Ajaisitko automaatti vai manuaali kortin?
Jos nyt olisit ajamassa ajokorttia, ottaisitko manuaali- vai automaattikortin? Mikä noissa on hintaero?
Meillä ja lähisukulaisilla on kaikilla vain automaatteja. Tytär haluaisi automaattikortin, mutta meistä kannattaisi samalla hommata vaikeampi manuaalikortti. Tytär arvelee, että sitä ei tarvitse koskaan.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Mitäs helvettiä nyt taas? Tarviiko nykyään erikseen jonkun automaattikortin??
T.manuaalikortilla ajanut vaikka mitä
Siis automaattikortilla ei saa ajaa manuaalia, toisinpäin kyllä.
Miten se manuaali on vaikeampi? Automaatit on kyllä yleistyny vauhdilla.
"0 vuotta sitte aina manuaali koska pitää saada "ajaa" autoa yms pskoota itsekin sanoin.
Nyt ajellu tomaatilla mitälie 7-8v, en ikipäivänä laittas manuaalia enää.
Nyt on 2021 ,ei tässä enää itse vaihteita aleta vaihteleen, enhän minä edes veivaa autoa käyntiin.
Eikä morsekoodillakaan lähetetä viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi automaatteja olisi, jos ne eivät olisi helpompia? Kokeile itse ja mieti kumpaa olisi vasta-alkajan helpompi lähteä ajamaan, manuaalia vai automaattia?
Vierailija kirjoitti:
Manuaali on itseasiassa helpompi ajaa taloudellisesti ja ennakoivasti, koska tiedä millaiset välityssuhteet ovat kullakin vaihteella. Automaatilla joudut vekslaamaan kaasun kanssa tai kulutus 0,5-1 l/100 km enemmän. Kytkimen käyttö toki edellyttää mekaanista työtä. Automaatti on hyödyllisimmällään ruuhkissa, missä jono matelee muutaman metrin kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten hassua miten pieni määrä ihmisiä tietää että ajo-opetuksen voi suorittaa pelkästään automaatilla ja korttiin tulee tällöin tämä erityisehto. Manuaalia sillä ei saa ajaa.
Kyllähän se kysytään heti autokoulun alussa. Ei sitä voi olla tietämättä.
Vähän alkanut tämän keskustelun luettuani mietityttämään, mitähän kaikkea muuta näillä "en ole koskaan kuullutkaan" -tyypeillä on mennyt autokoulun opeista ohi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi ajaa automaattikortin. Suurin osa autoista on jo automaatteja. Jollei museoautolla ajele, niin missäpä manuaalia olisi pakko ajella?
Voi kuule, manuaalivaihteita tehdään edelleen ja paljon.
Jos tähän asti on ollut kortiton, niin joka tapauksessa ajeluun sopivien ajoneuvojen määrä nousee kortin myötä. Keksittyjä ongelmia nuo sedän vm. 89 Toyotalla ajelut.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs helvettiä nyt taas? Tarviiko nykyään erikseen jonkun automaattikortin??
T.manuaalikortilla ajanut vaikka mitä
Ei tarvitse. Tavallisella ajokortilla saat ajaa kaikkia ajoneuvoja tietyissä ajoneuvoluokissa. Voit ajaa halvemman version ajokortista, millä ajo-oikeus rajattu vain automaattivaihteisiin ajoneuvoihin tietyissä ajoneuvoluokissa.
Itse ajaisin tavallisen ajokortin, vaikkei perheessä olisi kuin automaattivaihteisia autoja. Voi tulla tarve joskus ajaa manuaalivaihteista ja silloin turha henkilökohtainen rajoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manuaali on itseasiassa helpompi ajaa taloudellisesti ja ennakoivasti, koska tiedä millaiset välityssuhteet ovat kullakin vaihteella. Automaatilla joudut vekslaamaan kaasun kanssa tai kulutus 0,5-1 l/100 km enemmän. Kytkimen käyttö toki edellyttää mekaanista työtä. Automaatti on hyödyllisimmällään ruuhkissa, missä jono matelee muutaman metrin kerrallaan.
Meillä on sähköauto, joten nuo litrakulutukset eivät voi pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kelle on, kelle ei. Yli 20 vuotta autoilua takana ja yhdenkään autoni välityssuhteita en ole tiennyt tai vaikka tietäisin, niin en tiedä miten tietoa käyttäisin.
Vieläköhän tuo vuosikymmeniä puhuttu ylimääräinen kulutus pitää paikkansa, kun automaati kehittyneet? Skoda Octaviassa ilmoittavat automaatille pienemmän kulutuslukeman kuin manuaalille.
Vierailija kirjoitti:
Vieläköhän tuo vuosikymmeniä puhuttu ylimääräinen kulutus pitää paikkansa, kun automaati kehittyneet? Skoda Octaviassa ilmoittavat automaatille pienemmän kulutuslukeman kuin manuaalille.
Perinteiset automaatit kuluttivat enemmän. Octaviassa (ja monissa muissa VW-konsernin autoissa) on kaksoiskytkinvaihdelaatikko ja se on huomattavasti taloudellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vähän alkanut tämän keskustelun luettuani mietityttämään, mitähän kaikkea muuta näillä "en ole koskaan kuullutkaan" -tyypeillä on mennyt autokoulun opeista ohi...
No en oo autokoulua koskaan käynyt, isä opetti ajamaan vuonna 1991. Mutta älä pelkää, olen siitä saakka ajanut noin 15 tkm vuodessa, ilman yhtään itse aiheuttamaani kolaria.
Ihan rehellisesti, luulin, että se ajokortin erityisehto automaattivaihteistosta on tarkoitettu ihmisille, joilla on osittainen invaliditeetti ja siksi mahdottomuus ajaa manuaalivaihteista autoa.
Milloin nuo automaatit yleisatyivät autokoulussa ?
Minä olen vanha setämies 47v, sillon 1992 kaikki autokoulun autot manuaaleja, eikä asiasta keskusteltu millään lailla.
Automaatilla ajelen,enkä vaihtais .
No mitä vattua, kuka tämmöstä edes miettii. Jos ei oo kykeneväinen opettelemaan kytkimen ja manuaalivaihteiston käyttöä (rajoitteet pois lukien ja ne ei ole kyllä henkisiä), ei ole kykeneväinen ylipäätään liikenteeseen. Meillä käytössä sekä manuaali- että automaattivaihteisia autoja ja varsin sujuvasti ajetaan molemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi ajaa automaattikortin. Suurin osa autoista on jo automaatteja. Jollei museoautolla ajele, niin missäpä manuaalia olisi pakko ajella?
Voi kuule, manuaalivaihteita tehdään edelleen ja paljon.
Jos tähän asti on ollut kortiton, niin joka tapauksessa ajeluun sopivien ajoneuvojen määrä nousee kortin myötä. Keksittyjä ongelmia nuo sedän vm. 89 Toyotalla ajelut.
Kyllä se -89 Toyota tms. manuaalivaihteinen rupuauto saattaa alkaa houkuttaa siinä vaiheessa, jos nuoren pitää itse ostaa oma autonsa köyhänä opiskelijana tai matalapalkkaisena keikkatyöläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten hassua miten pieni määrä ihmisiä tietää että ajo-opetuksen voi suorittaa pelkästään automaatilla ja korttiin tulee tällöin tämä erityisehto. Manuaalia sillä ei saa ajaa.
Se on turhaa tietoa, ei jää muistiin, jos on ollut itsestään selvää, että ajaa manuaalin. En itsekkään muista vaikka että minkä värinen autokoulun auto oli, vaikka sen monta kertaa näin, kun ei tiedolla ole mitään merkitystä minulle.
Automaattivaihteiset autot sopivat paremmin vähä-älyisille, kuten usalaisille.
Vierailija kirjoitti:
En ehkä ottaisi vinkkejä vastaan viiskymppiseltä, joka on ajanut kortin pari vuotta sitten, kun Göran ei jaksa aina kuskata kampaamoon.