Miksi joku käyttää vain käteistä?
Miksi joku tänä päivänä enää maksaa kaikki ihan tavallisetkin ruokaostoksetkin käteisellä? Lompakko täynnä seteleitä. Onko diileri vai eikö saa pankkikorttia (koska ei luottotietoja)?
Kommentit (73)
Taidampa alkaa käyttämään pelkkää käteistä ihan vain siksi, että uteliaat saavat ihmetellää 😂
Miksi rikollista ulosottomiestä ei seurata mitä hän tekee, miksi hän tekee, mikä on motiivi, liittyykö ulosottomiehen rikolliseen toimintaan korruptiota, ihmiskauppaa, kiristystä, paritusta, rahanpesua?
Mä opin käyttämään käteistä, kun olin jonkun aikaa tt-tuella, silloin päätin ettei minkään tahon tarvitse tietää mihin kaikkeen rahani käytän.
Piensijoittaja kirjoitti:
Tukiasaavalla ei saa olla kummoisia säästöjä. Jos toimeentulotukea saava vaikka myy jotain omaisuuttaan ja tallettaa rahat tililleen, ne pienentävät tukia. Onko sitten ihme, että rahat pidetään mielummin käteisenä viranomaisilta piilossa?
Kelan kanssa pitää olla tarkkana.
Tein vastikään muutaman tonnin sijoituksen Kelan tuista korona-aikana säästämilläni rahoilla. Paluupostissa tuli selvityspyyntö: halusivat tiliotteita, joista korttimaksajalla näkyisi jokainen ostos. Minulla näkyy vain pari määrittelemätöntä nostoa kuuksudessa.
Sielläpähän ynnäilevät. Kertovat varmaan kohta voinko olla hengissä näillä tuloilla.
Tuo mainitsemasi lillukan varsiin takertuminen näkyy parhaiten pienten lotto/veikkausvoittojen käsittelyssä. Ei juurikaan kannata pelata, kun pikkuvoitotkin pienentävät toimeentulotukea.
Itse käytän oikeastaan aina käteistä, kun se on mahdollista. Pienen sivutoimisen yritykseni myynnistä suurin osa tulee käteisenä (noin 1000€/kk), ja sen tallettaminen maksaa joko rahaa (jos laitan yritystilille) tai aikaa ja ärsyyntymistä (jos laitan yksityisottona omalle tilille Finanssivalvonnan selvitysten täyttämisen muodossa). Jokaisesta eurosta on verot maksettu ja ne on kirjanpitoon laitettu, eikä siinä ole mitään hämärää. En kuluta paljoa, joten minulla on aina käteistä käytettävissä muutamia tonneja. En näe mitään järkeä siinä, että että näkisin erityistä vaivaa tai maksaisin palvelumaksuja rahan tallettamisesta tilille, kun voin käyttää sitä tavanomaisiin ostoksiin ilman lisäkuluja tai stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Helppo, kätevä tapa. Ei tarvi näpytellä tautisia aparaatteja...
Meinaat että ne setelit on sitten puhtaita vai?
Pääasiassa käytän käteistä, mutta joskus korttiakin. Rahat riittää paremmin, ei voi tehdä juurikaan heräteostoksia. Ja kun se käteinen tuntuu enemmän rahalta ja siksi siitä on vaikeampi luopua. Lisäksi aina kun maksaa kortilla, siitä menee korttiyhtiölle tai maksukonefirmalle provisio. Sekin raha valuu ulkomaille. En myöskään tykkää, että kaikesta toiminnastani jää jälki, vaikka mitään laitonta en teekään. Tosin tulevaisuudessa monikin nykyään normaali asia voi olla laitonta. Vaikka lihan ostaminen, niin hulluksi maailma on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Kyllä lähimaksu on nopeampi kuin rahojen kaivaminen esiin. Eikä lähimaksussa tarvi näpytellä mitään.
Mulla on rahapeliongelma ja puoliso antaa viikkorahat käteisenä, etten pelaa tiliä tyhjäksi joka kauppareissulla... vähän noloa on joo, mutta parempi kuin se että tili menee pelikoneeseen.
Maksan kaiken kortilla, jopa erään ulkolaisen tarvikekaupan 1 euron kahvin ja pullan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Mutta käsittelet mielessäsi tautisia rahoja!
Ja käteinen ei käy kaikkialla - aikanaan ei enää missään.
https://suomenkuvalehti.fi/tiede-ja-teknologia/kateinen-raha-voi-levitt…
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001833962.html
https://kuluttaja.fi/fi/artikkeli/valtakunnallisen-tavarataloketjun-kai…
https://www.is.fi/digitoday/art-2000010113756.html
Kannattaa käyttää aina käteistä kun mahdollista, niin jää mahdollisimman vähän tietoa isoveljelle. Saatamme ehkä joutua joskus pakenemaan kuin Jason Bourne. Valta menee lopulta harvojen käsiin ja meitä tullaan valvomaan kuten Kiinassa.
Jos huhut pitävät paikkansa, että jotkut (epänormaalit) seuraavat pilkuntarkasti tiettyjen henkilöiden rahankäyttöä joko työnsä puolesta tai hakkeroiden, niin kannattaa todellakin käyttää käteistä. Miettikää, jos olisi tilastot oikein vuosien ajalta. Teknisesti varmaankin mahdollista, vaikkakin epäuskottavaa.
Täällä Suomessa vouhotetaan joka päivä jostain uudesta maksuapista, ja jokainen maksaa kuten haluaa. Minä käytän välillä myös käteistä, on helpottavaa kun ei tule mitään spostia tai muuta sälää sähköisesti, kun esim käy ihan normaalisti ruokakaupassa. Digitaalinen turva/rauha on hyvä syy käteiselle. Menkää esim Saksaan tms, cash is king.
Mua säälittää nää mummot ja papat, joita "pakotetaan" käyttämään maksukortteja, vaikka se ei heiltä oikein luonnistu. Ensin kerrotaan kassalle että nyt minä maksan kortilla. Sitten työnnetään kortti väärin päin johonkin ja sitten näpyttely menee pieleen. Koko ajan vanhuksella on huoli siitä menikö tämä nyt oikein vai ei. Annetaan ikäihmisten maksaa käteisellä, jooko?
Kun miettii miten paskaisia ovat setelit ja kolikot ja ne vain heitetään siihen ostoshihnalle laskettavaksi niin melkein oksennut lentää. Saati kun kassa koskee niihin imeytyskäsineillään ja sitten koskee kaikkiin sinunkin ostoksiisi. Siinä on kaikki köyhien mällit kotona.
Käteisen käyttö varmistaa kauppiaan yrittäjäriskin ja oikeuttaa katteen perimisen. Korttiostajathan tiedetään joten tavaraa voidaan tilata varastoon juurikin se määrä mitä mener, käteisasiakas on arvoitus.
Vanhat ihmiset ovat fiksuja, eivätkä halua antaa omasta taloudestaan tietoja järjestäytyneelle rikollisuudelle. Tiedän muutamia, fiksuja, korkeasti koulutettuja, jotka juuri tästä syystä ovat siirtyneet käteiseen. Ihmisestä tiedetään kaikki, jos rahan käyttöä seurataan. Tiedetään sijainti ja hyvin paljon muutakin.