Päivähoito on suositeltu kuntoutusmuoto monenlaisille lapsille.
Tai tarvitsevat harjaantumista taidoissaan. Mua mietityttää se, että miten se voi olla, että parjattu päivähoito onkin hyväksi lapselle? Hui! Sehän on kauhea ajatus! Eikö se kotihoito pitänyt olla se paras? Mitenkäs mä tiedän, olisiko mun lapselle parempi olla päivähoidossa, lopulta? Ainakaan se ei siis arvatenkaan voi olla huono vaihtoehto huonosti puhuvalle nelivuotiaalleni.
Kommentit (3)
Päivähoidosta on monella tavalla lapselle hyötyä. Olen siis itse terveydenhoitaja neuvolassa ja näen päivähoidon hyödyt selvästi. Tietenkin on niitä lapsia ja perheitä, joilla asiat sujuvat vaikka lapsi olisi kotihoidossa eskariin saakka, mutta sitten on niitä, joilla ei kehitys etene toivotusti tai kotona on ongelmia kasvatuksessa. Päivähoito on eduksi puheenkehitykselle, leikkitaidoille, kädentaidoille, ryhmässä toimimiselle.
Eräs kolmevuotias ei kotona syö kuin muutamaa ruoka-ainetta ja kaikki neste lusikoidaan suuhun, päivähoidossa lapsi syö kaikkea ja juo mukista. Toki perhe tarvitsee kotiinkin tukea, mutta tilanne saatiin päivähoidon ansiosta laukeamaan nopeasti, ja kotona tapahtuvat muutos tulee siinä rinnalla.
Lisäksi päivähoito toimii "valvovana silmänä", jos perheessä on riskikäyttäytymistä. Kerran vuodessa tapahtuvat neuvolakäynnit ovat liian harvoja jos on riski että lapsen kehitys vaarantuu, ja toisaalta yhden käynnin perusteella ei th pysty välttämättä sanomaan että tämä perhe tarvitsee ehdottomasti tukea tai jopa lastensuojelua, th:lle jää vain tunne että kaikki ei ehkä ollut kohdallaan. Päivähoidossa lasta nähdään joka päivä, ja se vie ison taakan th:n harteilta kun tietää että tilannetta seurataan päivittäin. Jos lapsi ei ole päivähoidossa, on vaikea arvioida miten tilannetta voi seurata, kun ei aavistuksen vuoksi lastensuojeluilmoitustakaan voi tehdä, eikä perhe välttämättä huoli tarjottua ennaltaehkäisevän työn perhetyöntekijää tai lähetettä perheneuvolaan.
Siispä en missään nimessä luopuisi subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta, koska se on kevyt ja äärimmäisen tärkeä tukimuoto monenlaisilla lapsille ja perheille.
Etenkin jos kehitystä päästään tukemaan integroidussa erityisryhmässä, on sekä ryhmäkoko että ammattitaito optimaalista.
Monessa kunnassa lapsi saa puheterapiaa vain päiväkodissa => saadakseen tuon terapiatunnin kerran viikossa, on oltava päiväkodissa hoidossa.
Päivähoidon käyttö kuntoutukseen perustuu siihen, että oletetaan päiväkodin toimivan säädösten puitteissa. Käytännössä harvoin noin on. Lapsen tarvitsema kuntoutus hoidetaan päiväkodissa kiertävän fysioterapeutin jne. toimesta, mutta muutoin päivähoidosta harvoin on apua. Jopa lapsen oma henkilökohtainen avustaja otetaan koko ryhmän käyttöön.