Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

USkaltaisitko päästää alle 4-vuotiaan yksin ulos?

Vierailija
18.07.2014 |

Lokakuussa täyttää 4 vuotta. Asumme omakotialueella, jossa paljon lapsia. Tunnemme kaikki lähinaapurit ja lapset. Uskaltaisitko tällaisessa tilanteessa päästää lapsen hakemaan kaveria ulos naapurista? Uskaltaisitko antaa leikkiä pihalla kahdestaan ilman valvontaa? Kaveri on vuotta vanhempi, ovat tyttöjä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi päästänyt omiani. Esikoinen sai mennä yksin/kaverin kanssa rivarin pihalle leikkimään 5-vuotiaana, silloinkin kävin aina aika ajoin tarkistamassa tilanteen. 3-vuotias ei vielä saa mennä yksin ulos.

Vierailija
2/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle pihalle voisin päästää jos ikkunasta valvoisin. En naapuriin.

Kaverilla on nuorempi lapsi 3,5v ja hän saa mennä isoveljen(5v) kanssa naapurin pihalle hiljaista autotietä pitkin. Heidän valintansa toki mutta pelottaa että eksyy liian kauas kotoa tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi päästänyt, enkä päästäisi 4 vuotiasta edes pari vuotta vanhempien sisarustensa kanssa.

Vierailija
4/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en missään nimessä ole noin pientä päästänyt enkä päästä. Oma nyt 4v, mutta ainakin vuoden ehkä kaksi odotan ennen kuin päästän.

Vierailija
5/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika 3 v 11 kk enkä päästä vielä vahtimatta rivaripihalle. Myös ärsyttää, kun naapurin 6 kk vanhempi lapsi tulee pyytämään ulos = joudun vahtimaan MOLEMPIA.

Vierailija
6/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v 10kk poika saa leikkiä rivarimme etu- ja takapihalla sekä taloyhtiön leikkipaikalla yksin ja naapurin 4v kanssa. Taloyhtiön pihaa ei näy ikkunasta. Välillä käyn katsomassa ja huhuilemassa, mut teen ruokaa, imuroin tms.

Vierailija
7/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
8/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
9/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 6v ja 3,5v saa leikkiä itsekseen kotipihalla ja naapurin pihalla (rajanaapuri, ei tarvi mennä tien kautta). Sääntö on, että tielle ei saa mennä, ja pitää käydä kertomassa, jos menevät naapurin pihalle niiden lasten kanssa leikkimään. Kertaakaan eivät ole menneet tielle, luotan kyllä tuohon pienempäänkin. Meillä on kyllä suojainen piha.

Vierailija
10/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset (vajaa 4v. ja 9v.) ymmärtävät, että vapaus ja vastuu kulkee aina käsi kädessä. Jos 4v lähtisi pihasta omille teilleen tai tekisi jotain muuta vaarallista kiellettyä, yksin ulkoilut loppuvat saman tien. Ja harjoittelu jatkuu vasta hieman vanhempana...

Vierailija
11/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole päässeet. Nuorin saattanee päästä tulevaisuudessa 12-vuotiaan siskon kanssa kerrostalon pihaan, riippuu millainen persoona kehittyy

Vierailija
12/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, lapsi on niin arvokas että tulee pitää huolta.

Vierailija
13/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:43"]Lokakuussa täyttää 4 vuotta. Asumme omakotialueella, jossa paljon lapsia. Tunnemme kaikki lähinaapurit ja lapset. Uskaltaisitko tällaisessa tilanteessa päästää lapsen hakemaan kaveria ulos naapurista? Uskaltaisitko antaa leikkiä pihalla kahdestaan ilman valvontaa? Kaveri on vuotta vanhempi, ovat tyttöjä.

[/quote]

En

Vierailija
14/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Sen verran voi tuon ikäinen lapseni olla yksin ulkona, että minä olen eteistä järjestelemässä ja lapsi on siinä pihalla talon edessä leikkimässä. Lapsi on koko ajan näköpiirissäni, minä vain olen talon sisällä ja lapsi siinä kahden metrin päässä ulkona.

Missään nimessä ei saisi lähteä minnekään naapuriin hakemaan toista lasta ulos. Ilman valvontaa ei missään nimessä 4v:t ulkoile.

Vierailija
15/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa. Meillä 6, 4 ja 2.5 vuotiaat leikkii keskenään omalla pihalla niin et ikkunasta seurailen mitä touhuilevat. eivät oo ikinä tielle lähteneet ku niin on sovittu. Asutaan kylläkin omakotitalossa pienellä paikkakunnalla...:)

Vierailija
16/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin lapsesta. Omaani tuskin päästän, on nyt kylläkin vasta 2v mutta karkaa heti jos silmä välttää (jos erehdyn kääntymään vaikka kukkia kastelemaan). Jos lapseen voi luottaa, ettei karkaa, niin voisin päästää omalle pihalle siten, että valvoisin ikkunasta. Muiden pihoille en. Jos tekeekin tuhoa, niin kiva korvata..

Vierailija
17/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi vaikka omaan 3.5 vuotiaaseeni luotankin ja ympäristö on turvallinen. On saanut kuitenkin mennä esim edeltä hiekkikselle tai odottaa siinä kun haen jotain kotoa (ylhäältä kerrostalosta)/pyykkituvasta. Lapsen _omasta_ toiveesta ollaan näitä juttuja harjoiteltu. Yksi päivä vaan ilmoitti että haluaa kävellä itse portaat alas hiekkikselle ja olin että ok ja seurasin ikkunasta. Haluaa odottaa myös yksin kotona jos haen pyykit tuvasta. Olen nähnyt parhaaksi tukea lapsen hiljattaista itsenäistymistä turvallisesti.

Ehkä ensi kesänä saa olla pieniä hetkiä yksin hiekkiksellä. Meillä on onneksi asunto josta näkyy joka suuntaan pihalle. Parkkipaikat ja vähäliikenteinen tie ei lähellä.

Vierailija
18/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta se on ensimmäinenkin kun karkaa! Meidän 4v5kk lähti pihasta ja kerkesi vintata pari km:n päähän ennenkuin joku ihana ohikulkija pysäytti ja soitti poliisille. Etsin itse pihapiiristä kun ei koskaan ollut tuollaista tehnyt ja luulin, että oli mennyt piiloon kuten monesti ennen! Vaarallinen reitti vielä siellä, mistä lopulta tavoitettiin. Enkelit matkassa! :'/

Vierailija
19/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästä edes kuukauden alle 5-vuotiasta yksin omalle pihalle leikkimään, vaikka ikkunasta pystyy valvomaan. Ikinä ei tiedä, milloin unohtaa ettei pihalta saanutkaan lähteä... Ensi kesänä varmaan voi jo olla siinä itsekseen, mutta yhtään nuorempana en uskaltaisi.

Vierailija
20/26 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle 4,5 v on alaraja. Sitä nuorempaa en ole päästäny. Riippuu muutenkin tosi paljon alueesta ja pihasta. Kaikilla ihan erilaiset pihat ja ympäristöt, joten sen mukaan pitää mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä