Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheitä joissa lapsilla eri säännöt?

Vierailija
14.07.2021 |

Kertokaa te joiden uusperheessä ei yritetä elää ”täysin samaa elämää” miten olette asioita ratkaisseet ja miten hommat toimii? Saa kertoa myös kokemuksia miksi ei onnistu tai millaisia hankaluuksia odotettavissa, moralisointia en kaipaa, avointa pohdintaa ja omia kokemuksia mieluummin. Lapset 1 pienempi ja 4 isompia alakoululaisia, eivät tule olemaan aina samaan aikaan kotona. Kiitos!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa hienolta

Sinun koti

Vierailija
2/11 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuuden perheessäni meillä lapsilla ei ollut kaikilla samoja sääntöjä koska meillä sisaruksilla oli eritarpeet harrastukset ja koulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa jutuissa kaipaat neuvoja ja kokemuksia? Millaisissa asioissa teillä on ongelmia? Olisi aika pitkä juttu tässä alkaa kertoa oman perheen lasten kaikkia juttuja ja systeemejä. Tietenkään ydinperheessäkään ei aina ole lapsilla samat säännöt koska lapset ovat eri ikäisiä ja erilaisia, mutta sen tiedän että jos kaikki eivät tunne tulevansa kohdelluiksi reilusti, ongelmia on luvassa. Ja joo kyllä esim teinit erottavat mikä on tasapuolista ja reilua vaikka eri tavat olisikin, ja mikä on mielivaltaa ja osaamattomuutta.

Vierailija
4/11 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanin 6v ja 8v saavat huomiota kirkumalla, hakkaamalla toisiaan ja huutamalla kaiken sanottavansa. Äitinsä on aivan osaamaton "ei meidän lapset pahalla" -vanhempi joka katsoo läpi sormien lapsensa väkivaltaa pienempää kohtaan ja kieltää kaikki ongelmat. Palkitsee lähes aggressiivisesti esim lukutaidon kehittymisestä, lapsia arvotetaan puhtaasti sillä että heillä on kiivas (eli vaativa ja ärhäkkä, malttamaton) luonne ja vain osaaminen merkitsee, esikoinen oli jo ekaluokan alussa aivan neuroottinen suorittaja joka itki koko loppupäivän jos yksi virhe tullut läksyissä.

Että ei, emme asu yhdessä, mun lapsilla on aivan erilainen kasvatus ja vaikka mies on ihana, vanhemmuutta ja kotia en kanssaan jaa.

Vierailija
5/11 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisissa jutuissa kaipaat neuvoja ja kokemuksia? Millaisissa asioissa teillä on ongelmia? Olisi aika pitkä juttu tässä alkaa kertoa oman perheen lasten kaikkia juttuja ja systeemejä. Tietenkään ydinperheessäkään ei aina ole lapsilla samat säännöt koska lapset ovat eri ikäisiä ja erilaisia, mutta sen tiedän että jos kaikki eivät tunne tulevansa kohdelluiksi reilusti, ongelmia on luvassa. Ja joo kyllä esim teinit erottavat mikä on tasapuolista ja reilua vaikka eri tavat olisikin, ja mikä on mielivaltaa ja osaamattomuutta.

Kiitos vastauksesta. Ajattelin esim. tilanteita joissa toisen lapset syövät välipalaksi herkkuja ja toisen terveellistä, tai toisen lapsilla on rajaton peliaika tai ei sääntöjä siivouksen tai kotiintuloaikojen suhteen. Miten nämä synkataan ja onko se pakollista (koska minusta tuntuu että niitä ainakin pitäisi onnistua johonkin saakka lähentämään toisiaan). Tässä siis vasta asiat teorian tasolla ja mietin kannattaako lyödä hynttyitä yhteen em. asioiden takia. Kokemuksia, näkemyksiä?

Vierailija
6/11 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Meillä voi olla lähtökohtaisesti eri sääntöjä, mutta toiset lapset asuvat koko ajan ja ovat 16+. Ja toiset alle 10 v, ja käyvät vain kahdesti kuussa. Eli eri säännöt eivät haittaa.

Vierailija
7/11 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/11 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudenperheessäni oli kaikilla vähän eri säännöt, oli ns. "minun, sinun ja meidän lapset" ja sitten vielä tuollakin ikähierarkia jylläsi. Minä satuin olemaan se kaikista vähiten arvostettu, koska isäpuolen säännöillä mentiin eli ekana äitini ja isäpuoleni yhteiset lapset, isäpuolen omat lapset ja sitten me pelkät äitini lapset, joista minä olin sitten nuorin. Rehellisesti sanottuna oma lapsuuteni oli täyttä helv..tiä. Sain osakseni niin henkistä, fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa eikä kukaan ollut minun puolellani. Lisäksi sitten paljon enemmän kotitöitä tehtävänä verrattuna muihin ja elää piti tietyllä tavalla (oma ruoka pilkkoa, kuoria tietyllä tavalla ja ovet sulkea tietyllä tavalla esim. kahteen samanlaiseen vessaan eri tavat jne...) . Meidän perheessä meni kaikki pieleen, valitettavasti.

