Onko sukutaustasi vaurastunut alempiluokkainen vai köyhtynyt yläluokkainen? Muu? Mikä on tilanteesi nyt?
Perheissä on saattanut olla esim 9-12 lasta usean sukupolven ajan ja mietityttää että ei ihme, että kukaan ei puhu mistään omaisuudesta koskaan.
Raha voi tulla ja mennä, sukutaustasta ja sen arvoista sun muusta ei pääse mitenkään eroon. Näin ollen ymmärrän, että puhutaan nousukkaista, joilla saattaa olla rahaa ja muuta maallista omaisuutta, mutta se puuttuu, mitä ei rahalla voi saada.
Nykysuomessa ei enää kait edes puhuta mistään nousukkaista kun koko kansa on mukamas noussut vähintään keskiluokkaan. Maailman mittakaavassa se on pelkkää hömppää ja jonkunlaista itsepetosta.
Kommentit (14)
Isän puolelta talollisia ja äidin puolelta torppareita aika pitkälti. Vanhempani syntyivät maalla, muuttivat kaupunkiin ja hankkivat opistotasoisen koulutuksen. Kasvoin alemman keskiluokan perheessä. Itselläni akateeminen koulutus ja nykyisin olen ylempää keskiluokkaa.
Työväenluokkaa ja alempaa keskiluokkaa. Löytyy myös säätyläistaustaa kauempaa historiasta, pappissukua ja kruunun virkamiehiä.
Toistaiseksi olen köyhä opiskelija.
Köyhtynyt yläluokka noista, mutta keskiluokkaa minun aikaan. Ja minä olen suvun musta lammas, hullu ja eläkkeelle näköjään joutuva.
Peritty raha ei automaattisesti takaa ns. sielun sivistystä.
Köyhtynyt yläluokka. Rahaa on ollut todella paljon, mutta enää ei lainkaan.
Olen entinen torpparia ja nyt enään mäkitupalainen. Saattaa olla että päädyn loiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen torpparia ja nyt enään mäkitupalainen. Saattaa olla että päädyn loiseksi.
Ehkä pääset muonamieheksi johonkin taloon
Perhetaustani on tehdastyöläinen, työväenluokkaa. Vanhemmat ponnistivat alempaan keskiluokkaan ja sisähommiin. Itselläni on kaksi ylempää yliopistotutkintoa ja määritän itseni ylempään keskiluokkaan.
Esivanhemmista en tiedä tarkemmin, paitsi että olivat köyhiä ja kouluttamattomia. Isävainaa oli duunari, mutta terävä päästään, ja teki osakekaupoilla huomattavan omaisuuden. Minä olen sitten nipinnapin akateeminen työtön perijätär enkä ollenkaan tiedä mihin lokeroon kuulun.
Tausta toimihenkilöperheesta, jossa suvussa aika suurta maanomistusta. Itsellä akateeminen koulutus ja hyvä työ, lisänä perintörahat eli olen merkittävästi varakkaampi kuin omat vanhempani ikäisenäni.
Jonkinasteista ylempää keskiluokkaa ollaan oltu jo aika monen sukupolven ajan.
Köyhtynyt yläluokka, mutta köyhtyminen on suhteellista. Ei olla enää aatelisia, mutta älyä on siunaantunut melkein kaikille ja olemme akateemisesti koulutettuja. Köyhtymisen syy on suuret perheet ja jos sattui kerrankin vain syntymään naisena ja naimaan talonpojan, pois aatelissuvusta.
Välissä on ehtinyt olla joitakin talonpoikaisia sukupolvia. Käytännön taitoja hankittu ja ne kun yhdistää akateemisuuteen, jota nykyisin olemme, niin kyllä menestyy omin avuin ja ilman suurempaa perintöä. Osa tosin on perinyt mm metsiä, kun taas osa ainoastaan älykkyyttä, halun opiskella.
Yksi erityispiirre on, että suvussamme ei ole riippuvaisia ihmisiä. Ei ole alkoholisteja, ei huumeiden käyttäjiä, ei toisten perässä tallustajia yms. Olemme itsenäisiä, itsepäisiä, omanarvontuntoisia, yritteliäitä, uteliaita oppimaan uutta ja kekseliäitä. Uskomme käytännön ja kokemuksen kautta myös siihen, että joissakin asioissa vanha konsti voi olla parempi kuin pussillinen uusia. Esteettinen taju kaukaa menneisyydestä jaksaa nostella päätään aina. Kallis maku, mutta myös halu ylläpitää vanhaa eli rahalla ei kyllä saa tyyliä.
Olen tukevasti keskiluokkaan niin monta sukupolvea taaksepäin kuin keskiluokkaa nyt ylipäänsä on ollut olemassa..
Mitä Sinä sillä tiedolla teet?
🇫🇮. 🇨🇦. 🇺🇲.