Miksi jotkut ihmiset vihaavat KAIKKEA liikuntaa ilman "pätevää" syytä?
En itsekään ole mikään liikuntahullu, mutta tykkään käydä pyörälenkeillä (3-4 krt/vk) ja kävelemässä. En vain ymmärrä, miksi jotkut ihmiset suorastaan vihaavat kaikkea liikuntaa ilman, että heillä olisi suurempia fyysisiä rajoitteita, jotka estävät liikunnan harrastamisen.
Mikä siinä liikkumisessa niin inhottaa? Itselleni tulee ainakin AINA parempi olo - niin fyysisesti kuin henkisesti - liikunnan jälkeen.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pätevä syy vihata liikuntaa?
Hyvä kysymys. Sitäpä minäkin ihmettelen.
Ap
Ajanhukkaa! Kävellä ilman päämäärää pitkin pusikoita. Mitä hauskaa siinä on, ei mitään.
Minulle ei tule mitään hyvää oloa ja fiilistä liikunnasta! Toki on mukavaa, kun rehkiminen päättyy, kuten kaatosateesta on kiva päästä suojaan. Mutta en minä ainakaan mene kaatosateeseen kokeakseni suojaan pääsemisen ilon! Kyllä minä silti liikun,koska pakkohan se on jotain tehdä. Otin koirankin, jotta tulisi liikuttua enemmän. Ei se ulkoilu aina mitään suurta tuskaa ole, mutta ei se kyllä koskaan mikään suuri nautintokaan ole!
Vierailija kirjoitti:
Niin.. Mä pidin liikunnasta kunnes sairastuin. (en siis pysty enää oikein liikkumaan).
Joillekin se on tottumiskysymys (siis tottuu liikkumaan ja saa siitä fiilareita).
On kyllä joku tutkimuskin, että jotkut saavat liikunnasta mielihyvä hormooneita ja toiset eivät.
Onhan ihmisissä muutenkin eroja.. En ole ikinä tajunnut esim. Auringossa makoilua (ruskettumista).
Itselle kävi samoin. Ja olen alkanut epäilemään, että osalla liikuntaa vihaavista on tietämättään joku vastaava sairaus lievänä. Jolloin syy vihata syy vihata liikuntaa olisi se, että se oikeasti sairastuttaa pahemmin. Mutta koska sairaus lievä ja oloon tottunut, eivät edes tajua epäillä sairautta. Ja vaikka osaisi, eivät lääkärit tunnista, kun tämän tyyppisten sairauksien diagnosointi on lapsen kengissä.
Haluaisin kyllä liikkua, mutta tällä hetkellä olen niin huonossa kunnossa etten jaksa edes kävellä. Olisin iloinen, jos pystyisin liikkumaan, vaikka en ole liikunnan harrastaja. Eli kysymykseen miksi ihmiset ei liiku, kaikki vaan ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy - koululiikunta.
Sillä saatiin/saadaan tapettua se vähäinenkin liikkumisen riemu.
Jos on huono ope niin ihan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Hyvähän se on keskustasta huudella.
Täällä on joka kauppaan kaksi kilsaa matkaa, ylämäkiä joka suunnassa. No, kyllä mä sinne jaksan kävellä, mutta entäs kauppatavarat!
Olen kuiteskin jo liki70v. Jaksaisin kymmenen kiloa, mutten enempää.
Kaikki ei saa liikunnasta hyvää oloa. Minä liikun terveyden ja ulkonäön takia paljon, enkä ole saanut sitä hyvää oloa liikunnasta mistä terveystiedon tunneillakin puhuttiin. Muita syitä: jos ihmisellä on huono kunto, mikä vaan liikunta tuntuu epämiellyttävältä. Kaikki ei tykkää samoista asioista. On myös mhdollista että olisikin jokin kiva laji, mutteivat ole päässeet kokeilemaan sitä.
Tottumiskysymys varmaan. Lapsesta asti jos kulkee ensin rattaissa ja sitten autolla / bussilla jokapaikaan niin kävelyt, pyöräily ja kaikki mahdollinen liikunta on ihan vierasta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan uhriutua koko loppuiäksi.
Koska liikunnasta tulee aina nälkä. Moni liikkuu laihtuakseen ja kierre on valmis.
Koska koululiikunta on nöyryyttänyt niin montaa ihmistä. Kakki eivät ole luonnostaan nopeita ja ketterä vaan kömpelöitä ja hitaita verrattuna muihin, vaikka kuinka harjoittelevat. Nämä kömpelöt ja hitaat valittiin aina viimeisenä joukkueeseen. Heille ei pelissä koskaan syötetty palloa, ja sitten opettaja huusi, että liiku, liiku.
Ihmisiä ei kiinnosta oma terveys. Kikkaillaan jollain ihme ruokavalioilla kompensoiden passiivista elämäntapaa. En minäkään liikunnasta nauti, mutta on ihan selvää mitä siitä seuraa jos liikuntaa ei harrasta. Haluan pysyä terveenä ja työkykyisenä pitkään.
Liikkumattomista ihmisistä tulee iso lasku yhteiskunnalle, mutta ei se heitä huolestuta kun joku muu maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä tähän kommenttiini: Jos osaa päätellä syyn ja seurauksen koululiikunnan negatiivisesta vaikutuksesta, niin luulisi ihmisen myös osaavan ajatella, että olen nyt aikuinen ja voin lähteä kokeilemaan löytäisinkö liikunnan ilon. Itsehän siinä vain pitää kiinni siitä negatiivisesta ajatuksesta. Kannattaako itseään jarruttaa noin?
Vierailija kirjoitti:
Koska liikunnasta tulee aina nälkä. Moni liikkuu laihtuakseen ja kierre on valmis.
Koska koululiikunta on nöyryyttänyt niin montaa ihmistä. Kakki eivät ole luonnostaan nopeita ja ketterä vaan kömpelöitä ja hitaita verrattuna muihin, vaikka kuinka harjoittelevat. Nämä kömpelöt ja hitaat valittiin aina viimeisenä joukkueeseen. Heille ei pelissä koskaan syötetty palloa, ja sitten opettaja huusi, että liiku, liiku.
Eikö ole ihanaa, että nyt kukaan ei pakota pelaamaan joukkuepelejä eikä ole opettajaa huutamassa? Nyt voit vain mennä ihan itseksesi ja liikkua kuinka tahdot. Jos menet vaikka lenkille, niin ketään ei kiinnosta oletko kömpelö tai hidas. Olet heille vaan joku random lenkkeilijä.
Ahdistus, unettommuus ,2 A Ja O mt-ongelmiin + yksinäisyys
Vihaan liikuntaa enkä ole koskaan saanut tuota kaikkien hypettämää hyvän olon tunnetta mistään liikunnasta. Kai mussa on joku vika sitten. Hikoilen helposti ja vihaan sitä joten miksi harrastaisin liikuntaa?
Tässä yksi näkökulma.
Liikuntaan liittyy tosi monella traumoja vaikkapa koululiikunnasta, on esim. haukuttu ja häpäisty ja tähän on saattanut myös opettaja osallistua. Jos lapsena ei saa liikunnasta mitään positiivisia kokemuksia, ne vaikuttavat usein koko loppuelämään enemmän tai vähemmän. Trauma jää aina ikään kuin kehoon asumaan, ja tarpeeksi rankka liikunta tai vaikka tiettyjen liikuntavälineiden näkeminen triggeröi tunteet pintaan.
Nämä ei ole edes niin harvinaisia juttuja kuin voisi luulla, vaikka nykyään somen ym avulla tulevatkin tietoon useammin.
Liikunta, siinä yksi hyvä ja järkevä asia. Mutta huvittavaa jos ja kun näiden hyvien ja järkevien elintapojen tuputtamista tuputetaan väkisin, jopa loukaten perusoikeuksia, jopa ehkä rikoksin.
Silloin ei oikein tiedä mitä pitäisi ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies laittoi kelloon asetuksen muu liikunta ja lapioi tunnin kuluttaen yli 2000 kaloria. Miksi silloin pitäisi lähteä erikseen lenkille tai salille? Kaloria kuluu ihan arjessa huomaamatta kunhan tekee muutakin kuin makaa sohvalla puhelin kädessä.
Tuohan on juuri sitä liikuntaa (=hyötyliikunta). Mutta tunnen useammankin ihmisen, jotka asuvat kerrostalossa eivätkä harrasta minkäänlaista liikuntaa - ei hyöty- tai muutakaan, koska heitä ei kiinnosta. En vain ymmärrä, miksi ei kiinnosta.
Ap
Ihmiset on erilaisia. Oletko itse kiinnostunut oopperasta?
Ei liikunnan ja urheilun harrastaminen tarkoita sitä että ei olisi aikaa syventyä muihinkin asioihin kuten vaikka musiikkiin, kirjallisuuteen ja elokuviin et
Eipä XD Aikaa on rajallisesti, yksi asia on ihan konkreettisesti poissa jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siellä taas yksi entinen koulukiusaaja nälvimässä. Ime paskaa.
Saamattomuus ja tekosyiden keksiminen