Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautiskivut, mikä auttaa

Vierailija
19.07.2014 |

Mikä auttaa teillä menkkakipuihin, järkyttävät kivut ja oksettaa

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa lämpö. Siis niin pahat kivut että joskus oksennan.

Eli kuumaan suihkuun ja vielä pyyhe kääröksi lantiolle lisälämmöksi. Kun krampit (15-20 min päästä) helpottaa,  hiton äkkiä sänkyyn monen peiton alle.

Vierailija
2/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen koko ikäni kärsinyt käsittämättömän kovista menkkakivuista. Oksenteli kaiken pihalle, pyörtyilin ja vahvimmatkaan särkylääkkeet eivät kunnolla auttaneet. Kuuma suihku helpotti olo aina hetkeksi, mutta siellä suihkussakaan ei voinut koko viittä päivää makoilla.

Nykyään pärjään e-pillereiden avulla ja pidän taukoviikot vain kolmen kuukauden välein. Särkylääkkeitä alan syömään kaksi päivää ennen menkkoja ja jatkan koko vuodon ajan (kestää vain kolme päivää). Lisäksi pidän kuumalla vedellä täytettyjä vesipulloja peiton alla öisin.

Kehotukset buranasta ja liikunnasta hieman jopa huvittaa itseäni, koska ei toivoakaan, että niistä olisi ikinä apua ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorena valtavat kuukautiskivut. Oksensin myös. Minulla auttoi siteiden vaihtaminen Always yö siteissiin. Olisiko ollut se että imi tarpeeksi nopeasti ettei tarvinnut jännittää valuuko yli. Lisäksi siihen aikaan mainostettiin että Ketorin 25mg 2 vrk ennen kuukautisten alkua. Itsellenä oli epäsäännölliset joten jouduin ottamaan sen muutamana päivä ennen kuukautisten alkua, mutta auttoi. Varalla oli vielä Ketorin 100mg.

Vierailija
4/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:29"]Mikä auttaa teillä menkkakipuihin, järkyttävät kivut ja oksettaa

[/quote]

Myös magnesium oviksen jälkeen luteaalivaiheeseen. Ja itse olen laittanut mustikkajauhetta joka aamu puuroon: mustikka auttaa lihaskramppeihin. Mulla on endometrioosi ja kipuja oli ennen n. 7 päivää ennen menkkoja ja nyt vaan 2-3 päivää. Kannattaa kokeilla. :)

Vierailija
5/40 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut helpottui kun lähdin pihalle lenkille koirien kanssa ja otin sen buranan :--)

Ap

Vierailija
6/40 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:52"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:41"]

Eli joudun oottamaan että tämän vaikutus loppuu ja sitten ottamaan buranaa..

[/quote]

Ei tarvitse odottaa vaikutuksen loppumista. Voit saman tien ottaa Buranaakin. Jatkoo ajatellen kannattaa varata vaikka omalääkärille aika ja pyytää sitä naprokseenireseptiä :)

T: se sama sh

[/quote]

Aina voi toki pyytää, mutta ainakaan mulle se ei tuottanut mitään tulosta. Lekuri kirjoitti vaan buranareseptin. Se kuulemma riitti aivan mainiosti. Jos ei burana auta niin sitten ei auta mikään muukaan. Lopulta sain ajan gynelle joka pisti mut suoraan naistentautien polille. Siellä laitettiin kierukka, joka lopulta toi avun. Joten mua ihan hiukkasen huvittaa nää pyydä lääkäriltä reseptiä -jutut.

[/quote]

Mitäs huvittavaa tuossa on? Eka paikkahan yleensä omalääkäri (tai vaikka oma gyne, omalääkäri vaan edullisempi paikka käydä) ja sieltä sitä reseptiä pyydetään. Ei reseptiä kuitenkaan ilman lääkäriä voi saada ja useat (esim. minä itse) olen saanut reseptini ihan perusterveydenhuollosta. Ei kukaan voi omasta lähetteestään erikoispolille voi mennä. Outo kommentti sinulta!

Vierailija
7/40 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUE!! Kuuma suihku, kipualueen hieronta, hieronta, hieronta, sikiöasento, kuumavesi pullo, liikunta, kuuma kylpy, selän ja vatsan venyttely, tehokas särkylääke, menkkakivuillekki on omia lääkkeitä. Mulla auttaa aina kokonainen 400-500g burana. Jos mikään ei oikeesti auta niin mene hyvä tyttö lääkäriin. Sieltä osaavat auttaa!

Vierailija
8/40 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 01:20"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:52"]

[/quote]

Ei tarvitse odottaa vaikutuksen loppumista. Voit saman tien ottaa Buranaakin. Jatkoo ajatellen kannattaa varata vaikka omalääkärille aika ja pyytää sitä naprokseenireseptiä :)

[/quote]

Aina voi toki pyytää, mutta ainakaan mulle se ei tuottanut mitään tulosta. Lekuri kirjoitti vaan buranareseptin. Se kuulemma riitti aivan mainiosti. Jos ei burana auta niin sitten ei auta mikään muukaan. Lopulta sain ajan gynelle joka pisti mut suoraan naistentautien polille. Siellä laitettiin kierukka, joka lopulta toi avun. Joten mua ihan hiukkasen huvittaa nää pyydä lääkäriltä reseptiä -jutut.

[/quote]

Mitäs huvittavaa tuossa on? Eka paikkahan yleensä omalääkäri (tai vaikka oma gyne, omalääkäri vaan edullisempi paikka käydä) ja sieltä sitä reseptiä pyydetään. Ei reseptiä kuitenkaan ilman lääkäriä voi saada ja useat (esim. minä itse) olen saanut reseptini ihan perusterveydenhuollosta. Ei kukaan voi omasta lähetteestään erikoispolille voi mennä. Outo kommentti sinulta!

[/quote]

Niin mä pyysin, monta kertaa. Vaan mitään apua en saanut, vain sen burana reseptin jolla en tehnyt mitään. Vasta omalääkärin sijainen tajus että ongelma on ihan todellinen ja passitti gynelle. Mun kokemus on että hyvin harva tk-lääkäri osaa hoitaa kuukautiskipuja. Niitä vähätellään ja avuksi tarjotaan buranaa, kun ei tiedetä mikä olis hyvä lääke. Toisaalta siitäkään ei tykätä että potilas itse ottaa selvää ja ehdottaa lääkitystä. Että mene siinä sitten ja pyydä reseptiä. Hyvällä tuurilla sen voit saada, huonolla et saa kuin sen buranan ja helvetti jatkuu. 

Vierailija
9/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana

Vierailija
10/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panadol 1g otettu jo

Ap

Vierailija
11/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkärille ja ehdota, jos saisit naprokseenireseptin (kauppanimenä esim. Pronaxen). Itsellä e-pillereiden käytön aloittamisen jälkeen kivut helpottivat valtavasti, eikä tarvinut tuskissaan oksennelle.

T: sh

Vierailija
12/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen jatkaa.

Ilman reseptiä saatavista lääkkeistä Burana (ibuprofeeni) auttaa parhaiten. Kannattaa ottaa 2 x 500 mg kerralla, jos kivut on kovat. Parasetamoli ei toimi kuukautiskipuihin.

Vierailija
13/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 oli siis ap

Vierailija
15/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tekeminen.

Lämpötyyny

Konjakki

Kissa :)

Vierailija
16/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panadolissa ja buranassa on eri vaikuttavat aineet, saa siis syödä yhtä aikaa niitä.

Vierailija
17/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauratyyny. Onneksi mulla on vaan ekana päivä kipuja. Itseasiassa tässä juuri kärvistelen, töihin pitäisi lähteä. 2 buranaa alla joten eiköhän tämä tästä.

Vierailija
18/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

orkku itsetyydytyksellä

Vierailija
19/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan 3 kertaa päivässä 1 g parasetamolia samaan aikaan otettuna 800 mg ibuprofeiinin (burana) kanssa. 

Toimii paremmin kuin kumpikin erikseen, eli ne kannattaa yhdistää, ellei kyseessä ole erittäin harvinaisen kovat kivut.

Itse sairastan endometrioosia ja kivut ovat olleet kovat, mutta nykyään tuo lääkeyhdistelmä on riittänyt kun noudatan myös tulehdusta vähentävää ruokavalioa. Suosittelen siis sitäkin, eli gluteeniton ja lähes sokeriton ruokavalio johon lisätään omega 3-rasvahappoja, esim. kalaöljykapseleina. 

Ennen söin siis 10 buranaa päivässä kuukautisten aikana, ja niistä aiheutui itsessään vatsakipuja kun herkempi vatsa ei moista kauaa kestä.

Vierailija
20/40 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]