Omat neuvoni on, että samassa kodissa tulisi olla samanlaiset säännöt kaikille siellä asujille, olipa sitten vain viikonloppuisin käymässä tai asuu kokoaikaisesti. Toki iän mukaan joutuu hieman kotitöitä miettimään, mutta jos nyt. esim. 10-vuotiaalta odotetaan kerran viikossa talon imuroiminen, niin samalla tavoin niiltä nuoremmiltakin tulee sitten 10-vuotiaana vaatia talon imuroimista jne. Lisäksi väkivalta yms. pitää ehdottomasti kitkeä pois heti, jos sellaista on eikä sallia mitenkään "sisarusten välisenä nahisteluna" tai vanhemman oikeutettuna ojentamisena.

Vierailija
9/11 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa lapsuudenperheessäni oli kaikilla vähän eri säännöt, oli ns. "minun, sinun ja meidän lapset" ja sitten vielä tuollakin ikähierarkia jylläsi. Minä satuin olemaan se kaikista vähiten arvostettu, koska isäpuolen säännöillä mentiin eli ekana äitini ja isäpuoleni yhteiset lapset, isäpuolen omat lapset ja sitten me pelkät äitini lapset, joista minä olin sitten nuorin. Rehellisesti sanottuna oma lapsuuteni oli täyttä helv..tiä. Sain osakseni niin henkistä, fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa eikä kukaan ollut minun puolellani. Lisäksi sitten paljon enemmän kotitöitä tehtävänä verrattuna muihin ja elää piti tietyllä tavalla (oma ruoka pilkkoa, kuoria tietyllä tavalla ja ovet sulkea tietyllä tavalla esim. kahteen samanlaiseen vessaan eri tavat jne...) . Meidän perheessä meni kaikki pieleen, valitettavasti.

Omat neuvoni on, että samassa kodissa tulisi olla samanlaiset säännöt kaikille siellä asujille, olipa sitten vain viikonloppuisin käymässä tai asuu kokoaikaisesti. Toki iän mukaan joutuu hieman kotitöitä miettimään, mutta jos nyt. esim. 10-vuotiaalta odotetaan kerran viikossa talon imuroiminen, niin samalla tavoin niiltä nuoremmiltakin tulee sitten 10-vuotiaana vaatia talon imuroimista jne. Lisäksi väkivalta yms. pitää ehdottomasti kitkeä pois heti, jos sellaista on eikä sallia mitenkään "sisarusten välisenä nahisteluna" tai vanhemman oikeutettuna ojentamisena.

Seksuaalista väkivaltaa perheessä?! Ihmettelen muuten ellette ole lestadiolaisia.

Vierailija
10/11 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/11 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Ajattelin esim. tilanteita joissa toisen lapset syövät välipalaksi herkkuja ja toisen terveellistä, tai toisen lapsilla on rajaton peliaika tai ei sääntöjä siivouksen tai kotiintuloaikojen suhteen. Miten nämä synkataan ja onko se pakollista (koska minusta tuntuu että niitä ainakin pitäisi onnistua johonkin saakka lähentämään toisiaan). Tässä siis vasta asiat teorian tasolla ja mietin kannattaako lyödä hynttyitä yhteen em. asioiden takia. Kokemuksia, näkemyksiä?

En ole tuo, jolta kysyit, mutta vastaan silti. Minusta lähtökohta on se, että lapsen vanhemmat päättävät näistä asioista. Ei äidin eikä isän nyxät. Ennenkuin muuttaa saman katon alle uuden kumppanin kanssa, kannattaa miettiä nämä asiat. Ja tehdä muuttopäätöksensä vasta sitten, jos uskoo, ettei oma lapsi tule kärsimään toisen perheen lasten erilaisista tavoista. Ei lasten kavereillakaan ole samanlaiset säännöt kuin lapsella itsellään ja tämäkin pitää lapsen hyväksyä. Seurusteluaika kannattaa pitää aika pitkänä, jotta ehtii ihan käytännössä nähdä esim viikonloppuina ja lomilla, mitkä asiat on uuden kumppanin lapsille sallittuja ja mitkä ei. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän