Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausviikko 12 - kertokaa, että tämä olo tästä paranee!

Vierailija
13.07.2021 |

Raskaus kauan odotettu ja toivottu, mutta plussauksen jälkeen ei paljon ilon hetkiä ole tähän raskauteen mahtunut, koska vointini on ollut todella huono!

”Raskaus on elämän onnellisinta aikaa” ja ”Naiset ovat kauneimmillaan raskaana” kommentoijat kiroan alimpaan helvettiin.

Päänsäryn ja pahoinvoinnin vuoksi en voi tehdä mitään, en voi juoda edes lasillista vettä oksentamatta. Kaikki ruoka tuntuu akkuhapolta vatsassa, vaikka yritän syödä lääkärin alkuraskauden pahoinvointiohjeiden mukaan. Alkukesästä en voinut mennä ulos hajujen takia ja nytkin helteellä käymme mieheni kanssa uimassa myöhään illalla, kun jo hämärtää. Nautin samoilusta luontopoluilla, uin, pyöräilen ja vietän normaalisti aktiivista ja urheilullista elämää, mutta nyt makaan kuin pöhöttynyt vesiruumis sisällä tämän oloni takia.

Sikiöllä ilmeisesti kaikki hyvin, mutta itse olen jo päättänyt, että jos tästä hengissä selviän ja saamme terveen vauvan, niin en ikinä enää halua olla raskaana.

Onko täällä kohtalotovereita tai muita, joilla on ollut rankka alkuraskaus, mutta sen jälkeen olo helpottanut? Onko toivoa, että vielä jossain välissä aidosti nautin tästä raskausajasta?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tuota aamupahoinvointi-termiä. Kyllä se pahoinvointi kesti itselläni ainakin koko päivän ja niin myös monilla tutuillani.

Jep. Minulla oli aamuisin ihan ok olo, mutta aina iltaa kohti väsymys ja pahoinvointi yltyi. Se oli oikein iltarutiini että kävin vielä 21 maissa oksentamassa ja sitten nukkumaan.

Vierailija
22/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ei puhuta tarpeeksi, raskaus on naiselle aivan valtava fyysinen taakka ihan kaikella tavalla. Ensimmäisen kolmanneksen olin koko 3kk aivan kuoleman väsynyt, nukuin koko ajan. Toinen kolmannes oli helppo, raskaus ei vielä tuntunut ja jaksoin tehdä ja mennä. Kolmannella kolmanneksella alkoi jalat särkeä aivan vietävästi, piti vaihtaa sänkyä että saan nukuttua. Kävin viikottain hieronnassa, että edes vähän helpotti. Liitoskivut vaikeutti huomattavasti liikkumista, joten jouduin melkein koko ajan makaamaan. Nukkuminen alkoi olla vaikeaa, kun vauva valahti aina sille kyljelle jolla makasin ja alkoi painaa niin että n. 10min välein oli pakko vaihtaa puolelta toiselle. Tätä pyörimistä oli sitten koko loppuraskaus myös öisin, joten voitte kuvitella kuinka pahana olin kun joka paikasta tuli näitä kommentteja, että nyt kannattaa levätä ennen kuin vauva tulee.. joo niin niin, ihan omasta tahdostani en lepää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se lisää pahoinvointia jos ei syö tasaisesti.

Pieni ateria tai välipala n. kahden tunnin välein. Säännöllinen syöminen liittyy edelliseen ohjeeseen: kun suunnittelee säännölliset ateriat ja välipalat, nälkä ei yllätä. Suunnittelulla voi myös vaikuttaa siihen, että saa tarvittavia ravintoaineita.

Paras ystäväni pystyi alkuraskauden aikana syömään pelkkää vaniljajäätelöä. Itsellenikin neuvolassa sanottiin, että alkuraskauden aikana syöt mitä pystyt, jos on pahoinvointia. Kun olo on parempi, niin voi lähteä korjaamaan sitä syömistä. Raskausvitamiineja vaan koko raskauden ajan.

Vierailija
24/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyperemeesi tuo on. Ota yhteys neuvolaan. Näillä helteillä todella tärkeää nesteytys. Jouduin itse tiputukseen. Kyllä siitä selviää, usko minua❤️

Vierailija
25/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme vinkumista! Itseaiheutettu vaiva.

Niin on, mutta se ei kuitenkaan tee siitä yhtään vähempää vaivalloista niille, joille se sattuu olemaan erityisen hankalaa. 

Vierailija
26/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pahoinvointi kesti ensimmäiset 4 kk. Ei ainoastaan aamuisin, milloin tahansa saattoi oksettaa. Sitten se alkoi vähitellen helpottaa.

Kyllä menee ohi. Koeta kestää. Muista juoda nyt riittävästi ettei tule nestehukkaa.

Vierailija
27/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aiemmissa raskauksissa pahoinvointi loppunut kuin seinään rv 14. Nyt odotan viikolla 17, eikä pahoinvoinnin loppua näy. Tämä helle tekee tehtävänsä. Olen varautunut siihen, syksyllä ehkä helpottaa kun ilma viilenee.

Vierailija
28/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei parane. Sun raskaus on täysin sun oma vika joten toki joudut nyt kärsimään vielä puoli vuotta.

Pidän lapsia tekeviä tyhminä.

Jos asia ei liity sinuun, niin voit poistua täältä kommentoimasta.

Vierailija
29/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle gynekologi antoi ohjeeksi, että aamulla ennen sängystä nousemista kannattaa syödä jotain kuivaa, esim. paahtoleipä. Pienet annokset ja juoda ja syödä ei kannata samaan aikaan. Hiilihapotettuja juomia kannattaa myös välttää. Itse pystyin syömään oman pahoinvointini aikana vesimelonia, siitä saa myös nestettä näin helteillä. Tietysti kaikilla yksilöllistä tuo pahoinvointi.

Vierailija
30/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Viimeisellä kolmanneksella mennään, pahoinvointia on riittänyt ja vieläkin ajoittain, eli testattuja tuoreita vinkkejä:

1. Varmista että nukut tarpeeksi. Se voi olla enemmän kuin ennen. Itselläni siis hyvin nukuttujen öiden jälkeen pahoinvointi lievempää, mutta toisaalta myös heräsin ajoittain yöllä pahoinvointiin, minkä jälkeen päiväkin surkeampi.

2. Lepää, äläkä tunne siitä mitään painetta tai huonoa omaatuntoa. Pötkötä sohvalla ja sängyssä niin paljon kuin tarvitsee, älä yritä olla reipas. Liian aktiivinen päivä ja omien rajojen ylittäminen voi kostautua seuraavana päivänä.

3. Mitä tahansa mihin pitää keskittyä ja vie ajatukset hetkeksi muualle, se voi olla liikuntaa, kännykkä/tietokonepeli, lukeminen, autolla ajo... Tai ihan vain töissä käyminen, joskus keskittyminen muuhun auttaa 1-2 tuntia eteenpäin, mutta sitten äkkiä ruokaa ennenkuin olo taas tulee päälle

4. Säännöllinen ruokarytmi, ja mehua nassuun jos pystyt. Syö aina kun vain pystyt, oli kello mitä tahansa, ja ennakoivasti, tunnin välein jotain. Kuuntele oloa, yritä löytää sopiva hetki syömiselle, joskus pitää pakottaa itsensä alkuun, odottaa hetki ja sitten pystyy jatkamaan. Jos ei pysty ja yrjö lentää, niin yritä kuitenkin vähän, mitä tahansa millä saisi verensokeria edes hieman nostettua ja nestetasapainon kuntoon. Jotkut joutuu tiputukseen.

5. Joskus on vain parempi jättää hampaat pesemättä ja pestä vaikka seuraavana päivänä paremmalla hetkellä. Hampaille tää on hirveää mutta aina ei vaan pysty.

6. Hyväksy et tää on niin tätä ja kestää minkä kestää, mutta menee joskus ohi, viikko, päivä, tunti ja minuutti kerrallaan. Ei mitään hehkeää eikä riemukasta, mutta vauva kasvaa ja hänestä tulee ihana! Ja joskus 3 kk päästä voi tulla ihan kiva fiilis siitä mahasta, kun se kasvaa. Tuntui jotenki kiusalliselta sanoa ekasta, et en nauttinut raskaudesta, tokan kohdalla vaan hyväksyy et tää on tätä, mut lopulta kaiken sen arvoista. Ja kolmatta ei taida tulla, tää riittää 😂

Vierailija
31/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausviikko 10 ja hampaiden harjaus auheuttaa aina oksennusreaktion. Pidä siinä nyt huoli hampaistasi, jotka reikiintyvät raskauden aikana helpommin, kun ei saa hampaita harjattua ilman oksentamista ☹️

Vierailija
32/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nii. Ja vielä nämä:

- sängyssä makuullaan/ puoli-istuvassa asennossa syöminen

- tv-ohjelman äärellä syöminen, huomio ohjelmaan

Pahoinvointiajan ruokia,

Mitä pystyin syömään tyttöä odottaessa:

Lämpimät voileivät, suolakurkku, suklaavanukas, myslipatukat, suolaiset leikkeleet, tuoremehut

Ei mitenkään pystynyt: kala, keitetyt vihannekset, suklaa, karkki

Pystyin syömään poikaa odottaessa:

Juustovoileivät, jugurtti, jotkut tuoreet vihannekset ja hedelmät, keitetty peruna oli herkkua, jotkut valmisruuat, kala, suklaa, mehut, jäätelö

Ei mitenkään pystynyt: paistetut ruuat, myslipatukat

Vierailija
33/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi poikaa ja selvisin niillä kerroilla ilman pahoinvointia ja muutenkin oli ihanaa odotusaikaa. Ennen poikia odotin tyttöä, joka valitettavasti meni kesken, mutta raskausaika oli aivan hirveää ja järkyttävää oikeastaan ihan siihen saakka, kunnes lapsi valitettavasti kuoli kohtuun. Oli mielestäni jopa normaalia oksennustautia pahempi olo 24/7, missään eikä mitenkään ei ollut hyvä olla. Olisi kyllä ärsyttänyt kuunnella jotain ”raskaus ei ole sairaus” -juttuja silloin.

Vierailija
34/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanen kysyä. Onko tuo hyperemeesi perinnöllistä? Te joilla on ollut kyseistä vaivaa, kärsikö äitinne tai siskonne samasta vaivasta? Entä tuliko vaiva joka raskaudessa? T. Ei-synnytyspelkoinen mutta raskauspelkoinen

Aloittajalle jaksamista!

Vierailija
35/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan ollut yhteydessä neuvolaan, ap? Tuo ei kuulosta ihan tavanomaiselta määrältä pahoinvointia ja olen huolissani saatko tarpeeksi nestettä päivän aikana.

Ystäväni oksenteli ekassa raskaudessaan ekat 3 kk, sitten helpotti. Oksentelua oli ihan mihin aikaan päivästä tahansa. Ei joutunut kuitenkaan tiputukseen tms., koska pystyi juomaan. Toinen raskaus oli hänelle jo helpompi.

Itse en ole oksentanut kahden raskauden aikana kuin yhden kerran. Silti en todellakaan väitä, että raskaus olisi ihanaa! Se on ihan puppua! Keskiraskaus on itselläni ollut helppoa aikaa, mutta alkuraskaus ja loppuraskaus täynnä kremppaa. Raskaus on naisen kropalle suuri rasitus ja sen kyllä tuntee nahoissaan. Onneksi krempat jäävät lähes aina lapsen syntymähetkellä pois ja ne ensimmäiset päivät ja viikot ovat ainakin minun muistoissani kultautuneet! Todellisuus on tietysti täynnä väsymystä jne. Mutta myös suuria onnen hetkiä.

Vierailija
36/37 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se yleensä kohtapuoliin helpottaa!

Mutta tuo raskaudesta nauttiminen oli kyllä täyttä kukkua ainakin mun osalta! Helppo raskaus, ei pahoinvointia tai selkäkipuja tai mitään. Mutta olihan se aika nyt ihan oikeasti perseestä. Ei mitään kivoja vaatteita, maha aina tiellä, epämukava nukkua ja liikuntaa ei voinu entiseen tapaan harrastaa. Eikä kyllä vieläkään näin 2kk vauvan kohdalla. Myös raskaushehku, niinku mitä se on?! Ainiin, meikatussa ja muokatussa kuvassa näkyy ja ihmiset livenä lämpimikseen sanoo. Siinäpä se taisi ollakin.

Ihan kokemuksella sanon. Jos tuntuu että et nauti raskaudesta myöskään sen jälkeen kun pahoinvointi on ohi niin se on täysin okei! Älä tunne painetta siitä että tän pitäis olla yksisarvisia ja vaaleanpunaisia hattarapilviä. Ei siitä kaikki nauti. Ystäväni ikävöi vauvamasuaan jo parin viikon jälkeen ja mä taas oon erittäin onnellinen että sitä ei enää ole.

Vierailija
37/37 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa