Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, juuri 14 vuotta täyttänyt tyttäreni on raskaana!

Vierailija
19.07.2014 |

Mitä oikein teen? Tyttö kertoi sen minulle tänään. Järkytyin todella paljon, mutta en sanonut tytölle mitenkään pahasti. Tai, ehdotin kyllä aborttia, mutta tytär sanoo että haluaa pitää lapsen! Minusta ei ainakaan ole vielä mummoksi (olen 35-vuotias), eikä tyttökään vaikuta tarpeeksi vastuuntuntoiselta äidiksi. Silti, heti kun ehdotin aborttia, tytär raivosi minulle ja juoksi huoneeseensa. Kun olen mennyt koputtelemaan ovelle, tytär ei päästä sisälle. Poikaystävä (lapsen isä) on ulkomaalainen (ei kuitenkaan mistään Itä-Euroopasta tai Lähi-idästä, vaan ihan keskieurooppalainen on), joss sillä nyt on mitään merkitystä. Voisiko joku auttaa minua, onko kenellekään muulle käynyt näin..?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:46"]Rikosilmoitusta vaan kehiin. Menee tytöllekin paremmin jakeluun, että ei ole toimittu ihan lain puitteissa.

[/quote]

17v ja 14v harrastamassa seksiä ei ole oikeuskäytäntömme mukaan rikos.

Vierailija
62/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:49"]älkää ny vastatko ja uskoko tätäkin tarinaa! miettikää todella jos oikeasti olisitte samassa tilanteessa, tulisiko mieleen edes heti avautua siitä av-palstalle? ei mun ainakaan, olis ihan eri tukipylväät joiden kanssa asiaa purkaisin. lisäksi liian lähellä on ketju jota joku jo muistelikin, 'tyttäreni 14v ystävä on raskaana'... epäilen samaa provoilijaa. kaikki ei nyt täsmää!

[/quote]

Tämä on ensimmäinen aloitukseni täällä, pyysin että voisiko joku linkata tuon ketjun.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. En ymmärrä

Vierailija
64/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
65/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan taas tapahtua Porvoossa. Abortti. 

Vierailija
66/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:58"]Voihan taas tapahtua Porvoossa. Abortti. 

[/quote]

Asumme kyllä Porvoossa. Ihan oikeasti. Mutta provo tämä ei ole.

-ap

Vierailija
67/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ap:ltä ensimmäinen aloitus ja silti tietää mitä Porvoon huutelu tarkoittaa ;)

Vierailija
68/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 20:00"]Vai ap:ltä ensimmäinen aloitus ja silti tietää mitä Porvoon huutelu tarkoittaa ;)

[/quote]

Olen lukenut täällä kyllä muitakin keskusteluja. Tämä on vain ensimmäinen oma aloitukseni.

-ap

Vierailija
69/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap myönnä jo, että on provo ja siirry vaikka keksimään seuraavaa ja uskottavampaa provoa.

Vierailija
70/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 20:02"]Ap myönnä jo, että on provo ja siirry vaikka keksimään seuraavaa ja uskottavampaa provoa.

[/quote]

Haluaisin täältä neuvoja, en provoksi huutelua! Olipa tyhmä virhe minulta avautua tänne!

-ap

Vierailija
71/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT mutta en ymmärrä näitä "en ole valmis mummoksi, olen vasta xx-vuotta". Siis ei kai se, että lapsesi saa (nuorena) lapsen, sinua mitenkään vanhenna! Olet ihan tasan saman ikäinen ilman lapsenlasta kuin sen kanssa.

t. eräs 38v joka kyllä olisi valmis mummoksi jos oma lapsi saisi lapsen (mutta en toki sitä toivo, vielä, lapseni on 17v)

Vierailija
72/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:26"]

Minun täytyy  myöntää, että tämä olisi itselleni iso kriisi. En varmaan pystyisi mitenkään olemaan lapseni tukena tai fiksuna aikuisena, kun kolahtaisi ja pahasti. En "hyväksy" teiniraskauksia ja pidän seksiä harrastavia alle 16-vuotiaita hylättyinä vanhempiensa taholta. Lasten välinen seksi kun on aina aikuisen vastuulla.

