Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyykkiexpertit!! En saa pyykistäni raikasta?

Vierailija
15.07.2021 |

Olen pessyt aiemmin hajusteettomalla pesuaineella vaihdellen merkkiä. Ei huuhteluainetta. Nyt ostin tavallisen OMO pesuaineen ja sinisen Comfort huuhteluaineen. Tuo OMO tuoksuu nenääni hyvältä pullosta mutta ei vaatteissa. Jotenkin tunkkainen haju. Oon sitruunahapolla pessyt pesukoneen. Missä vika? Haluan löytää ratkaisun raikkaaseen pyykkiin? Lisäksi kysymys, jos on joskus jäänyt liian kauaksi aikaa pyykki koneeseen niin onko vaatteet silloin pilalla?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda Omo-pesuaine johonkin toiseen, vaikkapa BioLuviliin.  Mulla oli myös pahalle haiseva pyykki Omon

kanssa.  Vaihto auttoi!  Tärkeää on myös saada pyykki tosi kuivaksi.

Omo ja Bio Luvil ovat samaa tavaraa eri purkeissa.

Vierailija
22/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudun päijännevesi tekee usein kuumina kesinä sen, että pyykki alkaa lemuta.

Jätä koneen luukku ja pesuainelokeron luukku auki aina ja sulje vain jos koneella ei ole pesty pariin päivään.

Ripusta pyykki välittömästi.

Ei yhtään haisevaa vaatetta muiden joukkoon pestessä, ummehtunut haju leviää muihinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs nukkasihti.  Puhdista myös sihti mikäli koneessa sellainen on.  Elastaania sisältäviin vaatteisiin ei tulisi käyttää ollenkaan huuhteluainetta.  Sitsuunahappo on todella hyvä koneen pesuun.  Laita sitä riittävästi ja kaikkein kuumin ohjelma ja sen jälkeen pienellä pesuainemäärällä (liika vaahto ei puhdista) sama ohjelma joka sitten pesee loputkin liat ja huuhtelee irronneet moskat koneesta.  Tällaisen ohjeen olen apteekista saanut.                                                                                            

Olen siirtynyt väkiviinaetikasta pyykkietikan käyttäjäksi.   

Vierailija
24/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet eivät linkoudu riittävän kuiviksi. Osta 1200 kierrosta minuutissa linkoava kone, niin LUPAAN, että pyykkisi on raikasta.

Jos pyykki on märkää, kun sen ripustaa, se alkaa haista, vaikka mitä tekisi. Tai haisee jo koneesta otettuna.

Joo mä luulen että tää on se syy!!!!! Kone jättää liian märäksi vaatteet. On joskus jopa litimärkiä. Ollaan mietitty joko pesukonetornin tai kuivaava pesukone. Onko suosituksia?

Ap

no kyllä kai 1200 alkaa jo melkein olla  minimi nykykoneissa, kun on jopa 1800 kierroksen linkouksia, En tosin tiedä onko sillä oikesataan suurta merkitystä onko se 1200 vai 1800. Kai ne kuiviksi tuylevat jo tuolla 1200.

Vierailija
25/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesujauheessa on valkaisevia ainesosia.

Nestemäisessä ei ole.

Siksi käytän aina nestemäistä, mulla ei oikeesti ole mitään valkoista pestävää.

Vierailija
26/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ne pyykit lingota uudelleen, jos märiksi jäävät.

Vierailija
27/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet eivät linkoudu riittävän kuiviksi. Osta 1200 kierrosta minuutissa linkoava kone, niin LUPAAN, että pyykkisi on raikasta.

Jos pyykki on märkää, kun sen ripustaa, se alkaa haista, vaikka mitä tekisi. Tai haisee jo koneesta otettuna.

Puhdas pyykki ei haise, vaikka olisi kuinka märkä.

Vierailija
28/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mä luulen että tää on se syy!!!!! Kone jättää liian märäksi vaatteet. On joskus jopa litimärkiä. Ollaan mietitty joko pesukonetornin tai kuivaava pesukone. Onko suosituksia?

Ap

On suositus, osta pesutorni, jos pestävää on yhtään enemmän. Mulla on jatkuvia hajuongelmia kuivaavan pesukoneen kanssa. Sen on siis ostettu viime syksynä ja hajuhaitta oli ilmeinen muutamassa kuukaudessa. Pesen koneen puhdistustabletilla noin kerran kuussa samoin kuin koneen omalla puhdistusohjelmalla. Pyykissä mukana etikkaa. En ole koskaan aiemmin ollut perehtynyt koneen puhdistamiseen, vaikka edellinen palveli 10 vuotta. 😅

Vierailija
29/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunkkainen vaate on likainen. Kuumempaan pesuun vaan.

Kuuma pesu vaatteesta riippuen voi kyllä tehokkaasti pilata värit/materiaalin. Että joo, voi sitä kokeilla välillä, mutta ei mikään paras neuvo, jos haluaa pitää vaatteet pitkään kunnossa.

Eipä siinä mitään menetäkään, vaikka kokeilee. Vaatehan periaatteessa on jo pilalla, jos haisee ummehtuneelle, eikä se haju lähde pois enää myöhemmissä pesuissa, jos ei pese tarpeeksi kuumalla.

Vierailija
30/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut halvat vaatteet vaan haisee pesun jälkeen, eikä sille voi mitään. Yleensä ne on jotain alushousuja tai t-paitoja. Vika ei ole missään koneessa tai muualla, koska muu pyykki ei haise, vain nämä tietyt vaatteet.

Vierailija
31/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunkkainen vaate on likainen. Kuumempaan pesuun vaan.

Kuuma pesu vaatteesta riippuen voi kyllä tehokkaasti pilata värit/materiaalin. Että joo, voi sitä kokeilla välillä, mutta ei mikään paras neuvo, jos haluaa pitää vaatteet pitkään kunnossa.

Eipä siinä mitään menetäkään, vaikka kokeilee. Vaatehan periaatteessa on jo pilalla, jos haisee ummehtuneelle, eikä se haju lähde pois enää myöhemmissä pesuissa, jos ei pese tarpeeksi kuumalla.

Tämä. Minulla oli keinokuituinen paita, johon jämähti sellainen lähes homeinen maatalon haju, kun olin vierailulla. Pesin sitä monta kertaa tavallisessa pyykissä, mutta haju ei lähtenyt. Lopulta päätin pestä sen 95:ssä, sillä en voinut sitä sellaisenaan käyttää. Haju lähti, paita pysyi kunnossa. 

Käsittääkseni aika monet vaatteet kestävät jopa kuuminta pesua, kunhan eivät ole herkkää materiaalia, ja kunhan ei pese kuumalla jatkuvasti.

Vierailija
32/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai. Meidän kone linkoaa 1600 kierrosta/min, ellei sitten itse pienennä kierroslukua. Luulin, että se on normaali linkousnopeus.

Vierailija
33/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneen luukku kunnolla auki aina kun se ei ole päällä, kosteus haihtuu. Käytä etikkaa huuhteluaineen sijaan, se raikastaa. Märät pyykit heti kuivumaan/kuivausrumpuun. Lisää veden määrää uusissa koneissa, muuten vedenkulutus on todella vähäistä eikä pesuaine huuhtoudu pois. Pese rohkeasti 60 asteessa poislukien villa, silkki, tms.

Vierailija
34/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda pesuohjelmaa. Minä pääsin eroon hajuhaitoista, kun vaihdoin "päivittäisen pesun 60 astetta" ohjelmaan "puuvilla 60 astetta". Aiemmin pyykki oli siis jäänyt likaiseksi.

Vierailija
35/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda Omo-pesuaine johonkin toiseen, vaikkapa BioLuviliin.  Mulla oli myös pahalle haiseva pyykki Omon

kanssa.  Vaihto auttoi!  Tärkeää on myös saada pyykki tosi kuivaksi.

Kumpi jauhemainen vai nestemäinen? Oon yleensä käyttänyt nestemäistä.

