Osaisiko joku auttaa?
Asun kerrostalossa vauvan ja mieheni kanssa. Alakerran naapuri käy parvekkeella tupakalla, joten tupakanhaju ja savu tulee mein parvekkeelle ja näinollen sisällekkin jos satumme tuulettamaan. Vauvamme ei voi nukkua päiväunia parvekkeella. Olen nyt kolme kerta käynyt ovella, muttei ole avannut ovea, että voisin keskustella asiasta. Joten ajattelin kirjoittaa lapun hänelle. Miten voisin asian kauniisti muotoilla? Ja kirjoitan että minä olen lapun laittanut enlä laita mitään nimetöntä.
Kommentit (31)
Jos on kiellettyä niin sit vaan viestiä auktoriteetille. Jos on sallittua niin tollainen viesti on varmaan paras vaihtoehto.
Osta vaikka pieni lahja lisäksi, ehkä lämpenisi ajatukselle paremmin?
Ei tee hyvää kyllä tupakansavu, eiköhän siitä oo muutama tutkimuskin....
Miksi pitää nukuttaa parvekkeella? Mikä on se funktio? Miksi ei voi nukuttaa vauvaa sen omaan sänkyyn?
Ettekö sitten koskaan tuuleta, jos tupakointi ei muuten haittaa? Samat savut sieltä tulee tuulettaessakin sisälle ja vauvanne niitä hengittää sisällä kotona. Mites ulkona jos ohi kävelee tupakoiva ihminen?
En mä voi lopettaa tupakointia sen takia että seinänaapurilla on vauvoja, yläkerrassa mummo tykkää istua partsilla, alakerrassa teini ajaa kuntopyörää partsilla tai toinen seinänaapuri tykkää lukea päivät pitkät kirjoja partsilla! MINÄ TYKKÄÄN TUPAKOIDA SIELLÄ PARTSILLA!!!!
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:35"]Asun kerrostalossa. Ihmettelen usein, kun ihmiset kertovat tupakansavun tulevan sisälle muiden parvekkeilta. Tiedän, että minun ylä-ja seinänaapurit polttavat, mutta ei koskaan ole savua pöllähdellyt meidän parvekkeelle tai sisälle asuntoon, vaikka pidän lämpimillä ilmoilla parvekkeen ovea auki aamusta iltaan. Ei edes silloin tule, kun vieraani käy meidän parvekkeella tupakalla. Ehkä riippuu talosta, ehkä joillakin se savu on kuviteltua, en tiedä.
[/quote]
Siinäpäs se: ylä- ja seinänaapurisi polttavat. Onko sinulla käsitystä, miten savu käyttäytyy?
Meilläkin ainakin toinen seinänaapureista polttaa ja ilmeisen huolella (meidän parvekkeelle näkyy valtaisa tuhkakuppi), mutta ei hänen/heidän savunsa meille vinottain kulkeudu. Sen sijaan aivan järkyttävä löyhkä lehahtaa meille sisälle asti samantien kun kaksi kerrosta alempana ja vieläpä seinänaapurin eikä suoraan meidän alla asuva röökimuija käy sauhuttelemassa.
Kas kun savu nousee ylöspäin.
No haju voi siitä tupakasta kyllä tulla, mutta hiukan epäilen, että savua juurikaan siihen parvekkeelle tulee tai että se savu menee sinne vauvan vaunuihin. Että tuskin on vauvalle edes haitallista nukkua parvekkeella, mutta ainahan voit kokeilla sitä lapun kirjoittamista. Jos ei naapuri ole yhteistyökykyinen, niin laita vaunun viereen joku tuuletin, joka puhaltaa ainakin savua pois päin parvekkeelta.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:01"]Missä sen naapurin sitten pitäis käydä tupakalla?
[/quote]
Perseessä.
Ex-tupakoija (muuten ei haittaa savu mutta lapset kärsivät)
Onhan se tupakan haju todella oksettavaa ja itseäni ainakin kuvottaa, kun hajut meille leijailee, mutta turha sitä passiiviseksi tupakoinniksi väittää. Ei se savu niin sankkana kovin kauas tupakasta ulkotiloissa leiju. Paljon pahempia terveydelle haitallisia saasteita tulee ihan pakokaasuista, tehtaista jne.
Ei sillä, mielestäni parveketupakointi voitaisiin ihan täysin kieltää. Ällöttää se haju niin, että jossain määrin rajoittaa ihan meidän tekemisiä omassa kodissamme. En ymmärrä, miksi todella epäterveellisen ja haitallisen tavan omaavilla on oikeus sauhutella parvekkeellaan samalla kun meillä ainakin tältä osin terveemmin eläviltä kielletään oikeus nauttia hajuttomasta parvekkeesta ja pitää ovea auki ilman löyhkää.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 21:49"]Asun kerrostalossa vauvan ja mieheni kanssa. Alakerran naapuri käy parvekkeella tupakalla, joten tupakanhaju ja savu tulee mein parvekkeelle ja näinollen sisällekkin jos satumme tuulettamaan. Vauvamme ei voi nukkua päiväunia parvekkeella. Olen nyt kolme kerta käynyt ovella, muttei ole avannut ovea, että voisin keskustella asiasta. Joten ajattelin kirjoittaa lapun hänelle. Miten voisin asian kauniisti muotoilla? Ja kirjoitan että minä olen lapun laittanut enlä laita mitään nimetöntä.
[/quote]
Jos aioit kirjallisesti lähestyä naapuriasi, pyydä apua kirjoittamiseen. :)
Ota yhteys isännöitsijään ja vaadi että ilmastointi tehdään niin ettei savua/käryä tule asuntoosi. Tämä ei tietysti onnistu niin sitten otat yhteyttä terveystarkastajaan ja ilmoita että isännöitsijä ei tee asialle mitään.
Lain mukaan jokaisella on oikeus omassa kodissaan hengittää savutonta ilmaa ja terveystarkastaja voi sen todetessaan(käryn) määrätä isännöitsijälle sakkoja ja/tai polttajalle sekä ottaa asunnon haltuun jos ei usko. Tee niin!
Ja kaikille narkkareille, kyllä, tupakoitsija on narkomaani!, olette itsekkäitä kusipäitä kun levitätte savuanne muiden asuntoihin. Menisitte läskit korsteenit ulos tupakkapaikalle kauas rakennuksista. Lapsellista verrata jotain muille harmitonta harrastusta syöpäkaasujen levitykseen.
Olisiko kivaa jos joku paskoisi keskelle ruokapöytäänne kerran tunnissa ja sanoisi että muuta omakotitaloon ja ei se tapa kun vähän pyyhkii paprulla?
Toivottavasti kuolette tuskallisesti keuhkosyöpään
Pakkoko niitä vauvoja on ulkona nukuttaa, onhan niillä sängyt tai ainakin äitiyspakkauksen laatikot. Ulkona leijailee ties mitä saasteita, tupakansavua, pakokaasua, naapurien tuuletetut pierut ja vessanhajut, yläkerran naapurin hilseet, naapurin lettukäryt ja pohjaanpalaneet ruoat, naapuritalon asbestikaton hiutaleet jne. Parempi ja turvallisempi nukkua sisällä omassa sängyssä/laatikossa.