Sanoinko puhelinmyyjälle vähän liian ilkeästi?
Kun hän oli toivotellut hyvät päivänjatkot sanoin kiitos samoin ja "toivottavasti sinäkin löydät joskus itsellesi kunnon ammatin".
Kommentit (36)
Minä en ole koskaan ilkeä puhelinmyyjille. Hekin tuovat verorahoja toisin kuin kotona makaavat ja 'paskaduuneille' nauravat tyypit.
Puhelinmyyntiin liittyy usein tai jopa yleensä jonkinlaista huijausta tai valehtelua jättämällä kertomatta olennaisia asioita. Puhelinmyyntitilanne ei siis lähde asiakkaan tarpeesta vaan myyjän edustaman yrityksen tarpeista. Päinvastoin kuin normaali kaupankäynti.
Jopa kuuluisimmat telealan yritykset ovat olleet välillä käräjillä epärehellisestä tiedottamisesta.
Siinä mielessä en pidä tuota kommenttia mitenkään kovin pahana. Ei verrattavissa haistatteluun tai uhkauksiin.
-Mies 29v-
Minulla on puhelinmyyntikielto ja totean tämän. Jos yrittää kuitenkin tyrkyttää, sanon kohteliasti "Ei kiitos ja hei" ja lopetan puhelun. Ei kannata jäädä kuuntelemaan ja jos puhuu niin paljon, että tuntuu ettei pääse väliin, niin puhun tylysti päälle.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 13:47"]
Sanoisitte edes ei kiitos ja sulkisitte sitten puhelimen. Ihminen sieltä soittaa, ja luultavasti vielä kesätöitä tekevä opiskelja...
[/quote]
No mitä eroa sillä on, sanonko ei kiitos vai en mitään? En mäkään ilkeydellä sitä luuria kiinni laita, kuten et säkään varmaan kiusataksesi soita? Koita nyt ymmärtää, että mä olen asiakas, enkä mitään velkaa ihmiselle, joka mun puhelimeen myyntityötä tehden(!) soittaa. Tuolle puhelinmyynnille ei pitäisi olla mitään sen erityisempää oikeutusta, kuin firmojen röyhkeys. Ole iloinen, etten sano pahasti ennen kuin suljen vain luurin. Koska on puhelinmyyjien oma vika, että joutuu tekemään näin, kun ei sanaa ei uskota.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 10:12"]
3, luuletko oikeasti. että kaikki puhelinmyyjät vihaavat työtään? Mä olen puhelinmyyjä ja rakastan sitä! Helppoa kuin mikä, ja palkka on tosi hyvä. Jos mulle ap olisi sanonut noin, olisin loukkaantunut. Mulle tämä on kunnon ammatti josta pidän, enkä aio vaihtaa.
[/quote]
Toivottavasti kukaan ei ota tosissaan näitä juttuja. Puhelinmyyntifirmojen heput päivystää netin keskustelupalstoilla markkinoimassa alaansa. Nää ihmiset on kuitenkin puhtaita hyväksikäyttäjiä. Ne metsästää sellasia joilla menee vähän huonommin just nyt. Mä en sano etteikä joku myyjä voi tienata suomessa 5000e/kk, mutta ainakaan verotietojen mukaan noita ei ole. Tai sitten ne tekee vain alle puolet vuodesta töitä. Mitä te voitte odottaa tienaavanne alalla on jotain alle 500 euroa/kk. Ehkä yksi myyjä sadasta tai kahdesta voi päästä tonniin per kk.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 11:59"]
3, luuletko oikeasti. että kaikki puhelinmyyjät vihaavat työtään? Mä olen puhelinmyyjä ja rakastan sitä! Helppoa kuin mikä, ja palkka on tosi hyvä. Jos mulle ap olisi sanonut noin, olisin loukkaantunut. Mulle tämä on kunnon ammatti josta pidän, enkä aio vaihtaa.
[/quote]
Toivottavasti kukaan ei ota tosissaan näitä juttuja. Puhelinmyyntifirmojen heput päivystää netin keskustelupalstoilla markkinoimassa alaansa. Nää ihmiset on kuitenkin puhtaita hyväksikäyttäjiä. Ne metsästää sellasia joilla menee vähän huonommin just nyt. Mä en sano etteikä joku myyjä voi tienata suomessa 5000e/kk, mutta ainakaan verotietojen mukaan noita ei ole. Tai sitten ne tekee vain alle puolet vuodesta töitä. Mitä te voitte odottaa tienaavanne alalla on jotain alle 500 euroa/kk. Ehkä yksi myyjä sadasta tai kahdesta voi päästä tonniin per kk.
[/quote]
No voi terve, sanoinko, että tienaan 5000€? En. Sanoin, että palkka on tosi hyvä. Jos olisin ammattiani vastaavassa töissä (raskas fyysinen ammatti), tienaisin noin 1600€, max. Nyt tienaan istumalla ja puhelimessa puhumalla 3000-4000 kk. Ja suurimmassa osassa paikoista on nykyään tuntipalkka, eli väkisinkin tienaa yli 1000€/kk. Ei kannata mennä mihinkään paskafirmaan :) Itse olen provikkapalkalla ja tiedän, että siinä on hankala tienata paljoa.Jos ei ole hyvä myyjä, kannattaa mennä firmaan jossa on hyvä tuntipalkka.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 10:29"]Mulle on tänä kesänä jo kaksi puhelinmyyjänä lyönyt luurin korvaan. Olen siis asiallinen ja heti kun saan suunvuoron kerron, etten koskaan tilaa mitään puhelimitse "eli ettei sun aika mene hukkaan, toivotellaan samantien hyvät päivänjatkot". Sähköyhtiötyttö löi luurin kiinni jo ennen "hyvät"-sanaa, lehtiä palkintona tarjoillut viimeisen sanani aikana.
Kivaa käyttäytymistä.
[/quote]
Mulle on käynyt samalla tavalla kun olen kieltäytynyt suunnilleen samoilla sanoilla. Kertokaapa nyt paikalla olevat puhelinmyyjät miksi juuri tuosta kommentista loukkaannutte niin verisesti, siis vaikka sen sanoisi ihan ystävällisesti?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 11:59"]
[/quote]
[/quote]
No voi terve, sanoinko, että tienaan 5000€? En. Sanoin, että palkka on tosi hyvä. Jos olisin ammattiani vastaavassa töissä (raskas fyysinen ammatti), tienaisin noin 1600€, max. Nyt tienaan istumalla ja puhelimessa puhumalla 3000-4000 kk. Ja suurimmassa osassa paikoista on nykyään tuntipalkka, eli väkisinkin tienaa yli 1000€/kk. Ei kannata mennä mihinkään paskafirmaan :) Itse olen provikkapalkalla ja tiedän, että siinä on hankala tienata paljoa.Jos ei ole hyvä myyjä, kannattaa mennä firmaan jossa on hyvä tuntipalkka.
[/quote]
No ed. firmassa (ei puhelinmyynti todellakaan) hyvät myyntimiehet ja myyntipäälliköt varsinkin tienasi jo 10 vuotta sitten yli neljä tonnia kuussa bonuksineen, jotkut reilusti yli. Työhän oli sitä puhelimessa puhumista ja asiakkaiden tapaamisia.
Ehkä kannattaa vaihtaa myyjäksi johonkin oikeaan firmaan jos myyntityö muuten kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 10:29"]Mulle on tänä kesänä jo kaksi puhelinmyyjänä lyönyt luurin korvaan. Olen siis asiallinen ja heti kun saan suunvuoron kerron, etten koskaan tilaa mitään puhelimitse "eli ettei sun aika mene hukkaan, toivotellaan samantien hyvät päivänjatkot". Sähköyhtiötyttö löi luurin kiinni jo ennen "hyvät"-sanaa, lehtiä palkintona tarjoillut viimeisen sanani aikana.
Kivaa käyttäytymistä.
[/quote]
Mulle on käynyt samalla tavalla kun olen kieltäytynyt suunnilleen samoilla sanoilla. Kertokaapa nyt paikalla olevat puhelinmyyjät miksi juuri tuosta kommentista loukkaannutte niin verisesti, siis vaikka sen sanoisi ihan ystävällisesti?
[/quote]
Ystävällisesti sanottuna todellakin OK, on vain vaikea uskoa, etteivät arvon mammat esittäneet asiaansa ylimielisesti kotkottaen.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 10:05"]
No, annoit itsestäsi typerän ja ylimielisen vaikutelman eikä tämä alotus sitä ainakaan parantanut.
[/quote]
Mitä väliä, itse ovat ammattinsa valinneet. Lisäksi noiden nykytyyli, jossa heti alkuun sanon että ei kiinnosta ja sitten sieltä rupeaa tulemaan joka kerta jotain "niikumutku tää meidän loistavatarjous..." ei ainakaan minussa herätä tarvetta käyttäytyä kohteliaasti.
[/quote]
Mä suljen luurin nykyään ihan ilman mitään selittelemättä. Se on helpointa ja kivuttomin tapa uskoakseni kaikille. En haaskaa puhelinmyyjän aikaa, eikä hän minun. Uutta matoa vain koukkuun myyjälle!
Ensin tein niin, että suljin luurin heti kun kuulin, etten tunne ihmistä ja hän "vaikuttaa" puhelinmyyjältä, mutta nykyään kuuntelen vielä aloituslauseen ihan siksi ettei joku tärkeämpi vieras soittaja saa turhaan luuria korvaansa.
En ole keksinyt parempaakaan (lue kohteliaampaa) tapaa, käyttäisin mielelläni kohteliaisuutta, jos lauseeni "en tilaa mitään" uskottaisiin heti paikalla. Mutta kun ei.
Sanoisitte edes ei kiitos ja sulkisitte sitten puhelimen. Ihminen sieltä soittaa, ja luultavasti vielä kesätöitä tekevä opiskelja...
Ihan normaalilla äänellä olen sanonut, molemmilla kerroilla nimittäin lapset on olleet kuuntelemassa niin haluan heille opettaa, ettei puhelimessa käyttäydytä huonosti. Lisäksi siinä on niin vähän sanoja ehtinyt edes sanoa ettei vastapuoli ole mitenkään voinut tehdä tyhjentävää analyysiä mun mahdollisesta "kotkottavuudesta".
Olen muuten niin nolo että kun lapset ekan kerran kuulivat ja kauhistuivat että myyjä löi mulle luurin korvaan, niin toisen kerran kun sattui, teeskentelijä ettei niin olis käynyt ja moikkailin tyhjälle linjalle puheluun korrektin lopetuksen :)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 10:29"]Mulle on tänä kesänä jo kaksi puhelinmyyjänä lyönyt luurin korvaan. Olen siis asiallinen ja heti kun saan suunvuoron kerron, etten koskaan tilaa mitään puhelimitse "eli ettei sun aika mene hukkaan, toivotellaan samantien hyvät päivänjatkot". Sähköyhtiötyttö löi luurin kiinni jo ennen "hyvät"-sanaa, lehtiä palkintona tarjoillut viimeisen sanani aikana.
Kivaa käyttäytymistä.
[/quote]
[/quote]
Ystävällisesti sanottuna todellakin OK, on vain vaikea uskoa, etteivät arvon mammat esittäneet asiaansa ylimielisesti kotkottaen.
[/quote]
Yleensä tuon lauseen jälkeen puhelinmyyjä ei saa enää puheenvuoroa, ehkä joillekin myyjille tulee kiire lopettaa se puhelu ennen kuin itselle lyödään (taas) luuri korvaan...?
Meillä kytättiin puhelunkestoaikaa tosi tarkasti ja usutettiin jankkaamaan asiakkaille niin kauan, että ''tulee joko kauppa tai luuri korvaan''. Ärsyttävää ihmisten kiusaamista.. Toivottavasti ei tarvii enää ikinä ruveta samaan duuniin, 2v riitti.
Ps. Kaikki myyjät ei ota luureja ''einä''. Joku sieltä soittaa tod.näk uudestaan, jos puhelun katkaisee sanomatta mitään.
Et sanonut yhtään ilkeästi. Katkaisen puhelun aina sanomalla: "Ei kiitos, en tilaa mitään."
Mielestäni tuo on aika törkeästi sanottu, ottaen huomioon että suuri osa puhelinmyyjistä ei ole tuota ammattia valinnut, vaan joutuu tekemään sitä kun muutakaan työtä ei ole tarjolla. Itsekin olen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ja työskennellyt puhelinmyyjänä valmistumiseni jälkeen. Se kun on yksinkertaisesti ainoa työ mitä minulle on ollut tarjolla. Myös suurin osa työtovereistani on ollut hyvin koulutettua väkeä. Joukossa paljon korkeakouluttettuja, esim. insinöörejä, lakimiehiä, ekonomeja, trdenomeja. Yleensäkin suurimmalla osalla puhelinmyyjistä on ainakin joku perusasteen jälkeinen tutkinto. Kouluttamattomia ihmisiä ei ole alalla juuri lainkaan. Puhelinmyynti ei todellakaan ole kenellekään mikään kutsumusammatti, vaan sitä tehdään vain siinä ääritapauksessa kun mitään muuta työtä ei ole.