Ap

Käytin Bioluvilia pyykinpesuun vuosikausia. Muutama vuosi sitten vaihdoin hajusteettomaan, kun herkistyin Bioluvilin hajulle.

Minulla on  hieman harvemmin käytettäviä vaatteita, jotka lemuavat yhä vieläkin Bioluvililta vaikka pesukertoja hajusteettomalla pesuaineella on ollut useita. Haju ei lähde myöskään tuulettamalla. Ne tosiaankin lemuavat omaan nenääni. Säilytän joitakin todella harvoin käytettäviä vaatteita pahvilaatikossa ja joka kerta, kun avaan laatikon, Bioluvilin löyhkä tunkee nenääni.  Aikoinaan olen pitänyt Bioluvilin hajua mietona verrattuna muihin hajustettuihin pesuaineisiin verrattuna.  

Pesen nykyään pyykkini hajusteettomalla pesuaineella ja käytän ihan tavallista väkiviinaetikkaa huuhteluaineena, eikä pyykki haise pahalta. Puuvillaiset vaatteet kannattaa pestä 60 asteessa, jotta ne tulevat puhtaaksi. Lakana- ja pyyhepyykinpesuun käytän myös esipesua ja ylimääräistä huuhtelua.  

Keinokuituisten vaatteiden peseminen on hieman ongelmallisempaa, sillä ne eivät kestä kovin kuumaa pesua. Tästä syystä minulla onkin nykyään huomattavasti aikaisempaa vähemmän keinokuituisia vaatteita.

Kosteana vaatteita ei pitäisi viikata kaappiin. Kuivaan pyykkini kuivausrummussa niin kuivaksi, kuin sillä saa. Mitä pienempi pyykkierä, sitä tehokkaampi kuivausjälki. Kuivaamistehoa voi lisätä valitsemalla ohjelman, joka on tarkoitettu maksimitäytölle.

Jos pyykkiä on hieman enemmän (ei kuitenkaan ihan täynnä koskaan, kuivausrumpuni kieltäytyy pyörimästä, jos siihen laittaa liikaa pyykkiä), saatan pyörittää vaatteet kaksikin kertaa kuivausrummussa, jos ne eivät kuivu ensimmäisellä kerralla hyvin.

Ja tosiaan, pesukoneen ja kuivausrummun puhtaudesta pitää pitää hyvää huolta, jotta saat parhaan pesutuloksen. 

Vierailija
36/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita etikkaa pesuveteen valkopyykkiin. Joskus 90 pesu.

Vierailija
37/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jo toinen kone 1400 kierroksen linkouksella - ensimmäinen hyvä, jäännöskosteus 44% nyt 55% - ero huomattava - esim. työvaatteet olivat aiemmin aamulla kuivat, nyt eivät ole. Kannattaa tutustua koneisiin kunnolla ennen valintaa.

Vierailija
38/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän pesun jälkeen loppuvedet koneesta ulos avaamalla nukkasihdin.

Ei rupea kone haisemaan ummehtuneelle. Kaikissa koneissa ei ole tätä ongelmaa

Kone on 2 v vanha ja alusta asti joutunut päästelemään. Joku suunnittelu vika vissiin

Vierailija
39/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vinkeistä. Laitan muistiin. Tosiaan oon ihan noviisi ollut näköjään pyykinpesussa.

Ap

Vierailija
40/45 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo monta vuotta käyttänyt Serto pyykinpesuainetta. Huuhteluainetta en käytä. Valkoisiin saatan laittaa lisöksi Vanishia jos on veri-tms tahroja niin lähtevät nekin.

Koen että suurimmat tunkkaisuuden aiheuttajat ovat pesuaineiden hajusteet, huuhteluaine (kamala ajatuskin että sitä litkua jää vaatteeseen ja siis käyttäjän ihoa vasten) ja erityisesti liian matala pesulämpötila.

Aloittajalle sanoisin että älä tuhlaa rahojasi kuivaavaan pesukoneeseen. Osta erilliset, vaikka köytettynä.

Mukavaa kesää kaikille pyykkäreille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi