Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Et ole ansainnut MITÄÄN

Vierailija
21.07.2014 |

Tämä on asia, jonka jo jotkut älyköt ymmärtävät. Mutta millainen on maailma, kun kaikki ymmärtää tämän? Sellainenkin aikakausi on tulossa, kohtakin. Käsityksemme maailmasta ja ihmiselämästämme tulee muuttumaan. Avaanpa hieman asiaa.

Olemme osa universumia, joka koostuu luonnonlakien mukaan sinkoilevista atomeista. On muutama perusvuorovaikutus, jotka täysin määrävät mitä universumissa tapahtuu. Ajatelleenpa sitten hieman läheisemmin. Me ihmiset olemme pelkästään atomeita, jotka sinkoilee sinne, minne luonnonlait perusvuorovaikutuksineen käskevät, vaikka se ei tunnu siltä, sillä olemme niin monimutkaisia kapistuksia.

Meillä ei ole mitään päätösvaltaa. Tunnemme jatkuvasti tekevämme päätöksiä, ja näin se periaatteessa onkin, mutta se ainut minä ovat sinun atomit ja automaattisesti toimivat luonnonlait. Mitään muuta minää ei ole. Aivoissa kyllä valitsemme kokoaja asioita, vaikka että syönkö banaanin vai omenan, mutta se ei ole vapaata tahtoa tosiasiallisesti, vaan illuusio. Meillä pitäisi olla joku tästä universumista ulkona oleva sielutietokone, joka äärettömän nopeasti kokoajan tekee ''vapaita päätöksiä'' koska tässä universumissa pienin rakenne on atomi, ja jos atomi ei liiku vapaan tahdon mukaan, niin ei mikään, tietenkään.

Tästä tullaan siihen ettet ole ansainnut mitään hyvää etkä pahaa. Vaikka olisit kuinka laiska, lihava, luuseri tai murhaaja, olet vain luonnon uhri. Tai jos olet rikas menestyjä, et ole sitäkään ansainnut, vaan olet vaan saanu siihen kaikki eväät ja luonto on hoitanut itseksiään loput, koska ihminen on atomikasa joka omien resurssejen (aivokemian) puitteissa hakee mielihyvää.

Voitte googlailla tästä loputtomasti tietoa jos kiinnostaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 02:35"]Tämä on asia, jonka jo jotkut älyköt ymmärtävät. Mutta millainen on maailma, kun kaikki ymmärtää tämän? Sellainenkin aikakausi on tulossa, kohtakin. Käsityksemme maailmasta ja ihmiselämästämme tulee muuttumaan. Avaanpa hieman asiaa.

Olemme osa universumia, joka koostuu luonnonlakien mukaan sinkoilevista atomeista. On muutama perusvuorovaikutus, jotka täysin määrävät mitä universumissa tapahtuu. Ajatelleenpa sitten hieman läheisemmin. Me ihmiset olemme pelkästään atomeita, jotka sinkoilee sinne, minne luonnonlait perusvuorovaikutuksineen käskevät, vaikka se ei tunnu siltä, sillä olemme niin monimutkaisia kapistuksia.

Meillä ei ole mitään päätösvaltaa. Tunnemme jatkuvasti tekevämme päätöksiä, ja näin se periaatteessa onkin, mutta se ainut minä ovat sinun atomit ja automaattisesti toimivat luonnonlait. Mitään muuta minää ei ole. Aivoissa kyllä valitsemme kokoaja asioita, vaikka että syönkö banaanin vai omenan, mutta se ei ole vapaata tahtoa tosiasiallisesti, vaan illuusio. Meillä pitäisi olla joku tästä universumista ulkona oleva sielutietokone, joka äärettömän nopeasti kokoajan tekee ''vapaita päätöksiä'' koska tässä universumissa pienin rakenne on atomi, ja jos atomi ei liiku vapaan tahdon mukaan, niin ei mikään, tietenkään.

Tästä tullaan siihen ettet ole ansainnut mitään hyvää etkä pahaa. Vaikka olisit kuinka laiska, lihava, luuseri tai murhaaja, olet vain luonnon uhri. Tai jos olet rikas menestyjä, et ole sitäkään ansainnut, vaan olet vaan saanu siihen kaikki eväät ja luonto on hoitanut itseksiään loput, koska ihminen on atomikasa joka omien resurssejen (aivokemian) puitteissa hakee mielihyvää.

[/quote]

Meillähän on sielutoetokone. Meillä on myös Jumalan meihin antama elämän henki. Olemme siis sekä osa Jumalan luomaa universumia että siitä irrallaan - meissä on Jumalan iankaikkisuus.

Vierailija
2/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 02:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 02:35"]Tämä on asia, jonka jo jotkut älyköt ymmärtävät. Mutta millainen on maailma, kun kaikki ymmärtää tämän? Sellainenkin aikakausi on tulossa, kohtakin. Käsityksemme maailmasta ja ihmiselämästämme tulee muuttumaan. Avaanpa hieman asiaa.

[/quote]

Meillähän on sielutoetokone. Meillä on myös Jumalan meihin antama elämän henki. Olemme siis sekä osa Jumalan luomaa universumia että siitä irrallaan - meissä on Jumalan iankaikkisuus.

[/quote]

Olipa todella järjetön kommentti. Edes Jumala ei poistaisi ongelmaa siitä vapaasta tahdosta, joka on nyt jo tieteellisesti varmistautumassa illuusioksi. Kun neurologit tutkivat aivoja, he eivät huomaa mitään vapaata tahtoa vaan automaattisesti ja itsenäisesti toimivia alueita ja signaalia. Lisäksi aivojen on todettu alottavan valmistautumaan liikkeisiin ennen kuin teemme ''tietoisen päätöksen''. Näinhän tämä on älyttömän loogista että olemme koneita niin kuin kasvit ja ikkunat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matrixia tullut katsottua?

Vierailija
4/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 02:43"]

Matrixia tullut katsottua?

[/quote]

Ei vaan tullut luettua maailman älykkäimpien ihmisten juttuja, kuten Hawkingin.

Vierailija
5/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ota lääkkeesi!

Vierailija
6/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen. Kaikki julkkiksetkin kertoo aina, että on oikeus onneen.

Vierailija
8/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan vaan samaa mieltä kuin ap, niin hän ehkä rauhoittuu yöunille.

Vierailija
9/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap puhuu asiaa. Jos ei usko Jumalaan, ihminen näkee asiat pitkälle vietynä juuri noin. Jos evoluutio on totta, koko oleva universumi, siis myös ihminen, on sattumaa ja puhdasta hiukkasten sinkoilua. Ihminen joka uskoo Jumalaan, ymmärtää asian olevan vähän monimutkaisempi mutta samalla yksinkertaisempi. Ihan kaikkea ei voi järjellä selittää, mutta on mukava yrittää :) -2-

Vierailija
10/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu kyllä asiaa :D Kaikki on geeneistä ja ympäristöstä kiinni, mitään vapaata ei ole täällä.

Vierailija
11/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 03:38"]

Ap puhuu kyllä asiaa :D Kaikki on geeneistä ja ympäristöstä kiinni, mitään vapaata ei ole täällä.

[/quote]

Höpsis. Vaikka kaikelle olisi löydettävissä syyt, asioihin voi vaikuttaa ja voi vieläpä päättää, mihin suuntaan. Turha vajota tuohon angstiin. Enkä muuten ole oikeistolainen. Ongelma kun tulee käytännössä vastaan siinä, että jollekin ei ole ihan samat vaihtoehdot realismia kuin toiselle.

Täällä kyllä viimeistään alkaa ymmärtää kaikkien näiden itsepaheksuntaketjujen seurauksena, että moni kantaa ihan tolkutonta taakkaa pitäessään kaikkea olemuksessaan omana vikanaan. Varmasti paljon tuosta taakasta voidaan helpottaa, kun suhtaudutaan järkevämmin asioihin. Tuo kuitenkin lannistaa tarpeettomasti myös, jos ihminen antaa virran viedä, koska ei kerran voi millekään mitään...

Moni tekisi kyllä viisaasti, jos pyrkisi juttelemaan syvällisiä ja kyselemään kuulumisia vakavissaan. Usein elämän suuret valinnat viivästyvät ihan jo siksi, että kukaan ei ole osoittanut kiinnostusta. Ei sen tarvitse olla edes läheinen ystävä, joka voi oikea-aikaisella kysymyksellä muuttaa toisen ajatusmaailman kokonaan. Itse olisin luultavasti jäänyt lapsettomaksi, ellei joku olisi sattunut kysymään, olenko ajatellut lisääntyä ja pitäisikö pitää kiirettäkin sitten. Niitä ulkoisia syitä tarvittaisiin itse kunkin elämään useammin.

Vierailija
12/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä, ken tietää. Toisaalta mikäpä olisi helpompaa kuin syyttää universiumia ja atomien satunnaisuutta kun itse sössii asiat.

Oli miten oli, niin jäljelle jää kaksi vaihtoehtoa. Joko uskoa siihen, että itsellä on oma tahto, tai sitten ei. Uskon omaan tahtoon ja näin ollen voitan joka tapauksessa. Joko minut on luotu uskomaan tai itse olen sen päätellyt. Win-win, hyvä minä.

Vierailija
13/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteessa yleiseen elintasoon (rikkaissa maissa) olen normaaliin ihmisarvoon perustuen ansainnut kohtalaisen hyvinvoinnin, siis asumisen + ruuan + vähän jotain ylimääräistä että pysyy kärryillä yhteiskunnasta. Toki jos tulee jotain talousromahduksia niin sitten tämä loppuu mutta näillä näkymin mennään täten.

