Pyykkiexpertit!! En saa pyykistäni raikasta?
Olen pessyt aiemmin hajusteettomalla pesuaineella vaihdellen merkkiä. Ei huuhteluainetta. Nyt ostin tavallisen OMO pesuaineen ja sinisen Comfort huuhteluaineen. Tuo OMO tuoksuu nenääni hyvältä pullosta mutta ei vaatteissa. Jotenkin tunkkainen haju. Oon sitruunahapolla pessyt pesukoneen. Missä vika? Haluan löytää ratkaisun raikkaaseen pyykkiin? Lisäksi kysymys, jos on joskus jäänyt liian kauaksi aikaa pyykki koneeseen niin onko vaatteet silloin pilalla?
Kommentit (45)
Paha haju johtuu vaatteissa olevasta elastaanista tai muista materiaaleista, joihin hienhaju tarttuu. Sellainen märän koiran haju. Pyykki voi kuivuttuaan olla hajuton, mutta tunkkaisuus lehahtaa nenään kun vaate vähän kostuu ja lämpenee päällä.
Pesuaineen vaihtaminen ei auta. Olen saanut hajua pois pesemällä 60 asteessa ja käyttämällä huuhteluaineena etikkaa. Varsinkin etikka vaikuttaa raikastavan niin koneen kuin pyykitkin.
Omon ja sinisen Comfortin yhdistelmä ei välttämättä toimi eli vaihda huuhteluaine. Kuivaa pyykit ilmavasti ja mielellään ulkona jos mahdollista.
Vaatteet, jotka kestävät 60 asteen pesun, niin välillä kannattaa pestä 60 asteessa. Jotkut vaatteet aina.
Kuivatus ilmavasti, ja tila ei saisi olla liian kostea, että kuivuu nopeasti. Rumpukin on hyvä, mutta sen pitää olla puhdas eikä liikaa pyykkiä kerrallaan.
Lisäksi tosiaan hyvältä (miedosti) tuoksuva pesuaine edes välillä, hajusteeton jatkuvasti käytettynä jättää minusta vaatteet tunkkaiseksi. Huuhteluainetta en käytä.
Tunkkainen vaate on likainen. Kuumempaan pesuun vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunkkainen vaate on likainen. Kuumempaan pesuun vaan.
Kuuma pesu vaatteesta riippuen voi kyllä tehokkaasti pilata värit/materiaalin. Että joo, voi sitä kokeilla välillä, mutta ei mikään paras neuvo, jos haluaa pitää vaatteet pitkään kunnossa.
Ethän laita liikaa pyykkiä kerrallaan? Ei kannata änkeä konetta liian täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Paha haju johtuu vaatteissa olevasta elastaanista tai muista materiaaleista, joihin hienhaju tarttuu. Sellainen märän koiran haju. Pyykki voi kuivuttuaan olla hajuton, mutta tunkkaisuus lehahtaa nenään kun vaate vähän kostuu ja lämpenee päällä.
Pesuaineen vaihtaminen ei auta. Olen saanut hajua pois pesemällä 60 asteessa ja käyttämällä huuhteluaineena etikkaa. Varsinkin etikka vaikuttaa raikastavan niin koneen kuin pyykitkin.
Etikka on hyvä!
Vaihda Omo-pesuaine johonkin toiseen, vaikkapa BioLuviliin. Mulla oli myös pahalle haiseva pyykki Omon
kanssa. Vaihto auttoi! Tärkeää on myös saada pyykki tosi kuivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet, jotka kestävät 60 asteen pesun, niin välillä kannattaa pestä 60 asteessa. Jotkut vaatteet aina.
Tarkotitko että välillä 90 asteessa?
Mä teen ainakin niin.
Vierailija kirjoitti:
Kuivatus ilmavasti, ja tila ei saisi olla liian kostea, että kuivuu nopeasti. Rumpukin on hyvä, mutta sen pitää olla puhdas eikä liikaa pyykkiä kerrallaan.
Lisäksi tosiaan hyvältä (miedosti) tuoksuva pesuaine edes välillä, hajusteeton jatkuvasti käytettynä jättää minusta vaatteet tunkkaiseksi. Huuhteluainetta en käytä.
Joo, ja jos ja kun rumpu saattaa jättää vähän kosteaksi, etenkin lakanapyykit ja vastaavat, niin heti rummun lopettaessa kuivat viikkaukseen ja jos on kosteutta, levälleen.
Tuo aiemmin mainittu etikka on hyvä, vie hajuja pois ja myös se, että ne hikiset vaatteet pitäisi kyllä pestä 60 asteessa. Samoin nykykoneet käyttävät niin vähän sitä vettä, että mikäli koneessa on toiminto jolla saa lisättyä vettä, niin käytä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo aiemmin mainittu etikka on hyvä, vie hajuja pois ja myös se, että ne hikiset vaatteet pitäisi kyllä pestä 60 asteessa. Samoin nykykoneet käyttävät niin vähän sitä vettä, että mikäli koneessa on toiminto jolla saa lisättyä vettä, niin käytä sitä.
Meillä on tosi vanha kone, en kehtaa sanoa kuin. Ollaan juuri uusimassa. Mutta haluan tän pesuaine jutun ratkaista.
Ap
Jos koneesi on edestä täytettävä tutki tiiviseet. Minulla oli kerran kone joka keräsi mustaa moskaa tiivisteen uriin. Kun tajusin asian niin puhdistin koneen tiivisteet usein ettei päässyt moskaa kertymään.
Pese koneesi tiivisteiden puhdistuksen jälkeen 90 asteen ohjelmalla.
Pese pyykit 60 asteessa ja jos koneessa on mahdollista käyttää isompaa vesimäärää niin pese pyykit väljemmässä vedessä. Tarvittaessa lisähuuhtelu pyykille. Huuhteluaine on tarpeeton. Nykyiset koneet ovat liian vähällä vedellä toimivia. Minun pesukoneessa on nappula josta voi kytkeä korkeamman vesimäärän.
Konetta raikastaa myös jos on jotain valkaistavaa pyykkiä superkloriitilla.
Jos asut homekodissa pyykistä ei tule millään konstilla raikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda Omo-pesuaine johonkin toiseen, vaikkapa BioLuviliin. Mulla oli myös pahalle haiseva pyykki Omon
kanssa. Vaihto auttoi! Tärkeää on myös saada pyykki tosi kuivaksi.
Kumpi jauhemainen vai nestemäinen? Oon yleensä käyttänyt nestemäistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos koneesi on edestä täytettävä tutki tiiviseet. Minulla oli kerran kone joka keräsi mustaa moskaa tiivisteen uriin. Kun tajusin asian niin puhdistin koneen tiivisteet usein ettei päässyt moskaa kertymään.
Pese koneesi tiivisteiden puhdistuksen jälkeen 90 asteen ohjelmalla.
Pese pyykit 60 asteessa ja jos koneessa on mahdollista käyttää isompaa vesimäärää niin pese pyykit väljemmässä vedessä. Tarvittaessa lisähuuhtelu pyykille. Huuhteluaine on tarpeeton. Nykyiset koneet ovat liian vähällä vedellä toimivia. Minun pesukoneessa on nappula josta voi kytkeä korkeamman vesimäärän.
Konetta raikastaa myös jos on jotain valkaistavaa pyykkiä superkloriitilla.
Jos asut homekodissa pyykistä ei tule millään konstilla raikasta.
Miten ne tiivisteet saa puhdistettua? Oon liinalla yrittänyt puhdistaa. Ei asuta tietääkseni homekodissa. 10v vanha. Ja ei kai sen homekodin haju tule jos ulkona kuivaa?
Ap
Siis mikrokuitu.
Puhdista kone laittamalla sisään pesupallollinen etikkaa ja pesemällä kuumimmalla mahdollisella ohjelmalla. Anna kuivua kansi auki. Pese pyykki mahdollisuuksien mukaan kuumalla ohjelmalla. Voi olla, että joku vaatekappale menee pilalle, mutta eikö se ole jo pilalla, jos se haisee niin ummehtuneelta ettei sitä voi käyttää? Kuivata vaatteet mahdollisimman ilmavasti, mielellään ulkona.
Vaatteet eivät linkoudu riittävän kuiviksi. Osta 1200 kierrosta minuutissa linkoava kone, niin LUPAAN, että pyykkisi on raikasta.
Jos pyykki on märkää, kun sen ripustaa, se alkaa haista, vaikka mitä tekisi. Tai haisee jo koneesta otettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet eivät linkoudu riittävän kuiviksi. Osta 1200 kierrosta minuutissa linkoava kone, niin LUPAAN, että pyykkisi on raikasta.
Jos pyykki on märkää, kun sen ripustaa, se alkaa haista, vaikka mitä tekisi. Tai haisee jo koneesta otettuna.
Joo mä luulen että tää on se syy!!!!! Kone jättää liian märäksi vaatteet. On joskus jopa litimärkiä. Ollaan mietitty joko pesukonetornin tai kuivaava pesukone. Onko suosituksia?
Ap
Kone likainen. Tiivisteet täynnä moskaa. JOkin vika yleensä että vetää vaikka viemäristä vettä. Pyykit kuivvuat hitaasti ja liian tiiviisti. Monta syytä.