Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Klarnassa tietoturvaongelmia

Vierailija
13.07.2021 |

Juuri Ylen uutisissa asiasta.

Maksaminen sen kautta ei välttämättä turvallista uutisen mukaan (Yle radio 1).

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä se ongelma on? Mikä siitä tekee turvattoman?

Vierailija
2/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita linkki siihen uutiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
4/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei Klarnalla maksaminen ole turvatonta, mutta on olemassa pieni riski jos olet joskus käyttänyt Klarnaa. Kuka tahansa pystyy tilaamaan sinun piikkiisi arvaamalla sähköpostiosoitteesi ja postinumerosi. Tosin tilaaja jää kiinni toimistusosoitteesta tai puhelinnumerostaan mikäli tilaa pakettiautomaattiin, eikä Klarna-tilin poikea omistaja kärsi vaihingosta.

Vierailija
5/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei Klarnalla maksaminen ole turvatonta, mutta on olemassa pieni riski jos olet joskus käyttänyt Klarnaa. Kuka tahansa pystyy tilaamaan sinun piikkiisi arvaamalla sähköpostiosoitteesi ja postinumerosi. Tosin tilaaja jää kiinni toimistusosoitteesta tai puhelinnumerostaan mikäli tilaa pakettiautomaattiin, eikä Klarna-tilin poikea omistaja kärsi vaihingosta.

Klarna ei myöskään käytä vahvaa tunnistautumista tilin luomiseen, ellei yritys ole muuttanut viime aikoina käytäntöjään. Joten jos et ole klarnan asiakas ja joku saa hetusi selville, hän luoda klarna tilin ilman mitään ongelmia. Kuvastaa yrityksen toimintafilosofiaa todella hyvin, kun se valitsee turvattoman linjan mieluummin kuin maksaisi vahvasta tunnistautumisesta marginaalisen määrän rahaa.

Vierailija
6/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei :/ olen ajatellut maksaa klarnalaskuni kokonaan pois mahdollisimman pian. Voinko sen jälkeen pyytää poistamaan kaikki asiakastietoni? Vai miten voisin välttää tuon ongelman enää tässä kohtaa

Vierailija
7/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klarna kyllä kysyy henkilötunnuksen ja jos ei luottotiedot kunnossa ei tuu mitään.

Jos tietää jonkun toisen hetun, niin sillä voi tilata, mut se on rikos.

Klarna tilissä on KAMALAN KORKEA KORKO, en suosittele.

Vierailija
8/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita klarna-lasku ja unohtaa luottotietojen antaminen?

Vierailija
9/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle tulee kaikista verkkokauppatilauksista vahvistus sähköpostiini. Kai sitä jo voisi ruveta ihmettelemään, jos ei ole tilannut mitään. Samaten pankissa näkyy viimeistään eräpäivänä, jos on jotain luotolla maksettuja laskuja. En ihan ymmärrä tuota ongelmaa, varsinkin jo maksaa verkkopankilla suoraan maksut.

Enkä myöskään anna tilitietojani verkkokauppaan, jos ei voi maksaa verkkotunnuksilla, etsin toisen kaupan.

Vierailija
10/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmia Klarnan kanssa, useita vuosia olen käyttänyt, jos NYT on tullut ongelmia, pitää vaihtaa firmaa, ei se sen ihmeellisempää ole. Jos Klarna tökkii, silloin ei minun laskuttaja/luotonantaja enää ole Klarna. 

Vierailija
11/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei :/ olen ajatellut maksaa klarnalaskuni kokonaan pois mahdollisimman pian. Voinko sen jälkeen pyytää poistamaan kaikki asiakastietoni? Vai miten voisin välttää tuon ongelman enää tässä kohtaa

Henkilötietolain perusteella voi pyytää Klarnaa poistamaan kaikki tietosi. Mutta harkitse, luultavasti et tämän jälkeen pysty enää ikinä käyttämään Klarna-maksutapaa.

Vierailija
12/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ongelmia Klarnan kanssa, useita vuosia olen käyttänyt, jos NYT on tullut ongelmia, pitää vaihtaa firmaa, ei se sen ihmeellisempää ole. Jos Klarna tökkii, silloin ei minun laskuttaja/luotonantaja enää ole Klarna. 

Ei tässä ole kyse mistää NYT tulleesta ongelmasta, vaan tunnettu Klarnan ominaisuus. Vanha asiakas voi tilata ilman vahvaa tunnistautumista pelkällä hetu+postinumero yhdistelmällä. Todennäköisesti samalla tarkistetaan että myös nimi mätsää ja toimitus tulee rekisteroinnissä annettuun osoitteeseen tai pakettiautomaattiin rekisteröinnissä annetulla puhelinnumerolla. Joka tapauksessa Klarna-tilin oikea omistaja saa joka tilauksesta sekä sähköpostin että tekstiviestin, joten väärinkäytös tulee heti ilmi.

Vierailija
13/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klarnaan voi tehdä ostokiellon. Ei saa enää laskulla.

Vierailija
14/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klarna kyllä kysyy henkilötunnuksen ja jos ei luottotiedot kunnossa ei tuu mitään.

Jos tietää jonkun toisen hetun, niin sillä voi tilata, mut se on rikos.

Klarna tilissä on KAMALAN KORKEA KORKO, en suosittele.

Klarna ei tunnista omaluottokieltoa.

Vierailija
15/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole kyse mistää NYT tulleesta ongelmasta, vaan tunnettu Klarnan ominaisuus. Vanha asiakas voi tilata ilman vahvaa tunnistautumista pelkällä hetu+postinumero yhdistelmällä. Todennäköisesti samalla tarkistetaan että myös nimi mätsää ja toimitus tulee rekisteroinnissä annettuun osoitteeseen tai pakettiautomaattiin rekisteröinnissä annetulla puhelinnumerolla. Joka tapauksessa Klarna-tilin oikea omistaja saa joka tilauksesta sekä sähköpostin että tekstiviestin, joten väärinkäytös tulee heti ilmi.

Tämä ongelma ei ole koskenut minua, kuten kirjoitin, olen käyttänyt Klarnaa vuosia, eikä mitään ongelmia ole ollut, jos tulee ongelmia, en ainakaan tällä palstalla niitä pyri ratkaisemaan. Uskoisin, että lähinnä asiakkaiden/käyttäjien ongelma. Jos yhtä holtitonta kuin tällä palstalla, en ihmettele, vaikka ongelmia onkin.

Vierailija
16/18 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla ainakin meni tilaus pankkitunnistautumisen kautta kun viimeksi tuossa viikko sitten Klarnan laskulle tilasin.

Vierailija
17/18 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilötietolain perusteella voi pyytää Klarnaa poistamaan kaikki tietosi. Mutta harkitse, luultavasti et tämän jälkeen pysty enää ikinä käyttämään Klarna-maksutapaa.

Voi kun olisikin noin. 

Kertaalleen olen Klarna-ansaan astumisen jälkeen poistattanut tietoni. Nyt piti kiireessä tehdä tilaus nettikaupasta, ja hupsis, taas muodostu tili Klarnaan!

Lienee selvää, ettei missään mainittu Klarnaa maksun yhteydessä, vain vaihtoehto "luottokorttimaksu".  Ja lienee myös selvää, että oli ensimmäinen ja viimeinen tilaus ko. kaupasta.