Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajaisitko automaatti vai manuaali kortin?

Vierailija
13.07.2021 |

Jos nyt olisit ajamassa ajokorttia, ottaisitko manuaali- vai automaattikortin? Mikä noissa on hintaero?

Meillä ja lähisukulaisilla on kaikilla vain automaatteja. Tytär haluaisi automaattikortin, mutta meistä kannattaisi samalla hommata vaikeampi manuaalikortti. Tytär arvelee, että sitä ei tarvitse koskaan.

Kommentit (197)

Vierailija
61/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Onko tää joku valinta muka nykyään?

Aina on voinut valita halutessaan pelkän automaattivaihteisen kortin nykyajalla.

Mitä tarkoittaa aina? Ei kyllä 7 vuotta sitten tällaista valintaa ollut.

Aivan varmasti on. Minulla on vielä valokuva vanhasta pahvikortistani, jossa tämä kyseinen kohta löytyy.

😅 No ei löydy. Väitätkö, että sä olet valinnut autokoulussa, että mä nyt ajan vaan automaattikortin, koska en koskaan aja manuaalista? Et ole. 7-vuotta sitten ajettiin molempia, 15 vuotta sitten vain manuaalia.

Väitä mitä lystäät. Näin asia kuitenkin on.

Sulla muka lukee kortissa, että saat ajaa vain automaattia? Laitapas kuva. Ei muuten lue.

Ei minulla luekaan, mutta vanhassa pahvikortissa oli sellainen optio: https://ajokortti-info.fi/fi/perustietoa-ajokortista/suomessa-kaytossa-…

Missähän tässä puhutaan automaattikortista?

Vierailija
62/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajaisin manuaalin.Meillä on ollut myös automaatti ja ihan jees sillä oli ajaa.Sen huomasin et mun oli helpompi vaihtaa ns.lennosta autoa.Meillä oli siis kaksi autoa toinen manuaali ja toinen automaatti.Mulle oli sama kumman rattiin hyppäsin ni ajo onnistu.Juu no ihan ekalla kerralla automaatilla tuli yhessä risteyksessä vähän töks.Mutta sen jälkeen ihan sama kummalla ajoin.Miehellä oli vaikeempi ajaa manuaalilla automaatin jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin manuaalikortti ilman erityisehtoja. Vuokraan usein auton, pystyn ajamaan automaattia, manuaalia ja ns robottivaihteistoa (jota ajetaan vähän eri tavalla, esim ei saa luistatella). Osaan ajaa lattiavaihdetta ja rattivaihdetta (autom. Ja manuaali) sekä jalkavaihdetta (mp) ja hittolainen veneenkin paakit on tutuksi tulleet.

Vierailija
64/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajaisin manuaalin.Meillä on ollut myös automaatti ja ihan jees sillä oli ajaa.Sen huomasin et mun oli helpompi vaihtaa ns.lennosta autoa.Meillä oli siis kaksi autoa toinen manuaali ja toinen automaatti.Mulle oli sama kumman rattiin hyppäsin ni ajo onnistu.Juu no ihan ekalla kerralla automaatilla tuli yhessä risteyksessä vähän töks.Mutta sen jälkeen ihan sama kummalla ajoin.Miehellä oli vaikeempi ajaa manuaalilla automaatin jälkeen.

Niin sitä en tiedä miten nykyään ois jouhevaa vaihto kun ikää on tullut lisää...

Vierailija
65/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi ajaa automaattikortin. Suurin osa autoista on jo automaatteja. Jollei museoautolla ajele, niin missäpä manuaalia olisi pakko ajella?

Vierailija
66/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voi ajaa automaattikortin. Suurin osa autoista on jo automaatteja. Jollei museoautolla ajele, niin missäpä manuaalia olisi pakko ajella?

Voi kuule, manuaalivaihteita tehdään edelleen ja paljon.

Vierailija
67/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatilla on ihan jees ajella, mutta eikö se nyt ole itsestään selvää että manuaalillakin pitää osata ajaa jos ajokortin haluaa? Kun eihän siinä ole mitään vaikeaa, noloa jos on mukamas ajokortti muttei osaa käyttää vaiheita :D

Vierailija
68/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ajaa kumpaakin. Kyllä säälin ihmisiä jotka ovat ihan terveitä eivätkä silti suorita ajokoulua manuaalivaihteisella autolla. Ei se ole ylivoimaisen vaikeaa.

Vierailija
69/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on voinut valita halutessaan pelkän automaattivaihteisen kortin nykyajalla.

Aivan varmasti on. Minulla on vielä valokuva vanhasta pahvikortistani, jossa tämä kyseinen kohta löytyy.

😅 No ei löydy. Väitätkö, että sä olet valinnut autokoulussa, että mä nyt ajan vaan automaattikortin, koska en koskaan aja manuaalista? Et ole. 7-vuotta sitten ajettiin molempia, 15 vuotta sitten vain manuaalia.

Sulla muka lukee kortissa, että saat ajaa vain automaattia? Laitapas kuva. Ei muuten lue.

Ei minulla luekaan, mutta vanhassa pahvikortissa oli sellainen optio: https://ajokortti-info.fi/fi/perustietoa-ajokortista/suomessa-kaytossa-…

Et kyllä ihan älykkäämmästä päästä ole. Kohta Automaattivaihteisto.

Vierailija
70/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten hassua miten pieni määrä ihmisiä tietää että ajo-opetuksen voi suorittaa pelkästään automaatilla ja korttiin tulee tällöin tämä erityisehto. Manuaalia sillä ei saa ajaa.

Vierailija
71/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin autokoulun 15 vuotta sitten ja silloin sanottiin, että jos suoritan autokoulun automaattivaihteisella autolla (kyllä niitä oli jo silloin olemassa :)), ajolupa ei koske manuaalivaihteista autoa.

Vierailija
72/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manuaali on ns. ajajan auto. Sellaiselle, joka oikeasti nauttii siitä ajamisesta. Automaatti sellaiselle, jolle autoilu on vain välttämätöntä pakkopullaa.

Vierailija
73/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Manuaali on ns. ajajan auto. Sellaiselle, joka oikeasti nauttii siitä ajamisesta. Automaatti sellaiselle, jolle autoilu on vain välttämätöntä pakkopullaa.

Höpö höpö. 

Vierailija
74/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortti vuodesta -85 ja silloinkin sai ajaa B-kortin automaattivaihteilla. Toki oli aika harvinaista. Ja C-korttilaisen piti osata inssissä synkonoidun vaihteiston toiminta.

Vierailija
75/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kyllä ihan älykkäämmästä päästä ole. Kohta Automaattivaihteisto.

😅😂🤣 Jep, fiksukin vielä.

Vierailija
76/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeampi millä tavoin? Mulla ei ole koskaan ollut muita kun manuaaleja, en ota automaattia ennen kun on pakko.

Manuaalilla jos osaa ja pystyy ajamaan, pystyy ajamaan myös automaatilla. Toisin päin ei onnistu. Kuitenkin eteen saattaa tulla tilanteita, että pitäisi ajaa sillä vuokramanulla tai työpaikan/kaverin manuaalivaihteisella vaikka kuinka tuntuisi siltä, että eihän kenelläkään lähipiirissä ole kun automaatteja.

Manuaalilla olen kortin saanut mutten sen jälkeen ole manuaalilla ajanut.

Jos eteen sattuu manuaali niin en vaan aja. Yksinkertaista. Toki hätätilanteessa ajaisin mutta jos ei ole pakko niin miksi ajaa?

Huollon ajaksi olen pyytänyt ja saanut automaatin.

Ajoin kortin vasta 31-vuotiaana 7 vuotta sitten.

Ei tullut siis 31 vuoteen tilannetta että olisi pakko ajaa yhtään millään autolla. Bussit, junat ja taksit kulki ja 2 tervettä jalkaa ja fillari.

Pointti on se että on paljon kortittomia ihmisiä joiden ei autoa tarvitse ajaa. Miksi kortin saamisen jälkeen on pakko ajaa kaikkea mahdollista?

Manuaalikortin ajaisin silti edelleen paitsi jos hintaero olisi huomattava. Manuaalilla ei kuitenkaan ole tarvinnut ajaa kertaakaan.

Vierailija
77/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain ajokortin vuonna 2002. Tuolloin autokoulun teoriakirjassa sanottiin, että on mahdollista ajaa kortti automaattivaihteisella autolla, jolloin ajokorttiin tulee merkintä siitä. Manuaalivaihteista autoa ei silloin saa ajaa. Ajaisin kyllä edelleenkin kortin manuaalivaihteisella autolla, vaikka nykyään meillä on automaatti, koska silloin on ainakin joku käsitys manuaalivaihteisen auton ajamisesta. Todennäköisesti seuraavakin auto on automaatti, kun manuaalivaihteiset autot ovat vähenemässä.

Vierailija
78/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortti vuodesta -85 ja silloinkin sai ajaa B-kortin automaattivaihteilla. Toki oli aika harvinaista. Ja C-korttilaisen piti osata inssissä synkonoidun vaihteiston toiminta.

Toki, mutta et sä automaattikorttia saanut. Siitähän tässä puhutaan. Mistä sä luulit olevan puhe?

Vierailija
79/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten hassua miten pieni määrä ihmisiä tietää että ajo-opetuksen voi suorittaa pelkästään automaatilla ja korttiin tulee tällöin tämä erityisehto. Manuaalia sillä ei saa ajaa.

Samat ei osaa edes liikennesääntöjä.

Vierailija
80/197 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain ajokortin vuonna 2002. Tuolloin autokoulun teoriakirjassa sanottiin, että on mahdollista ajaa kortti automaattivaihteisella autolla, jolloin ajokorttiin tulee merkintä siitä. Manuaalivaihteista autoa ei silloin saa ajaa. Ajaisin kyllä edelleenkin kortin manuaalivaihteisella autolla, vaikka nykyään meillä on automaatti, koska silloin on ainakin joku käsitys manuaalivaihteisen auton ajamisesta. Todennäköisesti seuraavakin auto on automaatti, kun manuaalivaihteiset autot ovat vähenemässä.

Sai ajaa, silloin ei oltu eritelty kortteja. Tyolloin ajettiin molemmilla, inssin sai valita. Ja tämä on täysi fakta, väitä mitä väität.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme