Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, juuri 14 vuotta täyttänyt tyttäreni on raskaana!

Vierailija
19.07.2014 |

Mitä oikein teen? Tyttö kertoi sen minulle tänään. Järkytyin todella paljon, mutta en sanonut tytölle mitenkään pahasti. Tai, ehdotin kyllä aborttia, mutta tytär sanoo että haluaa pitää lapsen! Minusta ei ainakaan ole vielä mummoksi (olen 35-vuotias), eikä tyttökään vaikuta tarpeeksi vastuuntuntoiselta äidiksi. Silti, heti kun ehdotin aborttia, tytär raivosi minulle ja juoksi huoneeseensa. Kun olen mennyt koputtelemaan ovelle, tytär ei päästä sisälle. Poikaystävä (lapsen isä) on ulkomaalainen (ei kuitenkaan mistään Itä-Euroopasta tai Lähi-idästä, vaan ihan keskieurooppalainen on), joss sillä nyt on mitään merkitystä. Voisiko joku auttaa minua, onko kenellekään muulle käynyt näin..?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulin raskaaksi 15-vuotiaana. Kaikki painostivat aborttiin, vaikka itse en sitä halunnut. Olisin kaivannut silloin eniten, että rinnallani seisotaan ja kannustetaan ratkaisussani. Äitini ei tätä tehnyt, jonka vuoksi välit ovat edelleen viileät. Myöhemmin tuli kuitenkin "luonnollinen" keskenmeno, joten minusta ei tullut teiniäitiä.

Vierailija
42/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täytyy  myöntää, että tämä olisi itselleni iso kriisi. En varmaan pystyisi mitenkään olemaan lapseni tukena tai fiksuna aikuisena, kun kolahtaisi ja pahasti. En "hyväksy" teiniraskauksia ja pidän seksiä harrastavia alle 16-vuotiaita hylättyinä vanhempiensa taholta. Lasten välinen seksi kun on aina aikuisen vastuulla.

Näin luultavasti toimisin:

1) Hankkisin lapselleni keskusteluapua muiden aikuisten kanssa, kun en itse pystyisi olemaan kovin rakentava ja ymmärtäväinen esim. neuvola, koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja (ovat vasta elokuussa paikalla)

2) Hankkisin itselleni apua esim. työterveyshuolloin kautta. Olisin äärimmäisen pettynyt lapseeni ja tietysti itseeni.

3) Selvittäisin lapseni seksikumppanin iän. Alle 16-vuotias on lapsi siinä missä oma lapsenikin ja vastuussa siis lähinnä vanhemmat, mutta yli 15-vuotias on rikosoikeudellisessti vastuussa ja voidaan tämän perusteella, vaikka itselläänkään ei suojaikäraja täyty, syyttää lapseen sekaantumisesta. Jos näin olisi, kertoisin lapselleni, että hän ja poikaystävänsä ovat rikkoneet Suomen lakia ja että jos saan selville, että heillä on edelleen seksisuhde, todellakin nostaisin syytteen. Jos seksikumppani on yli 16-vuotias, nostaisin syytteen ihan varmasti.

4) Kävisin rauhoituttuani keskustelun lapseni kanssa. Kertoisin, miksi olen häneen pettynyt ja itseeni pettynyt ja mitä kaikkea vauvan tulo estää lapseltani ja miksi on olemassa suojaikäerajoja jne. Veikkaan kyllä, että tämä keskustelu ei välttämättä olisi se maailman rakentavin, joten joku toinen aikuinen pitäisi olla myös paikalla. En tiedä, pystyisinko kanavoimaan pettymystäni mitenkään rakentaviin lauseisiin.

5) Varmistaisin, että lapseni tietää, mitä kaikkea tästä seuraa. Jos en itse halua ottaa vastuuta lapsenlapsestani, ottaisin yhteyttä sosiaalitoimistoon ja lapseni varmaan sijoitettaisiin. En pakottaisi aborttiin mutta en kyllä pakottaisi itseänikään rupeamaan uuden vauvan hoitajaksi, jos en sitä todella haluaisi. En myöskään tiedä, pystyisinkö estämään lastani harrastamasta seksiä tämän jälkeenkään, joten antaisin viranomaisten hoitaa asian puolestani. Laitoksissa on aika tiukat rajat, joten ehkä se avaisi lapseni silmät siitä tosiseikasta, että hän on todella vielä lapsi, ei lähellekään aikuinen eikä lainkaan kypsä ottamaan vastuuta pienestä vauvasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:23"]

Ehkäisyvalistus jäänyt puutteelliseksi.

En todellakaan ensimmäisenä olisi aborttia ehdottamassa jos lapseni kertoisi olevansa raskaana. Tyhmästi toimit.

[/quote]

Niin ja aikuisille ei koskaan käy vahinkoja? Luuletko että äiti voi olla koko ajan vahtimassa teini-ikäisiä lapsiaan? Valitettavasti ihmiset hölmöilevät kaiken ikäisinä, eikä vanhempia voi olla aina syyttämässä lastensa typeryydestä. Viimekädessä jokainen elää vain oman elämänsä eikä toisten valintoihin voi aina vaikuttaa vaikka kuinka olisi yrittänyt kasvattaa ja valistaa. Vanhemmat antavat eväät elämään ja lapset sitten itse päättävät miten niitä hyödyntävät.

