Harmittaako muita, että lapset eivät osaa, tee, eivätkä tajua mitään?
Miksi lapset on niin avuttomia?
Minä tein kymmenvuotiaasta lähtien perheelle ruuat ja tiskasin, pesin pyykit, imuroin ja lämmitin saunaa. Pilkoin saunapuut, valitsin ja huolsin vaatteeni. Samoin kymmenvuotiaana menin ensimmäisen kerran kesätöihin (maksimityöaika 4h/vrk). Tämä on totta, olen tarkistanut työeläkeotteestani. Samoin toimivat kaverini. Oli normaalia, että lapset osallistuivat huushollin pyörittämiseen. Olisi ollut outoa, jos joku olisi vain lorvaillut.
Tässä ei ollut mitään ihmeellistä tai kehuttavaa. Eihän se aina niin hyvin sujunut: karmeitahan ne kuteet oli, ja välillä ruoka paloi pohjaan tai roskis unohtui tyhjentää. Töissä oli niin tylsää että itketti (kitkemistä). Silti lapset tekivät hommia, jopa pojat toisinaan. Tämä oli 1980-lukua, ei mitään esihistoriaa.
Nyt katson kymmenvuotiaita, ja vielä kaksitoista- tai jopa yhdeksäntoistavuotiaita. Mitä he tekevät: pelaavat pelejä, kinaavat, nirsoilevat ruokapöydässä. Äiti passaa ja nöyristelee, kyselee mikä tänään kelpaisi pikkuihmisille. Ihan mukavaa varmaan, helppoa elämää.
Missä välissä lapsista tuli täysin kädettömiä, joiden ei odotetakaan osaavan mitään? Millaisia aikuisia näistä tulee?
Äidit ja isät: Miksi aliarvioitte lapsianne niin paljon, että ette anna heille vastuuta mistään? Tajuatteko, että he joutuvat vaikeuksiin aikuisina, kun heidän pitäisi pystyä huolehtimaan itsestään? Ei lapset nykyäänkään ole mitään vähälahjaisia, kyllä he pystyvät toimimaan jos heille annetaan siihen mahdollisuus. Oletko tyytyväinen, että estät lastasi oppimasta mitään lellimällä hänet piloille?
Kommentit (23)
Eihän ne lapset ole avuttomia itsessään, vanhempien syy se on jotka pelkän lorvailun mahdollistavat. Tosin mun mielestä 10-vuotiaan ei todellakaan kesätöihin vielä tarvitse mennä tai ottaa kodinhuollosta yhtä suurta vastuuta kuin vanhempien, lapsi kun vielä on, mutta tokihan kotitöihin on osallistuttava kohtuullisesti ja esim. oman huoneen kunnossapito pitäisi olla kokonaan tuon ikäisen vastuulla.
Et tainnut osata koodata tuossa iässä etkä osannut viulua soittaa, pelata jalkapalloa ja et käynyt partiossa etkä osannut montakaan kieltä. Ja olitko myynyt partiokalentereita?
Nykypäivänä saa aika helposti lastensuojelusossut kimppuunsa, jos antaisi lasten elää yhtä heitteillä kuin mitä minä olin välillä. 80-luvulla sekin. Eikö se ollut joskus 80-luvulla kun selkäsaunan antaminenkin kiellettiin? Nykypäivän lapset traumatisoituvat, jos niille korottaa vähänkin ääntään. Se on katsos henkistä pahoinpitelyä. Nykypäivän 7-vuotiaat saavat hädin tuskin mennä yksin koulumatkaa tai olla yksin kotona muutamaa tuntia. Nykypäivän lapsi ei saa osata yhtään mitään koska sen täytyy saada olla lapsi ainakin 18-vuotiaaksi asti.
Eivät he ole avuttomia. Yksi perusti bändin lukiossa, säveltää, sovittaa ja tekee muille levynkansia, toinen osaa nykytanssia, uida kilpaa ja on nero sosiaalisissa suhteissa, osaavat englantia, saksaa ja ovat tehneet asiakaspalvelutöitä iltaisin ja viikonloppuisin koulun ohella. Siivous sujuu kun on tarve eivätkä ole kuolleet nälkään ulkomaanmatkoillakaan minibudjetillakaan kavereiden kanssa. Minä teen mielelläni ruokaa ja pesen pyykkiä tällaisille nuorille.
Antaa lasten olla lapsia. Aikuistuvat niin nopeasti ihan ilmankin tällaisia ajatuksia.
Nykyajan lapset on niin fiksuja että toiseksi alkaa jäämään monessa asiassa.
Mä en jaksa tätä maailmanlopun meininkiä. Aina nykylapset, -nuoret ja -aikuiset ovat väärässä, toista se oli silloin, kun minä olin sen tai tämän ikäinen.
Mun äiti taas sanoo, että 80-luvulla oli muotia passata lapsia, mitään ei vaadittu tekemään, toisin kuin nyt, ja vapauksia annettiin liikaa. Tämä siksi, että vanhemmat olivat itse joutuneet omassa lapsuudessaan tekemään paljon työtä ja ottamaan liikaa vastuuta. Ja äitini siis oli kahden lapsen vanhempi 80-luvulla.
Et tainnut osata koodata tuossa iässä etkä osannut viulua soittaa, pelata jalkapalloa ja et käynyt partiossa etkä osannut montakaan kieltä. Ja olitko myynyt partiokalentereita?
Oli tietysti asioita, mitä en osannut tehdä, pointtisi? En osannut koodata (kellään tuntemillamme ei ollut tietokoneita silloin), soitin huilua, hyppäsin kolmiloikkaa ja korkeushyppyä, kävin 4h-kerhossa, osasin englannin alkeet. Lauloin kuorossa, näyttelin, olin purjeveneessä gastina, kudoin sukkia. Harrastusten lisäksi minulta edellytettiin hyödyllisten asioiden osaamista, toisin kuin niiltä lapsilta mitä näen ympärilläni tänä päivänä. Joku asennemuutoshan tässä on tapahtunut. Miksi nykylapsilta ei edellytetä mitään?
Täällä toinen 80-luvun lapsi, enkä tosiaan allekirjoita tuota, että nykyajan lapsilta ei vaadittaisi mitään. Esimerkiksi 80-90-luvun koulunkäynti oli lastenleikkiä nykykoulunkäynnin rinnalla. Ne läksymäärät mitä nykyään on, on sellaisia että hyvä jos minäkään jaksaisin tuollaisia täyden työpäivän jälkeen alkaa tekemään. Nykylapsilta vaaditaan nykyään eri asioita kuin ennen. Ja hyvä niin, koska aikuisetkin pääsevät monessa aika helpolla verrattuna noihin aikoihin.
Minä en mitenkään käsitä, mikä pyykinpesussa ja pottujen kuorimisessa on niin vaikeaa, että sitä ei ihminen oppisi myöhemminkin. Ja miksi ne pitää demonisoida joksikin raatamiseksi, kun tavalliset kotityöt ovat tänä päivänä melko kevyitä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 22:26"]
Olisi ollut outoa, jos joku olisi vain lorvaillut.
. Töissä oli niin tylsää että itketti (kitkemistä). Silti lapset tekivät hommia, jopa pojat toisinaan. Tämä oli 1980-lukua, ei mitään esihistoriaa.
[/quote]
Tässä on kyllä ihan oikea 80-luvun spiritti. Naisten ja miesten tasa-arvo oli tuolloin tosiaan vielä sitä luokkaa, että tyttöjen oli hypättävä tekemässä jotain hyödyllistä koko ajan, koska se on naisen osa. Poikien aika oli arvokkaampaa, heillä oli enemmän vapauksia.
Mä olen syntynyt -85 ja koko lapsuudestani muistan vaan sen älyttömän työnteon koko ajan. Aina piti kitkeä, haravoida, viedä roskia, imuroida, kokata jne. Aaaarghhh.
Ja mitä musta tuli? Suurperheen äiti ja tasan lapset tekee kotitöitä minkä vaan ikätasoltaan pystyvät :D
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 09:48"]
10-vuotiaana tehdyt työt ei näy työeläkeotteella...
[/quote]
Ne näkyvät merkintänä, josta ilmenee työnantajan nimi, työsuhteen aika ja sitten on merkintä: ei kerrytä työeläkettä.
Mikset ole sitten opettanut näitä taitoja lapsillesi ap? Vai koulussako asiat pitäisi opettaa? Taidat itse olla laiska?
Olen pitänyt koulua tärkeänä ja se on tuottanut erinomaista tulosta.
Kun viestiäsi lukee, huomaa, mihin kasvatus johti. Katkeraan, negatiiviseen, marttyyrimaiseen aikuiseen, joka keksii mistä tahansa narisemisen aihetta.
Ehkä siksi kukaan ei halua kasvattaa enää nykyään lapsiaan siten kuin sinut on kasvatettu.
Haluan antaa lapsilleni toisenlaisten lapsuuden mitä itselläni oli. Nauttikoon nyt, ehtivät kyllä olemaan aikuisia!
Kommentteja?