Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajaisitko automaatti vai manuaali kortin?

Vierailija
13.07.2021 |

Jos nyt olisit ajamassa ajokorttia, ottaisitko manuaali- vai automaattikortin? Mikä noissa on hintaero?

Meillä ja lähisukulaisilla on kaikilla vain automaatteja. Tytär haluaisi automaattikortin, mutta meistä kannattaisi samalla hommata vaikeampi manuaalikortti. Tytär arvelee, että sitä ei tarvitse koskaan.

Kommentit (197)

Vierailija
181/197 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajaisin manuaalikortin, koska autot ylipäätänsä kiinnostavat. Uskoisin silti, että automaattikortillakin pärjää aivan hyvin tulevaisuudessa. Valitettavasti manuaalivaihteet jäänevät harraste- ja urheiluautojen erikoisuuksiksi. 

Vierailija
182/197 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne manuaalit muka olisi niin hyviä, miksi kaikki ammattiautoilijat sitten käyttävät automaatteja? Esim. taksikuskit jne.

Ja miksi kaikkialla kirjoitetaan, ettei se ja se merkki aio enää tuottaa manuaalilaatikkoisia autoja vuoden 202X jälkeen? Miksi lähes kaikki uudet autot ovat jo automaattivaihteisia? Sähköautoja ei taida saada enää lainkaan manuaalisina edes nyt.

Näin se taitaa olla. Omassa pystyy vielä välityksiä vaihtamaan viiksistä, mutta pysyväksi valinnaksi näitä pseudovaihteita ei saa, vaan auto vaihtaa takaisin automaattimoodiin muutaman sekunnin kuluttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/197 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs helvettiä nyt taas? Tarviiko nykyään erikseen jonkun automaattikortin??

T.manuaalikortilla ajanut vaikka mitä

Ei nyt ihan kipinät liikkuneet sulla. Automaattivaihteisen kortilla ei saa ajaa manuaalia.

Onneksi mikään taho ei tule minulle sanomaan ajanko aotomaatilla tai manuaalilla, saan ajaa molemmilla.

Vierailija
184/197 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten ajoin manuaalilla autokoulun. Ei täällä peräkylässä tainnu muita vaihtoehtoja edes olla. Oma auto on kylläkin automaatti.

Vierailija
185/197 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manuaalikortti kannattaa ajaa, jos hinta on melkein sama, koska ei kai siitä mitään haittaakaan ole, vaikkei ikinä sen jälkeen semmoista ajaisikaan?

Ja ei manuaali ole mikään muinaisjäännös, niitä on vielä paljon käytössä, ihan syystäkin.

Itsellä tällä hetkellä manuaali, myös automaatteja ollut. Kun hankin auton, otan mielummin manuaalin, koska tykkään ajaa paljon enemmän manuaalia.

Jos joku yksilö on muuten erittäin hyvä, mutta sattuu olemaan automaatti, ei se hankinnan este ole. Tosin vaihtanut olen joskus auton sen vuoksi, että kyllästyin automaattiin ja halusin taas manuaalin.

Vierailija
186/197 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoilla ja koulussa saattaa joutua ajamaan manuaalilla. Että tulevaisuutta ajatellen manuaali. Itse pidän henk.koht. manuaalista enemmän. Voi hyppiä vaihteita eikä vapaalle vaihtaminen ole niin nöyryyttävää.

Vierailija
187/197 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokee ajamisen opettelun yhtään vaikeaksi niin sanoisin, että kannattaa ehdottomasti suorittaa automaatilla. Itse suoritin aikoinaan manuaalilla ja oli kyllä melkoisen työn ja tuskan takana oppia. Inssin jälkeen en olekaan manuaalia ajanut, joten ihan turhaan suoritin

Vierailija
188/197 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manuaalin oppii helposti,ehdottomasti kannattaa ajaa manuaali kortti jos on terve pää ja kädet.

Vierailija
189/197 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manuaalit tulevat katoamaan täysin ihan 10-20 vuoden sisällä. Jos ei ole autoista mitenkään erityisen kiinnostunut niin ihan hyvin voi automaattikortin suorittaa. Voihan sitä aina käydä "korottamassa" jos jostain syystä haluaa myöhemmin ajaa myös manuaalikortin 

Vierailija
190/197 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaisin manuaalin. Itse ajoin manuaalilla ja hyvin sujui autokoulussa. Ostin sitten heti automaatti auton ja nyt jos pitää ajaa työautolla joka manuaali, niin vähän takkuaa kyllä ajaminen. En tykkää yhtään.

Vierailija
191/197 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki maksaa vähemmästä sama,siksi manuaali kortti.

Vierailija
192/197 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeampi millä tavoin? Mulla ei ole koskaan ollut muita kun manuaaleja, en ota automaattia ennen kun on pakko.

Manuaalilla jos osaa ja pystyy ajamaan, pystyy ajamaan myös automaatilla. Toisin päin ei onnistu. Kuitenkin eteen saattaa tulla tilanteita, että pitäisi ajaa sillä vuokramanulla tai työpaikan/kaverin manuaalivaihteisella vaikka kuinka tuntuisi siltä, että eihän kenelläkään lähipiirissä ole kun automaatteja.

Jos on ajanut 10 v automaateilla, en kyllä ryhtyisi manuaalin rattiin. Jo viikon ajo automaatilla vaikuttaa ja manuaalin sammuttaa joka risteykseen.

No ei sammuta. 30 vuotta ajoin manuaaleilla, sen jälkeen 20 vuotta automaatilla. Mutta kun hyppään kaverin tai lasten manuaalin rattiin, niin homma sujuu moottorin sammahtelematta ja vaihteiden rutisematta. Kyllä se on niin, että minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.

Usalaiset työkaverit ei kyllä manuaalilla meinaa uskaltaa ajaa. Saa jonniin verran opettaa ja vielä enemmän rohkaista.

Eli itse ajaisin kortin manuaalilla ja eka autoksi sellainen. Automaattiin tottuu hetkessä, kun itse ajaminen on selkäytimessä. Manuaali vaatii automaattilla ajokokemuksen hannkkineelta enemmän opettelua.

Vierailija
193/197 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaisin manuaalikortin. Vaihteiden käyttö ei ole vaikeaa.

Vierailija
194/197 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikoilla ja koulussa saattaa joutua ajamaan manuaalilla. Että tulevaisuutta ajatellen manuaali. Itse pidän henk.koht. manuaalista enemmän. Voi hyppiä vaihteita eikä vapaalle vaihtaminen ole niin nöyryyttävää.

90% uusista autoista on automaatteja. Kyllä ne keppiautot tulevat niiltä työpaikoilta aika äkkiä katoamaan elleivät ole kadonneet jo. Ehkä joltain persaukiselta raksafirmalta vielä löytyy jotain manuaalipakuja, mutta isolta osin yrityksetkin on jo tulleet 2020-luvulla tässä asiassa ja hankkineet automaattiautoja 

Vierailija
195/197 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

automaattikortti koska ei sähköautoissa ole vaihteita

Vierailija
196/197 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä aina ollut pientä hahmotushäiriötä joten en kyllä pystyisi ajamaan manuaalivaihteista autoa ollenkaan. Jäi aikoinaan autokoulu kesken kun en vaan oppinut sitä. Onneksi sain vihdoin sen ajokortin suoritettua automaattivaihteisella autolla nyt näin 40-vuotiaana

Vierailija
197/197 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeampi millä tavoin? Mulla ei ole koskaan ollut muita kun manuaaleja, en ota automaattia ennen kun on pakko.

Manuaalilla jos osaa ja pystyy ajamaan, pystyy ajamaan myös automaatilla. Toisin päin ei onnistu. Kuitenkin eteen saattaa tulla tilanteita, että pitäisi ajaa sillä vuokramanulla tai työpaikan/kaverin manuaalivaihteisella vaikka kuinka tuntuisi siltä, että eihän kenelläkään lähipiirissä ole kun automaatteja.

Jos on ajanut 10 v automaateilla, en kyllä ryhtyisi manuaalin rattiin. Jo viikon ajo automaatilla vaikuttaa ja manuaalin sammuttaa joka risteykseen.

No höpöhöpö! Tai sä oot vaan huono kuski. Jos on yhtään pidempään aikoinaan ajanut manuaalilla, niin siihen ei kauaa mene kun se alkaa taas löytyä selkäytimestä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi