Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten viivästyttää synnytystä?

Vierailija
16.07.2014 |

Laskettu aika ensi viikolla, joten vauva on ihan valmis jo, mutta minä en todellakaan ole! Ja olis vielä sata asiaa mitä tahtoisin ehtiä tehdä ennen vauvan syntymää ja sen lisäksi ihan vaan hiljentyä ja olla itsekseni (mihin ei ole ollut mahdollisuutta), rauhassa kuulostella pikkuisia potkuja joita tulee vielä ikävä ja jutella sille (en kehtaa /pysty edes keskittymään vauvaan jos muita läsnä) ja jotenkin valmistautua henkisesti tulevaan.

En jotenkin edes tajua vieläkään että olen oikeasti saamassa vauvan,vaikka se voisi olla sylissä jo huomenna, ei mitään tietoa nimestä, kämppä just nyt kuin hävityksen kauhistus, vaunut kasaamatta ja koko ajan tänne vaan olisi änkemässä porukkaa kylään ja muistuttelemassa mua asioista mitä en ole muistanut tai tajunnut edes ajatella tehdä jostain vauvanvaatteiden silityksestä lähtien...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen voi minun kokemukseni mukaan valmistautua. Ei tule sellaista tilannetta, että no nyt olen muuttunut ja tiedän olevani valmis synnytykseen, vaan se vaan alkaa ja sitten mennään. Vaikka ei itse sitä olisi huomannut, niin kyllähän siihen alitajuisesti ja fyysisesti on koko raskauden ajan valmistautunut, sitä ei vain tule sellaista mitenkään valaistunutta ja äidiksi muuttunutta oloa. Toisaalta sulla voi mennä vielä kolmekin viikkoa synnytykseen, että saatat hyvin ehtiä tehdä vaikka mitä ja tylsistyäkin. Sano niille kylään tulijoille että ei käy nyt, täytyy levätä. Tulevat sitten kun vauva on syntynyt ja olette rauhoittuneet vähän aikaa keskenänne kotona.
Tärkein asia mitä voi tehdä, on levätä. Kun ei ikinä tiedä milloin sinne synnyttämään joutuu. Mulla alkoi esikoisen synnytys ihan kivasti aamukuuden jälkeen, kunnolla siinä kasin maissa, mutta harmi vaan kun olin huhkinut siivoamassa johonkin aamukolmeen asti. Järkevämpää kuin siivous olisi ollut nukkuminen, jotta olisin ollut levänneenä synnyttämässä!

Suosittelen että teet listan niistä sadasta asiasta, laitat ne tärkeysjärjestykseen ja valitset jonkun joka päivälle. Niitä vaatteita voi silittää jos haluaa (en mä jaksanut, pehmeää trikoota ne oli), mutta sulla ei todella tarvitse olla kolmeksi kuukaudeksi silitettyjä vauvanvaatteita kaapissa valmiina, vaan muutama päiväkin riittää. Ehdit pestä ja silittää niitä synnytyksen jälkeenkin. Melkein kaikkea mahdollista ehtii tehdä synnytyksen jälkeen. Synnytyskassia ei ehdi pakata, mutta ei siitäkään kannata stressata, kännykkä, laturi ja neuvolakortti on aika tärkeitä. Ehkä lakritsapussi. Nyt se tuntuu että valtava vuori lähestyy etkä tiedä mitä sen jälkeen tulee, ja luulet että maailmasi pysähtyy synnytykseen, mutta kumma kyllä elämä yleensä jatkuu suht samanlaisena synnytyksen jälkeenkin. Pyykkiä pestään ja viikataan, ruokaa laitetaan, kaupassa käydään ja imuroidakin pitää. Ikkunoita pestään ja sellaista. Maailma ei valmistu.

Jos teet niitä tärkeitä asioita listaltasi, niin pidä tunnin välein vartin taukoja, jolloin nostat jalat ylös, juot jotakin ja kuulostelet vauvaa. Ja pakotat itsesi nukkumaan ajoissa, tähän aikaan ei pitäisi enää valvoa.

