Miksi sairaanhoitajien palkka on vähemmän
Olen pohtinut tätä pitkään. Miksi lääkärien palkat ovat niin korkeita verrattuna hoitajiin. Sairaanhoitajana olet kuitenkin se, joka tarkkailee jatkuvasti 24/7 potilaan elintoimintoja, huolehtii lääkityksestä (jopa mahdollisista lääkkeiden interaktioista) ja informoi niistä lääkäriä. Tekee vaativia hoitotoimenpiteitä, huolehtii potilaan kokonaisvaltaisesta terveydestä, sairauden hoitamisesta ja hyvinvoinnista. Lääkäri tekee diagnoosit ja määrää hoidon. Mutta sairaanhoitajan vastuu on tarkkailla potilasta ja huomata mahdolliset muutokset voinnissa ja reagoida niihin. Tunnistaa mahdollisen elottomuuden merkit, septisen sokin merkit, mahdollisen leikkauksen jälkeisen vuodon merkit ym. Sairaanhoitajalla on julmetun iso vastuu potilaan voinnista! Monesti lääkärin vasta tullessa paikalle on jo hoitajat aloittaneet elvytyksen ja antaneet ensimmäiset lääkkeet. Lisäksi kirjaamisen merkitys, mitä on tehty ja miten toimittu. Potilaan sekä hoitajan oikeusturvasta huolehtiminen. Mielestäni hoitajien palkkaus on todella ala-arvoinen verrattuna lääkäreihin. Molempia ammattiryhmiä tarvitaan, mutta palkkauksen suhteen ammattilaiset ovat täysin eriarvoisessa asemassa.
Kommentit (40)
Rakas, ei ne palkat mene työn raskauden mukaan. Teidän osaston laitoshuoltajalla vasta hommaa riittää, mutta tiedätkö edes, miten pieni palkka hänellä on?
Lääkärillä on vastuu, jota hoitajalla ei ole. Lääkäri päättää hoidosta ja hoitaja toteuttaa lääkärin määräyksen. On haastavampaa tehdä päätöksiä itse ja siitä maksetaan.
Lääkärin koulutus on myös huomattavasti pidempi kuin hoitajan. Olisi naurettavaa, jos palkkakin olisi sama.
taas tätä sairaanhoitajien vinkumista. hohhoijaa.
Totuus = sairaanhoitaja syö kampaviinereitä kansliassa ja vie potilaalle lääkärin määräämät lääkkeet.
Vastuu ja toisaalta se että lääkärit on osanneet ja osaavat vaatia palkkaa, päivystyskorvaukset ym.
Hoitajia on aika paljon enemmän, suurin osa julkisella sektorilla. Meillä veronmaksajilla ei ole varaa maksaa palkankorotuksia kaikille hoitajille.
Itse kannattaisin liukuvaa palkkausta. Ei kaikki hoitajan työ ole raskasta, jotkut saavat liikaa palkkaa jo nyt. Toiset sitten samalla palkalla tekevät oikeasti vaativaa työtä.
Mistähän se johtuu, että osa sairaanhoitajista luulee olevansa vähintään lääkäreitä. Ei ole ensimmäinen kerta, kun luen/kuulen tällaista suuruudenhulluudella ryyditettyä meuhkaamista...
Kuule, sanotaan nyt vaikka niin, että vaikka kuinka 'valvoisit' niitä laitteita 24/7, niin en minä sinulta huolisi diagnoosia ja reseptiäkään et saa kirjoittaa, saati lähetettä tutkimuksiin. Miksiköhän...mietipä sitä.
Haluat lääkärin palkkaa. Miksi et lukenut lääkäriksi?
Vierailija kirjoitti:
Rakas, ei ne palkat mene työn raskauden mukaan. Teidän osaston laitoshuoltajalla vasta hommaa riittää, mutta tiedätkö edes, miten pieni palkka hänellä on?
Lääkärillä on vastuu, jota hoitajalla ei ole. Lääkäri päättää hoidosta ja hoitaja toteuttaa lääkärin määräyksen. On haastavampaa tehdä päätöksiä itse ja siitä maksetaan.
Lääkärin koulutus on myös huomattavasti pidempi kuin hoitajan. Olisi naurettavaa, jos palkkakin olisi sama.
Hoitajalla on myös vastuuta. Kuten aloituksesta tulee esille, hoitaja seuraa potilaan elintoimintoja ympäri vuorokauden. Jos hoitaja ei reagoi tai huomaa muutoksia, on potilaan henki vaarassa. Se vastuu tulee oikeudessa sitten kannettavaksi. Tietomäärä on lääkärillä suurempi ja vastuu diagnooseista ja hoitopäätöksistä. Hoitajat tekevät myös hoitopäätöksiä esimerkiksi nestehoidon suhteen.
Palkan ei tarvitse olla sama, mutta lääkärin yli puolet isompi palkka on kohtuuttoman suuri.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele sairaanhoitajaksi niin katsotaan oletko sen jälkeen eri mieltä palkkauksesta.
Varmaan lääkäreiden palkat korkeita siksi, että he osaavat asioita ja ovat hyödyllisiä. Sairaanhoitajat yleensä apukoulutasoa, taidot ei riitä kuin taukojen pitämiseen. Ammattiryhmä, jota en kykene arvostamaan edes yleisinhimillisellä tasolla. En ole ikinä tavannut sairaanhoitajaa, joka olisi kyennyt kertomaan minulle mitään uutta. Siis ikinä. Mitä hyötyä teistä on? Kysyn ihan vilpittömästi. Olen hoitsujen koottuja tyoeryyksiä laittanut AV:llekin, ja katoavat viestit kuin tuhnu aavikolle.
Hirvein kidutus elämässä on hoitajan vastaanotto. Äly aina putoaa muutaman pointin teidän puhetta kuunnellessa.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän se johtuu, että osa sairaanhoitajista luulee olevansa vähintään lääkäreitä. Ei ole ensimmäinen kerta, kun luen/kuulen tällaista suuruudenhulluudella ryyditettyä meuhkaamista...
Kuule, sanotaan nyt vaikka niin, että vaikka kuinka 'valvoisit' niitä laitteita 24/7, niin en minä sinulta huolisi diagnoosia ja reseptiäkään et saa kirjoittaa, saati lähetettä tutkimuksiin. Miksiköhän...mietipä sitä.
Elintoimintojen tarkkailu ei todellakaan ole pelkkää laitteiden tutkailua. Et taida olla hoitoalasta kuullutkaan. Hoitajat eivät tee diagnooseja, mutta vastaavat potilaan hoidosta ympäri vuorokauden. Joillakin kouluttautuneilla hoitajilla on reseptinkirjoitusoikeus tiettyihin lääkkeisiin, ja palkallinen korvaus siitä jotain 200-300€. Saa korjata ken tästä tietää tarkemmin.
Huonon palkan takia syötte potilailta jälkiruokajäätelöt?
Itse asiassa työterveyshoitajat tekevät myös diagnooseja myöntäessään sairaslomaa.
Samoin ne hoitajat, jotka kirjoittavat reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele sairaanhoitajaksi niin katsotaan oletko sen jälkeen eri mieltä palkkauksesta.
"ongelma" on se että olette julkisella suojatyöpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa työterveyshoitajat tekevät myös diagnooseja myöntäessään sairaslomaa.
Samoin ne hoitajat, jotka kirjoittavat reseptejä.
lol
Vierailija kirjoitti:
Huonon palkan takia syötte potilailta jälkiruokajäätelöt?
Joskus saatetaan syödä potilaan vanukkaat.
Sh palkka 2600€
Lääkärin palkka 3800€
Eipä tuo nyt niin iso ero ole Hus:lla.
Sairaanhoitajan palkka on esim. Norjassa n. 5000€/kk, Ruotsissa 3500-4000€/kk. Peruspalkka voisi olla sairaanhoitajalla 3500€. Nyt on kunnasta riippuen 2200-2600€. Lisistä tulee joku 200-500€/kk riippuen siitä miten paljon tekee pyhää ja yötyötä.
Vierailija kirjoitti:
Sh palkka 2600€
Lääkärin palkka 3800€
Eipä tuo nyt niin iso ero ole Hus:lla.[/quoteNyt ei lääkärin palkka mennyt kohdilleen. Lääkäri saa myös toimenpidepalkkioita 1000-2000€/kk ja yleislääkärin palkka on kyllä yleensä lähempänä 5000€/kk
Olen itse hoitaja ja taustalla myös akateeminen tutkinto, ja kyllä lääkäri joutuu hallitsemaan ja opiskelemaan valtavan määrän asioita jo opiskeluaikana, eli sikäli saavatkin minun puolestani saada hyvää palkkaa. Mutta hoitajien palkka on palkkakuopassa ihan mihin tahansa muuhun vertailukelpoiseen ja asiantuntijatyöhön verrattuna ja etenkin vastuuseen nähden ja piste. Eli siinä olet oikeassa.