Milllä tavalla koulukiusaamista voitaisiin ehkäiistä?
Kommentit (69)
Ei ne kiusaamistapaukset ole mustavalkoisia, niin kuin ei maailmakaan. Omina yläasteaikoinani oli eräs poika, joka ilmeisesti omasi todella huonot sosiaaliset taidot. Tämä poika oli koko koulun kiusaama, sillä hän kerjäsi verta nokastaan joka päivä ja kun viimein joku nappasi tätä tyyppiä pataan, oli hän välittömästi itkemässä kiusaamista. Minut leimattiin kiusaajaksi kun olin toistuvasti napit vastakkain tämän tyypin kanssa. Muistan elävästi rehtorin puhuttelun kun sanottiin "mitä jos Ilpo haluaa olla sun kaveri" no minä en halua. Kai edes seuransa saa valita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kiusaamistapaukset ole mustavalkoisia, niin kuin ei maailmakaan. Omina yläasteaikoinani oli eräs poika, joka ilmeisesti omasi todella huonot sosiaaliset taidot. Tämä poika oli koko koulun kiusaama, sillä hän kerjäsi verta nokastaan joka päivä ja kun viimein joku nappasi tätä tyyppiä pataan, oli hän välittömästi itkemässä kiusaamista. Minut leimattiin kiusaajaksi kun olin toistuvasti napit vastakkain tämän tyypin kanssa. Muistan elävästi rehtorin puhuttelun kun sanottiin "mitä jos Ilpo haluaa olla sun kaveri" no minä en halua. Kai edes seuransa saa valita.
Jos toisen sosiaaliset taidot ovat niin huonot, että hän möläyttelee siksi jotain ilkeää, niin kyllä niistä huonoista käytöstavoista saa sanoa hänelle: ”Noin ei sanota/käyttäydytä!” Tai voi kertoa opettajalle. Mutta ei, sellaistakaan ei saa alkaa kiusaamaan. Koulussa on oltava ”kaikkien kaveri” ainakin jollain tasolla, eli vastaa tervehdyksiin ja vaihtaa joskus muutaman sanan, jos toinen tulee juttelemaan. Vapaa-ajalla voi valita kaverinsa.
Vierailija kirjoitti:
"Ongelma on myös se että kiusaajia ei tunnisteta."
Ei haluta tunnistaa.
Varsinkaan kun ovat sitä paremaa kastia kuten opettajien omia lapsia..
"...kiusaajassa on jotain pielessä, kun hän kiusaa..."
Nyt ollaan asian ytimessä.
Niin kauan kuin on ihmisiä, on kiusaamistakin. Paljon voidaan Suomessa toki tehdä, että ongelmaa saadaan yleisellä tasolla pienettyä mutta kokonaan sitä tuskin saadaan kitkettyä ikinä, koska siihen liittyy selviä valtapyrkimyksiä. Ja valtaahan ihmiset joka tapauksessa pyrkivät aina hamuamaan. Kysymys on siis laajemmasta ilmiöstä meidän ihmisten elämässä loppupeleissä. Vallan halusta perimmiltään.
Vierailija kirjoitti:
No se lapsihan vaan tykkäis siitä jos määräaikaisesti erotettaisiin koulusta. Sehän tietäisi vapaata koulusta.
Joo, luultavasti se ei luupäihin auta juurikaan, mutta se mononkuva takapuoleen ja kiusaaja ulos koulusta antaisi muille turvallisen oppimisympäristön.
Eikö oikeasti tämän useampaa ihmistä kiinnosta, miten koulukiusaamista eli väkivaltaa voidaan ehkäistä? Enpä enää ihmettele, ettei siellä luokassakaan kiusattua kukaan puolusta, kun täälläkään aihe ei saa keskustelua aikaa - ellei ole jonkun kuolema mässäiltävänä siinä samalla.
Ehkä ap:n olisi pitänyt kirjoittaa ”kouluväkivalta”, jotta otsikko havahduttaisi ”ohi seilaavia” tännekin keskustelemaan.
Karma. Muista tämä. Vaikka se ei tällähetkellä kiinostaisi v i ttujakaan. Karma.