Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voin auttaa murrosikäistä kissaani?

Vierailija
15.07.2021 |

Kissa on nyt puolivuotias, eli on ollut meillä noin kolme kuukautta. Ensin se oli leikkisä kissanpentu, ei ollenkaan pelokas vaan ennemminkin vauhdikas ja ennen kaikkea hirmuisen rohkea ja peloton. Se oli iloinen ja menevä tapaus, mutta aivan tosi hiljattain sen käytös muuttui.

Kissa on melko yhtäkkisesti alakuloinen ja mietteliäs. Se vetäytyy omiin oloihinsa, ja saattaa pelästyä oven narahdustakin tai pahimmassa tapauksessa ruokakupin kolahdusta lattiaan, jos olen varomaton. Joskus se toisaalta intoutuu leikkimään ihan itsekseen (en ole missään nimessä pakottanut), mikä kielii melko hankalista mielialan vaihteluista.

Kissa on muuttunut äkisti. Sillä on selkeästi buperteetti.

Miten voin auttaa kissaa? Mitä voin tehdä toisin, eli jatkanko antamasta omaa tilaa, vai kannustanko sosiaalisiin aktiviteetteihin?

Kokemusta kissan murrosiästä? Kiitos!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissaihmisiä paikalla?

Ap

Vierailija
2/6 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo ei kuulosta ihan normaalilta, vaan vetäytyminen ja arkuus viittaisivat jonkinlaiseen kiputilaan. Hampaat? Tai sitten kissa on jossain tilanteessa pelästynyt todella voimakkaasti ja nuo "oireilut" liittyy tuohon muistijälkeen.

Mulla on ollut sekä kastraatteja että leikkaamattomia molemmista sukupuolista eikö kuvailemasi käytöstä ole ollut yhdenkään kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ennemminkin jonkin trauman aiheuttamasta muutoksesta käytöksestä kuin ”murrosiästä”.

Kissat eivät oireile kuten koirat. Onko kissalle sattunut jotain?

Vierailija
4/6 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo ei kuulosta ihan normaalilta, vaan vetäytyminen ja arkuus viittaisivat jonkinlaiseen kiputilaan. Hampaat? Tai sitten kissa on jossain tilanteessa pelästynyt todella voimakkaasti ja nuo "oireilut" liittyy tuohon muistijälkeen.

Mulla on ollut sekä kastraatteja että leikkaamattomia molemmista sukupuolista eikö kuvailemasi käytöstä ole ollut yhdenkään kohdalla.

Okei, kiitos vastauksestasi. Tämä on elämäni ensimmäinen kissa, joten saatan tarkkailla hieman liian tarkastikin, vaikka muutos kyllä on kyllä minun silmääni ilmiselvä.

En ole huomannut pelästymistä, mutta onhan se voinut tapahtua poissaollessamme.

Ehkä nyt olisi eläinlääkärisoiton paikka, jos vaikka kivuista on kyse.

Ap

Vierailija
5/6 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa nyt on taustalla jotain muuta. Onkohan pelästynyt jotain? Onko elinympäristössä muutosta?

Mahdollinen sairaus? Eläinlääkäriin? Yksi kissa oli, mikä oli emältään saanut ientulehduksen. Käytös selvisi kun vilkaisin suuhun. Todella harvinainen tapaus tosin, eläinlääkäri sanoi, että toinen tapaus minkä nähnyt. Hampaita joutui poistamaan, muutama jäi. Sitten antibioottikuuri. Hyvin pärjäsi muutamalla hampaalla.

Vierailija
6/6 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, kiitos vastauksestasi. Tämä on elämäni ensimmäinen kissa, joten saatan tarkkailla hieman liian tarkastikin, vaikka muutos kyllä on kyllä minun silmääni ilmiselvä.

En ole huomannut pelästymistä, mutta onhan se voinut tapahtua poissaollessamme.

Ehkä nyt olisi eläinlääkärisoiton paikka, jos vaikka kivuista on kyse.

Ap

Omistaja huomaa kyllä kissassaan tapahtuvat muutokset :) ell-käynti on hyvä idea. Laitoin tuohon aiempaan viestiin mainittuna hampaat tuon kissasi iän vuoksi, on tällä hetkellä siinä iässä, että hampaat pitäisi olla vaihtuneet ja jos suuhun on jäänyt jotain ongelmaa tästä, niin se voisi aiheuttaa kipua.

Kissa on saattanut myös säikähtää poissaollessasi tai sellaisessa tilanteessa, jossa et välttämättä ole huomannut itse pelästyttäneesi sitä. Vaikka kyse olisi tällaisesta, käyttäisin silti eläinlääkärin tarkastettavana, jotta mahdolliset kivut voidaan poissulkea. Mikäli kyse on traumasta, niin siihen auttaa oikeastaan vain aika, oma rauhallinen ja johdonmukainen käytös ja suhteen parantaminen kissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan