En usko, että minun olisi vaikea saada uutta kumppania sinkkuna, vaikka olen vanha
Minulta kysyttiin tätä eräässä ketjussa ja olen miettinyt siitä asti kuinka on. Luulen, että se olisi minulle helppoa kuten aina on ollut. Ei samanlaista, mutta helppoa kuitenkin.
Perustan mielipiteeni niihin vaikutelmiin, joita olen täältä saanut ja nuorison pariutumista seurannut. Ne jotka eivät löydä partneria etsivät sitä Tinderistä ja deittisovelluksista sen sijaan, että tapaisivat paljon potentiaalisia kumppaneita. Sitä kautta tapaa enemmän ihmisiä, säästää valtavan määrän aikaa ja hermoja, koska normaalin elämän kuvioissa a) näkee heti onko kumppani ulkoisesti ja tuntumaltaan sopiva b) ei saa pakkeja vääristä syistä itsekään (ks. edellinen kohta) mikä säästää itsearvostusta. Vaikka itsetunto olisi kuinka hyvät eivät pakit toistuessaan voi olla vaikuttamatta mielialaan.
Palstalla tasoteorian rinnalla pariutumisen vaikeudessa kulkevat koko ajan elämän muut ongelmat, joita ei voi ohittaa pariutumisessa. Näitä ovat yksinäisyys, masennus, mielenterveyteen liittyvät syyt ja sitten elämän vakauteen ja talouteen liittyvät syyt, jotka kaventavat elämänpiiriä. Tämä kaikki vaikuttaa enemmän kuin ulkonäkö siihen miten vaikeaa tai helppoa pariutuminen on.
Tasoteoria tai sen kaltaiset pariutumista selittävät tekijät (tilastot siitä minkä verran sinkkuja on omassa ikäluokassa jne.) ovat kyllä myös tärkeitä. Siinä suhteessa sekä palstalta lukemani että itse kokemani perusteella uskallan väittää, että hyvännäköinen ja mukava vanhempi nainen on parisuhdemarkkinoilla jopa paremmassa asemassa kuin nuorena, sillä tarjonta on järkevämpää ja laajempaa. Jopa 10 vuotta nuoremmat miehet ovat ihan aikuisia ihmisiä, miehiä, ei lapsia (kuten olen aina ennen tottunut ajattelemaan, että nuori mies on minuun verrattuna lapsi). Toisin kuin palstalla väitetään, myös miehet pariutuvat suurin piirtein samanikäisten kanssa tai vähän nuorempien. Oma ikähaarukkani siis olisi laajentunut, miesten pysynyt ennallaan.
Tämä on puhtaasti teoreettista pohdiskelua, tällä hetkellä ajatuksena on, että mieheni on viimeinen ihminen, jonka kanssa olen yhdessä, tärkein, paras ja viimeinen.
Kommentit (70)
Löytäisin minäkin. En ole ollut ulkonäkökeskeinen koskaan. Sitä arvostellen miehet yrittävät pomottaa naista. Ei onnistu mun kohdalla. Mulla on hyvä luonne ja huumorintaju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 40 v mies. Miespuoleinen kaverini jäi sinkuksi vuosi sitten ja aikamoista muutosta hän kertoo tapahtuneen sitten nuoruusvuosien.
Kakskymppisinä prinsessoja piti miellyttää kaikin mahdollisin keinoin ja vääränlaiset kengät tai hiustyyli saattoivat pilata mahkut. Treffi-ilmoihin yms. ei koskaan vastannut yksikään nainen ja jos itse vastasit naisen ilmoon, niin kilpailijoita saattoi olla helposti satakunta miestä eli ei vastausta. Baarissa aivan sama meno. Kovalla säkällä sai jonkun puhelinnumeron. Olimme siis perus hoikkia akateemisia normityyppejä. Emme mitään elokuvatähtiä tai poppimuusikoita.
Tämä kaveri soitti mulle pari päivää sitten naureskellen. Oli mennyt tinderiin ja naisia on aivan mielettömästi. Paljon hyvännäköisiä, jotka välittömästi haluaisi suhteen ja selvästi alusta lähtien pyrkivät miellyttämään ja löytämään yhteistä säveltä. Ei ole feminismistä häivääkään edes suominaisilla. Lisäksi on tarjolla aasialaista ja itäeurooppalaista, jotka jo valmiiksi asuvat Suomessa ja jotka haluavatkin miehekkään arvonsa tuntevan miehen. Ja jos YH ei haittaa, niin saa todella kauniita ja monet vähän kovia kokeneina osaavat arvostaa perus fiksua miestä, joka ei ryyppää ja joka tienaa kivasti.
Jotkut naiset on vielä viisikymppisinäkin nättejä kuten Pippa Laukka, mutta tilastollisesti homma on niin, että kun 20 v nainen on sata kertaa suositumpi kun 20 v mies, niin jossain 30 v jälkeen asetelma kääntyy aivan päälaelleen. Perus ei-lihava ja fiksu mies saa helposti todella fiksun ja nätin naisen.
Se on hienoa, jos miehet saavat kokea tuon vanhempana. Oma mies on aina ollut suosittu naisten keskuudessa ja varmaan olisi hitti vaikka missä vain tindereissä.
Tuttavapiirini uudelleen pariutuneet naiset eivät ole löytäneet tindereistä puolisoitaan, vaan normaalielämän kuvioista. Tuttavapiiriini ei kuulu somettajia, ei meillä useimmilla ole edes fb:tä, ellei sitten joudu työn puolesta pitämään twitteriä. Tuttavapiirissäni tuskin käytettäisiin tinderiä, ihan jo ammatitkin estävät, mutta sitä en epäile, etteikö seuraa miehille löytyisi hyvin helposti. Kauniita, nuorempia, mitä vain haluavat, koska ovat pitkiä, varakkaita ja fiksuja miehiä kaikki.
Vanhemmiten naisten asema parisuhdemarkkinoilla heikkenee ja miesten paranee (jos ovat fiksuja ja asiansa hoitaneita miehiä), kyllä minä sen uskon. Olisi naiivia väittää muuta.
Mikä ammatti estää tinderin? Poliisi? Lääkäri?
No onhan tuollaisia ammatteja pitkä rivi missä on yhteiskunnallisesti merkittävä asema tai muuten turvallisuusuhkia, mutta en ala luettelemaan ystävieni ammatteja. Tuskin tavallisen poliisin tarvitsee deittipalveluja vältellä, ellei sitten ole päällystöä.
... Mutta loppupeleissä en liitä tätä edes ammatteihin. Minä ja ihmiset jotka tunnen liittävät deittipalvelut aika pitkälti samanlaiseen heikohkoon arvostelukykyyn kuin se, että kertoo itsestään somessa. En lainkaan pysty ymmärtämään mikä järki siinä on ja tinder olisi vielä järjettömämpi. Todennäköisyys löytää tinderistä mitään on kaikenlisäksi nolla.
Lähipiirissäni on useita avo- ja aviopareja jotka ovat tavanneet Tinderissä.
Kyllä normaali ihminen pystyy pariutumaan Tinderissä siinä missä jossain muuallakin. Mutta toki jos oma kilpailukyky on nolla, niin silloin voi Tinderöinti olla aika epämiellyttävää...
Mahtavaa, pääsit tölväisemään, mutta kaipa olin sen ansainnut. Ja voi olla, että kilpailukyky olisi nolla, mistäpä sen tietää, kun en ole kokeillut enkä tule kokeilemaankaan.
En kuitenkaan provosoinut, vaan anonyymisti voin kertoa todellisen mielipiteeni, vaikkei tarkoitus ollut loukata. Minun on vain rehellisesti sanottava niin kuin asia on eli kyllä me vanhat ja konservatiiviset kääkät vanhoine konservatiivisine ammatteineen, joissa joutuu näkemään kaikenlaista tossunkuluttajaa suhtaudumme tosi kriittisesti tindereihin. Ja itse asiassa myös meidän lapset. Ei ole koskaan tarvinnut kieltää esittelemästä itseään somessa, vaan matalalla profiililla.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo voisi pitää paikkansa kun vanhat ukot lähestyvät koko ajan vain nuoria? Suurin osa jopa alaikäisiä. On ikävä totuus että miehet eivät näe vanhaa naista kiinnostavana.
Millä lukulogiikalla ajatus miehistä nuorempien perässä juoksemassa oli eka kertaa äsken ketjussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut aina tavoittelijoita varattuna paljon, sinkkuna todella paljon. Ikä ei ole tätä muuttanut. Jos jäisin nyt sinkuksi, tiedän että olotila ei olisi pakollinen pitkään.
Eri juttu on se, että haluan vain onnellisen parisuhteen, ja on hyvin vaikea kuvitella että löytäisin uudelleen yhtä hyvää miestä kuin nykyinen. Useimmille naisille löytyy mies jos laskee rimaa, useimmat emme halua sitä tehdä. Olkoon mikä vaan ma ihan mitä tahansa.
Vastustan myös sitä, että miehistä sanotaan "ne hyvät viedään sitten käsistä". Tottakai hyvillä on vientiä enemmän, mutta kyllä se on myös miehen päätettävissä onko valmis ja halukas suhteeseen - ja se ei oikeastaan edes ole miehen päätettävissä, mikäli on sitä sorttia, joka rakastuu harvoin ja on pitkäaikaisen kumppanin suhteen spesifisiä toiveita.
Ajattelusi (kaksi viestiäsi) on hyvin samankaltaista kuin minun ennen kuin aloin ajatella asiaa tarkemmin, mistä tuloksena oli aloitus. Eli ymmärsin, että ikä kyllä vaikuttaa kysyntään enkä tosiaan tiedä mikä tämän päivän tilanne olisi enkä tule sitä tietämäänkään niin kauan kun ole varattu tai en muista syistä ole markkinoilla.
Olen eri mieltä. Ikä ei kohtele kaikkia samoin, ja fiksut elintavat saavat palkkionsa kunnolla vasta nyt nelikymppisenä. Hyvä iho, tuuheat hiukset, raikas tyyli ja liikunnallinen kroppa (lasten jälkeenkin) erottuvat ihan eri lailla nyt kuin kaksikymppisenä. Ajatus nelikymppisistä miehistä pariutumassa laumoittain puolet nuorempien kanssa on teoreettinen niin arkijärjen kuin tilastojenkin valossa, suurin osa kaipaa suunnilleen omanikäistään seuraa. Ja sen tyylisiä miehiä, joita kiinnostaa nuoruus jaettua ajatusmaailmaa enemmän en edes haluaisi.
Kaikki ei ole noin pinnallisia enää vanhoina. En väitä, että mainitsemasi asiat eivät olisi kilpailuvaltteja. Kumminkaan kaikilla fyysiset iän mukana tulleet viat eivät johdu elämäntavoista. Moni vanhempaan ikään ehtinyt ymmärtää tämän eikä enää yhtä paljon kuin nuorena tuijota ko. asioita, vaan ulkoisesti puutteellinenkin voi olla hyvin toivottu kumppani, mikäli luonne ja elämäntaidon on hyvät ja ajan juomana jopa jalostuneet paremmiksi.
Olisi hienoa, jos asia olisi noin, mutta ei se ole eli valitettavasti luonteen jalous ei vaikuta siinä vaiheessa, kun katsotaan aivan uutta ihmistä elämään.
Tasoteorian anti on juuri se, että opitaan ymmärtämään vastakkaisen sukupuolen ajattelutapaa. Seksuaalinen viehättävyys on miehille hyvin tärkeää, kaikenikäisille, ja myös erittäin kauniilla, miellyttävällä, älykkäällä, filmaattisella ja karismaattisella 10-15 vuotta nuoremmalla naisella voi olla jalo luonne. Hän on uusi ihminen, johon rakastutaan ensisilmäyksellä ikää miettimättä, vain koska hän on hän. Aivan kuten mieheni ihastui minuunkin aikoinaan.
Sillä on merkitystä miten elämään ja asioihin suhtautuu, onko sama sukupolvikokemus, mutta nuo voi kyllä rakkaudella ja seksillä ohittaa. Miehen ajattelu on vähän erilaista kuin naisen, itse en halua omalla kohdalla lähteä mihinkään itsepetosteluun vaan tarkastella asioita mahdollisimman realistisesti. Olen aina ollut sellainen, jo nuorena. En lähde mihinkään hypetyksiin, olivat ne mitä laatua tahansa ja siksi tämä kyyninen tasoteoria varmaan olikin niin kovaa pirisevä herätyskello. Hei, olet muuttunut ja maailma on muuttunut. Haluanko muuttua sen mukana? En.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo voisi pitää paikkansa kun vanhat ukot lähestyvät koko ajan vain nuoria? Suurin osa jopa alaikäisiä. On ikävä totuus että miehet eivät näe vanhaa naista kiinnostavana.
Millä lukulogiikalla ajatus miehistä nuorempien perässä juoksemassa oli eka kertaa äsken ketjussa?
Tarkoitin, että tätä ketjua ei tarvitse nyt vääntää tuohon moodiin, se ei ollut ketjun aiheena. Nyt ei keskustella Benny Hill- hahmoista, vaan ihan tavallisisista miehistä, jotka eivät juokse puolet nuorempien perässä, mutta voivat mielellään pariutua hieman nuorempien kanssa heidän ikäänsä erityisesti huomaamatta tai korostamatta.
Tämä ketju on mulle omien ajatusten selventämistä ja varmaan ikäkriisiäkin, mutta se itselleni tärkeä asia eli kyky elää naisena mahdollisimman rikasta ja omannäköistä elämää täytyy jokaisena ikäkautena luoda uudestaan, niin ajattelen.
Enkä voi olla ajattelematta, että minkä verran täällä ja monessa muussakin paikassa ilmenevään vanhenevien naisten ajatusten luotaamisen liittyvä ikääntymisen vähättely on osallistumista täysin turhaan kilpajuoksuun, jota tasoteorian kaltaiset jutut yllyttävät tai provosoivat (esitystapa). Tasoteorian vastustaminen on mielestäni kilpajuoksuun osallistumista korostamalla kuinka se ei muka pidä paikkansa. Vaikka tasoteoria esimerkiksi kertoo hyvin selvästi, että kyse on vain niistä jotka markkinoilla ovat, on pakko todistella omaa asemaa varattuna naisena.
Miksi on tarpeen olla nuoremman näköinen tai mahdollisimman monen silmin haluttu. Minä en ole nuoremman näköinen enkä haluaisikaan olla, sen sijaan pidän itseäni kauniina kyllä. Se kalibroidaan jokaisena ikäkautena eri tavalla suhteessa muihin ihmisiin. Ja ma:sta ei ole tietoa, koska en ole markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vastustan myös sitä, että miehistä sanotaan "ne hyvännäköiset viedään sitten käsistä". Tottakai hyvännäköisillä on vientiä enemmän, mutta kyllä se on myös miehen päätettävissä onko valmis ja halukas suhteeseen - ja se ei oikeastaan edes ole miehen päätettävissä, mikäli on sitä sorttia, joka rakastuu harvoin ja on pitkäaikaisen kumppanin suhteen spesifisiä toiveita.
Korjasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastustan myös sitä, että miehistä sanotaan "ne hyvännäköiset viedään sitten käsistä". Tottakai hyvännäköisillä on vientiä enemmän, mutta kyllä se on myös miehen päätettävissä onko valmis ja halukas suhteeseen - ja se ei oikeastaan edes ole miehen päätettävissä, mikäli on sitä sorttia, joka rakastuu harvoin ja on pitkäaikaisen kumppanin suhteen spesifisiä toiveita.
Korjasin.
Ei kai tuota kukaan ole kiistänytkään, vaan "viedään käsistä" tarkoittaa, että hyvännäkäisillä ja fiksuilla miehillä on paljon kysyntää ja valinnanvaraa. Sieltä on sitten mahdollisuus paremmin löytää se spesifi kuin pienemmästä joukosta.
Sama täällä. Kyllä se flaksi liittyy vaan ja ainoastaan itseluottamukseen.
Jos on huono, vallanhaluisia kiusaajia riittää. Mutta kun iän ja kokemuksen jälkeen itsearvostus lisääntyy eikä enää pelkää, se varmuus vetää puoleensa. Ja osaa karsia loiset pois.
Joku toinen jo huomauttikin, että valitettavasti ikämuutoksiin eivät vaikuta vain elämäntavat, vaan myös sairaudet ja geenit. Tuon ajatuksen, että tässä propagoitaisiin sen puolesta, että miehet pariutuisivat puolet nuorempien naisten kanssa vedit omasta hatustasi ja se esiintyi tässä ketjussa ekan kerran eli siitä ei ole koko aloituksessa kyse.