakteerit "totu".

Emäntien joukosta äidin ystävä oli huudahtanut hauskasti (äitini oli hyvä matkimaan ääniä): "Pakteeritkiko tottuu!" Kaikki olivat nauraneet ja tapauksen ansiosta ohje jäi varmasti hyvin emäntien mieleen.

Vierailija
12/12 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitojen laatua seurattiin pistokokeilla, bakteerinen maitoerä hylättiin tai tietty raja ei saanut ylittyä, olikohan 3 plussaa hylkäysraja ja vasta kun arvo parani, sai ko. navetta lähettää seuraavan kerran maitoa meijeriin.

Äitini muisteli, miten Valio oli kutsunut alueen emännät valistustilaisuuteen, jossa neuvottiin emäntiä esim.  vaihtelemaan navetan maitoastioitten pesuainetta, jotteivät bakteerit "totu".

Emäntien joukosta äidin ystävä oli huudahtanut hauskasti (äitini oli hyvä matkimaan ääniä): "Pakteeritkiko tottuu!" Kaikki olivat nauraneet ja tapauksen ansiosta ohje jäi varmasti hyvin emäntien mieleen.

Mitä juntteja!