Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka nopeasti tartuntatautilääkärin määräämä 14 vrk karanteeni iskee?

Vierailija
15.07.2021 |

Olen ollut tiistaina lounaalla henkilön kanssa, joka sairastui keskiviikkona. Hän kävi eilen testissä, mutta tuloksia ei ole vielä tullut.

Jos hänen tuloksensa on positiivinen, niin minä joudun 14 vrk pakkokaranteeniin - eikö? Ilmoittaako minulle joku siitä, vai miten tämä tapahtuu? Ja milloin se tapahtuu?

Lasken tässä, miten nopeasti minun pitää nousta asioille.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen voi mennä monta päivää, jos tartunnanjäljitys on ruuhkautunut. Esim omalle tyttärelleni tuli keväällä vain viesti, että hän on altistunut koronalle blaablaa, mutta koska 14 vrk on jo mennyt, karanteenia ei määrätä mutta testissä olisi hyvä käydä.

Nyt ovat toimineet nopeammin, mutta ikinä ei tiedä milloin joku ruuhkapiikki iskee.

Jos kaverillasi on positiivinen tulos, jää omaehtoiseen karanteeniin ja tarkkaile oireita.

No ei ole ruuhkaa näillä testimäärillä. Ainut ”viive” mikä tulee on analyysiin menevä aika, joka Suomessa on sellaiset 24-36h.

Vierailija
22/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö että ne kaupankin työntekijät ovat ihmisiä? Hekään eivät halua ap:n tautia. Tilaa kotiin kun sellainenkin vaihtoehto nykyisin on.

No niin, hysteriaa vähemmälle. Ap on oireeton, kaupan kassalla on pleksi ja aplla (oletettavasti) maski.

Kumma, kun näillä turvatoimilla kaupan työntekijät pahimpaan aikaankin säilyivät hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä altistuneena mihinkään pakkokaranteeniin joudu vaan omaehtoiseen. Ilmoittavat altistumisesta tod. näk. tänään tai huomenna vasta, jos ilmoittavat. Ihan rauhassa käyt asioilla, muista maski ja käsien pesu. Vältä turhaa liikkumista ja riskiryhmiä/kokoontumisia.

Mä kyllä ihan luin tän oikein vaikka se sana sieltä puuttuikin 😅 Ehkä siksi, että tiedän miten menee. Se on juurikin näin, ennen sitä karanteeni-ilmoitusta pakolliset asiat saa hoitaa.

Vierailija
24/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini ei ole vieläkään saanut tulosta.

En tietenkään halua ketään tartuttaa. Itsekin käytän aina maskia ja pidän turvaväliä, mikä on onnistunut ihan hyvin. Mutta pitäähän minun kotiin päästä täältä vieraasta paikasta - eihän minulla ole täällä paikkaa olla karanteenissa. Autolla kuljen, mutta kodin jääkaappi on täysin tyhjä. Jos tilaan ruokakassin, niin siihen menee pari päivää.

Minulla ei ole oireita. Kaverilla on kova pääkipu.

Ap

Vierailija
25/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä tuli ilmoitus karanteenista, kun karanteenia oli jäljellä 1 päivä.. venaa rauhassa

Vierailija
26/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karanteeni on "varmuuden vuoksi", ettei tauti pääse leviämään mahdollisena itämisaikana. Jos henkilöllä on tartunta, ei puhuta karanteenista vaan eristyksestä.

Vierailija
27/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisen karanteenin aikana viime kädessä kunta on vastuussa siitä, että ruoka ym. elämisen välttämättömyydet hoituvat. Kyllä nämä käytännön asiat siis järjestyvät, mikäli karanteenimääräys tulee.

Vierailija
29/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisen karanteenin aikana viime kädessä kunta on vastuussa siitä, että ruoka ym. elämisen välttämättömyydet hoituvat. Kyllä nämä käytännön asiat siis järjestyvät, mikäli karanteenimääräys tulee.

Kunta ei kuitenkaan pääsääntöisesti järjestä karanteenitiloja tai niihin siirtymistä vaan se jää altistuneen omalle vastuulle.

Siis siinä tapauksessa jossa kotia ei joko ole tai se ei sovellu karanteenikäyttöön (esim. opiskelijasolu tai asunto jossa asuu tartunnan saanut tai riskiryhmäläinen)

Vierailija
30/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään halua ketään tartuttaa. Itsekin käytän aina maskia ja pidän turvaväliä, mikä on onnistunut ihan hyvin. Mutta pitäähän minun kotiin päästä täältä vieraasta paikasta - eihän minulla ole täällä paikkaa olla karanteenissa. Autolla kuljen, mutta kodin jääkaappi on täysin tyhjä. Jos tilaan ruokakassin, niin siihen menee pari päivää.

Ap

Ai ei muita oireita? Ok. En minäkään jäisi kotiin vain siksi että kaverilla on pää kipeä. Muutenhan sitä saisi istua kotona pandemian loppumiseen asti.

Vierailija
31/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri menee testiin, tulos tulee samana tai seuraavana päivänä ja jäljitys alkaa viimeistään sitä seuraavana päivänä.

Eli sen jälkeen kun kaveri on käynyt testissä voi ihan hyvin mennä vielä pari päivää ennen kuin jäljitys ottaa sinuun yhteyttä. Ja virallisen karanteenimääräyksen saapuminen postissa voi kestää yli viikon.

Vierailija
32/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän aikana soittavat jos sinut on nimetty. Sitten se on vaan kärvisteltävä kotona, ei sille mitään voi.  Parempi olisi jos jäisit heti karanteeniin koska saatat olla jo levittävä henkilö.

Ap tuskin jää mihinkään karanteeniin.

Miksi sitten kyselen täällä tämmöisiä, jos minulla ei olisi aikomusta jäädä…?

Koska sinua näyttää huolettavan vaan asioillasi juokseminen vaikka olet saastainen kulkutaudin levittäjä.

Tunnustan: minu huolettaa, miten pääsen kotiin ja saanko ruokaa. Minun täytyy lähteä kotiin ja kaydä kaupassa ennen katanteeni-ilmoitusta.

Minulla on samoja huolia, koska olen opiskelija. Mihinkään noutoruoan tilaamiseen tai kaupan kotiinkuljetusmaksuihin minulla ei ole varaa, eikä asunnossani ole pesukonetta (taloyhtiössä pyykkitupa) joten olisin tosi pahassa pulassa jos karanteeni iskisi.

Vierailija
33/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se kaveri voi tilata sinulle ruokaa hyvittääksen altistamisesi.

Vierailija
34/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri menee testiin, tulos tulee samana tai seuraavana päivänä ja jäljitys alkaa viimeistään sitä seuraavana päivänä.

Eli sen jälkeen kun kaveri on käynyt testissä voi ihan hyvin mennä vielä pari päivää ennen kuin jäljitys ottaa sinuun yhteyttä. Ja virallisen karanteenimääräyksen saapuminen postissa voi kestää yli viikon.

Mikä virallinen karanteenimääräys postitse? Sieltä tulee karanteenitodistus postitse ja se voi tulla kuukaudenkin kuluttua vasta.

Mä olen ollut kerran tartuntatautilääkärin määräämässä karanteenissa ja lapsi kaksi kertaa. Asutaan Helsingissä ja kaikilla kerroilla karanteeniin määräyssoitto tuli 4-8h kuluttua siitä kun positiivinen testitulos tuli sairastuneelle.

Vierailija
35/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä virallinen karanteenimääräys postitse? Sieltä tulee karanteenitodistus postitse ja se voi tulla kuukaudenkin kuluttua vasta.

Mä olen ollut kerran tartuntatautilääkärin määräämässä karanteenissa ja lapsi kaksi kertaa. Asutaan Helsingissä ja kaikilla kerroilla karanteeniin määräyssoitto tuli 4-8h kuluttua siitä kun positiivinen testitulos tuli sairastuneelle.

Oliko soittaja tartuntatautilääkäri vai joku tartunnanjäljittäjä? Jäljittäjillä nimittäin ei ole oikeutta määrätä ketään karanteeniin, se oikeus vain ja ainoastaan tartuntatautilääkärillä.

Vierailija
36/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole väliä. Et sinä laiska mitätön paska kuitenkaan pääse ylös, oli karanteenia tai ei.

This is Finland,

Vierailija
37/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko soittaja tartuntatautilääkäri vai joku tartunnanjäljittäjä? Jäljittäjillä nimittäin ei ole oikeutta määrätä ketään karanteeniin, se oikeus vain ja ainoastaan tartuntatautilääkärillä.

Ja kukaan ei perässä juokse valvomassa miten sitä karanteenia pidetään. Ihan sama vaikka olisi tullut mikä soitto, ihan samalla tavalla voi lähteä kauppaan kuin tuntia aikaisemminkin jos haluaa. Vähän sama kuin 80 alueella voi ajaa satasta, jos siltä tuntuu. Kiinnijäämisen riski aivan olemattoman pieni ja karanteenin vielä pienempi kun sitä ei edes kukaan tiedä.

Vierailija
38/38 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän aikana soittavat jos sinut on nimetty. Sitten se on vaan kärvisteltävä kotona, ei sille mitään voi.  Parempi olisi jos jäisit heti karanteeniin koska saatat olla jo levittävä henkilö.

Ap tuskin jää mihinkään karanteeniin.

Miksi sitten kyselen täällä tämmöisiä, jos minulla ei olisi aikomusta jäädä…?

Koska sinua näyttää huolettavan vaan asioillasi juokseminen vaikka olet saastainen kulkutaudin levittäjä.

Säkö kuppaat kotona aina, kun joku käy testissä? Omaehtoisessa karanteenissa saa käydä asioilla.

Ei käydä. Silloin se ei oel KARANTEENI. Ettekö ymmärrä mitä se karanteeni tarkoittaa? oli omaehtoinen tai määrätty niin silloin kun ollan karanteenissa niin KAIKKI kontaktit muihin ihmisiin laitetaan niin nolliin kuin vain mahdollista.  jos noin ei toimi niin silloin ei olla tosiasiallisesti karanteenissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi