Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen aikaisesta syntymästä tai lähinnä sen uhkasta kyselisin paremmin tietäviltä

24.08.2006 |

Mun sukulainen tänään on muistaakseni rv32 tasan. Kohdunkaulakanava oli kokonaan hävinnyt ja kohdunsuu oli jo jonkin verran auki. Kotiin laitettiin ja käskettiin lepäillä. Mun mielestä olis kyllä parempi olla sairaalassa, kun kuitenkin eka raskaus kyseessä.

Vielä kortisoneista kysymys. Onko tosiaan niin, että rv32 ei ole enää tarvetta niitä antaa?

Kiitos jos joku viitsii vastata...

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin juuri samoilla viikoilla (rv 31-32) juuri kohdunkaulan lyhenemisen ja pehmenemisen takia sairaalassa viikon ja sain kortisonipiikit. Mulle ainakin sanottiin, että keuhkot " kypsyvät " noin rv 34 jonka jälkeen kortisoni piikkejä ei tarvitse.

Vierailija
2/4 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa kyllä olisi varmasti parempi ja turvallisempi olla tuossa tilanteessa ja käänteet voi käydä aika nopeastikin, jos aukikin jo. Lepäillä käskevät yleensä rv 34 asti, jos sinne asti päästään. Itse lähtisin melko herkästi takaisin sairaalaan, jos itsestä siltä tuntuu.

Itse makasin rv 24+ rv 33 asti sairaalassa ennenaikaisten supistusten takia ja lasten suuren kokoeron takia. En suostunut lähtemään kotilomille, koska tilanne oli huono ja lopulta myönsivät, että lapsien mahdollisuudet olisivat ehkä vähän paremmat jos olisin heti sairaalassa valmiina, kun alkaa tapahtua. Itse sain kortisonit jo viikolla 24 ja en valitettavasti muista, antavatko enää 32 vk jälkeen kortisonia.

Voisin sanoa, että viikot ovat jo kohtalaisen hyvät, jos vauvat muuten voivat hyvin. Meillä rv 33+0, kun pojat syntyivät, A-poika pärjäsi heti ilman lisähappea (1950g/43cm). B-poika oli sga-keskonen (viikkoihin nähden erittäin pienipainoinen, kärsinyt 945g/36cm ja hänkin sai vain vähän lisähappea). Ongelmiakin oli matkassa erityisesti b-pojalla, A:lla " vain" nenämahaletku, suonikanyyli, sokeritippa, vajaa vk kaapissa, sitten lämpöpatjalla ja apneapatjalla. B-pojalla muutama infektio, jolloin sai antibioottia suoneen, välillä lisähapen tarvetta, kauan kaapissa, sokeritipat yms. Jos syntyvät lähipäivinä, voi esim. aivoissa näkyä vahvakaikuisuutta eikä niitä kannata pelästyä kovinkaan paljoa, koska ainakin suurimmalla osalla nämä häviävät kuvista raskausviikkojen kasvaessa. Rv 32 syntyneet eivät välttämättä joudu kovin kauaa sairaalassa oleen. Meillä kotiuduttiin 3pv lasketun ajan jälkeen eli vajaa 8 vko sairaalassa B-pojan takia. Isompi A olisi päässyt kotiin jo 3 vk syntymästä.

Lepäily kannattaa ottaa tosiaan lepäilynä ja tosiaan lähtisin aika herkästi itse oman kokemukseni perusteella ainakin sairaalaan.

Voimia sukulaisellesi ja paljon lisäpäiviä!

Helmi-Maria ja pojat 3v 2kk

tuplamamma04:

Mun sukulainen tänään on muistaakseni rv32 tasan. Kohdunkaulakanava oli kokonaan hävinnyt ja kohdunsuu oli jo jonkin verran auki. Kotiin laitettiin ja käskettiin lepäillä. Mun mielestä olis kyllä parempi olla sairaalassa, kun kuitenkin eka raskaus kyseessä.

Vielä kortisoneista kysymys. Onko tosiaan niin, että rv32 ei ole enää tarvetta niitä antaa?

Kiitos jos joku viitsii vastata...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kohdunsuu 4 cm auki ja kaula kadonnut rv. 32+. Käskivät vain ottaa rennosti rv. 34 saakka. Syntyivät sitten käynnistettynä rv. 39.

Vierailija
4/4 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin eilen vauvat vielä olivat turvallisesti masussa... =))