Vierailija
14/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 04:05"]

Ehkäpä, ken tietää. Toisaalta mikäpä olisi helpompaa kuin syyttää universiumia ja atomien satunnaisuutta kun itse sössii asiat. Oli miten oli, niin jäljelle jää kaksi vaihtoehtoa. Joko uskoa siihen, että itsellä on oma tahto, tai sitten ei. Uskon omaan tahtoon ja näin ollen voitan joka tapauksessa. Joko minut on luotu uskomaan tai itse olen sen päätellyt. Win-win, hyvä minä.

[/quote]

Mikäs voitto se siinä tapauksessa on, että sinut "on luotu" uskomaan omaan tahtoon, vaikka se on väärä uskomus? Olet silloin vain luonnonlakien mekaaninen pelinappula ja kaiken lisäksi vielä väärässä.

Vierailija
15/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap teki aloituksen ihan luonnonvoimien armoilla? Vailla omaa tahtoa ja mahdollisuutta vaikuttaa asiaan mitenkään?

Vierailija
16/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 04:46"]

Eli ap teki aloituksen ihan luonnonvoimien armoilla? Vailla omaa tahtoa ja mahdollisuutta vaikuttaa asiaan mitenkään?

[/quote]

Tämä on itse asiassa ihan varteenotettava vaihtoehto nykyisen filosofisen tietämyksen mukaan.

Vierailija
17/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti voisi olettaa sellaisen välimuodon, että pienissä asioissa (kuten postaus av:lle) voi olla aito valintatilanne, mutta suurissa kysymyksissä (kuten koko elämän mittainen status ja menestyminen) vaikuttaa ulkoiset olosuhteet ja lähtökohtatilanteet ratkaisevasti.

Vierailija
18/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 04:47"]

[/quote]

Tämä on itse asiassa ihan varteenotettava vaihtoehto nykyisen filosofisen tietämyksen mukaan.

[/quote]

No eikä ole. Vaikka siitä hölmöstä oletuksesta luovuttaisiin, että ihmisen pitäisi olla jotenkin radikaalisti ei-determinoitu ja toimia täysin tietoisten valintojen ohjaamina, ei siitä sellaista seuraa, etteikö ihmisellä olisi omaa tahtoa ja vaikutusmahdollisuutta. Tosin kun tuollaista fatalistista muotia aletaan markkinoida, sitä vähemmän ihmiset uskovat vaikutusmahdollisuuksiinsa, ja sittenhän ne hupenevat.

Mietihän sellaista vaihtoehtoa, että ihmiset tosiaan tekisivät päätöksiä täysin irrallaan, ei-determinoidusti. Eipä taitaisi olla kiva maailma sekään. Nyt meitä sentään säätää käyttöjärjestelmä, jota on hiottu kymmeniä ja satoja tuhansia vuosia.

Filosofinen tietämys on hiukan epäilyttävä sanapari muutenkin, saati sitten kun sillä aletaan perustella ties mitä. Maailmantuskan oikeutukselta haiskahtaa.

Vierailija
19/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 05:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 04:47"]

[/quote]

[/quote]

No eikä ole. Vaikka siitä hölmöstä oletuksesta luovuttaisiin, että ihmisen pitäisi olla jotenkin radikaalisti ei-determinoitu ja toimia täysin tietoisten valintojen ohjaamina, ei siitä sellaista seuraa, etteikö ihmisellä olisi omaa tahtoa ja vaikutusmahdollisuutta. Tosin kun tuollaista fatalistista muotia aletaan markkinoida, sitä vähemmän ihmiset uskovat vaikutusmahdollisuuksiinsa, ja sittenhän ne hupenevat.

Mietihän sellaista vaihtoehtoa, että ihmiset tosiaan tekisivät päätöksiä täysin irrallaan, ei-determinoidusti. Eipä taitaisi olla kiva maailma sekään. Nyt meitä sentään säätää käyttöjärjestelmä, jota on hiottu kymmeniä ja satoja tuhansia vuosia.

Filosofinen tietämys on hiukan epäilyttävä sanapari muutenkin, saati sitten kun sillä aletaan perustella ties mitä. Maailmantuskan oikeutukselta haiskahtaa.

[/quote]Jaa.

Mutta mikäli haluat antaa pirulle pikkusormen, niin...

Miten aivot voivat synnyttää tietoisuuden?

Selittyykö ihmisen toiminta ilman vapaata tahtoa?

Vierailija
20/25 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...win, hyvä minä.

Mikäs voitto se siinä tapauksessa on, että sinut "on luotu" uskomaan omaan tahtoon, vaikka se on väärä uskomus? Olet silloin vain luonnonlakien mekaaninen pelinappula ja kaiken lisäksi vielä väärässä.

Tässä tapauksessa ei ole mitään väliä ns. oikealla tai väärällä, koska totuutta ei tiedetä. Ei minun uskomuksillakaan ole isommassa mittakaavassa (lähes) mitään väliä, nappuloita ollaan kaikki.