Vierailija
2/8 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos kuitenkin niitä vieraita väkisin tulee, niin pane ne hommiin, käske yksi imuroimaan ja toinen silittämään niitä vaatteita. Joko eivät tule enää uudestaan, tai sitten saat niitä "tärkeitä" asioita tehtyä. Onhan se kivempi tulla synnäriltä vauvan kanssa siistiin kotiin. Mutta tärkeintä olisi että on joku puhdas paikka mihin laskea vauva nukkumaan, ja ehkä vähän ruokaa kaapissa. Tai joku joka järjestää nuo asiat sillä aikaa kun olet sairaalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ajatuksia edellisten kanssa. Pakkaat kassin valmiiksi mitä itse tarvitset synnärille. Toiseen kassiin voit laittaa vauvan omat vaatteet ja kassi kaukaloon. Mies/hakija sitten tuo ne tullessaan hakiessa teitä kotiin.

Parin bodyn silityksessä ei mene kauaa ja rattaat on kivempi koota vaikka kaverin kanssa. Ja siivouskin sujuu jos joku auttamassa, tai sitten siivoat synnytyksen jälkeen, vauva kuitenkin nukkuu paljon.

Vierailija
4/8 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kakkosta. Mutta yks asia mua ihmetyttää: miksi pitäisi silittää vauvanvaatteet? Mulla on neljä lasta enkä ole silittänyt kenenkään vaatteita, en vauvana enkä nyt isompanakaan (toki juhlavaatteet silitin, ja silitän nytkin). Vaatteet menee pesusta kuivausrumpuun, siitä ne oiotaan ja viikataan kaappiin. Ihan normaaleja lapsia noista on tullut vaikka vaatteita ei olekaan silitetty. Ihan turhaa työtä, sanon minä.

Vierailija
5/8 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kuivausrumpua, mutta silti hyvin harvoin silitän vaatteet. Ilmeisesti vaatteet vähän vielä pehmenee silittämällä ja sitä kai pidetään tärkeänä vastasyntyneillä. Silitys kuumalla myös tappaa mahdollisia bakteereita, ehkä sekin on jonkun mielestä tärkeää. Ja kolmanneksi ja ehkä eniten se on sellainen hoivajuttu, tulee Kunnon äiti -tunne, kun pukee silitettyä vaatetta lapsen päälle. Mutta en ole tosiaan itse muuta kuin erikoistapauksessa niitä silittänyt, kuumassa pestään vauvojen vaatteet niin eiköhän se riitä. Kirpparille viedessä silitän ja muutenkin siistin kaikki vaatteet, ja se tuntuu typerältä, kun ei ne ikinä omassa käytössä niin hyvännäköisiä ole olleet :D.

Ap, jos sulla on listassa sellasia asioita kuin "imuroi" ja "pese tiskit" ja "vaihda lakanat" ja "pura rumat vaatekaapit, osta uudet ja kasaa ne paikoilleen" ja "järjestä talvivaatteet ja myy kirpparilla turhat" ja "pese parveke ja hanki uusia parvekekukkia", niin kolme ensimmäistä on tärkeitä, kolme viimeistä on turhia tässä vaiheessa jos ei ole tosi paljon aikaa ja voimia. Kodin ei tarvitse olla täydellinen ja koskemattomana odottamassa, että vauva kannetaan kotiin, mutta on ihan kiva jos siellä on pääpiirteittäin siistiä, ettei tarvitse pölyssä yskiä. Tärkeimmät huonetilat on makkari, kylppäri ja keittiö. Kun se vauva on siinä, niin ei sitä kuitenkaan ihan heti huomaa jos on jouluverhot olkkarissa tai kattolampussa kuolleita kärpäsiä. Tsemppiä!

Vierailija
6/8 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vaan, mutta pakko sanoa, että jo on ongelmat! :D

Minulla meni lapsivedet raskausviikolla 31+0 eikä sitä synnytystä pystynyt edes lääkkeillä estämään ja reilun puolen vuorokauden päästä syntyi terve, ihana poika.

Ei ollut vaunut kasaamatta tai vaatteet silittämättä, kun ei vaunuja tai sänkyä vielä ollut, vaatteitakin vain kourallinen ja nekin liian isoja.

Eiköhän se kaikki epäolennainen unohdu, kun lapsi syntyy. Istu nyt alas ja tee sitä, mitä juuri nyt kaikkein mieluiten haluaisit tehdä! Tsemppiä!

Vierailija
7/8 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silitä vaan ne vaatteet, ihanaa puuhailua :) Olen silittänyt kaiken vauvoilta, oikeastaan 2-4 -vuotiaaksi asti. Siistit lapset on nättejä :)

Viiden mude

Vierailija
8/8 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi viivästyttää. Jos voitaisiin, keskosia ei syntyisi ollenkaan...