Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ruoanlaittotapani mielestäsi erikoinen, miten itse toimit?

Vierailija
20.07.2014 |

Keskusteltiin suuremmalla porukalla ruoanlaitosta ja huomasin oman tapani toimia keittiössä eroavan melko paljon muista. En ole koskaan aiemmin ajatellut asiaa tai nähnyt tavassani mitään erikoista, mutta nyt alkoi kiinnostamaan aihe.

Pidän kotona kaapeissa paljon mausteita, pastaa, jauhoja, joitain säilykkeitä ja täydentelen niitä aina jonkun loputtua tai jos haluan kokeilla jotain uutta. Käyn yleensä kerran viikossa kaupassa, parissa eri kaupassa miten nyt jaksan. Ostan sieltä aina kasan meidän perusraaka-aineita, kuten läjän erilaisia vihanneksia, jotain maitotuotteita, leipää jne perustarpeita. Näiden lisäksi ostan yleensä tarjouksia, erikoiseriä, kauden tarjontaa ja kaikkea mitä mieleen juolahtaa, mikä tulee vastaan ja tuntuu sillä hetkellä tarpeelliselta. Jos esimerkiksi on tarjolla hyvännäköisiä punajuuria hyvään hintaan, ostan punajuuret miettimättä etukäteen, että mihin ne käytän.

En siis mieti ruokia ostaessani viikon ateriasuunnitelmaa tai mitään muuta vastaavaa, vaan ostan kasan ruokaa mikä riittää suunnilleen viikoksi. Kun teen ruokaa, katselen jääkaapin ja kuivakaappien sisältöä ja yhdistelen niistä jotain mikä tuntuu hyvältä. Lähes kaikki ruoistani on sellaisia, mitkä keksin samalla kun teen niitä. Äärimmäisen harvoin tulee tehtyä mitään tismalleen samaa ruokaa toista kertaa ja en käytä reseptejä kuin satunnaisesti. Teen siis kaikkia erilaisia keittoja, patoja, wokkeja, kastikkeita, seoksia ja ihan mitä tahansa, mutta aina nimenomaan niistä raaka-aineista mitä tarjolla sattuu olemaan.

Teettekö te valmiit ateriasuunnitelmat ja valmiiden reseptien (joko mielessänne tai kirjasta) mukaan ruokaa? Tuttavieni kanssa käymässä keskustelussa kävi ilmi, että kaikki muut tekivät näin. Olen itse kuitenkin ollut siinä "luulossa", että oma tapani ruoanlaitossa on se "normaali" ja siksi yllätyinkin. En nyt hae mitään oikea-väärä vastausta tähän, mutta olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä asiaan ja yleistä keskustelua aiheesta :)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ihan samalla tavalla kuin sinäkin. Ei olla ikinä tehty kotiin ruokalistaa viikoksi. :)

Vierailija
2/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samanlainen kuin ap. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea viestiä kokonaan mutta ostan joka päivä tuoretuotteet, mitäpä noita varastoimaan.

Vierailija
4/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen ruokalistan viikoksi ja haen sen mukaan kaupasta tarvikkeet. Mutta sovellan omia ohjeita, en katso mistään valmiita reseptejä.

Vierailija
5/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän puolet ja puolet, joskus suunnittelen ja katson reseptit valmiiksi ja teen ostokset sen perusteella mutta joskus taas ostan sitä mitä on tarjouksessa ja kokkaan sen pohjalta. Riippuu varmaan senhetkisestä viitseliäisyyden tasosta.

Vierailija
6/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan kerran viikossa myös kasan ruokaa, mutta vähintään pari kertaa silti käyn hakemassa maitoa, leipää tuoretavaraa... 

Vierailija
7/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen kuten sinä. En jaksa etukäteen miettiä, mitä syödään eli jos eteen tulee jotain mieluisaa, teen siitä ruokaa.

Vierailija
8/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn kaupassa lähes päivittäin ja ostan 1 - 2 päivän tarpeet (perinteinen ostoslista ja muuta sitten tarjouksista). Kerran pari kuukaudessa ostan perustarpeita kaappiin (kuivamuonat yms.). Meillä on prisma, sittari ja lidl kilometrin säteellä.

Vierailija
9/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä ne tuttavasi ovat, ja missä asuvat? Kaukana kaupoista asuvan on pikkuisen pakko suunnitella ruokiaan etukäteen. Tosin sekin on suunnittelua, kun kaupasta löytää jonkun hyvän tarjouksen, ja päättää tehdä siitä huomenna ruokaa.

Samalla tavalla minäkin teen kuin aloittaja, eli jokseenkin mielialan mukaan ruokaa jostakin sellaisesta, mitä kaapista löytyy. Kyllä voin suunnitella etukäteen seuraavien päivien ruokia, mutta ei sillä niin väliä, vaikka tulisikin laitettua jotain muuta. Pidän varani, että ei jää ruokia vanhenemaan.

Reseptejä luen ja jopa noudatan silloin, kun teen jotain sellaista ruokaa, joka ei ole tuttua. Esimerkiksi kerran vuodessa valmistettavien jouluherkkujen reseptit joudun tarkistamaan joka vuosi, ja sitten voin löytää jonkun mielenkiintoisen ruuan, jonka teen enemmän tai vähemmän reseptin mukaan.

Vierailija
10/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samalla tavalla kuin ap mutta ei täysin. Ostan siis myös perusjuttuja ja sitten jotain lihaa/kanaa/kalaa vähintään 3 päivän tarpeisiin, usein koko viikoksikin. Saatan miettiä, että esim. teen kanawokkia tai jauhelihasta väännän lihapullia mutta en siis suunnittele tarkkaa ruokalistaa. Sitten kokkailen vähän mielialan, ajankäytön ja aineksien mukaan ja useimmiten syödään jotain ihan muuta, mitä kaupassa ajattelin.

Teen toki hyväksi havaitsemiani ruokia uudelleenkin, mutta arkiruoissa en käytä reseptejä. Joskus juhlapäiviin saatan vääntää jotain reseptiruokaa mutta kun teen sen uudelleen, soveltelen ja muuttelen reseptiä tarvikkeiden ja mielialan mukaan, joten harvoin mikään ruoka on yhtä kertaa kauempaa reseptinmukainen.

Vierailija
11/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska aihe! Minä meinaan teen sitä mitä sattuu mieli tekemään, mutta jotenkin se tulee ihan selkärangasta, että mieli tekee sitä, mitä kulloinkin on edullisesti tarjolla :)

Reseptejä en oikein osaa seurata. Joskus katson vähän sinne päin, mutta oman mielen mukaan.

Vierailija
12/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin itsekin toimin. Tai no välillä, jos törmään kivaan reseptiin, ostan ihan vartavasten siihen tarvikkeet. Mutta kokkailen aina sillä periaatteella, että katsotaan mitä jääkaapista löytyy.

Vierailija
13/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla kuin ap. Pidän kotona perusvarastoa sekä kuiva-aineissa että pakastimessa. Palkkapäivinä ostan niitä juttuja tarpeen mukaan, samoin saatan ostaa pakkaseen tarjouslihoja/-kaloja. Ruokalistoja en suunnittele tarkkaan, vaan rakennan viikon ruokailut aika pitkälle tarjousten mukaan. Kun kotona alan laittaa ruokaa, ja lapset kysyvät, mitä tänään syödään, vastaan usein etten tiedä vielä. Siinä sitten sävelletään milloin mitäkin.

Vierailija
14/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin ihan samalla tavalla. En koskaan mieti ennakkoon tai lue mitään reseptejä. Minulla on se etu, että saan käydä ostamassa ruokia henkilökuntakaupasta todella edullisesti ja me syömme juuri sitä mitä siellä kulloinkin sattuu olemaan. Suunnittellu ei siis auta :D 

Joskus on karitsaa, joskus hirveä, toisinaan kanaa tai kaloja. Joskus osuu eteen valtaisa paketti mozzarellaa, joten ruuat rakentuu ihan sen mukaan mitä löytyy. Ja täydennän kuivakaappeja myös satunnaisesti. Ja tuon etuuden takia meillä on myös makaronit, ruishiutaleet, riisit ym. sellaisissa 5-10 kg säkeissä. Syödään mitä on.

Vierailija
15/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menen kauppaan listan kanssa jossa lukee ne ruokalajit joita aiomme seuraavina päivinä syödä. Jotain on tarkoitus ehkä ottaa pakkasesta jne. Sitten keräilen kaupasta aikomani, tarjoukset ja punaisen lapun lihat (pakkaseen) ja mahdollisesti muutan jonkin ruuan toiseksi jos sopivia aineita ei löydy. Jos riisi tms säilyvä lukee listassa niin ostan saman tien pari pakettia.

Kotona teippaan sen saman listan jääkaapin oveen, josta mies ruokaa tehdessään katsoo mihin nyt ainakin löytyy ainekset, tekee niistä sitten mitä tekee. Perusruuat menee aika totutulla kaavalla, uusia reseptejä en ole viimeaikoina innostunut kokeilemaan.

Vierailija
16/16 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta kaikkia ruokia listan mukaan, yleensä ostan kasviksia ja hedelmiä yhden kassillisen miettimättä sen tarkemmin mihin ne käytetään. Mutta pakkohan siellä kaupassa on ajatella tekevänsä jotain jauheliharuokaa, jos sieltä ostaa jauhelihaa tai kanaruokaa, jos ostaa pakastealtaasta kanan, sen tarkemmin en suunnittele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän