Lue keskustelun säännöt.
Metotreksaatti-kokemuksia? (Ihosairaudet, reuma)
15.07.2021 |
Sain ihotautipolilta mukaan potilasohjeen, jotta voin itsekin harkita ja arvioida, haluanko aloittaa lääkityksen keskivaikean psorin hoitoon. Olen sairastanut psoriaasia 17 vuotta.
Sivuvaikutuksiin on yleisenä merkitty pahoinvointi. Kärsitkö sinä pahoinvoinnista lääkityksen alussa tai jatkossakin?
Oliko/onko muita sivuoireita?
Kuinka hyvin metotreksaatti on auttanut sinua sairaudenhoidossa (+mikä sairaus)?
Kiitos avusta! Uusi lääke minulle!
Kommentit (22)
En ole saanut pahoinvointia. 15ml/kerran viikossa + foolihappo. Käyttänyt nyt puoli vuotta.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Minäkin olen pistänyt Nordimetin aina iltaisin ja yöllä vessassa käydessä nappaan sen foolihappopillerin jahka pistoksesta on se minimi 3 tuntia kulunut aikaa. Kahdeksan kuukautta olen pistänyt reumaattiseen artriittiin ( polvissa ja nilkoissa) eikä oikeen mainittavasti auttanut joskaan ei onneksi mitään ikäviä tuntemuksiakaan tullut. Puolivuotiskontrollissa kävin eilen ja ekan kerran maksa-arvot olikin nyt koholla ( Alat 110) jonka vuoksi lääke lopetettiin kun tehoakaan ei ole ollut. Kun arvot palaavat siirrytään Aravaan joka vähän kismittää kun sen kanssa on sama maksa-arvojen nousun riski. Toki se ei poistu biologisten lääkkeidenkään myötä kai ihan kokonaan, mutta olisi pienempi.
Tietystikään kaikesta ei aina seuraa sitä pahinta mitä pelkää, ja laihat odotukset on vielä sen suhteen jos se Arava auttaisi sitten paremmin. Vasta jos se ei auta tai sovi, siirrytään biologisiin, arvatenkin nämä Kelan korvauskäytännöt määräävät tässäkin tahdin, kaikki kivet täytyy kääntää ensin.