Mikä ehkäisy teillä toimii?
Ehkäisyasia on kovassa pohdinnassa tällä hetkellä. Käytetään miehen kanssa kondomia, ensimmäisen synnytyksen jälkeen sain yatz(?) ehkäisypillerit, viikon olivat käytössä ja lopetin. Tuli ihan hullu olo ja ajattelin että ehkä me pärjätään vielä kondomin voimin jonkun aikaa.. Nyt reilu vuosi synnytyksestä ja olen alkanut taas lämmetä ajatukselle muusta ehkäisystä, koska kondomin kanssa seksin harrastaminen tuntuu nykyään kauhealta sähläykseltä.
Mitä ehkäisyä te käytätte? Mitä suosittelet kokeilemaan? Kierukkaa en taida ottaa vielä, sillä olisi tarkoitus parin vuoden sisään laittaa uusi lapsi alulle jos hyvin käy :)
Kommentit (24)
21 lisää vielä, että tosiaan aina ei tarvitse tikata, mutta kyllä harmitti, kun laittaessa kehuttiin, helppo poistaa, eikä tarvi mitään tikkejä ja sitten kuitenkin tarvittiin.
Kipuahan toimenpiteestä ei tule puudutuksen ansiosta.
Kuitenkin olen kierukan asetuksen ja poiston kokenut paljon helpompana, myös synnyttämättömänä.
Monelle ei muuten kerrota, mutta jos kapselin kanssa tiputtelee alun jälkeenkin ja alkaa ärsyttämään, niin lääkäriltä saa jotkut pillerit siihen. Itse en niitä tajunnut kysyä, kun ihan ensimmäisen kapselin kanssa tiputteli pari kuukautta (ei haitannut elämää kuitenkaan niin paljon kuin kuukautiset ja mielialanvaihtelut yhteensä). Mutta kaverilla ne haittasi ja hän kävi lääkärissä.
Minulla on ensimmäisestä vaihdosta iso arpi ja 2tikkiä kun joku sössöjooseppi leikkasi vähän varmuuden vuoksi, eikä edes osannut käyttää kapselin asetinta. Onneksi sen jälkeen ei ole tullut vastaan, muista vaihdoista ihan pikkuinen valkoinen viiru tai sitten ei ole jäänyt mitään.
Minä söin tiputteluihin 2 kuuria keltarauhashormonia :) Eli tämän avun kyllä tiesin. Kuurien ajaksi tiputtelu loppui, mutta palasi heti jälkeen. Ja minulla tiputtelu ei nimenomaan ollut aluksi, vaan tuli ensin kahden vuoden päästä kapseleiden laitosta, vaihdon jälkeen vuoden päästä. Johtui siis siitä, että kapseleiden erittämä keltarauhashormonin määrä laskee koko ajan käytön aikana ollen siis parin vuoden päästä vain murto-osa alkutilanteesta. Siksi minulla auttoi lisäkeltarauhashormonikuuri väliaikaisesti. Käytännössä minun olisi siis pitänyt vaihtaa kapselit noin vuoden välein tiputtelun estämiseksi. Ei tuntunut järkevältä. Etenkin, kun arpia tuli poistoista, sekä tikittömistä että tikillisistä.
T. 21
Miten saitte puhuttua miehenne vasektomiaan?? Meillä lapsiluku täynnä ja jännitän raskaaksi tulemista. En halua syödä pillereitä!