Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion lopettaa puuron antamisen lapsille.

Vierailija
17.07.2014 |

Uskon koko puurohössötyksen olevan elintarviketeollisuuden propagandaa, pitää saada viljatuotteita menemään. Syödään sitten leipää, että Suomi pysyy pystyssä ja maajusseilla on turvattu tulevaisuus. Mutta minä päätin, että loppuu koko puuron syönti, kun taas kerran käytin aamulla tunnin tuputtamiseen+jälkien siivoamiseen.Syitä tulee tässä:

- kolmesta lapsesta yksikään ei syö puuroa pakottamatta

- puuron tuputtaminen on aiheuttanut lukuisia huutoja, turhia riitoja, kun lapsi ei syö puuroa. epävarmuutta ja huolta mikä on vialla, ja kasvaako lapsi kun se ei syö, miksi naapurin maija ja simo syövät mutta minun lapseni eivät.

- mikään puuro ei uppoa, ei sametti, suklaa eikä mannapuurot. ei speltit eikä tattarit, eikä varsinkaan kaurapuuro, jonka pitäisi upota

- puuro ei irtoa syöttötuolista vaan kovettuu koppuraksi ja aiheuttaa minulle turhaa työtä

- puuro takertuu lautasiin ja aiheuttaa turhaa työtä

- märkä syömätön puuro haisee biojäteastiassa, biojätepussit hajoavat, bioastia lilluu märässä liemessä

Niin, miksi Suomessa ollaan puurouskovaista kansaa? Annan vaikka rusinoita tai porkkanaa mieluummin kuin jatkan tätä turhaa hommaa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:46"]Älä keitä hiutaleita. Luomukaurahiutaleet on namia sellaisenaan maidon kanssa. Kokeilepa. Eikä mitään sokereita eikä suolia

[/quote]

Yök, syökö joku suolipuuroa?

Vierailija
22/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syö puuroja kun totutetaan syömään. Itse oon syönyt kaurapuuroa aamuisin varmaan jo 10 vuotta säännöllisesti, saa kuitua, ei ole ummetusta, kaurapuuro pitää verensokerin tasaisena, aamulla yleensä kiire niin tuon puuron syön nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:03"]

Puuro on yhtä ravitsevaa kuin euron juustot mäkkärissä; pieraisu ja on taas nälkä.

[/quote]  itse syön 4 desiä ja marjat päälle niin ei ole nälkä ennen 12. Suoli toimii, ei tarvi apteekin tuotteita. Eriasia ne joilla on keliakia.

Vierailija
24/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurossa on vähemmän lisäaineita kuin leivässä.... tai no mistä mä tiedän jos sä ostat puurosikin eineshyllystä tai teet leipäsi itse.

Meidän muksu tykkää enempi puurosta kuin leivästä, niin syö sitten sitä puuroa. Ilman kumpaakin pärjää ihan ok (muualla kuin tarhan aamupalalla).

Vierailija
25/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:10"]

Täällä ei ole laisinkaan edustavaa otosta äideistä, kyllä puuro on "normi" suomessa ainakin täällä etelässä. Koskaan ei terkka ole sanonut, että älä anna puuroa jos ei lapsi tykkää, vaan juuri tarjonnut syyksi vuorovaikutuksen ongelmia tai hampaita tai muuta.

[/quote]

Itse asun ihan eteläisimmässä Suomessa, eikä ainakaan meidän tuttavapiirissä puuro ole mikään "normi". Ja olen itse kysynyt sekä terveydenhoitajalta että omalta työterveyshoitajalta, että mitä tehdä kun puuro ei kelpaa lapsille ja aamu aamun jälkeen on taistelua (esim. anoppi on moralisoinut minua todella reippaasti mm. sen suhteen, että lapset on pakotettava syömään puuroa vaikka väkisin). Kumpikin on sanonut, että jos puuro ei maistu, sitä ei ole mikään pakko syödä, onhan muutakin ravitsevaa ruokaa olemassa.

Se, että kaksi minun kolmesta lapsestani ei pidä, puurosta, on ilmeisesti minun ja lapseni välisten vuorovaikutusongelmien tms. aiheuttamaa eli kyse ei VOI olla siitä, että joku kokee puuron vastenmielisenä. Aika uskomaton väite täällä kirjoittavien lasten vanhemmuudesta ja arvostelukyvystä.

Vierailija
26/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:20"]

Lapsi syö puuroja kun totutetaan syömään. Itse oon syönyt kaurapuuroa aamuisin varmaan jo 10 vuotta säännöllisesti, saa kuitua, ei ole ummetusta, kaurapuuro pitää verensokerin tasaisena, aamulla yleensä kiire niin tuon puuron syön nopeasti.

[/quote]

Ei muuten pidä verensokeria tasaisena. Joku tossa totesikin: "pieraisu ja taas nälkä"

10v. joka aamu puuroa? Etkö tiedä, että vaihtelu virkistää?

Vierailija
27/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisiköhän lapset paremmin puuroa, jos aikuiset söisivät sitä yhdessä lasten kanssa?

Vierailija
28/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI sitä puuroa on pakko syödä?

Vierailija
29/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:42"]

Söisiköhän lapset paremmin puuroa, jos aikuiset söisivät sitä yhdessä lasten kanssa?

[/quote]

Ei puuro ole ainoa ruoka, valinnan varaa on!

Vierailija
30/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään puurosta paljaana, voisilmän tai kiisselin kanssa tykkää. Sekaan voi pistää ihan mitä vaan (mä pistän sikana hedelmiä ja hunajaa). Eikä puuroa ole pakko syödä, mutta jos se on perheen tapa, niin silloin kyllä pistäisin lapsetkin syömään.

Vierailija
31/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomukaurahiutaleet ovat todella hyviä kun sekoittaa niitä maustamattomaan kreikklaiseen jugurttiin ja antaa turvota 10 min. Päälle voi laittaa ripauksen hunajaa, intiaanisokeria tai palmusokeria ja kyllä ne kaurahiutaleet pitävät verensokeria tasaisena ellei sitten pitkin päivää tule syötyä muuta moskaa!

Vierailija
32/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:20"]

En mäkään puurosta paljaana, voisilmän tai kiisselin kanssa tykkää. Sekaan voi pistää ihan mitä vaan (mä pistän sikana hedelmiä ja hunajaa). Eikä puuroa ole pakko syödä, mutta jos se on perheen tapa, niin silloin kyllä pistäisin lapsetkin syömään.

[/quote]

?? siis oikeesti... pistäisit lapsen syömään jotain mistä ei pidä ihan vaan siksi kun se on "perheen tapa"???

Vierailija
33/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kyllä ollut nipotusta puuron syönnissä. Neuvolassa sanoiat, että muutkin voi syödä, kun "täydellisenä mammana" puhuin siitä, etten jaksaisi aina tehdä puuroa.

Puurossa on kyllä se hyvä puoli, että siitä saa suolatonta/vähäsuolaista. Leivissä on paljon suolaa, varsinkin pikkuisille. tätäkin tietysi kierrettiin niin, että leivoin lapsille omat suolattomat leivät. Pienet kun eivät niin paljon syö, niin yksi leivontakerta riittää 2-3 viikoksi, kun leivät/sämpylät laittaa pakkaseen.

Yksi vaihtoehto meillä oli myös "pannukakku", josta olen täällä saanut kritiikkiä:) Pannukakun kuuluu kuulemma olla vain herkku ja epäterveellinen. Tätä meidän pannukakkua söivät lapet kuitenkin ihan mielellään: eli ota tavallinen ohje. Korvaa täysmaito rasvattomalla maidolla, rasva öljyllä, jätä suola pois, jauhot korvaat täysjyväjauhoilla ja esim. kaurahiutailla. Lisää vielä erilaisia marjarouheita halutessasi. tee tästä sitten "pannukakku", vaikka enemmänkin leipää pannuleipää muistuttaa.

Vierailija
34/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sekä aikuiset että lapsi (1,5v) valitsee itse mitä aamupalaksi syö: puuroa ja munakokkelia vai mysliä (itsetehty on paras) maustamattoman jogurtin kanssa, kylkeen kasviksia. Joskus harvoin aikuiset saattavat mennä leipälinjalla, mutta yleensä jompikumpi puuro tai mysli. Ei tulisi mieleenkään pakottaa syömään jotain. Lapsi osaa ihan itse valita, mitä haluaa syödä (mutta tarjolla ei siis ole nakkeja, nallekarkkeja tai nugetteja).

Minä tykkään sekä puurosta että myslistä.

Vierailija
35/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:48"]

Luomukaurahiutaleet ovat todella hyviä kun sekoittaa niitä maustamattomaan kreikklaiseen jugurttiin ja antaa turvota 10 min. Päälle voi laittaa ripauksen hunajaa, intiaanisokeria tai palmusokeria ja kyllä ne kaurahiutaleet pitävät verensokeria tasaisena ellei sitten pitkin päivää tule syötyä muuta moskaa!

[/quote]

Niin sinun mielestäsi. 

Meillä ei myöskään ole tarjoiltu lapsille puuroa vauva-ajan jälkeen. Hirveän vaivalloista, kukaan ei tykkään eikä pidä nälkää. ja toki menee alas, jos sotkee voita ja sokeria yms. Mun ei kyllä ole tollasia itsestäänselvyyksiä kyllä tarvinnut neuvolastakaan kysellä. 

Vierailija
36/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:56"]

Meillä ei ole kyllä ollut nipotusta puuron syönnissä. Neuvolassa sanoiat, että muutkin voi syödä, kun "täydellisenä mammana" puhuin siitä, etten jaksaisi aina tehdä puuroa.

Puurossa on kyllä se hyvä puoli, että siitä saa suolatonta/vähäsuolaista. Leivissä on paljon suolaa, varsinkin pikkuisille. tätäkin tietysi kierrettiin niin, että leivoin lapsille omat suolattomat leivät. Pienet kun eivät niin paljon syö, niin yksi leivontakerta riittää 2-3 viikoksi, kun leivät/sämpylät laittaa pakkaseen.

Yksi vaihtoehto meillä oli myös "pannukakku", josta olen täällä saanut kritiikkiä:) Pannukakun kuuluu kuulemma olla vain herkku ja epäterveellinen. Tätä meidän pannukakkua söivät lapet kuitenkin ihan mielellään: eli ota tavallinen ohje. Korvaa täysmaito rasvattomalla maidolla, rasva öljyllä, jätä suola pois, jauhot korvaat täysjyväjauhoilla ja esim. kaurahiutailla. Lisää vielä erilaisia marjarouheita halutessasi. tee tästä sitten "pannukakku", vaikka enemmänkin leipää pannuleipää muistuttaa.

[/quote]

Sinä teet pannukakusta itse epäterveellisen kun vaihdat täysmaidon rasvattomaan!

Muuten miten rasva korvataan öljyllä?

Vierailija
37/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:46"]Älä keitä hiutaleita. Luomukaurahiutaleet on namia sellaisenaan maidon kanssa. Kokeilepa. Eikä mitään sokereita eikä suolia

[/quote]

Yök, syökö joku suolipuuroa?

[/quote]Mitä on suolipuuro

Vierailija
38/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:56"]

[/quote]

Sinä teet pannukakusta itse epäterveellisen kun vaihdat täysmaidon rasvattomaan!

Muuten miten rasva korvataan öljyllä?

[/quote]

Hohhhoijaa! Joku antaa ystävällisen vinkin ja heti on av:lla joku urputtamassa kovan rasvan puolesta ja siitä, että vinkkikin on pahaksi. Jos sinun mielestäsi maitorasva on terveellistä niin osta vaikka tilamaitoa ja korvaa se täysmaito/rasvaton maito/soijamaito/kauramaito/riisimaito siellä reseptissä sillä. Samoin ei kannata N****a sitä pilkkua tai edes rasva-sanaa. Laita vaikka extra-annos voita reseptiin, jos sinusta on hyväksi :) Meillä käytetään öljyjä, käytä sinä mitä huvittaa.

Vierailija
39/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:20"]

[/quote]

Mä söin 60-luvulla puuroa aamuin illoin ja pari kertaa viikossa kansakoulussa lounaallakin. Joten olisiko mulle  pitänyt tarjota puuroa päivälliselläkin, jotta minut olisi "totutettu" syömään puuroa? Koskaan en siihen puuron syöntiin tottunut, mutta koska vaihtoehtona oli tukkapölly tai karttakepillä, niin olin pakotettu syömään puuroa.  Oli ihanaa, kun sai ensimmäisen kerran itse päättää, että syökin jotain muuta kuin puuroa.

Vierailija
40/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:20"]

[/quote]

Kaikki vaan syömään samaa siksi kun se on tapa??  Eikö tapoja voi muuttaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme