Ajaisitko automaatti vai manuaali kortin?
Jos nyt olisit ajamassa ajokorttia, ottaisitko manuaali- vai automaattikortin? Mikä noissa on hintaero?
Meillä ja lähisukulaisilla on kaikilla vain automaatteja. Tytär haluaisi automaattikortin, mutta meistä kannattaisi samalla hommata vaikeampi manuaalikortti. Tytär arvelee, että sitä ei tarvitse koskaan.
Kommentit (197)
Mä en ymmärrä näitä manuaali-intoilijoita. Suurimman osan elämästäni olen pakon edestä ajanut manuaalilla, eikä se taito häviä enää. Mutta onhan automaatti paljon mukavampi, erityisesti kaupungeissa. Ihania nää nykyautot joissa riittää kun painat stop. Vaihteet menee parkille ja käppäri päälle.
Vierailija kirjoitti:
Automaattikortti on sellaisille jotka tarvitsevat erityisvalmisteisia autoja eli heillä on joku ns. kehitysvamma, esim. lyhytkasvuisuus tms.
Näinhän se on, ihan samoin kuin autossa sähköikkunat on niille jotka ei jaksa veivata ikkunaa alas ja sähköstartti etenkin on vain vellip seitä varten jotka ei pysty veivaamaan konetta käyntiin.
Naisille automaatti ehdottomasti. Ehkä vähän vähentää sähläystä liikenteessä. Miehille sitten manuaali
Vierailija kirjoitti:
Manuaali tietysti. Ostin viime kesänä ensimmäisen autoni. Yksi kriteeri oli manuaalivaihteet.
Miksi haluat tehdä elämästäsi hankalampaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaattikortti on sellaisille jotka tarvitsevat erityisvalmisteisia autoja eli heillä on joku ns. kehitysvamma, esim. lyhytkasvuisuus tms.
Näinhän se on, ihan samoin kuin autossa sähköikkunat on niille jotka ei jaksa veivata ikkunaa alas ja sähköstartti etenkin on vain vellip seitä varten jotka ei pysty veivaamaan konetta käyntiin.
Oli puhe _ajokortin_ erityisvaatimuksista, ei auton. Erityisvaatimuksia on mm. se että tarvitsee silmälasit. Yhtä lailla tuo automaattivaihteisto lasketaan erityisvaatimukseksi siinä ajokortissa. Saat ajella mun puolesta millä vaan ja availla ikkunoitasikin mutta puhutaan nyt siitä _ajokortista_ edelleen.
Automaatti ehdottomasti. Tarvitaan uusia kuskeja Suomen surkein kuski ohjelmaan.
Manuaalilla ajaminen tuntuu aidolta autoilulta. Vaihteiden vaihtaminen nyt vaan kuuluu autoiluun. Ei se ole vaikeaa ja vaikka olisikin, nin mitä siitä. Sitä paremmalta tuntuu se hallita.
Ovatko nämä siis eri hintaisia nykyään? Ihan uusi juttu itselle. Manuaaliko kalliimpi?
Vierailija kirjoitti:
Manuaalilla ajaminen tuntuu aidolta autoilulta. Vaihteiden vaihtaminen nyt vaan kuuluu autoiluun. Ei se ole vaikeaa ja vaikka olisikin, nin mitä siitä. Sitä paremmalta tuntuu se hallita.
Oletko kovinkin paljon ajanut nykyaikaisella automaatilla?
Minulle automaatti, jos vielä joskus menen autokouluun. Manuaalilla ajaminen on ihan liian ylivoimaisen vaikeaa minulle, koska jännitän kaikkea....
Manuaalissa saa itse päättää millä kierroksilla kihtyy.
Aja samanlainen kuin Purran Riikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kovinkin paljon ajanut nykyaikaisella automaatilla?
En ikinä, koska en halua. Haluan ajaa manuaalilla. :)
Käsillä voi tehdä muutakin kuin vaihtaa vaiteita
Manuaali. Manuaalilla ajaminen on ihan hyvä osata, ja sitten voi ajaa kumpaakin, jos ajaa automaatin niin ei voi ajaa manuaalilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti kertoo siitä, ettet ole automaatin ratissa ikinä ollut.
USA:ssa on kaikki kuulemma olleet jo pitkään automaattivaihteisia autoja.
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa automaatissa myös, jos haluaa. Monissa vaihteistoissa on ns. "sport" asento jolla käyttää automaattisesti kovempia kierroksia ja sitten myös manuaalimoodi, jossa joko pienillä kepin liikkeillä tai ratin takana olevilla "läpysköillä" pystyy pyytämään jotain tiettyä vaihdetta.
Toki sillä erotuksella ettei virhettä voi tehdä, ei vaihda liian isolle tai pienelle, tai päästä autoa sammumaan kuten aidossa manuaalissa voi käydä.
Täh? Onko tää joku valinta muka nykyään?
Juu, vaikka jossain kesätyöpaikassa pitääkin lähteä firman vanhalla pakulla joka onkin manuaali. Suomessa on niin paljon liikenteessä manuaaliautoja ja ilmeisesti jotkut ostaa vielä uusiakin (tehdäänkö niitä edes enää) joten parempi olla manuaali-kortti.
Jossain jenkkilässä missä niitä manuaaleja ei oikeasti ole, ei kukaan automaattisesti oleta että sellaisella pystyy kuka tahansa ajamaan kuten suomessa joten tilanne on eri.