Minkä verran osallistutte lastenne harrastuksiin?
Kysymys siis nyt vähän isompien lasten vanhemmille. Vauvauinnissa vanhempi nyt automaattisesti on mukana... Mutta siis kun pienemmiltä sisaruksilta ei mitenkään aikaa riittäisi osallistua esikoisen harrastusten vanhempain- ja talkootyöhön tai edes koulun vanhempaintoimikuntiin. Ei oikein riitä aikaa kuskatakaan, mutta onneksi samalla suunnalla asuu muita samoja juttuja harrastavia. Minulla on asiasta koko ajan huono omatunto, koska tiedän, että muut joutuvat tekemään meidänkin osuutemme ja toisaalta tiedän, kuinka tärkeää lapselle olisi, että hänenkin vanhempansa puuhaisivat mukana. Hän aina kateellisena kertoo, kuinka jonkun äiti oli tehnyt sitä ja jonkun isä oli mukana siellä.
Olen kotiäiti, mutta lapsi on tietysti päivät koulussa ja iltaisinkin on usein harrastuksissa tai kavereilla ja kotona ollessakin uhma- ja leikki-ikäiset pikkuveljet tai vauvasisko vie minulta ajan ja huomion aika tehokkaasti ja pieni koululainen jää aina vähän vähemmälle. Ja tosiaan, näyttäisi olevan niin tärkeää, että minä tai mies oltaisiin mukana huoltajina jalkapallojoukkueen matkassa tai partioleireillä. Ja kun mies vielä tekee pitkää päivää, että saataisiin vuokra ja ruoat maksettua, kun minä olen ollut pitkään kotona, niin hänkään ei iltaisin ehdi. Ja tietysti kun tulee kotiin, haluaa nähdä pienemmätkin hereillä. Ja tietysti kotonakin kaikki menee aika pitkälle pienempien lasten ehdoilla. Säälittää vain esikoinen, kun on jäänyt jotenkin niin paitsioon, vaikka kaikkeni yrittäisin.