Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä rahasumma häälahjaksi?

Vierailija
15.07.2014 |

Hääpari toivoo rahaa lahjaksi matkakassaansa varten. Olen ajatellut 70 euroa meidän perheeltä (4 hlöä). Onko riittävä vai täytyykö olla 100 e?

Tuntuu, että lahjalla pääsisi halvemmalla... ;-P

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paa 70 e. Me annettiin just viime vkl 70 e lahjaksi mun parhaan ystävän häissä. Meitä oli vain kaksi, mutta suhde myös "läheisempi", voisin kuvitella :) Jokatapauksessa anna mennä vaan, jos se on sen verran kun minkä koette pystyvänne antamaan. Tuskin se perästäpäin enempääkään pyytää. 

OT, ärsyttävää tämä rahan pyytäminen nykyään siitä puolesta, että 70 eurolla saa jo tosi hienon lahjan, mut 70 e, ei tunnu yhtä isolta.

Vierailija
42/52 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 15:36"]

Me saimme häälahjaksi useimmilta kaveripariskunnilta 40-60 e. Parhaimmilta (työssäkäyviltä) ystäviltä tuli 100 euroa, samoin sisaruksilta. Mielestäni 50 e/pariskunta riittää hyvin, ehdottamasi 70 e on myös hyvä summa. Yhdeltä hengeltä riittää 20-25 e, jos tuntuu pieneltä summalta antaa niin kannattaa yrittää päästä kimppalahjaan mukaan esim. antaa toisen sinkun kanssa yhteensä 50 e.

Mikään ei myöskään estä viemästä muuta lahjaa, me saimme omissa häissämme yhden tavaralahjan eikä haitannut ollenkaan. Olemme menossa itsekin häihin vieraaksi, joten kysymys sitä koskien: jos kutsussa on tilinumero, siirrättekö summan poikkeuksetta tilille vai annatteko käteisenä?

[/quote]

Me laitettiin tilille, ja tajusin vasta häitä edeltävänä päivänä, että tili on johonkin S-pankkiin tms, eikä raha ole todellakaan perillä ennen juhlaa. Päädyttiin silti laittamaan tilille, kun kutsussa se oli mainittu. Onneksi oli läheisiä ihmisiä, niin tarvittaessa olisi voinut vaikka jälkikäteenkin sumplata jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 15:45"]

vastaan kirjoittajalle numero 13, että jos kutsussa on tilinumero niin kannattaa siirtää tilille. Jos rahat laitetaan kirjekuoreen ja korttipöydälle, niin siellä ne setelit sitten lojuvat, jos ylipäätään kauan siellä pysyvät...

[/quote]

Häissä on yleensä joku "vastuussa" lahjapöydästä, eli kerää erilleen setelit ja shekit ja lahjakortit, avaa kuoret jne.

Vierailija
44/52 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 15:35"]

Me oltiin pariskuntana yksissä häissä tänä kesänä ja annoimme 50e lahjakortin paikkakunnan parhaimpaan sisustusliikkeeseen. Mielestäni oli ihan riittävä summa meiltä, kun lahjapöydässä oli pari muutakin korttia samaan puotiin, niin varmaan saivat jotain ihanaa sieltä.

[/quote]

Miksi tämä on saanut alapeukkuja? Minusta kuulostaa ainakin kivalta. Varsinkin, kun useampi on ajatellut samaa paikkaa, joten on joko hääparin toive ollut tai sitten ihan pyyntö.

Vierailija
45/52 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä kun polttareihin meni jo 90 e ja lisäksi esiinnyn kirkossa ja juhlassa? Paljonko laitan multa ja mieheltä?

Vierailija
46/52 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 16:03"]

entä kun polttareihin meni jo 90 e ja lisäksi esiinnyn kirkossa ja juhlassa? Paljonko laitan multa ja mieheltä?

[/quote]

Polttareita et voi laskea mukaan lahjaan, mutta tuon esiintymisen laskisin tyyliin 20 e/tunti. Eli jos ilman esiintymistä laittaisit 80 e niin esiintymisen kanssa 60e, jos esiinnyt tunnin tai alle. En tiedä virallista kaavaa, näin sen päässäni varmaan pyörittelisin.

Vierailija
47/52 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläissäni kuullut, että lahjasummaa laskettaisiin perheenjäsenten lukumäärän mukaan :o. Eli tämän logiikan mukaan perheen jossa esim. kaksi lasta pitäisi antaa enemmän kuin pariskunnan. Outoa.

Vierailija
48/52 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 16:03"]

[/quote]

En laittaisi mitään, olkoon tuo esiintyminen se lahjasi hääparille.

Vierailija
49/52 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 16:07"]

En ole eläissäni kuullut, että lahjasummaa laskettaisiin perheenjäsenten lukumäärän mukaan :o. Eli tämän logiikan mukaan perheen jossa esim. kaksi lasta pitäisi antaa enemmän kuin pariskunnan. Outoa.

[/quote]

Nosiis, kun antajia on enemmän, pitää lahjan olla "hienompi". Entisaikaan olisi varmaan pohdittu, että voiko antaa kahvisetin vai pitääkö antaa lisäksi myös kermakko ja sokerikko. 

Vierailija
50/52 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 16:07"]

[/quote]

Kai se jotenkin siitä tulee, että lahjan arvon pitäisi kattaa vieraiden ylläpito. Näin olen kuullut jonkun vanhan nyrkkisäännön sanovan. Eli ruokailu jne. ja nelihenkistä perhettä varten pitää varata enemmän ruokaa kuin pariskuntaa varten. Mutta minusta tuo on kyllä erittäin tökerö ajattelumalli. Jos juhlat on tarkoitus maksattaa vierailla, niin oikea tapa on silloin myydä illalliskortteja. Lahjan antaja päättää ihan itse, mitä ja kuinka paljon lahjaksi antaa.

Vierailija
51/52 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opiskeleva yksinhuoltaja ja en kyllä kehtaisi antaa neljän hengen perheeltä 100€ vähempää:o Minusta ei toisten häät ole mikään paikka kerjätä säälipisteitä, mua hävettäisi sellainen. Exäni oli tosi pihi, aina halvimman mahdollisen mukaan ja mielestään olisi ollut ok antaa häälahjaksi pariskuntana 30€ koska "kyllähän ne tietää meidän tilanteen, on opiskelut ja lapset jne." Synttäreille ei mielestään tarvinnut viedä mitään jos ei joku tasavuosipäivä ja toitotti tätä kaikille kavereilleen "nehän on vaan 27v synttärit, ei mikään niin iso juttu että jotain tarvisi viedä". Iloitsi aina etukäteen kuitenkin siitä että juhlissa saa ilmaista ruokaa ja juomaa. En minä ainakaan halua rahatilannettani alleviivata, etenkään vieraammille ihmisille joiden häissä olen viimeksi avecin ominaisuudessa ollut. Häät nyt harvemmin tulee niin yllätyksenä etteikö lahjaan ehtisi varautua.

Vierailija
52/52 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin edellisvuonna häissä jossa toivottiin häälahjaksi häämatkakassaan rahaa. kutsussa ei ollut tilinumeroa ja juhlapaikalla oli isohko sydämen muotoinen säästöpossu johon rahalahjat laitettiin. Hääpari vei sitten häiden jälkeen rahat tililleen ja lähtivät Australiaan häämatkalle 3 viikoksi. uskoisin että iäkkäämmät sukulaiset antoivat isohkoja rahalahjoja ja monet opiskelijakaverit varmasti pieniä summia. oman rahatilanteen mukaan. Jos nyt miettii että vieraita on vaikka 200 niin kyllä sitä häämatkakassaa kertyy varmasti paljon vaikka jotkut vieraat antaakin vähemmän rahaa. Ja oli siellä lahjapöydässä myös tavaralahjoja lahjatoiveesta huolimatta.