Vierailija
44/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin nuorena pitää harrastaa seksiä? En tule ikinä ymmärtämään.

Vierailija
45/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:26"]

3) Selvittäisin lapseni seksikumppanin iän. Alle 16-vuotias on lapsi siinä missä oma lapsenikin ja vastuussa siis lähinnä vanhemmat, mutta yli 15-vuotias on rikosoikeudellisessti vastuussa ja voidaan tämän perusteella, vaikka itselläänkään ei suojaikäraja täyty, syyttää lapseen sekaantumisesta. Jos näin olisi, kertoisin lapselleni, että hän ja poikaystävänsä ovat rikkoneet Suomen lakia ja että jos saan selville, että heillä on edelleen seksisuhde, todellakin nostaisin syytteen. Jos seksikumppani on yli 16-vuotias, nostaisin syytteen ihan varmasti.

[/quote]

Poikaystävä on kuulemma 17-vuotias.

-ap

Vierailija
46/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot että jos alkaa leikkimään aikuista niin hänen täytyy olla valmis myös muuttamaan onilleen ja hoidettava lapsi itse. Nuoruus jää kokematta ja hän saa itse huolehtia itsestään, sinun ei tarvitse siihen osallistua.
Kurja että tyttö jakelee pimppiä jo tuossa iässä.

Vierailija
47/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuj

Vierailija
48/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja rikosilmoitus pojasta. miten kukaan 17v haluaa 14 vuotiaan pikku pimppaa?! hyvä jos kuukautiset alkaneet

Vierailija
49/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerta jo tuossa iässä on noin holtitonta tyttäresi käytös, niin valitettavasti hyvin todennäköistä että lapsen ollessa pieni äidillä vaihtuu poikaystävät tiuhaan ja lapsenlapsesi joutuisi varttumaan hyvin levottomassa ympäristössä ilotalomaisissa oloissa :( Koita vielä puhua tytöllesi järkeä!

Vierailija
50/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:21"]Mitä tytön isä tähän sanoi?

[/quote]

Tyttäreni ei ole ikinä tavannut isäänsä.

-ap

[/quote]

Miksei ole?

Vierailija
51/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:21"]Mitä tytön isä tähän sanoi?

[/quote]

Tyttäreni ei ole ikinä tavannut isäänsä.

-ap

[/quote]

Miksei ole?

[/quote]

Isä jätti perheen ennen tytön syntymää.

-ap

Vierailija
52/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAAS tällainen provo. Täällä joku pervo-Pera tehtailee näitä urakalla!

Vierailija
53/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikiinkosta

Vierailija
54/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet huono äiti

Vierailija
55/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitusta vaan kehiin. Menee tytöllekin paremmin jakeluun, että ei ole toimittu ihan lain puitteissa.

Vierailija
56/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:26"]3) Selvittäisin lapseni seksikumppanin iän. Alle 16-vuotias on lapsi siinä missä oma lapsenikin ja vastuussa siis lähinnä vanhemmat, mutta yli 15-vuotias on rikosoikeudellisessti vastuussa ja voidaan tämän perusteella, vaikka itselläänkään ei suojaikäraja täyty, syyttää lapseen sekaantumisesta. Jos näin olisi, kertoisin lapselleni, että hän ja poikaystävänsä ovat rikkoneet Suomen lakia ja että jos saan selville, että heillä on edelleen seksisuhde, todellakin nostaisin syytteen. Jos seksikumppani on yli 16-vuotias, nostaisin syytteen ihan varmasti.[/quote]

Missä kohtaa tässä on rikottu lakia? Toista alle 16-vuotiasta ei voida syyttää lapseen sekaantumisesta jos toinen osapuoli on suunnilleen samankypsyinen (eli jos on kyse vaikka 15- ja 14-vuotiaista tyypillisesti kehittyneistä nuorista). Alle 16-vuotiaiden välinen vapaaehtoinen seksisuhde ei ole laiton.

Vierailija
57/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:46"]Rikosilmoitusta vaan kehiin. Menee tytöllekin paremmin jakeluun, että ei ole toimittu ihan lain puitteissa.

[/quote]

17 v ei ole vielä täysi ikäinen

Vierailija
58/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole käynyt noin, mutta jos kävisi niin en joutuisi hetkeäkään miettimään olisinko tyttäreni vierellä tukemassa häntä asian paljastumisen jälkeen vai av:lla roikkumassa ja kauhistelemassa tapahtunutta.

Vierailija
59/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:06"]Ilmoita tyttärellesi että jos ei suostu aborttiin niin sinäkään et rupea elättämään häntä ja lastaan. Sosiaaliviranomaiset saavat päättää minne tyttö laitetaan asumaan lapsensa kanssa.

[/quote]

Juuri näinhän vastuullinen aikuinen toimii. Tapa lapsesi tai hylkään sinut oman onnesi nojaan. Huh huh.

Vierailija
60/88 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää ny vastatko ja uskoko tätäkin tarinaa! miettikää todella jos oikeasti olisitte samassa tilanteessa, tulisiko mieleen edes heti avautua siitä av-palstalle? ei mun ainakaan, olis ihan eri tukipylväät joiden kanssa asiaa purkaisin. lisäksi liian lähellä on ketju jota joku jo muistelikin, 'tyttäreni 14v ystävä on raskaana'... epäilen samaa provoilijaa. kaikki ei nyt täsmää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi