Miksi joiltakin ihmisiltä katoaa ns. sukellusrefleksi aikuistuessa?
Siis se, että voi tietoisesti olla hengittämättä eikä nenään mene vettä. Jotkut pitävät sormin nenästä kiinni, miksi? Olen ymmärtänyt, että se on vieläpä aika yleistä.
Itse olen yksinkertaisesti vain hengittämättä veden alla. Ei tarvitse sormien avustusta.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:30"]Voi pojat kun sä olet tyhmä.
Ensinnäkin se refleksi häviää kaikilta n. vuoden ikäisenä. Sillä että pidetään nenästä kiinni sukeltaessa ei ole mitään tekemistä sukellusrefleksin puuttumisen kanssa.
[/quote]
Jaa, no miksiköhän minulta ei sitten ole hävinnyt, kun kerran _kaikilta_ häviää? Miksei voi vain olla hengittämättä kun menee veden alle?
Ap
[/quote]
Sinä olet tietoisesti hengittämättä, sukelluarefleksi taas sulkee kaikki hengitystiet.
[/quote]
Miksei muut ihmiset sitten ole? Miksi täytyy pitää nenästä kiinni?
Ap
[/quote]
Minä osaan sukeltaa pitämättä nenästä kiinni. En kuitenkaan usein tee sitä. Miksikö? Koska välillä vettä menee nenään, kun nousen vedestä yös. Aloitan hengittämisen liian aikaisin. Nenästä kiinni pitäminen auttaa tähän. Pystyn liikkumaan sukeltaessani nenää pitäen ihan ongelmitta.
Voisin kysyä AP:lta, miksi tämä aihe häiritsee sinua niin kovasti? Vaikeuttaako toisten ihmisten sukeltelutyyli jotenkin sinun henkilökohtaista elämääsi?
[/quote]
Ei, haluan vain tietää mistä syystä toiset pystyvät siihen ja toiset eivät. Mutta ilmeisesti kysyminen on jossain vaiheessa muuttunut kielletyksi.
Ao
[/quote]
Sullehan on tässä ketjussa vastattu sen sata kertaa. Mitä vastausta haet, jos jo annetut vastaukset eivät kelpaa? Että nenästäpitelijät ovat henkisesti jälkeenjääneitä? Vai että heillä on synnynnäinen mutaatio, jonka takia käsi hakeutuu vesikosketuksessa automaattisesti nenälle?
Korjaan refleksi häviää 6 kk mennessä! Tarkistin asian :)
Miten monta kertaa pitää sanoa, että kaikki vaan ei osaa sukeltaa? Ymmärräkkö!
Bravo ap! Tarpeeksi hölmön provon kun kirjoittaa, jaksaa porukka pillastua näillä helteilläkin :D
Mä pystyn sukeltamaan helposti pitkiäkin matkoja pitämättä nenästä kiinni. Kuitenkin jos sukellan kloorivedessä, otan ennen pinnalle tuloa nenästä kiinni, koska sitä vettä menee aina vähän nenään ja se kirvelee ikävästi. Taas jos sukellan merivedessä, en sitä tee, koska suolavesi ei tee pahaa nenäonteloille, ehkä jopa vähän puhdistaa. Järvessä en juuri ole sukellellut, joten en tiedä pitäisinkö nenästä kiinni vai en, tuskin.
Joo, ap kettuilee nyt huonosti sukeltaville. Nenästä kiinni pitämisellä ei ole ap yhtikäs mitään tekemistä sukellusrefleksin kanssa, vaan huonon sukellustaidon kanssa. SukellusREFLEKSI häviää kaikilla ihmisillä ennen vuoden ikää, kyse siinä on siis ei-tahdonvaraisesta toiminnasta.
Nenästä kiinni pitäminen sukeltaessa taas on joidenkin opettelema tyhmä tapa, kun muka vettä menee nenukkaan ja se on niin hyi-jyi-öks-töks...
Totta kai sitä menee sieraimeen, mutta ei sitä hengotystiehyisiin mene, kun et sitä sinne itse tyhmyyttäsi vedä.
Ok, joku pitkäaikainen pää alaspäin/kuperkeikka kääntyily taitosukelluksessa on asia erikseen, siinä taitosukeltajatkin käyttävät nenäklipsiä, mutta normaali sukellus ponnahduslaudalta tai vaakasuoraan EI oikeasti vaadi klipsiä tai nenästä kiinni pitämistä. Totuttelua ainoastaan!
Kyllä kai se on enemmänkin vain tapa, että otetaan nenästä kiinni, kun sukelletaan eli kun hypätään veteen. Kaikissa pilakuvissa esim. hypätään veteen mitä hullunkurisemmissa asennoissa, aina nenästä kiinni pitäen. Mutta kun uidaan veden alla, on nenästä mhdoton pitää kiinni. Yhdellä kädellä uiden suuntaa on vaikea pitää. Joskus muinoin olin uimakouussa suoritamassa uintimerkkejä. Siellä opetettiin tietysti hyppäämään veteen nenästä kiinni pitämättä. Samoin harjoiteltiin pituussukellusta eli veden alla uimista molemmilla käsilä uimaliikkeitä tehden. Jo pikkutenavat opetettiin olemaan veden alla hengittämättä. Siinä sinulle refleksiä, ap!
Varmaan ihan nenän rakenteen eroja
Mä pystyn meressä sukeltamaan ilman et pidän nenästä kiinni, mut järvessä en! Mietipä sitä:-)
Jotkut vaan osaa ja ne, jotka pitää nenästä kiinni, eivät osaa. Valitettavasti.
aika heikkoa jos aikuinen ihminen ei osaa sukeltaa...
Sukellusrefleksi kylläkin säilyy joillakin aikuisilla ja noin 10% hukkumisista on ns. kuivia eli vettä ei vedetä henkeen. Sukellusrefleksillä ei kylläkään ole tekemistä sukellustaidon kanssa. Terv. nenästä kiinni pitävä sukeltelija, jolla ei mene tippaakaan vettä nieluun läheltäpiti tilanteessa. Ei kyllä ole sen kivempi tunne kun kyljet vetää hengitysliikettä ja nielu spasmaa vielä veden pinnalle pelastuttua.
Muuten vedän vettä nenään ja on tosi vaivalloista nyrpistää nenää ja suuta, puhaltaa ulos. En vain pysty pitämään naamaani rentona. Muutenkin kaikki uintitestit taitaa olla suoritettu niin huoletta voin pitää nenästäni kiinni. Silloin sentään yritin ja onnistuinkin, mutta oli vaikea keskittyä uimiseen kun kaikki keskittyminen meni hengitykseen. En tainnut lapsenakaan oikein pitää sukeltamisesta.
Itselläni on se ongelma, että kun menen veden alle, mulla alkaa heti virrata nenästä nieluun vettä ja vaikea siinä on sitten olla sitä samalla hengittämättäkin koska sitä joutuu "nieleskelemään" koko ajan. Ja jos nielaisee, myös hengittää samalla väkisinkin. Kokeilkaapa tukkia nenänne ja nieleskellä samalla. Ei onnistu. Tai ei mulla ainakaan. Ehkä mulla sitten on joku rakenteellinen vika, mutta se on mulla ollut aina. Sen takia pelkäsin pienenäkin vettä ja mut laitettiin uimakouluunkin 8 vuotiaana, mutta mulla se tyssäs siihen, kun kaikkien piti yht aikaa mennä hetkeksi veden alle pitämättä nenästä kiinni. Mulla se vaan ei onnistu. Mulla alkaa saman tien virrata vesi nieluun. Enkä tietenkään ole niin tyhmä, että vetäisin sen sinne itse. Se vaan tulee vaikka kuinka olen hengittämättä, se alkaa samantien virrata vuolaasti sinne.
Minulla on nyt aikuisenakin jakuvia ongelmia nenän tukkoisuuden kanssa, vaikken ole mitenkään allerginen siitepölylle tms (allergialääkkeet eivät auta).
Mulla menee vettä nenään vaikka en hengitä ainakin jos teen jotain kuperkeikkoja veden alla. Ja jos hyppään korkealta veteen nenään menee vettä ellen puhalla nenän kautta. Se vesi vaan yksinkertaisesti valuu sinne nenään. Joillakin joku tukkii sen ettei se valu nenään ja se on epäreilua. Olisi niin mukava kun voisi huoletta hyppiä korkealta veteen ja tehdä kaikkea vedessä ilman että menee vettä nenään
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:30"]Voi pojat kun sä olet tyhmä.
Ensinnäkin se refleksi häviää kaikilta n. vuoden ikäisenä. Sillä että pidetään nenästä kiinni sukeltaessa ei ole mitään tekemistä sukellusrefleksin puuttumisen kanssa.
Ei
Jaa, no miksiköhän minulta ei sitten ole hävinnyt, kun kerran _kaikilta_ häviää? Miksei voi vain olla hengittämättä kun menee veden alle?
Ap
Sinä olet tietoisesti hengittämättä, sukelluarefleksi taas sulkee kaikki hengitystiet.
Ap
Minä osaan sukeltaa pitämättä nenästä kiinni. En kuitenkaan usein tee sitä. Miksikö? Koska välillä vettä menee nenään, kun nousen vedestä yös. Aloitan hengittämisen liian aikaisin. Nenästä kiinni pitäminen auttaa tähän. Pystyn liikkumaan sukeltaessani nenää pitäen ihan ongelmitta.
Voisin kysyä AP:lta, miksi tämä aihe häiritsee sinua niin kovasti? Vaikeuttaako toisten ihmisten sukeltelutyyli jotenkin sinun henkilökohtaista elämääsi?
Ei, haluan vain tietää mistä syystä toiset pystyvät siihen ja toiset eivät. Mutta ilmeisesti kysyminen on jossain vaiheessa muuttunut kielletyksi.
Ao
Ei minulla mene vettä mihinkään, suleltelenkin simät auki että näen vedessä enkä ole käyttänyt mitään laseja ikinä.
Maariah kuvaili ongelman hyvin. Minulla tulee myös joku ihmeellinen nielurefleksi, joka vetää veden nenään ja sitä kautta nieluun. Jos esim. kylpyammeessa makoillessa laskee sieraimet veden pintaan, niin vesi on kurkussa asti! Mutta jos hyppään kolmesta metristä pää edellä altaaseen ongelma ei ole niin paha.
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
Ao