Näin luultavasti toimisin:

1) Hankkisin lapselleni keskusteluapua muiden aikuisten kanssa, kun en itse pystyisi olemaan kovin rakentava ja ymmärtäväinen esim. neuvola, koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja (ovat vasta elokuussa paikalla)

2) Hankkisin itselleni apua esim. työterveyshuolloin kautta. Olisin äärimmäisen pettynyt lapseeni ja tietysti itseeni.

3) Selvittäisin lapseni seksikumppanin iän. Alle 16-vuotias on lapsi siinä missä oma lapsenikin ja vastuussa siis lähinnä vanhemmat, mutta yli 15-vuotias on rikosoikeudellisessti vastuussa ja voidaan tämän perusteella, vaikka itselläänkään ei suojaikäraja täyty, syyttää lapseen sekaantumisesta. Jos näin olisi, kertoisin lapselleni, että hän ja poikaystävänsä ovat rikkoneet Suomen lakia ja että jos saan selville, että heillä on edelleen seksisuhde, todellakin nostaisin syytteen. Jos seksikumppani on yli 16-vuotias, nostaisin syytteen ihan varmasti.

4) Kävisin rauhoituttuani keskustelun lapseni kanssa. Kertoisin, miksi olen häneen pettynyt ja itseeni pettynyt ja mitä kaikkea vauvan tulo estää lapseltani ja miksi on olemassa suojaikäerajoja jne. Veikkaan kyllä, että tämä keskustelu ei välttämättä olisi se maailman rakentavin, joten joku toinen aikuinen pitäisi olla myös paikalla. En tiedä, pystyisinko kanavoimaan pettymystäni mitenkään rakentaviin lauseisiin.

5) Varmistaisin, että lapseni tietää, mitä kaikkea tästä seuraa. Jos en itse halua ottaa vastuuta lapsenlapsestani, ottaisin yhteyttä sosiaalitoimistoon ja lapseni varmaan sijoitettaisiin. En pakottaisi aborttiin mutta en kyllä pakottaisi itseänikään rupeamaan uuden vauvan hoitajaksi, jos en sitä todella haluaisi. En myöskään tiedä, pystyisinkö estämään lastani harrastamasta seksiä tämän jälkeenkään, joten antaisin viranomaisten hoitaa asian puolestani. Laitoksissa on aika tiukat rajat, joten ehkä se avaisi lapseni silmät siitä tosiseikasta, että hän on todella vielä lapsi, ei lähellekään aikuinen eikä lainkaan kypsä ottamaan vastuuta pienestä vauvasta.

[/quote]

Piti ihan hieraista silmiäni kun tuon kohdan luin. Tämä "lapsi" on kuitenkin jo teini-ikäinen, ja on täysin luonnollista ja normaalia, että seksi kiinnostaa teinejä. On sitten täysin eri seikka, kuinka seksiin on opetettu suhtautumaan, ja kuinka onnistunutta ehkäisyvalistus on ollut. Seksin harrastamiseen ja ehkäisyn käyttämiseen toki vaikuttaa hurjan moni asia, kuten mahdollinen poikaystävän painostus, oma kokeilunhalu ja halu vaikuttaa "kokeneelta" kaveriporukassa.

Ei teiniä voi sulkea laitokseen "ymmärtämään, että tämä on vielä lapsi". Eikä teiniä voi sulkea laitokseen vain, koska vanhemmuus ja kasvattaminen on rankkaa. Eikä teiniä voi sulkea laitokseen, jotta tämä ei harrastaisi seksiä. Kyllä nuoret keinot keksivät, ja tulevat harrastamaan seksiä oli mikä oli. Parasta mitä voi tehdä, on rakentaa teinille tervettä maalaisjärkeä, opettaa kunnioittamaan sekä itseään että kumppaniaan, ja huolehtimaan ehkäisystä.

AP: tiedän, että olet järkyttyneessä tilassa, mutta muista olla tässäkin tilanteessa se järkevä, rauhallinen ja tasapainoinen aikuinen. Houkutus painostaa aborttiin on suuri, mutta tyttäresi on tilanteessa, jossa hän tarvitsee sinua ehkä enemmän kuin koskaan. En voi korostaa tarpeeksi, kuinka ehdottoman tärkeää on, että sinä pysyt hänen rinnallaan ja tuet hänen valintojaan, kävi miten kävi. (Enkä nyt tarkoita sitä, että ottaisit lapsenlapsesi huollettavaksesi.) Kerro tyttärellesi, että rakastat häntä, vaikka hän on tehnyt virheitä. Anna hänen tehdä oma päätöksensä, oli se mikä tahansa, sillä muuten saatat pilata teidän välinne lopullisesti.

Vierailija
73/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:08"]

Liittyyks tää nyt siihen toiseen ketjuun, jossa ap kirjoitti, että hänen lapsensa 14-vuotias kaveri on raskaana, muttei uskalla kertoa siitä vanhemmilleen?? Eli nytkö sit kertoi? Onko raskaus jo pitkällä?

[/quote]

Moi! Olen se toisen ketjun ap, tämä ei ole minun aloitukseni.Muutin tytön ikää hieman, jotta henkilöllisyys pysyisi salassa.Tämän ketjun aloittaja ehdottikin aborttia tyttärelleen, mutta minun aloitukseni tytölle se ei enää olisi ollut mhadollista nuoresta iästä huolimatta.

T. se toisen ketjun ap, joka ei ollut provo mutta joka lynkattiin sellaiseksi:(

Vierailija
74/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
75/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:08"]

Liittyyks tää nyt siihen toiseen ketjuun, jossa ap kirjoitti, että hänen lapsensa 14-vuotias kaveri on raskaana, muttei uskalla kertoa siitä vanhemmilleen?? Eli nytkö sit kertoi? Onko raskaus jo pitkällä?

[/quote]

Moi! Olen se toisen ketjun ap, tämä ei ole minun aloitukseni.Muutin tytön ikää hieman, jotta henkilöllisyys pysyisi salassa.Tämän ketjun aloittaja ehdottikin aborttia tyttärelleen, mutta minun aloitukseni tytölle se ei enää olisi ollut mhadollista nuoresta iästä huolimatta.

[/quote]

Voisitko kuitenkin linkata kys. ketjun?

-ap

Vierailija
76/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:OOOOOOO

Vierailija
77/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:08"]

[/quote]

[/quote]

Voisitko kuitenkin linkata kys. ketjun?

-ap

[/quote]

Kirjoitin otsikkoon "nyt jelppiä mammat! teinini 14-vuotias kaveri on raskaana" En jostain syystä saa sitä auki! Onko poistettu? 

Vierailija
78/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiashan on ihan lapsi vielä, eikä ymmärrä ollenkaan, mitä lasen saaminen tuo tullessaan. Hyvän kuvan asiasta saa esimerkiksi katsomalla amerikkalaista teiniäidit-sarjaa. Ovat toki onnellisia lapsistaan, mutta oma elämä jää elämättä: kaverit tekevät, mitä lystäävät ja ennen kaikkea opiskelevat ja hankkivat itselleen ammatin, mikä on lapsen kanssa erittäin haastavaa. Pahimmillaan sitä valvotaan lapsen kanssa yötä myöten ja niin edelleen. 14vuotias tuskin olisi kovin hyvä pitämään huolta edes itsestään.

Ehdotan, että varaatte ajan perheneuvolaan (korosta, että raskaus on jo 7.viikolla) ja juttelette asiasta ulkopuolisten kanssa. Myös poikaystävän vanhemmat olisi syytä tavata pikaisesti. Jos tyttäresi jää kotiin asumaan, on erittäin suuri riski, että sinä joudut kantamaan päävastuun vauvasta. Toki on hyvä asia, jos annat lapsesi jäädä kotiin, mutta korosta sitten, että sinä olet vain apukäsi ja hän on päävastuussa vauvasta.

Vierailija
79/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
80/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:01"]Mitä oikein teen? Tyttö kertoi sen minulle tänään. Järkytyin todella paljon, mutta en sanonut tytölle mitenkään pahasti. Tai, ehdotin kyllä aborttia, mutta tytär sanoo että haluaa pitää lapsen! Minusta ei ainakaan ole vielä mummoksi (olen 35-vuotias), eikä tyttökään vaikuta tarpeeksi vastuuntuntoiselta äidiksi. Silti, heti kun ehdotin aborttia, tytär raivosi minulle ja juoksi huoneeseensa. Kun olen mennyt koputtelemaan ovelle, tytär ei päästä sisälle. Poikaystävä (lapsen isä) on ulkomaalainen (ei kuitenkaan mistään Itä-Euroopasta tai Lähi-idästä, vaan ihan keskieurooppalainen on), joss sillä nyt on mitään merkitystä. Voisiko joku auttaa minua, onko kenellekään muulle käynyt näin..?

[/quote] ettei mies vaan oo pera

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi