Aion lopettaa puuron antamisen lapsille.
Uskon koko puurohössötyksen olevan elintarviketeollisuuden propagandaa, pitää saada viljatuotteita menemään. Syödään sitten leipää, että Suomi pysyy pystyssä ja maajusseilla on turvattu tulevaisuus. Mutta minä päätin, että loppuu koko puuron syönti, kun taas kerran käytin aamulla tunnin tuputtamiseen+jälkien siivoamiseen.Syitä tulee tässä:
- kolmesta lapsesta yksikään ei syö puuroa pakottamatta
- puuron tuputtaminen on aiheuttanut lukuisia huutoja, turhia riitoja, kun lapsi ei syö puuroa. epävarmuutta ja huolta mikä on vialla, ja kasvaako lapsi kun se ei syö, miksi naapurin maija ja simo syövät mutta minun lapseni eivät.
- mikään puuro ei uppoa, ei sametti, suklaa eikä mannapuurot. ei speltit eikä tattarit, eikä varsinkaan kaurapuuro, jonka pitäisi upota
- puuro ei irtoa syöttötuolista vaan kovettuu koppuraksi ja aiheuttaa minulle turhaa työtä
- puuro takertuu lautasiin ja aiheuttaa turhaa työtä
- märkä syömätön puuro haisee biojäteastiassa, biojätepussit hajoavat, bioastia lilluu märässä liemessä
Niin, miksi Suomessa ollaan puurouskovaista kansaa? Annan vaikka rusinoita tai porkkanaa mieluummin kuin jatkan tätä turhaa hommaa.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:40"]
Niin, miksi Suomessa ollaan puurouskovaista kansaa? Annan vaikka rusinoita tai porkkanaa mieluummin kuin jatkan tätä turhaa hommaa.
[/quote]
No anna sitten rusinoita ja porkkanaa. Mutta mikä tarve sinulla on julistaa puuroateismiasi?
Onko lapset päiväkodissa? Päiväkodissa syödään puuroa. Puuro on hyvää sullekin syödä. Tulee kuitua, on ravitsevaa ja halpaa. Siihen vielä suomalaista marjaa päälle.
Ei tosiaan kannata väkisin syöttää. Eiköhän sitä syötävää löydy ilman puuroakin :)
Kenelle nyt yrität todistella ettei puuro ole pakollista? Ei se olekaan, rauhoitu.
Anna lapselle mikä maistuu, leipää, viiliä, jogurttia, banaania, muroja, mitä vain.
Meillä lapselle uppoaa puurot, välillä vaihtelun vuoksi leipää, muroja yms.
Ei se ole niin vakavaa, lapsi kasvaa söi hän sitten puuroa tai jotain muuta.
Älä keitä hiutaleita. Luomukaurahiutaleet on namia sellaisenaan maidon kanssa. Kokeilepa. Eikä mitään sokereita eikä suolia
Suomessa on tapana antaa puuroa aamulla ja illalla. Propaganda aloitetaan jo neuvolasta, heti pitää antaa puuroa kun vauva on vasta aivan surkea rääpäle (vaikka elimistö yleensä ei kestä sitä). Puuroa tarjotaan päiväkodissa ja kahviloiden aamupalalla, sairaaloissa ja vanhainkodeissa. Koska se on halpaa, sanon minä. Ja sitten jos lapsi ei syö puuroa, äiti ahdistetaan ja syytä etsitään aina jostain muualta kuin siitä, ettei puuro ole hyvää eikä se maistu lapsille. Mitä teet väärin, oletko jotenkin jännittynyt niissä tilanteissa, ehkä lapsi aistii sen, haluatko puhelinnumeron perheneuvolaan? Ette usko miten monen äidin kanssa olen jutellut siitä, että mikä on kun lapsi ei suostu syömään ja kummasti aina kyse on aamu- tai iltapuurosta.
Minusta tämä aihe vaatii puhumista.
miksi olet tuputtanut? Minä en tuputa, kuopus 6kk syö aamuin illoin, esikoinen lopetti vajaat 3-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:47"]
Suomessa on tapana antaa puuroa aamulla ja illalla. Propaganda aloitetaan jo neuvolasta, heti pitää antaa puuroa kun vauva on vasta aivan surkea rääpäle (vaikka elimistö yleensä ei kestä sitä). Puuroa tarjotaan päiväkodissa ja kahviloiden aamupalalla, sairaaloissa ja vanhainkodeissa. Koska se on halpaa, sanon minä. Ja sitten jos lapsi ei syö puuroa, äiti ahdistetaan ja syytä etsitään aina jostain muualta kuin siitä, ettei puuro ole hyvää eikä se maistu lapsille. Mitä teet väärin, oletko jotenkin jännittynyt niissä tilanteissa, ehkä lapsi aistii sen, haluatko puhelinnumeron perheneuvolaan? Ette usko miten monen äidin kanssa olen jutellut siitä, että mikä on kun lapsi ei suostu syömään ja kummasti aina kyse on aamu- tai iltapuurosta.
Minusta tämä aihe vaatii puhumista.
[/quote]
Multa ei ole neuvolassa koskaan tiedusteltu, syökä lapsi puuroa, tai kehotettu antamaan sitä aamuin illoin.
Meiän neuvolan terkka ainakin oli aivan ehdoton, että puuro on pikkulapsen ruoka. EI vellit, vaan kunnon puurot, mitkään muut eivät käyneet rouvalle. Esikoisen kanssa menin vipuun, lapsihan tietenkin huusi 1v asti ja valvoi, ei varmaan sopinut lapselle.
Itse inhosin lapsena puuroa, onneksi sitä oli vain harvoin tarjolla. Vasta aikuisena olen oppinut pitämään puurosta ja syönkin mielelläni. Lapsia en pakota syömään, paitsi jouluna riisipuuroa. Aamupalalla lapset saa itse päättää ottavatko leipää vai muroja. Ostan kotiin vain muroja, joissa ravintoarvot kohdillaan. Yllättäen monissa lasten suklaanmakuisissa muroissa on yhtä hyvät tai jopa paremmat ravintoarvot kuin monissa maustamattomissa kaura/monivilja/täysjyvä/terveysmuroissa.
Käsittääkseni puuro on aika harvinainen aamupala muualla maailmassa, ja hengissä monet pysyy muullakin ravinnolla. Monessa maassahan aamupala on usein vehnäleipä voilla tai hillolla.
Ja mitä olet saavuttanut puuron tuputtamisella, muuta kuin itkua ja pahaa mieltä?
Maailma on täynnä (ainakin täällä hyvinvointivaltiossa) ruokaa mitä voi syödä. Ei ole mitään järkeä tuputtaa lapselle sitä mikä ei maistu.
Ei multakaan ole kyselty neuvolassa syökö lapsi puuroa! Meillä tosiaan vain vauva 6kk syö sitä kun tykkää siitä ja mies joskus. Itse en syö, koska se tekee mulle todella huonon olon ja meinaan pyörtyä tunnin-parin päästä, eikä se mulla pidä nälkää vaan tekee kahta kauheamman nälän. Esikoinen ei syö koska ei tykkää enää. En ole ikinä ajatellut asiaa tämän enempää. Ei kai se niin vakavaa ole mitä kukakin syö?
"Lapsi ei syö puuroa" tuottaa satoja osumia googlessa
Puuro on yhtä ravitsevaa kuin euron juustot mäkkärissä; pieraisu ja on taas nälkä.
Paista vaikka munia kokkeliksi aamulla, pitää nälkää, on nopea tehdä ja halpaa. Tai anna rasvaista jogurttia marjojen/hillon kera.
Joskus, kun suomalaiset viettivät vielä päivänsä ulkotöissä ja liikkuivat kävellen kaikkialle, hiilihydraatien jatkuva puputtaminen OLI perusteltua. Nykyään ei ole.
No mikä tahansa ruoka kyllästyttää jos sitä syö joka päivä. Tee muutamia erilaisia aamiaisia vuorotellen, niin ehkä ei tarvitse tapella? Tai no lapsethan voivat kieltäytyä silti syömästä ihan vaan tavan vuoksi. Itse tekisin joku aamu vaikka munakasta, sitten rahkaa ja marjoja, leipää, hedelmiä, jugurttia ja tietty niitä erilaisia puurojakin on vaikka mitä. Taidankin tehdä tänään vispipuuroa..
En myöskään kannata puurojen tuputtamista, jos ei ne lapsille maistu. Silti ihmettelen oikeastaan vielä enemmän murojen syöntiä, mielestäni ne ovat jotain aivan turhaa, pelkkiä sokeripommeja useimmat.
Täällä ei ole laisinkaan edustavaa otosta äideistä, kyllä puuro on "normi" suomessa ainakin täällä etelässä. Koskaan ei terkka ole sanonut, että älä anna puuroa jos ei lapsi tykkää, vaan juuri tarjonnut syyksi vuorovaikutuksen ongelmia tai hampaita tai muuta.
Meillä esikoinen taas tykkää puurosta ja usein pyytää sitä.