Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapset nykyisin pulleampia/lihavampia kuin ennen?

Vierailija
14.07.2021 |

Olen kiinnittänyt nyt kesän tultua huomiota siihen, että moni lapsi tuntuu olevan nykyisin paljon pulleampi kuin lapset yleensä omassa lapsuudessa. Lapsen kavereista ja omien kavereiden lapsilla suurella osalla on oikeasti mahaa ja selluliittia. Kyse siis 1-2-luokkalaisista ja sitä nuoremmista.

Minusta ilmiö on vähän huolestuttava, koska aikuisistakin tuntuu vuosi vuodelta olevan enemmän selkeästi ylipainoisia. Varsinkin naisissa. En tiedä muistanko itse väärin, mutta minusta omassa lapsuudessa 90-luvulla lihavia oli paljon vähemmän. Omaa luokkakuvaa katsoessa meillä oli 28 lapsen luokalla 1-3 pulleampaa lasta, mutta verrattaessa nykylapsiin nämä oman luokan pulleat ovat nykyisin se uusi normaali ja hoikemmat lapset vähemmistössä. Mistähän tämä johtuu?

Ja lisäyksenä. Ilmiö ulottuu mielestäni kaikkiin yhteiskuntaluokkiin ja keskiluokkaisissa perheissä näkee myös koko ajan vaan enemmän perheitä, joissa kaikki jäsenet ovat enemmän tai vähemmän ylipainoisia.

Kommentit (127)

Vierailija
1/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiaa täynnä olevaa moskaa on tarjolla todella halvalla jokaisen kaupan hyllyillä, ja koska myös usein vanhemmat ovat todella pulleita, elämäntavat siirtyvät ylisukupolvellisesti myös lapsille, jotka eivät saa kotoa oikeanlaista käsitystä siitä, mitä pitäisi oikeasti syödä.

Suomessa on käsillä todella vakava lihavuus epidemia, joka vakavuudeltaan tulee olemaan verrattavissa koronaan, ellei jopa pahempi. Todella ikävää ja huolestuttavaa.

Vierailija
2/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen näkee silmillä että pienillä lapsillakin on kunnon laardiröllykkämassut mitkä vyöryy pikku vyötäröresorin yli. Samoin joka toinen vastaan tuleva koira on lihava. Teknologistuminen ja se että koneet tekevät aivan kaiken ihmisen puolesta on tehnyt todella pahaa meidän elämäntavallemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen mukaan miehissä on kylläkin enemmän ylipainoisia kuin naisissa. Lapsien lihavuudesta en osaa sanoa, mutta ei niitä lihavia lapsia mielestäni mitenkään ylenpalttisesti näy.

Vierailija
4/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ylipaino tulee vielä rutkasti pahenemaan

Vierailija
5/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten lihavuus on kasvanut tilastojen mukaan.

Vierailija
6/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastojen mukaan miehissä on kylläkin enemmän ylipainoisia kuin naisissa. Lapsien lihavuudesta en osaa sanoa, mutta ei niitä lihavia lapsia mielestäni mitenkään ylenpalttisesti näy.

En tiedä miksi tätä alapeukutetaan kun esim. tästä artikkelista selviää, että miehissä on enemmän ylipainoisia kuin naisissa:

https://yle.fi/uutiset/3-10987800

Ja näköjään, että joka neljäs lapsi tai nuori on ylipainoinen.

Vierailija
7/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnittänyt huomiota samaan, ja mielestäni tilanne näkyy jo päiväkoti-ikäisissä. Nykyään on yhä enemmän lihavia lapsia kaiken ikäisten ryhmissä: 2-vuotiaita, joita ei meinaa jaksaa nostaa pyllynpesulle ja 4-vuotiaita, jotka eivät pääse kiipeilytelineeseen, kun maha ottaa vastaan. Enkä siis puhu mistään vauvanpyöreydestä, vaan ihan lihavuudesta.

Vierailija
8/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silloin sinä pääset loistamaan sillä, että minähän sanoin! Ja että sinun lapsesi ja sinä itse ette ole ylipainoisia. Sinun sädekehä sitten loistaa entistä kirkkaampana. Onnea jo nyt poikkeuksellisesta näkemyksellisyydestäsi!

Vierailija
9/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja nuoret. Olen maalta kotoisin ja 90-luvulla kävin peruskoulun 2000-alussa ammattikoulun. Joka luokalla oli 1-2 lihavaa tyttöä tai poikaa muut oli laihoja tai normaalipainoisia 25 oppilaasta. Nykyään taitaa lapsista suurinosa olla lihavia.

M34

Vierailija
10/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on, koska aikuisetkin on.

Vierailija
11/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet oikea einstein! Oletko käynyt jo Mensan testissä? Yhteiskunta tarvitsee kaltaistasi neroutta!

Kukaan muu ei ole vielä koskaan tunnistanut tällaista ongelmaa ja hämmästellyt sitä joko ääneen lasten ja vanhempien kuullen tai palstalla,

Onpas sulla paha olo :(

Vierailija
12/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli joku tutkimus, että jos äiti on lihava niin lapsen riski ylipainoisuudelle oli noin 70%.

Vierailija
13/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime viikolla kylpylässä ja siellä kyllä oli paljon todella lihavia lapsia. Suurimman osan vanhemmat olivat myös tuhdissa kunnossa.

Vierailija
14/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silloin sinä pääset loistamaan sillä, että minähän sanoin! Ja että sinun lapsesi ja sinä itse ette ole ylipainoisia. Sinun sädekehä sitten loistaa entistä kirkkaampana. Onnea jo nyt poikkeuksellisesta näkemyksellisyydestäsi!

Johan oletkin kiukkuinen

Vierailija
15/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Energiaa täynnä olevaa moskaa on tarjolla todella halvalla jokaisen kaupan hyllyillä, ja koska myös usein vanhemmat ovat todella pulleita, elämäntavat siirtyvät ylisukupolvellisesti myös lapsille, jotka eivät saa kotoa oikeanlaista käsitystä siitä, mitä pitäisi oikeasti syödä.

Suomessa on käsillä todella vakava lihavuus epidemia, joka vakavuudeltaan tulee olemaan verrattavissa koronaan, ellei jopa pahempi. Todella ikävää ja huolestuttavaa.

Minä olen huolestunut

-ihmisten ylipainosta

-monet lemmikit ovat ylipainoisia

-kaupoissa myydään moskaa

-on vakava ongelma

-vain minä olen onnistunut mutta muiden elämä on muuttunut hirveän huolestuttavaksi

En tiedä mitä tekisin kun olen niin huolissani muiden asioista. Muserrun muiden lihavuutta koskevan huolen alle. Miksi vain minulla on onni olla normaalipainoinen mutta niin monet muut ovat ylipainoisia?

Täytyy jatkaa tilanteen ahkeraa seurantaa, vaikka se lisää ahdistustani.

T. Ulla T

Vierailija
16/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seuraisit uutisia niin tietäisit että lasten lihavuuden lisääntymisestä on puhuttu ainakin viimeiset viisi vuotta. Tietäisit myös, että miehistä suurempi osa on ylipainoisia kuin naisista, mutta tokihan kaltaisillesi on aina naisen _ulkonäkö_ se kiinnostavampi asia.

Vierailija
17/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet oikea einstein! Oletko käynyt jo Mensan testissä? Yhteiskunta tarvitsee kaltaistasi neroutta!

Kukaan muu ei ole vielä koskaan tunnistanut tällaista ongelmaa ja hämmästellyt sitä joko ääneen lasten ja vanhempien kuullen tai palstalla,

Onpas sulla paha olo :(

Olen vain niin ylpeä sinusta, kun kykenit tekemään noin terävän havainnon. Itse en huolestuneisuudeltani kykene enää järkevään ajatteluun, kun muiden ylipaino ahdistaa päivittäin.

Vierailija
18/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa pitäisi olla joka päivä liikuntatunti. Lapset pelaa palloa tai pihaleikkejä 👍

Vierailija
19/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on parikin somevaikuttajaa leikkivää tuttua, jotka ovat lapsineen lihavia. Molemmat ovat muuten opettajia. Jotenkin jännä ilmiö, kun esitetään olevan niin parempia ihmisiä ja koko ajan roikutaan, jossain ravintoloissa ja lapsilla kuvissa joka päivä kallis kioskijäätelö/hattara/metrilakua. Ja sitten tyhmempikin näkee silmällä, ettei voi olla terveellistä, kun lapsilla vyöryy maha vyötärönauhan päälle. Toisessa perheessä isä on vielä lääkäri, joten en oikeasti tajua.

Vierailija
20/127 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehissä on naisia enemmän ylipainoisia ja lihavia, mutta harva meistä huomaa miesten ylipainoa, koska kollektiivinen silmä on ollut aina naisten vyötäröiden ja reisien kyttäämisessä.

Suurin syy aikuisten lihavuuteen on Suomessa juominen, joko tissutellaan kaljaa ja muita mietoja alkoholijuomia tai sitten lipitetään limsaa, jääteetä, kombuchaa, mehua, smoothieta, sokerisia maitokahveja sun muita tyhjiä nestemäisiä kaloreita. Päälle vielä jokailtaiset ansaitut herkut ja työmiehen lounaskoot toimistotyöntekijöillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän