Milllä tavalla koulukiusaamista voitaisiin ehkäiistä?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytetään kiusaajille dokkarivideoita siitä kun ihmiset ovat tehneet itsemurhia kiusaamisen takia.
Ihan kuin nämä kykenisi empatiaan.
Kyllä varmaan osa pystyy. Osa kiusaa vaan jengin painostuksen takia. Pitää näyttää miten kovis on, vaikka ei oikeasti olisikaan.
Osaan tuo voisi tehota, mutta sitten on se toinen porukka, joka vaan nauttisi katsellessaan noita videoita.
Ennnenvanhaa annettiin remmiä. Nykyään selllainen ei vamraan toimi kun maaailma on niin monimutkaistunut että pitää kyetä luomaan luottamus kasvattajan ja kasvatettavan välillä niin ettei säikytä lasta/nuorta liaalla nuhtelulla niin ettei tämä rangaistuksen pelossa suostu keskustelemaaan aiheesta enää.
Kuka hyötyy? Tämän kysymyksen esittämistä ensimmäisenä tilanteessa kuin tilanteessa opetettiin suosimaan jo antiikin Roomassa. Jokainen kun lähtökohtaisesti hakee sitä omaa hyötyään, tilanteessa kuin tilanteessa.
Ja juu, tietenkin on pyrkiä nopeasti löytämään se oikea vastauskin tuohon kysymykseen...
"Pitää myös muistaa, että on myös ujoja lapsia, jotka eivät uskalla puuttua kiusaamiseen."
Suurin osa hiljaiseen enemmistöön kuuluvista kyllä pystyisi puuttumaan, mutta sitä ehkäisee tehokkaasti pelko joutua itse sen öykkärin silmätikuksi,
Ottaa kamalat lait pois missä pakotetaan mennä sinne ylipäätänsä. jos viisaat ihmiset lisääntyisi vaan niin osaavat kyllä kouluttaa itse lapsensa viisaiksi ilman noita tukilaitoksia.
Niin. Sinne kouluunhan on jokaisella VELVOLLISUUS mennä... Hyvin harva on Suomessa kotiopetuksessa, mikä tietysti olisi yksi ratkaisu tähän ongelmaan.
Aina unohtuu miksi-kysymys. Siitä pitäisi lähteä liikkeelle: miksi sinä kiusaat? En tarkoita tietenkään pelkästään sitä, että asiaa suoraan kiusaajalta kysytään, sillä harva lapsi siihen osaisi itse vastata. Tarkoitan, että ne syyt pitäisi selvittää. Kysymys ei ole siis, että miksi juuri sitä-ja-sitä lasta kiusataan, vaan miksi juuri se-ja-se lapsi kiusaa. Syiden selvittämisen jälkeen voidaan sitten ruveta niille syille jotain tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sinne kouluunhan on jokaisella VELVOLLISUUS mennä... Hyvin harva on Suomessa kotiopetuksessa, mikä tietysti olisi yksi ratkaisu tähän ongelmaan.
Oppivelvollisuus ei ole sama kuin koulupakko. Esim. minua kiusattiin lapsena hyvin rankasti koulussa. Vanhempani kuitenkaan eivät suostuneet kotiopetukseen, koska minä kuulemma vaan häiritsen heitä kotona ja haluavat levätä sen aikaa kun olen koulussa (kitumassa). No, sen edestään löytää minkä taakseen jättää. Ehkä en sitten minäkään auta vanhuksia. Ja muutenkin muistan naamat jotka kiusasivat minua.
On totta, että se kiusaaja pitäisi ensisijaisesti ottaa tikun nokkaan ja selvittää, miksi hän toimii niin kuin toimii.
Mutta ehkäpä jossain seuraavassa elämässä tämäkin asia on niin hyvällä ja oikeamielisellä tolalla...
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kiusaajan saama HYÖTY toiminnastaan? Ilman jotain konkreettista hyötyä hänelle itselleen hän tuskin jaksaisi jatkaa jatkamistaan sitä. Energiaahan siinä kuluu kaikissa tapauksissa.
Hyöty on käsittääkseni se, että kiusaamalla toista näyttää muille olevansa ”vahvempi” ja vastustamaton. Toisin sanoen nostaa omaa asemaansa sosiaalisessa hierarkiassa.
(Samalla toiset eivät uskalla hyökätä kiusaajaa vastaan, jotta eivät itsekin joudu uhriksi, eli epäsuorasti kiusaaja myös ”suojelee” itseään kiusaamiselta.)
Empatiakasvatus pienestä lapsesta asti auttaisi tähän, jos kyseessä ei ole psykopaatti, sosiopaatti tai jo täysin narsistiseksi kasvanut henkilö. ”Kiusaajalle psykoterapiaa” -ehdotus saa myös minun kannatukseni.
Empatiakasvatusta tarvitsee kuitenkin koko luokka. Kiusaajan ei kannata kiusata, elleivät muut anna hänelle sitä arvostusta tai pelosta johtuvaa kunnioitusta, jota hän kiusaamisella hakee.
Noiden lisäksi uhria voi auttaa nämä, vaikka ne eivät itse kiusaajaa eli ongelmaa muutakaan:
Uhrien ja muiden ujojen ja hiljaisten lasten itsetunnon kasvatus ja ryhmyttäminen keskenään auttaisi heitä. Itse en osannut lapsena puolustautua, kun kotonakin sisarus oli kiusannut taaperoiästä lähtien (eli en tunnistanut omaa arvoani). Yläasteella osin uudelle luokalle siirtyminen auttoi, kun ystävystyin muutaman muun hiljaisen kanssa, niin entiset kiusaajat eivät enää ryhmää vastaan uskaltaneet hyökätä, ja sain olla rauhassa.
Tarvittaessa uhria voi auttaa myös jonkin kamppailulajin harrastus, jolloin juuri tämä ihminen ei ole enää niin houkutteleva uhri. Saattaa tosin käydä niin, että uhri vain vaihtuu, mutta tässäkin kiusaaja jää aseettomaksi, jos tämä kamppailulajin harrastaja alkaa kaveeraamaan näiden muidenkin uhrien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kiusaajan saama HYÖTY toiminnastaan? Ilman jotain konkreettista hyötyä hänelle itselleen hän tuskin jaksaisi jatkaa jatkamistaan sitä. Energiaahan siinä kuluu kaikissa tapauksissa.
Hyöty on käsittääkseni se, että kiusaamalla toista näyttää muille olevansa ”vahvempi” ja vastustamaton. Toisin sanoen nostaa omaa asemaansa sosiaalisessa hierarkiassa.
(Samalla toiset eivät uskalla hyökätä kiusaajaa vastaan, jotta eivät itsekin joudu uhriksi, eli epäsuorasti kiusaaja myös ”suojelee” itseään kiusaamiselta.)
Empatiakasvatus pienestä lapsesta asti auttaisi tähän, jos kyseessä ei ole psykopaatti, sosiopaatti tai jo täysin narsistiseksi kasvanut henkilö. ”Kiusaajalle psykoterapiaa” -ehdotus saa myös minun kannatukseni.
Empatiakasvatusta tarvitsee kuitenkin koko luokka. Kiusaajan ei kannata kiusata, elleivät muut anna hänelle sitä arvostusta tai pelosta johtuvaa kunnioitusta, jota hän kiusaamisella hakee.
Noiden lisäksi uhria voi auttaa nämä, vaikka ne eivät itse kiusaajaa eli ongelmaa muutakaan:
Uhrien ja muiden ujojen ja hiljaisten lasten itsetunnon kasvatus ja ryhmyttäminen keskenään auttaisi heitä. Itse en osannut lapsena puolustautua, kun kotonakin sisarus oli kiusannut taaperoiästä lähtien (eli en tunnistanut omaa arvoani). Yläasteella osin uudelle luokalle siirtyminen auttoi, kun ystävystyin muutaman muun hiljaisen kanssa, niin entiset kiusaajat eivät enää ryhmää vastaan uskaltaneet hyökätä, ja sain olla rauhassa.
Tarvittaessa uhria voi auttaa myös jonkin kamppailulajin harrastus, jolloin juuri tämä ihminen ei ole enää niin houkutteleva uhri. Saattaa tosin käydä niin, että uhri vain vaihtuu, mutta tässäkin kiusaaja jää aseettomaksi, jos tämä kamppailulajin harrastaja alkaa kaveeraamaan näiden muidenkin uhrien kanssa.
*ryhmäyttäminen
Vierailija kirjoitti:
Aina unohtuu miksi-kysymys. Siitä pitäisi lähteä liikkeelle: miksi sinä kiusaat? En tarkoita tietenkään pelkästään sitä, että asiaa suoraan kiusaajalta kysytään, sillä harva lapsi siihen osaisi itse vastata. Tarkoitan, että ne syyt pitäisi selvittää. Kysymys ei ole siis, että miksi juuri sitä-ja-sitä lasta kiusataan, vaan miksi juuri se-ja-se lapsi kiusaa. Syiden selvittämisen jälkeen voidaan sitten ruveta niille syille jotain tekemään.
Tämä on tärkeä huomio! Juuri tuo, että kiusaajassa on jotain pielessä, kun hän kiusaa, eli vika ei ole koskaan uhrissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä että siitä seuraisi jotain, sekä oppilaalle itselleen että vanhemmilleen. Sakkoja esim. koska laki tuskin sallii silmä silmästä periaatetta.
Tämä ois varmaan ainoa, joka oikeasti tehoaisi.
Tuolla keinolla seuraa muuta kuin, että kouluammuskelut lisääntyvät (tai koulupuukotukset, jos ei ampuma-asetta saa mistään).
Kiusaajia pitää nöyryyttää koko koulun edessä. Tämä lopettaa kiusaamisen ja ehkäisee myös sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ennnenvanhaa annettiin remmiä. Nykyään selllainen ei vamraan toimi kun maaailma on niin monimutkaistunut että pitää kyetä luomaan luottamus kasvattajan ja kasvatettavan välillä niin ettei säikytä lasta/nuorta liaalla nuhtelulla niin ettei tämä rangaistuksen pelossa suostu keskustelemaaan aiheesta enää.
Muistan kun yläasteella liikunnanopettaja uhkasi hakata mut, jos vielä jatkan kiusaamista. No, eipähän siitä sitten toimimaan ollutkaan. Tosin olisin melko varmasti kostanut pahoinpitelyn jollekin kiusattavalle.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajia pitää nöyryyttää koko koulun edessä. Tämä lopettaa kiusaamisen ja ehkäisee myös sitä.
Oliko tuo vitsi olevinaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään! Kiusaajat ovat m*lkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun yläasteella liikunnanopettaja uhkasi hakata mut, jos vielä jatkan kiusaamista. No, eipähän siitä sitten toimimaan ollutkaan. Tosin olisin melko varmasti kostanut pahoinpitelyn jollekin kiusattavalle.
Osa yläasteikäisistä pojista alkaa olemaan sen verran isoja, että hakkaavat vielä opettajan. Ja jos ei sille kaikista isoimmalle opelle pärjää, niin voihan tuollaiset remminheiluttelut kostaa vähän pienempikokoiselle opettajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään! Kiusaajat ovat m*lkkuja.
Tuollaiset ovat omiaan vain lisäämään bensaa liekkeihin. Tietäisit vaan kuinka monta kertaa minäkin olin rehtorin puhuttelussa. Kiinnostanut v i ttujakaan.
Sun pitää myös muistaa, että on myös ujoja lapsia, jotka eivät uskalla puuttua kiusaamiseen. Ovat siis sosiaalisesti arkoja. En pitäisi heitä kyllä kiusaajina.